
| 1

Damascus Humanitarian Catastrophe: Al-Qaeda
“Opposition” Cuts Water Supply, Leaves 5 Million
Thirsty, Who is Behind Al Qaeda?
Western Media Unconcerned

By Moon of Alabama
Global Research, January 03, 2017
Moon of Alabama 2 January 2017

Region: Middle East & North Africa
Theme: Crimes against Humanity, Media

Disinformation, Terrorism
In-depth Report: SYRIA

There is a humanitarian catastrophe unfolding in Syria and the “western” media ignore it.

On December  22  al-Qaeda aligned Takfiris  in  the  Wadi  Barada valley  shut  down the  main
water supply for the Syrian capital Damascus. Since then the city and some 5-6 million living
in  and  around  it  have  to  survive  on  emergency  water  distributions  by  the  Syrian
government. That is barely enough for people to drink – no washing, no showers and no
water dependent production is possible.

This shut down is part of a wider, seemingly coordinated strategy to deprive all government
held areas of utility supplies. Two days ago the Islamic State shut down a major water intake
for Aleppo from the Euphrates. High voltage electricity masts on lines feeding Damascus
have been destroyed and repair teams, unlike before, denied access. Gas supplies to parts
of Damascus are also cut. A similar tactic was used by the Zionist terrorists of the Haganah
who in 1947/48 poisoned and blew up the water mains and oil pipelines to Palestinian Haifa.

Wadi Barada is a river valley some 10 miles west of Damascus at the mountain range
between Lebanon and Syria. It has been in the hands of local insurgents since 2012. The
area  was  since  loosely  surrounded by  Syrian  government  forces  and their  allies  from
Hizbullah.

bigger

https://www.globalresearch.ca/author/moon-of-alabama
http://www.moonofalabama.org/2017/01/al-qaeda-cut-leaves-5-million-thirsty-in-damascus-western-media-unconcerned-.html#more
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/crimes-against-humanity
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
https://twitter.com/TheArabSource/status/814605721941655552
http://thisiszionism.blogspot.de/2007/11/1948-united-nations-report-on-israeli.html
http://www.moonofalabama.org/images5/wadibarada.jpg


| 2

Two springs in the area provide the water for Damascus which is treated locally and then
pumped through pipelines into the city’s distribution network. Since the early 1990s there is
a low level conflict over the water diversion of the Barada river valley to the ever growing
Damascus. The drought over the last years has intensified the problems. Local agriculture of
the water rich valley had to cut back for lack of water as this was pumped into the city. But
many families from the valley moved themselves into the city or have relatives living there.

The local rebels had kept the water running for the city. Al-Qaeda aligned groups have been
in the area for  some time. A propaganda video distributed by them and taken in the
area showed (pic) the choreographed mass execution of Syrian government soldiers.

After the eastern part of the city of Aleppo was liberated by Syrian government forces, the
local rebels and inhabitants in the Barada river valley were willing to reconcile with the
Syrian  government.  But  the  al-Qaeda  Takfiris  disagreed  and  took  over.  The  area  is  since
under full al-Qaeda control and thereby outside of the recent ceasefire agreement.

On December 22 the water supply to Damascus was suddenly contaminated with diesel fuel
and no longer consumable. A day later Syrian government forces started an operation to
regain the area and to reconstitute the water supplies.

Photos and a video on social media (since inaccessible but I saw them when they appeared)
showed the water treatment facility rigged with explosives. On Dec 27th the facility was
blown up and partly destroyed.

Suddenly new organized “civil” media operations of, allegedly, locals in the area spread
misinformation  to  “western”  media.  “There  are  100,000  civilians  under  siege  in  Wadi
Barada!” In reality the whole area once had, according to the last peacetime census, some
20,000 inhabitants. The White Helmets propaganda organization now also claims to be in
the area. “The government had bombed the water treatment facility,” the propaganda
groups claimed.

That is a. not plausible and b. inconsistent with the pictures of the destroyed facility. These
show a collapse of the main support booms of the roof but no shrapnel impact at all. A bomb
breaking through the roof and exploding would surely have left pocket marks all over the
place. The damage, in my judgement, occurred from well designed, controlled explosions
inside the facility.

Some insurgents  posted  pictures  of  themselves  proudly  standing  within  the  destroyed
facility and making victory signs.

http://www.merip.org/mer/mer271/waterless-wadi-barada
https://twitter.com/Souria4Syrians/status/815618929934606340
https://twitter.com/w_barada/status/815012086992568320
https://twitter.com/SCDrifdimashq/status/810099051211452416
https://twitter.com/ShehabiFares/status/814846863920758784


| 3

source bigger

There is more such cheer-leading by insurgents on social media. Why when they claim that
the government bombed the place?

On December 29 the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs issued an alarm
about the water crisis:

The United Nations is alarmed that four million inhabitants in Damascus and
surrounding  areas  have  been  cut  off  from  the  main  water  supply  since  22
December. Two primary sources of drinking water- Wadi Barada and Ain-el-
Fijah-which provide clean and safe water for 70 percent of the population in
and around Damascus are not functioning, due to deliberate targeting resulting
in the damaged infrastructure.

One of the two springs, Al-Feejeh, has now been retaken by the Syrian army. 1,300 civilians
from Ain AlFeejeh, the nearby town with the treatment facility, have fled to the government
held areas and were taken in by the Syrian Red Cross. The other spring and the treatment
facility are still in Takfiri hands. The government has said that it will need some ten days to
repair the system after the Syrian army has gained control of the facilities. That will still take
some time.

Western media have hardly taken notice of the water crisis in Damascus and their coverage
seems to actively avoid it. A search for Barada on the Washington Post website brings up
one  original  piece  from  December  30  about  the  freshly  negotiated  ceasefire.  The  6th
paragraph  says:

Airstrikes  pounded  opposition-held  villages  and  towns  in  the  strategically-
important Barada Valley outside Damascus, activists said, prompting rebels to
threaten to withdraw their compliance with a nationwide truce brokered by
Russia and Turkey last week.

Then follow 16 paragraphs on other issues. Only at the very end of the piece comes this
(mis-)information:

The Barada Valley  is  the  primary  source  of  water  for  the  capital  and  its

https://twitter.com/maytham956/status/814813380087320576
http://www.moonofalabama.org/images5/baradav.jpg
https://twitter.com/maytham956/status/814824146660192256
http://reliefweb.int/report/syrian-arab-republic/four-million-people-damascus-have-no-access-water-enar
https://twitter.com/maytham956/status/815844275351146496
https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/syrias-cease-fire-holding-despite-minor-violations/2016/12/30/1ff9aae0-cf12-11e6-85cd-e66532e35a44_story.html?utm_term=.9bd190f410fd


| 4

surrounding region. The government assault has coincided with a severe water
shortage in Damascus since Dec. 22. Images from the valley’s Media Center
indicate  its  Ain  al-Fijeh  spring  and  water  processing  facility  have  been
destroyed in airstrikes. The government says rebels spoiled the water source
with diesel fuel, forcing it to cut supplies to the capital.

On December 29 a piece  by main WaPo anti-Syria propagandist Liz Sly did not mention the
water crisis or the Barada valley at all.

The New York Times links a Reuters pieces about the UN alarm about the water crisis. But I
find  nothing  in  its  own  reporting  that  even  mentions  the  water  crisis.  One  piece  on
December 31 refers shortly to attacks on Wadi Baradi by government forces at its very end.

A Guardian search for Barada only comes up with a piece from today mixed from agency
reports. The headlines say “Hundreds of Syrians flee as Assad’s forces bomb Barada valley
rebels”.  The  piece  itself  says  that  they  flee  to  the  government  side.   In  it  the  Syrian
Observatory  (MI-6)  operation  in  Britain  confirms  that  al-Qaeda  rules  the  area  which  “Civil
society organisations on the ground” deny. Only the very last of the 12 paragraph piece
mentions the capital:

The  Barada  valley  is  the  primary  source  of  water  for  the  capital  and  its
surrounding region. The government assault has coincided with a severe water
shortage in Damascus since 22 December. The government says rebels spoiled
the water source with diesel fuel, forcing it to cut supplies to the capital.

Surely a few people “fleeing” (to the government side) “as Assad’s forces bombs” are way
more important  than 5 million people in  Damascus without  access to  water.  That  the
treatment facility is destroyed seems also unimportant.

All  the  above  papers  have  been  extremely  concerned  about  every  scratch  to  any
propaganda pimp who had claimed to be in then rebel held east-Aleppo. They now show no
concern at all for 5 million Syrians in Damascus who have been without water for 10 days
and will likely be so for the rest of the month.

The original source of this article is Moon of Alabama
Copyright © Moon of Alabama, Moon of Alabama, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Moon of Alabama

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in

https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/shaky-start-for-new-cease-fire-launched-in-syria-without-the-us/2016/12/30/fc897ce6-ce0f-11e6-85cd-e66532e35a44_story.html?utm_term=.5de46f906491
http://www.nytimes.com/2016/12/31/world/middleeast/syria-united-nations-security-council-cease-fire.html?ref=world
https://www.theguardian.com/world/2017/jan/02/hundreds-of-syrians-flee-as-assads-forces-bomb-groups-excluded-from-ceasefire
http://www.moonofalabama.org/2017/01/al-qaeda-cut-leaves-5-million-thirsty-in-damascus-western-media-unconcerned-.html#more
https://www.globalresearch.ca/author/moon-of-alabama
http://www.moonofalabama.org/2017/01/al-qaeda-cut-leaves-5-million-thirsty-in-damascus-western-media-unconcerned-.html#more
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/moon-of-alabama


| 5

print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

