
| 1

Democracy and Debate: Killing Iraq
The Lancet Reports 655,000 Excess Iraqi Deaths as a Consequence of the
Invasion

By Medialens
Global Research, October 30, 2006
Media Lens 18 October 2006

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: IRAQ REPORT

How do we judge the health of a free society? How do we distinguish the appearance of
democracy from the reality?

There are no hard and fast  rules,  no scientific  methodologies.  But  as  a  rule  of  thumb it  is
safe  to  suggest  that  we  can  learn  much  from a  society’s  willingness  to  address  the
humanitarian crimes for which it is responsible.

In a totalitarian society, we would expect such a discussion to be absent in any meaningful
sense.  But  in  a  genuinely  free  society,  we  would  expect  a  thorough,  detailed  and
unrestrained debate.  Although this  second expectation is  itself  based on an important
assumption:  namely,  that  individual  freedom  implies  moral  concern,  a  sense  of
responsibility for the suffering of others. We assume that to be a free human being means,
also, to be free from the bonds of selfishness and indifference.

October 11 and 12 were significant dates, then, for anyone seeking to establish something
of the truth of our own society. On October 11 news organisations began reporting the
results of  an article published by the Lancet medical  journal:  ‘Mortality after the 2003
invasion of Iraq: a cross-sectional cluster sample survey.’ The study was led by Gilbert
Burnham of the prestigious Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health in Baltimore.
The survey itself was conducted by eight Iraqi doctors led by Riyadh Lafta of Al Mustansiriya
University, Baghdad. The doctors collected data from 1,849 households comprising 12,801
individuals in 47 population clusters across Iraq. The survey findings were staggering:

“We estimate that, as a consequence of the coalition invasion of March 18, 2003, about 655
000 Iraqis have died above the number that would be expected in a non-conflict situation,
which is equivalent to about 2·5% of the population in the study area. About 601 000 of
these excess deaths were due to violent causes. Our estimate of the post-invasion crude
mortality rate represents a doubling of the baseline mortality rate, which… constitutes a
humanitarian emergency.” (Gilbert Burnham, Riyadh Lafta, Shannon Doocy, Les Roberts,
‘Mortality  after  the  2003  invasion  of  Iraq:  a  cross-sectional  cluster  sample  survey,’
http://www.thelancet.com/webfiles/images/ journals/lancet/s0140673606694919.pdf)

The scientists estimate that the most probable number of excess deaths is 654,965. They
also estimate, with 95 per cent certainty, that the actual number lies between 392,979 and
942,636.

It  is  important to note that the standard figure for Iraqi  deaths offered by the mainstream
media is that supplied by Iraq Body Count (IBC). At time of writing, the “maximum” IBC

https://www.globalresearch.ca/author/medialens
http://medialens.org
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iraq-report


| 2

figure  stands  at  48,783.  There  has  long  been  great  confusion  among  journalists  about
exactly what this figure represents. Many believe it describes the maximum possible total of
Iraqi dead, or of all Iraqi civilians killed. In fact it is the figure solely for Iraqi civilian victims
of violence as reported by at least two (mostly Western) media as selected by IBC for use in
their study.

So  although  the  latest  Lancet  study  measures  a  much  broader  range  of  deaths,  the
difference is  nevertheless enormous,  particularly  for  the many journalists  who assume the
studies measure much the same thing. Likewise, the Lancet figures must strike the public as
astonishingly high given that they have been repeatedly reminded of IBC’s 48,000 death toll
and George Bush’s 30,000 figure.

As we will see, the Lancet’s latest study has inherent credibility. The reasons were explained
in a rare US press editorial on the matter in the St. Louis Post-Dispatch (Missouri) on October
15:

“Here is one of the world’s most respected medical journals publishing a peer-reviewed
study by epidemiologists backed by Johns Hopkins University’s School of Public Health, part
of one of the world’s most respected medical schools.” (‘Methodology in madness,’ October
15, 2006)

In sum, a free press in a free society would simply +have+ to investigate this study in
depth, if only to resolve the confusion of a bemused and concerned public in response to an
inherently credible report.

The Front  Pages In  the event,  the story  failed to  appear  on the front  pages of  most
newspapers on October 12. We collected a pile of dailies that day and noted the following
front pages:

Daily Mirror: ‘Terror in the tower’ and ‘Sex swap Jacko? – Showbiz exclusive.’

The Daily Telegraph: ‘The tagged prisoners freed to kill.’

The Daily Mail: ‘Britain’s taxes soaring’ and ‘But landlord Hamza is doing very nicely out of
this country.’

The Times: ‘Race quotas “needed to end divide in schools”,’ and ’10/11 – New York plane
hits  building.’  (Six  news  stories  were  also  briefly  summarised  linking  to  pages  inside  the
paper:  ‘Lib  Dem donor  was  fraudulent,’  ‘Poland’s  future,’  ‘Visa  splits  in  two,’  ‘Richest
woman,’ ‘Libel victory,’ and ‘Disappearing act.’)

Daily Express: ‘Oh no not again – Plane hits New York tower block.’

The Daily Star: ‘My BB date rape hell.’

The Sun: ‘Apauling.’ [relating to an England football match]

The Financial Times: ‘Visa bows to pressure and unveils IPO move.’

Only the Independent and Guardian made the report their front page lead stories:

The Independent: ‘655,000 the toll of war in Iraq.’



| 3

The Guardian: ‘One in 40 Iraqis killed since invasion.’

A LexisNexis database search (October 18) found that the words ‘Jack Straw’ and ‘veil’ have
been mentioned in 348 articles over the last week. The words ‘Madonna’ and ‘adoption’
have been mentioned in 219 articles. The words ‘Iraq’ and ‘Lancet’ have been mentioned in
44  articles.  The  words  ‘Lancet’  and  ‘655,000’  have  been  mentioned  in  eight  national
newspaper articles.

The Times devoted a third of a page to the Lancet story on page 45. The Daily Mail had
three-quarters of a page on page 2. The Daily Express had a two-inch wide column on page
6 dwarfed by the adjacent story: ‘”Ageist” birthday cards banned from the office.’ The Daily
Telegraph had 422 words on page 5. The Financial Times had 609 words on page 7. Of these
newspapers, only one has since published any follow up reporting or commentary – 35
words in the Financial Times as part of a round-up of the week’s events on October 14.

The Observer devoted 43 words in a single sentence in a comment piece by Mary Riddell
(October 15) and a single sentence in a news piece on page 8. The Independent on Sunday
referred to the story in one sceptical paragraph in a comment piece by John Rentoul on page
40 and in one sentence of an article by Patrick Cockburn (October 15).

The Daily Mirror and Daily Star have made no mention of the report at all.

The Independent covered the story on October 12 in a news piece, an editorial, and in a
brief examination of how Lancet editor Richard Horton “has turned a once-staid academic
journal into a publication at the centre of a string of controversies”. (Ben Russell, ‘”Lancet”
back at centre of controversy,’ The Independent, October 12, 2006) The Independent has
since mentioned the story in two sentences on October 13 and October 18.

The Guardian gave 930 words to the story on October 12 in a news piece and 214 words in a
brief explanation of the methodology behind the study. The paper also published a comment
piece defending the report by Lancet editor, Richard Horton. Since then, there has been Ben
Rooney’s 200-word round-up of web-based debate on the story (October 13) and a single
sentence in an article by Simon Tisdall (October 17). The Guardian also mentioned the study
in an October 12 leader – in a single sentence. Remarkably this was an aside in a piece
focusing on the “chaotic travesty” of Saddam Hussein’s trial:

“Judicial procedure and decorum may seem irrelevant in a country that is reeling under
seemingly unstoppable sectarian violence. Even if the human toll since March 2003 is less
than  the  horrific,  if  contentious,  new  estimate  of  655,000,  Iraq  seems  to  be  bleeding  to
death and falling apart. Still, when Saddam was captured in December 2004, trying him was
seen…” (Leader, ‘Trials and errors,’ The Guardian, October 12, 2006)

With the evidence of our own vast crimes before their eyes, that was all the Guardian
editors had to say. Instead, the focus of their concluding paragraph was elsewhere:

“The old tyrant may be getting a far better deal than anything that existed when he was in
charge. But that is not saying much. And it is not nearly good enough.”

So much for the progressive credentials of the country’s “leading liberal newspaper”.

Huge Gaps – An Exchange With The BBC The BBC linked to the story from the front page of



| 4

its website. The BBC1 13:00 News (October 11) spent 19 seconds on the topic. On the 18:00
News  celebrity  anchor  Natasha  Kaplinsky  described  the  figures  as  “shocking  and
controversial”.  Baghdad correspondent  Andrew North  reassured viewers:  “It  is  only  an
estimate.”  On  the  News  at  Ten,  anchor  Huw Edwards  explained  that  the  report  was
“controversial”  and  that  while  the  report  was  serious  the  figures  were  “controversial
though”.  Reporter  David  Shukman  declared:  “We’ll  never  know  the  figures,  it’s  too
dangerous [in Iraq].” The study, he added, had “weaknesses”, such as “the margin of error”.

Huw Edwards turned to world affairs editor John Simpson for his view. Simpson thought hard
and  concluded  that  it  was  “difficult  to  be  certain”  about  the  death  toll.  The  figures  were
“possible”, he said, but “nobody can tell”.

George Bush’s comment on the report, “The methodology is pretty well discredited”, was
widely broadcast and printed. A great moment in TV history was missed when journalists
failed  to  seek  clarification  on  the  exact  nature  of  the  president’s  problem  with  the
methodology.

In fact Bush’s claim that the methodology had been discredited was a lie, as the people who
told him what to say are surely well aware. Richard Brennan, head of health programmes at
the New York-Based International Rescue Committee, told Associated Press:

“This is  the most practical  and appropriate methodology for sampling that we have in
humanitarian conflict zones.”

Brennan’s group has conducted similar projects in Kosovo, Uganda and Congo. He added:

“While the results of this survey may startle people, it’s hard to argue with the methodology
at this point.” (Malcolm Ritter, ‘Bush Dismisses Iraq Death Toll Study,’ Associated Press
Online, October 12, 2006)

Professor Mike Toole of the Centre for International Health, Melbourne, said:

“The methodology used is consistent with survey methodology that has long been standard
practice  in  estimating  mortality  in  populations  affected  by  war.  For  example,  the  Burnet
Institute and International Rescue Committee (IRC) used the same methods to estimate
mortality  in  the  Democratic  Republic  of  Congo.  The  findings  of  this  study  received
widespread media attention and were accepted without reservation by the US and British
governments.  The Macfarlane Burnet Institute for Medical  Research and Public Health’s
Centre for International Health endorses this study.” (Toole, The Age (Melbourne), letters to
the editor, October 14, 2006)

Richard Garfield, a public health professor at Columbia University who works closely with a
number of the authors of the report, told the Christian Science Monitor:

“I loved when President Bush said ‘their methodology has been pretty well discredited’.
That’s exactly wrong. There is no discrediting of this methodology. I don’t think there’s
anyone who’s been involved in mortality research who thinks there’s a better way to do it in
unsecured areas. I have never heard of any argument in this field that says there’s a better
way  to  do  it.”  (Dan  Murphy,  ‘Iraq  casualty  figures  open  up  new  battleground,’  Christian
Science  Monitor,  October  13,  2006)

John Zogby, whose New York-based polling agency, Zogby International, has done several



| 5

surveys in Iraq since the war began, said:

“The sampling is solid. The methodology is as good as it gets. It is what people in the
statistics business do.” (Anna Badkhen, ‘Critics say 600,000 Iraqi dead doesn’t tally,’ San
Francisco Chronicle, October 12, 2006)

Zogby  said  similar  survey  methods  have  been  used  to  estimate  casualty  figures  in  other
conflicts, such as Darfur and the Congo. Zogby also noted that US critics accept the method
for opinion polls, which are based on interviews with around 1,000 Americans in a country of
300 million people.

Frank Harrell Jr., chair of the biostatistics department at Vanderbilt University, called the
study design solid and said it included “rigorous, well-justified analysis of the data”. (Ritter,
op., cit)

Steve Heeringa, director of the statistical design group at the Institute for Social Research at
the University of Michigan, said:

“Given the conditions (in Iraq), it’s actually quite a remarkable effort. I can’t imagine them
doing much more in a much more rigorous fashion.” (Ibid)

BBC Newsnight interviewed Sir Richard Peto, Professor of Medical Statistics at the University
of Oxford, who described the study as “statistically reliable”. (Newsnight, October 11, 2006)

Professor Sheila Bird of the Biostatistics Unit at the Medical Research Council said:

“They have enhanced the precision this  time around and it  is  the only  scientifically  based
estimate that we have got where proper sampling has been done and where we get a
proper measure of certainty about these results.” (Channel 4 News, October 11, 2006)

Richard Horton, the editor of The Lancet, commented:

“It is worth emphasising the quality of this latest report, as judged by four expert peers who
provided detailed comments to editors.” (Clive Cookson and Steve Negus, ‘Survey says
600,000 have died in Iraq war,’ Financial Times, October 11 2006)

By contrast, Frederick Jones, a White House spokesman, commented that the Lancet “seems
to  be  a  medical  organization  that  has  politicized  itself”.  (Julie  Hirschfeld  Davis,  ‘Bush
disputes estimates of Iraqi deaths,’ Baltimore Sun, October 12, 2006)

General George Casey, the commander of US forces in Iraq, commented:

“I have not seen the study. That 650,000 number seems way, way beyond any number that
I have seen. I’ve not seen a number higher than 50,000. And so, I don’t give that much
credibility at all.”

Asked about the source of his 50,000 figure, Casey replied:

“I don’t remember, but I’ve seen it over time.” (‘Co-Author of Medical Study Estimating
650,000 Iraqi Deaths Defends Research in the Face of White House Dismissal,’ October 13,
2006; http://www.democracynow.org/article.pl? sid=06/10/12/145222)

Any “controversy” surrounding the study is clear, then – professional epidemiologists and



| 6

other  experts  in  the  field  consider  the  report  credible  while  the  politicians  and  generals
responsible  for  the  bloodbath  detailed  in  the  study  dismiss  it  out  of  hand.

No matter, BBC Online chose to focus on the “controversy”, and alleged “huge gaps” in the
study  (October  12).  We  wrote  to  the  BBC’s  world  affairs  correspondent  Paul  Reynolds,
author  of  the  article:

Hi Paul

I’ve read your report, ‘Huge gaps in Iraq death estimates,’ (BBC News Online, October 12,
2006) with interest.

You cite critics of this week’s Lancet report and of the earlier 2004 report: Michael O’Hanlon,
Frank Kaplan, Margaret Beckett, George Bush and Gen George Casey. You also mention that
the “IBC reaction to the Lancet report is awaited.”

As  BBC  world  affairs  correspondent  –  a  senior  BBC  journalist  –  what  prevents  you  from
approaching professional epidemiologists and other recognised experts in the field, such as
Bradley Woodruff, Michael Toole, David Meddings, Richard Garfield and Patrick Ball? Why do
you cite only the criticisms of non-experts in response to what is, after all, an extremely
complex and involved field of scientific inquiry?

Best wishes

David Edwards

Reynolds replied:

“I quoted those people because they are players.” (October 13, 2006)

We sent Reynolds some of the expert opinion cited above and asked him:

“Do you honestly believe BBC Online readers would have found these views less important
and credible than, say, those of General Casey and Fred Kaplan? If so, why? If not, why did
you ignore them?”

Reynolds responded that he had amended the article to include expert commentary “from
Prof Burnham of JH [Johns Hopkins] and another from Ronald Waldman, an epidemiologist at
Columbia”. (October 13, 2006)

Reynolds added: “If you send me Les Roberts’ address I will question him direct.”

Conclusion The media response to the latest Lancet report consisted of initial, relatively
high-profile  coverage  in  the  broadcast  media  and  more  subdued  coverage  in  some  print
media.  Coverage  focused  heavily  on  government  dismissals  and  on  the  alleged
‘controversy’ surrounding the figures. Expert commentators were few and far between, with
journalists  exhibiting  the  usual  confusion  on  the  methodology  behind,  and  significance  of,
the  figures.  Passing  mentions  aside,  the  story  was  dropped  within  24  hours  from  media
coverage,  with  essentially  zero  meaningful  follow  up  reporting  or  analysis  since.

Journalists did respond with considerably less scepticism than after the 2004 Lancet report
was published. However, the extent of coverage has, if anything, been less than in 2004. To



| 7

its credit, Newsnight interviewed Les Roberts – a rare chance for one of the report’s co-
authors to defend the study. On his BBC blog, Newsnight editor Peter Barron revealed that
internet-based activism had been a factor in Newsnight’s coverage of the story:

“When the story broke of the Lancet report into civilian deaths in Iraq it was accompanied
by a rash of e-mails from anti-war groups urging us to run the story. Did that influence us?

“Well, yes in the sense that I learned of the story from an anti-war campaigner who e-mails
me regularly. But also no. When I took the report into our morning meeting where none of
the producers had yet seen it, there was instant and unanimous agreement that – while the
claim  was  in  some  people’s  view  not  credible  –  it  was  easily  the  most  significant
development  of  the  day.”

Barron added:

“Are these unsolicited interventions helpful or unhelpful? The former, I think, as long as we
read them with eyes wide open. You might argue that it would be purer to ignore the
pressure from all quarters, but I think lobbying can actually improve our journalism, as long
as it’s not corrupt, that access to the editors of programmes is equally available to everyone
( v i a  e - m a i l  i t  i s )  a n d  t h a t  w e  q u e s t i o n  e v e r y t h i n g  w e ’ r e  t o l d . ”
(http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/ 2006/10/600000_killed_is_that_a_story.html)

But  Newsnight’s  coverage  was  a  rare  departure  from  the  norm  of  stunning  media
indifference. Where are the in-depth media analyses, expert interviews and investigations?
Where the leaders, documentaries and news specials comparing the various death tolls
reported from Iraq?

Where are the articles and programmes examining US-UK responsibility under international
law, as occupying powers, for the catastrophe in Iraq? Where the discussions of the abject
failure of modern democracy to offer either the British or American people any semblance of
meaningful choice on foreign policy?

We have been monitoring and reporting media performance for five years, since July 2001.
The current media response to a credible report that our government is responsible for the
deaths of 655,000 Iraqis is the most shocking and outrageous example of media conformity
to power we have yet seen.

The implications are clear – no crimes of state are too monstrous or extreme for mainstream
journalism. There is no limit to their willingness to obscure the depredations of power. The
corporate media, the liberal media very much included, is a grand lie – an apparent source
of reason and hope that betrays the people it serves at every turn.

The original source of this article is Media Lens
Copyright © Medialens, Media Lens, 2006

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

http://medialens.org
https://www.globalresearch.ca/author/medialens
http://medialens.org
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/


| 8

Articles by: Medialens

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/medialens
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

