
| 1

“Democratization” of Venezuelan Media
Hugo Chavez confronts Radio TV Caracas

By Stephen Lendman
Global Research, January 24, 2007
24 January 2007

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

Venezuela’s RCTV Acts of Sedition

On December 28, Venezuelan President Hugo Chavez Frias delivered his annual “greeting
speech” to the National Armed Forces (FAN) and announced the operating license of TV
station Radio Caracas Television (known as RCTV) broadcasting on VHF Channel 2 won’t be
renewed when it expires on May 27, 2007. The station played a leading role, along with the
other four major commercial private television channels in the country controlling 90% of
the  TV  market,  in  instigating  and  supporting  the  2002  aborted  two-day  coup  against
President Chavez. Later in the year they acted together again in similar fashion as an active
participant in the economically destructive 2002-03 main trade union confederation (CTV) –
chamber of commerce (Fedecameras) lockout and industry-wide oil  strike that included
sabotage against the state oil company PDVSA costing it overall an estimated $14 billion in
lost revenue and damage.

A  collaborative  alliance  of  the  five media  “majors”  that  include Globovision,  Televen,  CMT
and Venevision (owned by billionaire strident anti-Chavista Gustavo Cisneros who’s called
the Rupert Murdoch of Latin America because of his vast media holdings) along with RCTV
began  their  anti-Chavez  campaign  soon  after  Hugo  Chavez  assumed  office  in  1999.  In
addition,  9  of  the 10 major  national  dailies  were part  of  the joint  corporate effort  to  harm
Chavez’s popular support and undermine his legitimacy even before he had a chance to
implement his socially democratic agenda now flourishing under his Bolivarian Revolution. It
included the country’s new Constitution and all vital social missions it gave birth to and now
deliver essential services to the people who never had them before including free health
and dental care and education to the highest level – for everyone mandated by law.

The corporate media alliance, that included RCTV, had prior knowledge of the April, 2002
coup plot that was apparent from the front page of national daily El Nacional in a special day
of the coup April 11 edition of the paper printed before it began and headlined: The Final
Battle Will Be in Miraflores (the presidential palace). The same day, another daily, The Daily
Journal (an English language paper), headlined on its front page (also printed in advance of
the coup’s initiation): State of Agony Stunts Government.

In  the  days  leading  up  to  April  11,  2002,  Venevision,  Globovision,  Televen and RCTV
suspended  regular  programming  replacing  it  with  anti-Chavez  speeches  and  virulent
propaganda featuring strong rhetoric and calling on the Venezuelan people to take to the
streets on that day they knew in advance had been scheduled for the coup. They blared it
was “For freedom and democracy. Venezuela will not surrender. No one will defeat us.” This
went on continuously in tone and content practically announcing a call to arms insurrection
on the scheduled coup date asking people to participate supporting the overthrow of their

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

democratically elected president and government.

On April 10, one day before the coup, General Nestor Gonzales got air time on the major
corporate broadcast media announcing the high military command demanded Hugo Chavez
step  down  from  office  or  be  forcibly  removed.  The  day  following  the  coup,  the  dominant
commercial media revealed their involvement in it, and on one April 12 Venevision morning
program military and civilian coup leaders appeared on-air to thank the corporate media
channels for their important role, including the images they aired while it was in progress,
stating how important their participation was to the success of the plot. It failed two days
later  largely because of  mass public  opposition to it  with huge crowds on the streets
supporting their president in far greater numbers than those favoring the coup-plotters.

It was also later revealed the two-day only installed Venezuelan president Pedro Carmona
had used the facilities of Gustavo Cisneros’ Venevision as a “bunker” or staging area base of
operations  and  was  seen  leaving  its  building  heading  for  the  Miraflores  to  take  office  as
president  of  Venezuela  on  April  11  in  flagrant  violation  of  the  law.

The dominant private corporate media clearly and unequivocally were part of the coup plot.
They  colluded to  promote  it  in  advance  and  then  incited  the  public  with  anti-Chavez
propaganda encouraging it while suppressing all news and information supporting Hugo
Chavez that might have helped prevent it. It’s likely RCTV alone is being singled out at this
time because it’s VHF license expiration is imminent in a few months. But it’s also known a
managing producer  of  the station’s  El  Observer  news program testified to  the Venezuelan
National Assembly that he and others at the station got orders on the day of the coup from
RCTV’s owner that  on April  11 and the following day:  “No information on Chavez,  his
followers, his ministers, and all others” was to be allowed on-air on the station. Instead the
corporate  media  falsely  reported Hugo Chavez had resigned when,  in  fact,  he’d  been
forcibly removed and was being held against his will. They all knew it because they were
told in advance and were part of the scheme.

On April 13, when hundreds of thousands of Chavez supporters took to the streets, the
corporate media TV stations ignored them and instead broadcast old movies and cartoons
like nothing of importance was happening. Even when the coup was aborted and pro-Chavez
cabinet members returned to the presidential palace, it got no coverage on corporate-run
TV  or  in  the  dominant  print  media.  In  addition,  state  television  was  taken  off  the  air
suppressing any truth coming out that lasted until Chavez supporters took over the station
and began broadcasting real information to the public for the first time after the coup and
until things returned to normal following it.

Even  after  Hugo  Chavez  was  freed  and  returned  to  the  Miraflores,  the  only  station
broadcasting  it  was  the  state-owned  channel.  The  dominant  private  media  instead
maintained strict censorship in a further collaborative act of defiance. They refused to admit
or  inform  the  public  that  Hugo  Chavez  was  returned  to  office  because  the  people  of
Venezuela demanded it and succeeded in spite of all obstacles impeding them. It was an
impressive moment in Venezuela’s history that will long be remembered and is an important
lesson  to  free  people  everywhere  that  mass  people  power  fighting  for  their  rights  and
freedom  can  prevail  even  against  great  odds.

It’s  also  a  testimony to  Hugo Chavez  and how the country  has  prospered under  him
benefitting  everyone,  including  those  behind  the  plot  to  oust  him who  might  consider  the
2006 preliminary year end economic growth numbers showing the Venezuelan economy



| 3

grew at least 10% for the third straight year, including in 10 of the last 11 quarters. These
impressive results were aided by record oil  income. With it,  government spending and
subsidies increased sparking a jump in overall consumer demand. It boosted income for the
country’s most in need but also made the rich even richer. Instead of trying to oust Hugo
Chavez, the anti-Chavistas might want to reconsider and thank him instead, but that wasn’t
their intent in 2002, and it isn’t now either.

Venezuelan Corporate Media Defiant and Undeterred Even After the Coup Plot Failed

The dominant Venezuelan corporate media remained defiant even in defeat and showed it
only months later that year in December, 2002 when a second de facto planned coup plot
against  Hugo Chavez began.  This  time it  took the form of  the opposition declaring a
“general strike” that was reported that way by the corporate media even though, in fact, it
was a management-imposed lockout workers had no part in or wanted. News reports falsely
portrayed it as an oil industry workers’ strike supported by laborers and management. It
was not as it was planned and implemented by high level managers and executives in the
oil industry who sabotaged equipment, changed access codes, and locked workers out of
computer information systems halting production. The action devastated the Venezuelan
economy. It threw many thousands out of work, affected other businesses, caused many to
go bankrupt, and effectively destabilized the country for over two months.

During this period, the corporate media took full advantage launching an information war
against the Chavez government. Again the four main TV stations suspended all  regular
programming replacing it with pro-opposition propaganda round the clock non-stop for the
64 day strike period denouncing Chavez and only stopping when the strike ended.

Hugo Chavez’s Justification to Act Against RCTV

After Hugo Chavez announced RCTV’s VHF license wouldn’t be renewed, 1BC president (and
owner of RCTV) Marcel Granier responded: “We all know what this is all about. They are
trying to abolish freedom of speech and force the media to obey Government rules.” He also
falsely tried claiming his license ran until 2012 because it was renewed for 10 years in 2001.
William Lara, head of Venezuela’s Ministry of Information and Communications, explained
the license,  in fact,  was gotten in May, 1987 and had only been resubmitted in 2001
because of  the  passage of  a  new communications  law that  year.  Lara  also  said  in  a
subsequent press conference Chavez’s move against RCTV should come as no surprise and
added this move is not a “revocation or expropriation” of the privately-owned RCTV but just
the “termination” of its license.

Lara said Chavez intends to “rescue” the channel for the Venezuelan people. RCTV will still
be able to operate on public airwaves via cable and satellite, and Channel 2’s concession
will either be given to an RCTV worker cooperative, a public-private consortium, or to the
state for use as an entertainment channel with state Channel 8 (VTV) becoming a 24 hour
news channel and both channels henceforth airing a better mix of  socially responsible
programming.

The result will be greater democratization of the public airwaves with less control of them in
the hands of media oligarchs and more of it given to the people of Venezuela. This is how a
functioning democracy is supposed to work. It can’t if public airwaves are controlled by
corporate media giants operating in their own self-interest while ignoring issues vital to the



| 4

public welfare the way oligarchs do it in Venezuela.

Chavez  wants  to  promote  more  openness  and  diversity,  an  initiative  that  should  be
championed, not denouced. The issue is not a denial of free speech. It promotes it and
advocates social responsibility and adherence to the law. RCTV was in flagrant violation on
both counts, and with its VHF license shortly up for renewal will now be held to account for
violating the public trust as it should be. It has only itself to blame for the impending action
against it that’s fully justified and long overdue.

Lara and his government also defended the license termination action against the baseless
Organization of American States (OAS) January 5 accusation issued by its Secretary-General
Jose Miguel Insulza that “The closing of a mass communications outlet….has no precedent in
the  recent  decades  of  democracy.”  By  making  it,  Insulza  shows  he’s  complicit  with
Venezuelan media oligarchs and the Bush administration acting in their behalf supporting
RCTV’s right to violate Venezuelan law and get away with it.

That was the message from the Venezuelan foreign ministry in its statement issued in
response saying Insulza was “improperly meddling in a matter that is the strict competency
of Venezuelan authorities and denied its decision had any appearance of censorship (and
that Insulza) should retract a series of comments that go against the truth.” The foreign
ministry directly accused Insulza of being influenced by Venezuelans and foreigners wishing
to discredit Hugo Chavez and that his statement showed an “unfortunate ignorance of
reality” in Venezuela. Hugo Chavez was even more direct in comments he made at the
swearing-in of his new cabinet on January 8 saying Insulza is an “idiot” (pendejo) and called
for his resignation. He added a Secretary-General “who reaches this level must, out of
dignity, leave his office unless someone wants to once again convert the OAS into what Fidel
Castro once called….the ministry of the colonies (with its HQ in Washington.)”

Several  NGOs of note also voiced baseless and disingenuous criticism claiming Chavez
violated standards of free speech and freedom of the press. They know better and acted
shamelessly doing it. They include Human Rights Watch, Reporters Without Borders (RSF),
and Peruvian-based Press and Society Institute monitoring Andean region free press attacks
and funded by the US National Endowment of Democracy (NED) that only supports media
allied with its neoliberal right wing agenda.

These organizations ignored the facts and dangers of a private media monopoly controlling
the public airwaves. Instead they chose to ally themselves with corporate interests with
comments like calling Chavez’s freedom of the press record a “serious (abuse of power and)
attack on editorial  pluralism (and he should) reconsider (his)  stance and guarantee an
independent system of concessions and renewal of licenses.” Based on the facts, these
kinds of comments are unwarranted and indefensible.

RCTV began broadcasting in 1953, airs Venezuela’s most hard right yellow journalism and
consistently shows a lack of ethics, integrity or professional standards in how it operates as
required by law. It’s current license was granted for a 20 year period expiring on May 27,
2007. At that time, the government may choose to renew it or not, and Hugo Chavez
announced the latter choice was made, and it  won’t  be reversed. Minister Lara added
pointed comments about the state of the corporate media in Venezuela along with the
Chavez government’s commitment to the right of free expression. He said: “Journalism in
this  country  is  plagued  with  lies.  They  lie  when  they  talk  about  revocation  and
expropriation….The  country  with  the  highest  standards  of  freedom  of  speech  in  our



| 5

continent – with all due respect for the rest of Latin America – is Venezuela. The degree of
freedom of speech is so high that lies are spread throughout the country and no penalty is
imposed.”

The  minister  is  right  as  was  evidenced  in  the  2006  presidential  campaign  when  the
corporate media reported one-sided pro-opposition support for Manuel Rosales along with
strident  anti-Chavez  propaganda  throughout  the  pre-electoral  period.  Hugo  Chavez
tolerated it all and threatened no retaliation or intent to revoke or act against any media
outlet unfairly hostile to him. This is not the behavior of a tyrant. It’s the way a democrat
acts, but even democrats like Chavez can and should demand the media and all others obey
the  law.  His  decision  affecting  RCTV  shows  he’s  doing  it  and  nothing  else.  He’s  in  full
compliance  with  Venezuelan  law  as  explained  below.

Venezuela’s Law of Social Responsibility for Radio and Television (LSR)

Most  countries  (including  the  US)  have  laws  and/or  regulations  setting  standards  of
acceptable practice for the media especially the radio and television broadcast parts of it
reaching large audiences including children exposed to them and who don’t read print
publications. Venezuela has such a law called the Law of Social Responsibility for Radio and
Television  (LSR).  Enforcement  of  it  is  handled  by  the  National  Telecommunications
Commission, an independent regulatory body with authority to issue broadcasting licenses.
The law’s intent  is  to define and “establish the social  responsibility  of  radio and television
service providers, related parties, national independent producers, and users in the process
of broadcasting and reception of messages, promoting a democratic equilibrium between
their duties, rights, and interests, with the goal of seeking social justice and contributing to
citizenship formation, democracy, peace, human rights, education, culture, public health,
and the social and economic development of the Nation, in conformity with constitutional
norms and principles, legislation for the holistic protection of boys, girls, and adolescents,
education, social security, free competition, and the Organic Telecommunications Law.”

Quite a mouthful, but indeed a worthy list of guidelines and principles the electronic media
are mandated to follow and be held accountable for if they don’t.

The LSR guarantees:

— Freedom of expression without censorship.

— Judicial mechanisms for families and the whole population to develop socially responsibly
as an audience.

— The exercise and respect for human rights.

— An emphasis on social and cultural information and material for children and adolescents
to aid their development and social conscience.

— To encourage domestic independent productions.

— To achieve a balance between the duties, rights, and interests of the people and the radio
and television providers and related parties.

— To disseminate Venezuelan cultural values.



| 6

— To meet the needs of the hearing-impaired.

— To promote active citizen participation in affairs of the country.

Failure  to  conform  to  these  standards  and  principles  may  result  in  fines,  the  denial  of
broadcast spaces, suspension or revocation of broadcast licenses or refusal to renew the
right to continue broadcasting. Any of these punitive measures may be imposed by the
institutions having authority to enforce the law including the Directorate’s Counsel on Social
Communication and the National Commission on Telecommunications. They can act against
broadcasters  violating  these  required  standards  and  practices  if  they  do  any  of  the
following:

— Transmit messages that illegally promote, apologize for, or incite disobedience to the law
(that certainly include any television programming intended to enlist  public  support  to
overthrow the democratically elected president or others in the government).

— Transmit messages that impede the actions of citizen security organisms and the judicial
branch necessary to guarantee everyone the right to life, health and personal integrity.

— Transmit propaganda or advertisements violating what’s deemed lawful under the LSR
(that would also include any television programming intending to incite violence, public
disorder or the unseating of government officials).

— Are  non-compliant  with  the  obligation  to  offer  free  spaces  to  the  State  including to  the
Executive Branch’s Information and Communication Ministry.

Committing any of the above violations may result in a suspension of license for up to 72
hours when messages transmitted are intended to: incite war, adversely affect public order
and crime, or are against the national security. A license may be revoked for up to five years
when a penalty for any of the above violations is repeated following suspension and within
five years of the first penalty.

Venezuela’s  five  dominant  corporate  television  broadcasters  are  repeat  offenders  having
violated LSR provisions by their on-air programming with intent to incite violence and public
support to destabilize and overthrow the Chavez government. Because RCTV’s operating
license expires in May, 2007, the Venezuelan government is entitled and even obligated to
refuse renewal for the channel’s repeated violations of the law as a way to protect public
safety and the welfare of all Venezuelan people. Information and Communication Minister
William Lara denounced those in the media and the country distorting the facts leading to
the government’s decision. He explained RCTV’s practices in recent years have promoted
intolerance, disobedience, and disrespect for the law. In a word, this broadcaster openly
defies  the  law,  its  actions  are  flagrant  and  deplorable,  and  it  must  not  be  allowed  to
continue in the interest of the country nor should any other broadcaster acting irresponsibly.

How the Venezuelan Corporate Media Would Fare Under US Law

Fortunately for their owners and managers, the dominant Venezuelan broadcast and print
corporate-controlled media don’t operate under US laws. If  they did, they’d be in very
serious trouble with the likely suspension of their operating licenses the least of their woes.

If any part of the US media – corporate run, controlled or otherwise – reported the kind of
strident  anti-government  propaganda  intended  to  incite  public  hostility,  violence  and



| 7

rebellion the way the Venezuelan dominant media do, they’d be subject to indictment on
charges of sedition and possibly treason against the state – offenses far more serious than
just the right to remain operating. During the 2002 April aborted coup and later anti-Chavez
insurrection in the form of a general strike and management-imposed oil industry lockout,
the Venezuelan corporate media acted in league with the oligarch opposition coup-plotters
trying to overthrow democratically elected Hugo Chavez and his government.

In the US, this would be a violation of several laws at least including seditious conspiracy
under Section 2384 of the US Code, Title 18 which states: “If two or more persons in any
State or Territory (of the US)….conspire to overthrow, put down, or to destroy by force the
(elected) Government of the United States, or to levy war against them, or to oppose by
force the authority thereof, or by force to seize, take, or possess any property of the United
States  contrary  to  the  authority  thereof,  they  shall  each  be  fined  under  this  title  or
imprisoned  not  more  than  20  years,  or  both.

They might also be charged with treason under Article 3, Section 3 of the US Constitution
that  defines  this  crime  that’s  a  far  more  serious  offense  and  may  be  subject  to  capital
punishment for those found guilty. Its definition under Section 3 states: “Treason against the
United States,  shall  consist  only  in  levying War  against  them,  or  in  adhering to  their
enemies, giving them Aid and Comfort.” It  would then remain for the courts to decide
whether  any  individuals  by  their  actions  of  trying  to  subvert  and  overthrow  a  duly
constituted government would be guilty of this crime or any sub-category under it explained
below.

That might, in fact, happen, especially in the current US climate where the law is what the
chief executive says it is, and the courts are stacked with supportive judges willing to go
along. Consider what crimes are related to treason in the US and how easily Venezuelan
corporate media actions to subvert Hugo Chavez might fall under them. They include the
following:

— Insurrection or rebellion involving armed groups creating a reasonable expectation that
force or violence may be used against the sitting government.

— Mutiny or unlawfully taking over command of the US government, or any part of it, or any
part of the military.

— Sabotage to  include damaging or  tampering  with  any  national  defense  material  or
national defense utilities that in Venezuela could include state oil company facilities vital to
the operation and viability of the country and welfare of the people.

— Sedition, already covered above, that includes any communication (like inflammatory TV
or newspaper headlines and stories) intended to stir up treason or rebellion against the
government.

—  Subversion  that’s  defined  as  free  speech  gone  much  too  far  that  includes  transmitting
blatantly false information aiding the enemy or opposition.

— Syndicalism that is the act of organizing a political party or group advocating the violent
overthrow of the government.

— Terrorism defined as the systematic use of violence or threats of violence to intimidate or
coerce the government or whole societies by targeting innocent noncombatants.



| 8

A strong case can be made that RCTV and the rest of the dominant broadcast and print
corporate media in Venezuela are guilty of most or all these related acts of treason under
US law. If so and if their owners and managers committed any of these offenses in the US,
they could be charged at least with sedition and possibly treason, brought to trial and if
found guilty be in very serious trouble.

It can reasonably be argued that attempting to forcibly overthrow a democratically elected
government is treason under Article 3, Section 3 of the US Constitution and is no different
than an act of war to accomplish the same thing. If a judge and jury agreed and it held up
on appeal, the person or persons found guilty would likely either face the death penalty or
life in prison without parole for what the US considers the most egregious of all crimes
against the state and thus imposes its harshest penalties.

The oligarchs running the Venezuelan corporate media might contemplate that fate and be
grateful they operate in democratic Venezuela and not in the truly harsh environment of the
United States. Of course, they won’t, their anti-Chavez campaign will go on unabated, and it
will be supported by their counterparts in the US and Bush administration labeling Hugo
Chavez a ruthless tyrant trying to destroy free speech and democracy and calling for his
head.

It doesn’t matter to those in the US power structure and their Venezuelan counterparts that
they’re  the  guilty  ones  and their  charges  against  Hugo Chavez  are  disingenuous  and
baseless. Chavez is a true democrat with every right to expect all Venezuelans behave
responsibly in conformity with the law.

Things aren’t that way in the US where respect for the law and rights of ordinary people
went  out  the  window  with  the  election  of  George  Bush  and  his  thuggish  neocon
administration.  They  condemn  Hugo  Chavez  because  he  respects  law  and  order  and
courageously supports the rights of all Venezuelans under it. In contrast, George Bush acts
as a tyrant, claims the law is what he says it is, and defiles the US Constitution audaciously
saying  “It’s  just  a  goddamned  piece  of  paper.”  He  also  flaunts  international  norms  and
standards and respect for human beings and their dignity he doesn’t care about. Some
difference, and readers can choose which leader they prefer. They can also choose the kinds
of media they prefer getting their news and information from. Those opting for this web site
have chosen well.

Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.
Also visit his blog site at www.sjlendman.blogspot.com

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman

http://www.sjlendman.blogspot.com
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman


| 9

About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

