® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Corporate Media Propaganda and CIA Covert Ops

How Roy Cohn Helped Rupert Murdoch

By Robert Parry Region: USA
Global Research, January 30, 2015 Theme: History, Media Disinformation

Consortium News 28 January 2015

Rupert Murdoch, the global media mogul who is now a kingmaker in American politics, was
brought into those power circles by lawyer/activist Roy Cohn who arranged Murdoch’s first
Oval Office meeting with President Ronald Reagan in 1983, according to documents
released by Reagan’s presidential library.

“I had one interest when Tom [Bolan] and | first brought Rupert Murdoch and
Governor Reagan together - and that was that at least one major publisher in
this country ... would become and remain pro-Reagan,” Cohn wrote in a Jan.
27, 1983 letter to senior White House aides Edwin Meese, James Baker and
Michael Deaver. “Mr. Murdoch has performed to the limit up through and
including today.”

The letter noted that Murdoch then owned the “New York Post - over one million, third
largest and largest afternoon; New York Magazine; Village Voice; San Antonio Express;
Houston Ring papers; and now the Boston Herald; and internationally influential London
Times, etc.” Cohn sent the letter nine days after Murdoch met Reagan in the Oval Office
along with Cohn, his legal partner Thomas Bolan, and U.S. Information Agency Director
Charles Wick.

In a photograph of the Jan. 18, 1983 meeting, Cohn is shown standing and leaning toward
Reagan who is seated next to Murdoch. Following that meeting, Murdoch became involved
in a privately funded propaganda project to help sell Reagan’s hard-line Central American
policies, according to other documents. That PR operation was overseen by senior CIA
propaganda specialist Walter Raymond Jr. and CIA Director William Casey, but the details of
Murdoch’s role remain sketchy partly because some of the records are still classified more
than three decades later.

- : ;
%

E_L_

-

President Reagan meets with publisher


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/01/28/how-roy-cohn-helped-rupert-murdoch/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Murdoch-Reagan-Cohn.pdf?192fa7
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Murdoch-Reagan-Cohn.pdf?192fa7
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/01/Murdoch-Cohn-0.jpeg

Rupert Murdoch, U.S. Information Agency
Director Charles Wick and lawyers Roy Cohn
and Thomas Bolan in the Oval Office on Jan.
18, 1983. (Photo credit: Reagan presidential
library)

However, at my request, the Reagan Presidential Library in Simi Valley, California, released
a batch of documents about Roy Cohn’s contacts with the Reagan White House. Most of the
documents revealed a warm personal relationship between Cohn and Reagan, with
exchanges of effusive compliments, handwritten thank-you notes and birthday greetings.

Both Cohn and Reagan got their starts in politics during the anti-communist purges in the
1950s, Cohn as Sen. Joe McCarthy’s chief counsel and Reagan as a witness against alleged
communists in Hollywood. Cohn, a hardball political player, built his reputation as both an
anti-communist and anti-gay crusader who aggressively interrogated witnesses during the
Red Scare and the Lavender Scare, claiming that the U.S. government was infiltrated by
communists and homosexuals who threatened the nation’s security.

Cohn’s high-profile role in the McCarthy hearings ultimately ended when he was forced to
resign over charges that he targeted the U.S. Army for an anti-communist purge because it
had refused to give preferential treatment to one of his close associates, G. David Shine.
Though Cohn denied he was romantically involved with Shine - and a homosexual
relationship was never proven - Cohn’s own homosexuality became publicly known after he
underwent treatment for AIDS in the 1980s, leading to his death in 1986.

However, in the years before he died, Cohn gained some measure of revenge against his
liberal enemies by helping to elect Ronald Reagan. Roger Stone, another Cohn associate,
has asserted that - at Cohn’s initiative - he delivered an apparent bribe to a leader of New
York's Liberal Party in 1980 to arrange the endorsement of independent candidate John
Anderson, who then siphoned off 7.5 percent of the vote and opened the way for Reagan to
carry New York against President Jimmy Carter.

Stone described the transaction in a 2007 article by Matt Labash in The Weekly Standard,
with Stone noting that he was speaking only after the statute of limitation on bribery had
run. Stone described a discussion with Cohn about a $125,000 cash payment “to grease the
skids” for the Liberal Party’s endorsement of Anderson and then recounted Cohn’s
instructions that he deliver a suitcase to a law office two days before the Liberal Party,
indeed, did endorse Anderson.

Cohn's Murdoch Ties

Whatever Reagan’s personal knowledge of that scheme, the conservative Republican
President subsequently lavished favors on Cohn, including invitations to White House
events, personal thank-you notes and friendly birthday wishes. But perhaps nothing was
more important to Reagan than Cohn’s ability to deliver Murdoch, then an Australian citizen,
as a stalwart media ally.

According to the documents from the Reagan library, Cohn’s relationship with Murdoch
apparently developed around their mutual commitment to Israel. For instance, one set of
documents described Cohn’s intervention with Reagan to get the President to praise
Murdoch’s 1982 receipt of an award from the American Jewish Congress as its first


http://www.weeklystandard.com/Content/Public/Articles/000/000/014/278vjcro.asp?page=3
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Murdoch-AJC.pdf?192fa7
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Murdoch-AJC.pdf?192fa7

“Communications Man of the Year.”

Handwritten notes cite Murdoch’s “steadfast support of Israel + free + outspoken support of
free press” and point to Cohn as the contact. On April 20, 1982, Reagan extended his and
his wife Nancy’s congratulations to Murdoch.

Cohn, a notable socialite, further ingratiated himself to Reagan’s insiders by co-hosting a
lunch on June 28, 1982, for USIA Director Wick, which also counted as guests Roger Stone
and the New York Post’s Niles Lathem, according to a document.

By late 1982, the Reagan administration was gearing up for an expanded propaganda push
in support of the President’s hard-line policies in Central America, including support for the
Salvadoran and Guatemalan militaries - both notorious for their human rights violations -
and for the Nicaraguan Contra rebels who also were gaining an unsavory reputation for acts
of terrorism and brutality.

This PR campaign was spearheaded by CIA Director Casey and Raymond, one of the CIA’s
top covert operation specialists who was transferred to the National Security Council staff to
minimize legal concerns about the CIA violating its charter which bars influencing the
American public. To further shield the CIA from possible fallout from this domestic
propaganda operation, Casey and Raymond sought to arrange private financing to pay for
some activities.

On Jan. 13, 1983, NSC Advisor William Clark noted in a memo to Reagan the need for non-
governmental money to advance the PR project. “We will develop a scenario for obtaining
private funding,” Clark wrote, as cited in an unpublished draft chapter of the congressional
Iran-Contra investigation. Clark then told the President that “Charlie Wick has offered to
take the lead. We may have to call on you to meet with a group of potential donors.”

Five days later, on Jan. 18, 1983, Roy Cohn accompanied Rupert Murdoch into the Oval
Office for a face-to-face meeting with President Reagan and USIA Director Wick.

Nine days later, in the Jan. 27, 1983 letter to Meese, Baker and Deaver - written on the
letterhead of the Saxe, Bacon & Bolan law firm - Cohn hailed the success of Murdoch’s
“warm meeting with the President and the goodwill created by Charlie Wick's dinner.”

Murdoch’s Thin Skin

But Cohn also passed on Murdoch’s annoyance at “consistent slights that have been dealt to
Niles Lathem, the head of the News Media (Murdoch) bureau in Washington, while the
Reagan haters on TV and in the media have the run of the place.”

Cohn complained that Reagan, during a trip to Boston on Jan. 26, 1983, had ignored
Murdoch’s offer

“to turn the Boston Herald over to him. ... Mr. Murdoch himself placed calls to
Michael Deaver and to a Mr. Michael McManus [a deputy assistant to the
President], none of which were ever returned to him. One of his editors at the
Boston Herald was told that the President ‘had no time for them."”


https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Cohn-Wick4.pdf?192fa7
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/lostchapter.pdf?192fa7
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/clark-reaganmemo.pdf?192fa7

Cohn continued:

“Mr. Murdoch has been deeply disturbed at what he regards as a failure to
stand by some basics in the President’s original program, which he believes to
be correct. His advice is consistently sought by Mrs. [British Prime Minister
Margaret] Thatcher and Prime Minister [Malcolm] Fraser of Australia, in both of
which countries he owns extensive media interests. he is not the kind who is
offended when his advice is not taken but he does appreciate being treated
courteously and having at least the same courtesies extended to his
Washington reporters as seem to be heaped upon the opposition.

“He is hurt at the way the Boston matter was handled and there is just so
much that Tom [Bolan] and | can do. Because | believe that the total support
and loyalty of at least one major publishing chain in this nation is of key
importance to the President, and because of our admiration and affection for
the President, | thought | would be less than forthright if | did not bring this
situation to the attention of the three of you.

“I know how hectic things are there but if there is time for the enemy there
must be just a little time for at least a thoughtful handling of a friend - unlike
what happened in Boston.”

The letter got the attention of the three senior White House aides, with Reagan’s chief of
staff Baker writing a note to Deaver, “why don’'t we have someone draft a response from the
3 of us. Can you arrange?”

On Feb. 4, 1983, McManus, the deputy assistant to the President, offered an apology to
Cohn:

“we were all sorry about the confusion surrounding a possible Presidential visit
to the Boston Herald. We are all aware of the very positive nature of such a
visit. Unfortunately the request came in after the visit had been planned and
the President’s schedule was full. ...

“I'also called Mr. Murdoch as you suggested, explained the situation to him and
apologized for any confusion. | am sure you are aware of our continued high
regard for Mr. Murdoch personally and our appreciation of the importance of
what he is doing.”

Despite the fulsome apology, Cohn continued to complain about perceived slights against
Murdoch’s publications. In an April 28, 1983 letter, Cohn told Wick:

“l write you in desperation, because you have always recognized the
importance to the President of Rupert Murdoch, probably the world’s most
powerful publisher, whose papers played a key role in carrying close states for
Ronald Reagan in 1980 ... But all of our hard work to get the Murdoch papers
an even break with those that opposed Reagan - some in vicious terms -
comes to naught - because there are some people in the White House who
don’t have the sense to know friends from enemies.”

Cohn expressed Murdoch’s dismay that Reagan, during a speech in New York, seemed to
favor the New York Daily News over the New York Post, saying


https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Cohn-Wick-Murdoch.pdf?192fa7

“in remarks prepared for and delivered by the President not once but twice ...
the President asked people to follow the fight against crime by reading the
Daily News. The Post people walked out. ... The News supported [George H.W.]
Bush over Reagan, and then barely squeaked out an endorsement over Carter
as the lesser of evils. The Post and the other Murdoch papers gave their blood
on a daily basis for Ronald Reagan, and | know Bill Casey, Roger Stone, Tom
Bolan, etc. will confirm that without the Post, Reagan could not have carried
New York. ...

“To say that all the good you tried to do, and | tried to do, and the President
did in his meeting with Rupert has been severely damaged by this second
insult, is an understatement. As of now, tempers are so hot that | would wait
for things to cool off. ... | believe in Ronald Reagan - and it hurts me to see him
victimized this way from within. How many of these screw-ups can he survive?”

In a May 2, 1983 addendum to the complaint, Cohn added:

“The lead News opinion column every Sunday is written by Ken Auletta, a
consistent attacker of the President, and the one who just spearheaded the
drive against Ken Adelman’s confirmation, carrying it to the point of personally
appearing before the Senate Foreign Relations Committee to call Ken a liar.
With friends like the News, the President does not need enemies.”

On the same day that Cohn fired off the complaint about Auletta, Murdoch served as an
honorary chairman of a testimonial dinner in honor of Cohn sponsored by the B'nai B'rith
Banking and Finance Lodge and the Banking and Finance Division of State of Israel Bonds.
President Reagan sent a congratulatory telegram to Cohn.

Propaganda Campaign

Despite Cohn’s complaints about the alleged slights to Murdoch, the Australian media
magnate appears to have pitched in to help the Casey-Raymond outreach program for
Reagan’s Central American policies. Documents released during the Iran-Contra scandal in
1987 and later from the Reagan library indicate that Murdoch was soon viewed as a source
for the private funding.

On May 20, 1983, the longtime CIA propagandist Raymond, from his perch inside the NSC,
wrote that $400,000 had been raised from private donors brought to the White House
situation room by USIA Director Wick, with the funds divided among several organizations
including the right-wing Accuracy in Media and the neoconservative Freedom House (which
later denied receiving White House money, though it made little sense that Raymond would
lie in an internal memo).

As the White House continued to cultivate its ties to Murdoch, Reagan held a second Oval
Office meeting with Murdoch — on July 7, 1983 — who was accompanied by Charles
Douglas-Home, the editor of Murdoch’s flagship UK newspaper, the London Times.


https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Cohn-Dinner.pdf?192fa7

President Ronald Reagan meets with Charles
Douglas-Home, editor of London Times, and
its publisher Rupert Murdoch in the Oval
Office on July 7, 1983. (Photo credit: Reagan
presidential library)

In an Aug. 9, 1983 memo summing up the results of a Casey-organized meeting with five
leading ad executives regarding how to “sell” Reagan’s aggressive policies in Central
America, Raymond referred to Murdoch as if he were one of the benefactors helping out.
In a memo to Clark, entitled “Private Sector Support for Central American Program,”
Raymond criticized a more traditional White House outreach program headed by Faith
Whittlesey as “preaching to the converted.”

Raymond told Clark that the new project would involve a more comprehensive approach
aimed at persuading a majority of Americans to back Reagan’s Central American policies.
“We must move out into the middle sector of the American public and draw them into the
‘support’” column,” Raymond wrote. “A second package of proposals deal with means to
market the issue, largely considering steps utilizing public relations specialists - or similar
professionals - to help transmit the message.”

To improve the project’s chances for success, Raymond wrote, “we recommended funding
via Freedom House or some other structure that has credibility in the political center. Wick,
via Murdoch, may be able to draw down added funds for this effort.”

Raymond included similar information in a separate memo to Wick in which Raymond noted
that “via Murdock [sic] may be able to draw down added funds” to support the initiative.
(Raymond later told me that he was referring to Rupert Murdoch.)

In a March 7, 1984 memo about the “‘Private Funders’ Project,” Raymond referred to
Murdoch again in discussing a request for money from longtime CIA-connected journalist
Brian Crozier, who was “looking for private sector funding to work on the question of ‘anti-
Americanism’ overseas.”

Raymond wrote:

“I am pursuaded [sic] it is a significant long term problem. It is also the kind of
thing that Ruppert [sic] and Jimmy might respond positively to. Please look
over the stack [of papers from Crozier] and lets [sic] discuss if and when there
might be further discussion with our friends.”


http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/01/Murdoch-Cohn-1.jpeg
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/raymond-clarkmemo.pdf?192fa7
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/crozier-memo.pdf?192fa7

Crozier, who died in 2012, had a_long history of operating in the shadowy world of CIA
propaganda. He was director of Forum World Features, which was set up in 1966 by the
Congress for Cultural Freedom, which received covert funding from the CIA. Crozier also
acknowledged in his memoir keeping some of his best stories for the CIA.

At least one other document related to Murdoch’s work with USIA Director Wick remains
classified, according to the National Archives. Murdoch’s News Corp. has not responded to
several requests for comment about the Reagan-era documents.

According to the new documents released by the Reagan library, Reagan and Cohn
continued to exchange mutual praise, sometimes in handwritten messages. On March 28,
1985, Cohn sent Reagan a handwritten letter thanking the President for contributing a video
tribute in support of Cohn’s receipt of the Americanism Award from the Young Republicans.

“I count many blessings, but none more meaningful than the privilege of living
through the Ronald Reagan era - which represents everything | have loved
since | joined the Justice Department at age 19 - our great country, and the
opportunity it offers for the election of a man of your greatness to lead it.”

In his own hand, Reagan drafted the reply, writing: “I know I'm sending a thank you in
answer to a thank you but in this case it's to express to you appreciation for your generous
words. You were more than kind.”

The last dated communication from Reagan to Cohn in the files was a “Get-Well message”
on Nov. 22, 1985, saying: “l just learned that you are being sent home from the hospital
tomorrow. Nancy and | are keeping you in our thoughts and prayers. May our Lord bless you
with courage and strength. Take care and know that you have our concern.”

At the time, Cohn was suffering from AIDS, though he claimed that his illness was liver
cancer. He died on Aug. 2, 1986, due to complications from AIDS, the disease that was then
ravaging the gay community in the United States and other countries. He was 59.

Among the ironies of his death was Cohn’s history of purging gays and Lesbians from the
U.S. government as security risks, a policy put in place by President Dwight Eisenhower in
1953 in response to the Lavender Scare generated by Cohn and McCarthy - and not
rescinded until 1995 by President Bill Clinton. Another irony was that President Reagan,
when faced with the devastating AIDS epidemic, failed to respond aggressively to the crisis
because many religious conservatives considered the disease God’s punishment of
homosexuals.

Murdoch’s Rise

Meanwhile, with the close ties to the Reagan White House that Cohn helped nurture,
Murdoch’s media empire continued to grow. To meet a regulatory requirement that U.S. TV
stations must be owned by Americans, Murdoch became a naturalized citizen of the United
States in 1985.

Murdoch benefited from the Reagan administration’s relaxation of media ownership rules
which enabled him to buy more TV stations, which he then molded into the Fox
Broadcasting Company, which was founded on Oct. 9, 1986.


http://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Crozier
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Cohn-Reagan.pdf?192fa7
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Reagan-Cohn-GetWell.pdf?192fa7

In 1987, the “Fairness Doctrine,” which required political balance in broadcasting, was
eliminated, which let Murdoch pioneer a more aggressive conservatism on his TV network.
In the mid-1990s, Murdoch expanded his political reach by founding the neoconservative
Weekly Standard in 1995 and Fox News on cable in 1996. At Fox News, Murdoch hired
scores of prominent politicians, mostly Republicans, putting them on his payroll as
commentators.

Last decade, Murdoch continued to expand his reach into U.S. mass media, acquiring
DirecTV and the financial news giant Dow Jones, including The Wall Street Journal, America’s
leading business news journal.

Murdoch parlayed his extraordinary media power into the ability to make or break political
leaders, especially in the United States and the United Kingdom. In December 2014, the
UK’s Independent reported that Ed Richards, the retiring head of the British media
regulatory agency Ofcom, accused British government representatives of showing favoritism
to Murdoch’s companies.

Richards said he was “surprised” by the informality, closeness and frequency of contact
between executives and ministers during the failed bid by Murdoch’s News Corp. for the
satellite network BSkyB in 2011. The deal was abandoned when it was discovered that
journalists at Murdoch’s News of the World tabloid had hacked the phone of murdered
schoolgirl Milly Dowler and others.

“What surprised everyone about it - not just me - was quite how close it was and the
informality of it,” Richards said, confirming what had been widely reported regarding
Murdoch’s access to powerful British politicians dating back at least to the reign of Prime
Minister Thatcher in the 1980s. The Reagan documents suggest that Murdoch built similarly
close ties to leading U.S. politicians in the same era.

On Wednesday, the New York Times reported that Murdoch, now 83, was using his
extraordinary media power among conservatives to block Mitt Romney from gaining the
Republican presidential nomination for a second time — and instead was favoring Jeb Bush.

“In the delicate and unseen campaign underway for Mr. Murdoch’s affections in the next
presidential campaign, this much is clear: Mr. Romney is out of the running, a reality that
has pained and angered his allies,” the Times reported.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative,
either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). You also can
order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to various right-wing
operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative. For details on this
offer, click here.

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page



http://www.independent.co.uk/news/media/press/government-favoured-rupert-murdochs-media-empire-says-outgoing-ofcom-chief-9947518.html
http://www.nytimes.com/2015/01/28/us/politics/as-in-2012-romney-can-do-no-right-in-murdochs-eyes.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&module=second-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://consortiumnews.com/2014/06/25/continuing-parrys-3-book-offer/
https://consortiumnews.com/2015/01/28/how-roy-cohn-helped-rupert-murdoch/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/01/28/how-roy-cohn-helped-rupert-murdoch/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

