
| 1

Demonizing Russian Media

By Dr. Gilbert Doctorow
Global Research, November 24, 2016
Consortiumnews 23 November 2016

Region: Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

One of the West’s top points in condemning Vladimir Putin’s “regime” since 2007 has been
his alleged suppression of democratic institutions, including an assault on media freedom
and imposition of government-directed propaganda. This week, the accusation was repeated
in a resolution of the European Parliament calling for stronger counter-measures in defense
of European values against “information warfare” from Moscow.

The charges — that Russian media are only an instrument of state propaganda directed at
the domestic population to keep Russian citizens in line and at foreign audiences to sow
dissent among Russia’s neighbors and within the European Union — are taken as a matter
of  faith  with  almost  no  proofs  adduced.  Anyone  who  questions  this  “group  think”  is
immediately labeled a “tool of Putin” or worse.

Russian President  Vladimir  Putin  answering
questions from Russian citizens at his annual
Q&A  event  on  April  14,  2016.  (Russian
government photo)

I  experienced  this  firsthand  in  March  2015  when,  as  one  of  three  debaters  on  “The
Network,”  a  Euronews  public  affairs  program,  I  objected  to  remarks  by  a  fellow  panelist,
Chairman of  the  European Parliament’s  Foreign  Relations  Committee  Elmar  Brok,  who
maintained that Putin crushed all liberties and his country has no free press.

Based on my familiarity with the many different political lines of the Russian print media and
of the patently unintimidated Kremlin-critics behind the national radio station Ekho Moskvy
and television station Dozhd’, I countered that, for example, Russian coverage of events in
the Donbass was more multi-sided and free than coverage in the U.S.

Brok lashed out with the slanderous question: “And how much did the Kremlin pay you to
say that?” The broadcaster then allowed this video-taped exchange to air freely.

https://www.globalresearch.ca/author/gilbert-doctorow
https://consortiumnews.com/2016/11/23/demonizing-russian-media/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/04/yXe3iFRZy9jL0DoCBukOsiMJaQpA7YTT.jpg


| 2

I  have ruminated on this exchange ever since and sought incontrovertible proof of the
relative freedom of expression on Russian broadcast media. My close examination of the
wildly  popular  political  talk  shows on  Russian  television  first  as  a  spectator  and then as  a
participant has provided just that.

I have written previously about my initial experience going back six months to when I first
took part in a program on the Rossiya 1/Vesti 24 state channel, Yevgeni Popov’s “Special
Correspondent.” I mentioned at the time the nearly permanent presence on these programs
of  domestic  opposition  figures  as  well  as  of  foreigners  from the  U.S.,  Ukraine,  Poland  and
Israel, in particular, who could be counted on to present views on the political topic of the
day’s discussion at sharp variance with the Kremlin line.

Assessing the Talk Shows

In early autumn I appeared on the same presenter’s new show “Sixty Minutes,” as well on
what is probably the most respected show of this genre, “Sunday Evening with Vladimir
Soloviev,”  another  Rossiya  1  production.  Soloviev  has  done  feature-length  television
interviews with Vladimir Putin and may be considered to be as close to power as people in
this medium get. His personal views are probably more nationalist than the ruling United
Russia party, but on his shows he, too, gives time on air to very diverse Russian and foreign
views.

Some of the estimated 12 million Russians
who took part in Immortal Regiment parades
across the country over three days in May
2016. (RT photo)

In  the past  month,  I  broadened my experience with  the Russian talk  show format  by
participating in shows on the other major state channel, Pervy Kanal (“Time Will Tell”) and
on the country’s largest commercial television channel, NTV (“The Meeting Place”). This
accelerated learning was facilitated by the U.S. presidential elections, which made Russian-
speaking  talking  heads  from America  like  myself  a  rather  hot  commodity  on  Russian
television at least briefly.

In speaking to fellow panelists during break time, in interviews with presenters, I gathered
some inside information about the production side of the talk shows, including their target
audiences, their technical aspects and their substantive positioning.

Anyone looking over Russian television programming in general quickly finds that talk shows
as a format take up a very large part of broadcast time. Of course, the focus of talk shows
may be highly diverse, and political talk shows were traditionally an evening phenomenon,

https://consortiumnews.com/2016/05/15/russias-diversity-of-opinion
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/05/immortal-regiment-ww2-worldwide.si_.jpg


| 3

as is the case with the Rossiya 1 shows cited above, while daytime programming more
typically focuses on housewives’ concerns, daydreams of romance or tips for cooking, and
the like.

In this sense, it was a bold move when two years ago Pervy Kanal decided to launch a daily
two-hour political talk show (“Time Will Tell”) in mid-afternoon. As expected, the target
audience proved to be stay-at-home women and viewers aged 50 and above, although it
appears there are also a fair number of viewers watching the program in the work place.

Going Daytime

The ratings captured by this show typically are in the 20s, meaning that 20 or so percent of
all television viewers in Russia at the given time are tuned to the given program, yielding an
audience numbering in the millions. On Nov. 9, when I appeared on the show dedicated to
analysis of the U.S. election results, the numbers spiked to 30 percent, as one might well
understand given the very great interest among ordinary Russians in the outcome of the
race for the U.S. presidency and the outlook for war or peace.

A Russian orchestra performing at Palmyra’s
Roman theater on May 5, 2016, after Syrian
troops,  backed  by  Russian  air  power,
reclaimed the ancient city from the Islamic
State. (Image from RT’s live-streaming of the
event.)

As “Time Will Tell” presenter Artyom Sheinin explained to me, the decision to appear on
daytime television called for certain production decisions differentiating the programs from
the evening talk shows. Firstly, the expectation of a less sophisticated audience meant that
the language of panelists should be free of political science jargon and allusion to little
known names or philosophies.

Said Artyom, panelists are asked to pitch their arguments as they would “talking to their
kids, their mom or their lover.’’ On the other hand, overly calm discussion is not seen as a
benefit.  The presenter  explains  that  his  audience sitting at  home at  mid-day is  in  need of
“an adrenaline shot,” and the normal penchant of Russian panelists to shout down one
another in a free-for-all is not discouraged in the way it is on evening programming. The
evening viewer is assumed to have come home from work and is seated in his armchair
before the television, wants his nerves soothed more than excited.

All Russian political talk shows on the main channels are produced in the afternoon, Moscow
time, and all feature on screen the caption “Live On Air.” However, where and when these
shows are broadcast live versus rebroadcast from video tapes is another matter.

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/05/Screen-Shot-2016-05-09-at-5.30.46-PM.png


| 4

For example, the Rossiya 1/Vesti programs are broadcast live to the Russian Far East, where
they appear at the end of prime-time evening broadcasts. Then they are re-broadcast at
local evening prime time in each of the eight other time zones of the Russian Federation
lying to the west, showing last in Moscow.

In this regard, two years ago when it launched “Time Will Tell,” Pervy Kanal took a second
unparalleled  risk  by  broadcasting  live  to  Moscow  in  the  afternoon.  From  a  political
standpoint, this was like a high-flying trapeze act without the benefit of a safety net.

In fact all of these programs are also video-taped, and all the major channels make the
tapes available for internet viewing on their websites in full or shortened versions.

Similar Formats

Just as Russian television has often copied studio design and presentation formats from
American television (I think in particular of the way the “Tonight Show” has been replicated
on major Russian channels), so they copy from one another. In fact, if you turn on any of the
political talk shows I cited above, you will find rather similar studios with live audiences.

A  military  parade  on  Red  Square.  May  9,
2 0 1 6  M o s c o w .  ( P h o t o  f r o m :
http://en.kremlin.ru)

Indeed, at Pervy Kanal, the producers remark jokingly that when NTV decided to launch its
own  afternoon  talk  show,  “The  Meeting  Place,”  that  network  picked  up  not  only  the
production  format  and  studio  design  but  also  some  of  the  production  staff.  The  format  of
having male-female pairs of talk show hosts also has spread widely in the industry.

But  there  appears  to  be  a  significant  difference  between  these  shows  on  the  degree  to
which they are “scripted” by management upstairs,  the degree to which they are free
discussion.  Perhaps  the  most  scripted is  this  season’s  new entry  at  Rossiya  1,  “Sixty
Minutes,”  in  which  presenters  Yevgeni  Popov  and  Olga  Skabeyeva  are  reading  off
teleprompters and the audience applause is aggressively prompted. On the other hand, the
lead presenter on Pervy Kanal’s “Time Will Tell,” Artyom Sheinin proudly says that he has no
script handed to him, that what he says on air is what he himself prepared or is thinking at
the time.

One  ubiquitous  fact  is  that  the  panelists  are  not  scripted  and  if  anyone  is  cut  off  in  mid-
sentence it is by other panelists vying for the microphone, not by the presenter keeping the
political line of discourse in check. Except in the case of senior politicians, who are given the
respect  their  rank  demands,  no  panelist  is  safe  from interruptions  and  the  audience

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/07/red-square-aircraft.jpg


| 5

encourages a culture of gladiators in the arena, with applause punctuating the debates.

On NTV there is the additional expression of audience disapproval, but that is rare. The
benefits  of  these  ground  rules  go  to  the  quick-witted  as  well  as  to  the  loudest  voices,
whatever  their  political  complexion.

The culture of  these talk  shows is  permeated by a newsroom mentality.  Some of  the
presenters, especially on Rossiya 1/Vesti  24, come from television journalism and have
gotten  their  appointments  as  a  reward  for  successful  work  in  the  field,  especially  in
hazardous areas. Such was the background of talk show host Yevgeni Popov, who for years
reported from Ukraine, initially during the Orange Revolution days and later during the
Maidan protests.

The content of each program on all channels is subject to change at the last minute as are
the list of invited panelists in case of breaking news. This favors inviting panelists who are
living in the Moscow area. They can be invited and disinvited at short notice. In fact, all the
major political shows on the three channels I observed from inside use many of the same
Russian and foreign panelists chosen from among political scientists at universities or think
tanks, journalists and Duma or Federation Council members.

Western Voices

To be sure, not all panelists come down to the studio. A very few lucky experts are given air
time from remote locations, their close-up image projected onto a wall-sized screen.

One such “regular” on the Rossiya 1/Vesti 24 channel is Dimitri Simes, president of The
Center for the National Interest in Washington, D.C. These vignette appearances get special
treatment, without any interruption from other panelists and only respectful questioning
from the host.

Panelists in greatest demand can be seen leaving one show early so as to be able to get
over to another studio on a different channel when there is the rotation of panelists between
advertising breaks. None is in greater demand than the American Michael Bohm, who in the
dark  days  of  worsening  relations  with  the  West  provided  all  channels  with  highly  fluent
statements in Russian of the latest policy position of the Washington Consensus, often
accompanied by Russian folk expressions.

This has been especially appreciated by television producers representing the more hardline
supporters of the Kremlin for whom Bohm is the kind of American the audience loves to
hate, his every remark justifying demands for greater military expenditures by the Kremlin.
Nonetheless,  it  remains true that through Bohm and a few other Westerners on these
shows, the full blast of Western critiques of Kremlin policy gets prime broadcasting time in
Russia.

The senior politicians brought in as panelists come from all the Duma parties, not just the
ruling United Russia. In the past half year, I noted in particular the frequent presence of the
leader of the nationalist LDPR party, Vladimir Zhirinovsky, while Gennady Zyuganov of the
Communists or Sergey Mironov, leader of Just Russia, have been rare birds.

On the other hand, there have been frequent appearances by the Liberals of the Yabloko
party, which never made it past 1 percent of votes cast in the latest parliamentary elections,
not to mention the minimum 5 percent threshold for Duma representation.



| 6

The talk show programs are prepared with great professionalism. Behind each there is
extensive  research  to  find  appropriate  archival  and/or  latest  visuals.  The  administrative
chores involved in arranging logistics for the panelists chosen are also considerable. The
team members I have encountered were uniformly dedicated, working crazy hours to get
their job done.

Encouraging Strong Opinions 

I  also  noted  a  peculiar  complicity  between  the  staff  “handlers”  and  us  panelists.  Clearly,
production staff is rewarded for finding “fresh blood” panelists who play out well, and they
make sure that their dogs in the race are well tended with coffee, tea, and, if needed, a shot
of brandy during breaks to keep their spirits high.

On the Rossiya 1/Vesti 24 talk shows presenters and the panelists all are wired with headset
microphones. However, on both Pervy Kanal and NTV, only the presenters are wired, while
panelists are seated next to production assistants holding microphones, which they make
available upon request. Indeed, the assistants act as coaches to newcomers like myself,
whom they urge to speak louder, speak faster, etc. to get the greatest debate effect out of
us.

In conclusion, my firsthand experience with the Russian political talk show phenomenon left
me with no doubt that this is bona fide journalism serving the public interest, exposing the
broad Russian television audience, from everyone’s parents and grandparents to business
leaders and university dons, to a great many different competing and well-presented views
on the major issues of the day, both domestic and international.

This reality is sharply at variance with what U.S. and Western European mainstream media
would have us believe about Putin’s Russia.

Gilbert Doctorow is the European Coordinator of The American Committee for East West
Accord Ltd. His most recent book, Does Russia Have a Future? was published in August
2015.

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Dr. Gilbert Doctorow, Consortiumnews, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Dr. Gilbert
Doctorow

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

https://consortiumnews.com/2016/11/23/demonizing-russian-media/
https://www.globalresearch.ca/author/gilbert-doctorow
https://consortiumnews.com/2016/11/23/demonizing-russian-media/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/gilbert-doctorow
https://www.globalresearch.ca/author/gilbert-doctorow
mailto:publications@globalresearch.ca


| 7

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

