
| 1

Corporate Media Disinformation: Syriza, Democracy
And The Death Of A Saudi Tyrant

By Media Lens
Global Research, February 04, 2015
Media Lens

Theme: Media Disinformation

It’s always a tricky moment for the corporate media when a foreign leader dies. The content
and tone need to be appropriate, moulded to whether that leader fell into line with Western
policies  or  not.  Thus,  when  Venezuela’s  Hugo  Chavez  died  in  2013,  conventional
coverage strongly suggested he had been a dangerous, quasi-dictatorial, loony lefty. For
instance,  the  Guardian‘s  Rory  Carroll,  the  paper’s  lead  reporter  on  Venezuela  from
2006-2012, appeared to let slip his own personal view on Chavez when he wrote:

‘To the millions who detested him as a thug and charlatan, it will be occasion
to bid, vocally or discreetly, good riddance.’

By  contrast,  the  sociologist  and  independent  Venezuela  expert  Gregory
Wilpert praised Chavez’s ‘tremendous legacy’ and ‘many achievements’. These included
nationalising large parts of the private oil industry to pay for new social programs to tackle
inequality, much-needed land reform, and improved education and public housing.

When the genuinely dangerous, neocon ideologue and Cold War fanatic Ronald Reagan
died, hisappalling legacy – not least his blood-soaked support for brutal regimes in Latin
America – wasburnished to a high sheen, presenting the former US president as a stalwart
defender of Western ‘values’. For the Guardian‘s editors:

‘Mr Reagan made America feel good about itself again. […] He gave American
conservatism a humanity and hope that it never had in the Goldwater or Nixon
eras…’

Coverage of the death of Saudi Arabian dictator King Abdullah on January 23 fits the usual
pattern. Given the Saudi kingdom’s longstanding role as a key US client state in the Middle
East, in particular the West’s dependence on the country for oil and as a market for arms
sales,  coverage  was  pitched  to  reflect  a  suitably  skewed  version  of  reality.  Thus,  news
articles and broadcasts dutifully relayed the standard rhetoric of US Secretary of State John
Kerry who declared:

‘This is a sad day. The United States has lost a friend … and the world has lost
a revered leader. King Abdullah was a man of wisdom and vision.’

As Keane Bhatt of the US media watchdog FAIR pointed out, Kerry’s distasteful words were
cover for a brutal tyrant ‘whose regime routinely flogs dissenters and beheads those guilty

https://www.globalresearch.ca/author/media-lens
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=786:conundrum-syriza-democracy-and-the-death-of-a-saudi-tyrant&catid=53:alerts-2015&Itemid=247
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/724-death-of-a-bogeyman-the-corporate-media-bury-hugo-chavez.html
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/724-death-of-a-bogeyman-the-corporate-media-bury-hugo-chavez.html
http://www.theguardian.com/world/2013/mar/05/chavez-funeral-venezuela-president-chalice
http://venezuelanalysis.com/analysis/8090
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2004/339-reagan-visions-of-the-damned-part-1.html
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2004/340-reagan-visions-of-the-damned-part-2.html
http://www.theguardian.com/world/2004/jun/07/usa.guardianleaders
http://www.state.gov/secretary/remarks/2015/01/236227.htm
http://fair.org/article/saudi-dictators-death-shows-nyt-as-pawn-of-power/


| 2

of “sorcery”‘. Amnesty reports that more than 2,000 people were executed in Saudi Arabia
between 1985 and 2013:

‘It  is  absolutely  shocking  to  witness  the  Kingdom’s  authorities’  callous
disregard to fundamental human rights. The use of the death penalty in Saudi
Arabia is so far removed from any kind of legal parameters that it is almost
hard to believe.’

Writer Anas Abbas observed that when it comes to the barbarity of crime and punishment,
there is little to choose between Saudi Arabia and the Islamic State.

Human Rights Watch notes that despite modest Saudi reforms, women and ethnic minorities
still suffer from an ‘enforced subservient status’ and discrimination against women remains
entrenched. Human rights violations continue to take place against Saudi Arabia’s nine
million domestic migrant workers.

According to Campaign Against Arms Trade, Saudi Arabia is the UK’s largest customer for
weaponry,  with  over  £5.5  billion  worth  of  arms  in  the  five  and  a  half  years  from  January
2008 to June 2012. In 2012, the New York Times reported:

‘Most of the arms shipped at the behest of Saudi Arabia and Qatar to supply
Syrian  rebel  groups  fighting  the  government  of  Bashar  al-Assad  are  going  to
hard-line Islamic jihadists…’

Veteran Middle East correspondent Patrick Cockburn points to Saudi Arabia’s critical role in
the rise of Isis, ‘stoking an escalating Sunni-Shia conflict across the Islamic world.’ He adds:

’15 out of 19 of the 9/11 hijackers were Saudis, as was Bin Laden and most of
the private donors who funded the operation.’

Abdullah was also an accomplice to US war crimes in the Middle East, not least the invasion
of Iraq which ‘relied upon secret, extensive Saudi military assistance’. Moreover, a classified
cable from the US embassy in Riyadh,  published by WikiLeaks,  referred to ‘the king’s
frequent exhortations to the US to attack Iran’, with Abdullah appealing to American officials
‘to cut off the head of the snake’.

Murtaza Hussain, a journalist at The Intercept, notes that:

‘in the case of almost every Arab Spring uprising, Saudi Arabia attempted to
intervene forcefully  in  order  to  either  shore up existing regimes or  shape
revolutions to conform with their own interests.’

For example:

‘In Bahrain, Saudi forces intervened to crush a popular uprising which had
threatened the rule of the ruling al-Khalifa monarchy…’

http://www.amnesty.org/en/news/saudi-arabia-scheduled-beheading-reflects-authorities-callous-disregard-human-rights-2014-08-22
https://twitter.com/Anas_Abbas1/status/558943997285371906
http://www.hrw.org/news/2015/01/23/truth-about-saudi-king-abdullah-s-human-rights-record
https://www.caat.org.uk/media/press-releases/2013-11-22
http://www.nytimes.com/2012/10/15/world/middleeast/jihadists-receiving-most-arms-sent-to-syrian-rebels.html?pagewanted=all&_r=0
http://www.independent.co.uk/voices/comment/iraq-crisis-how-saudi-arabia-helped-isis-take-over-the-north-of-the-country-9602312.html
http://fair.org/article/saudi-dictators-death-shows-nyt-as-pawn-of-power/
https://wikileaks.org/plusd/cables/08RIYADH649_a.html
https://firstlook.org/theintercept/


| 3

President Obama turned a blind eye to all of this when he praised ‘King Abdullah’s vision’
which was dedicated ‘to greater engagement with the world.’

So how did the BBC, the global paragon of ‘impartial’ news, respond to King Abdullah’s
death?

Quick! Give That Critic Thirty Seconds! But No More!

The BBC broke the news of the Saudi king’s death with a headline obituary stating that
Abdullah was ‘seen as a reformer & vocal advocate of peace in Middle East.’ It could have
been a spoof headline if the reality, outlined above, had not been so tragic.

In BBC News coverage there were token, if sometimes cryptic, references to the cruel nature
of the Saudi regime. BBC security correspondent Frank Gardner said in an online ‘analysis’
piece:

‘The government has yet to find a way to cope with mild calls for reforms, and
is abusing anti-terror laws to silence reformers and punish its critics.’

On  the  flagship  BBC  News  at  Ten  programme,  editors  presumably  realised  they’d  better
find someoneto say something critical about the Saudi regime. So they granted an Amnesty
spokesperson a prize slot… of less than 30 seconds.

Likewise, you will search long and hard to find substantive discussion of the uncomfortable
questions surrounding King Abdullah’s successor, his half-brother Salman. A rare exception,
an editorial in Investor’s Business Daily, warned that ‘President Obama should think before
bowing to Saudi Arabia’s new king’ because:

‘King Salman has a history of funding al-Qaida, and his son has been accused
of knowing in advance about the 9/11 attacks.’

While the corporate news media continued to look away, an in-depth article in Foreign
Policy by David Andrew Weinberg examined ‘Salman’s record of bolstering and embracing
extremists’, noting that:

‘Salman was the [Saudi] regime’s lead fundraiser for mujahideen, or Islamic holy warriors, in
Afghanistan in the 1980s, as well as for Bosnian Muslims during the Balkan struggles of the
1990s.  In  essence,  he  served  as  Saudi  Arabia’s  financial  point  man  for  bolstering
fundamentalist  proxies  in  war  zones  abroad.’

Weinberg continued:

‘Salman also helped recruit fighters for Abdul Rasul Sayyaf, an Afghan Salafist
fighter who served as a mentor to both Osama bin Laden and 9/11 mastermind
Khalid Sheikh Mohammed.’

But Salman’s troubling record is ‘now getting downplayed for political convenience’, said
Weinberg, and corporate journalists seem ignorant of the facts, or simply know not to go

http://www.whitehouse.gov/the-press-office/2015/01/22/statement-president-death-king-abdullah-bin-abdulaziz
https://twitter.com/BBCBreaking/status/558408305241255937
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-30945324
https://twitter.com/medialens/status/558641844343812097
http://news.investors.com/ibd-editorials/012615-736380-new-saudi-king-named-in-911-suits.htm
http://foreignpolicy.com/2015/01/27/king-salmans-shady-history-saudi-arabia-jihadi-ties


| 4

there.

Ironically,  King Abdullah died just  two days after  the BBC had dedicated considerable
resources to ‘BBC Democracy Day’. This was a celebration of the 750th anniversary of the
first  parliament  of  elected  representatives  at  Westminster  in  London.  The  day  was
‘produced’, the BBC proudly declared, ‘in collaboration with the House of Commons and the
House of Lords’. In an eloquent letter, Media Lens reader Sam Gurney pointed out so much
that was wrong or missing about ‘BBC Democracy Day’:

‘Why  should  the  British  public  be  able  to  read  about  the  “extraordinary
concentration of ownership” of the media in Chile, but not in the UK? Why
should  the  British  public  be  able  to  read  about  “the  flaws  of  French
democracy”,  but  not  of  democracy  in  the  UK?  Why  should  democracy
indicators for the UK only be prominently featured in the BBC’s output when it
scores  at  the  very  top,  rather  than  when  it  fails  relative  to  comparable
countries? Why should the state of democracy only really be of concern to the
British public in other countries? If the BBC wishes to celebrate transparency
and democracy, then it should fastidiously ensure these values are reflected in
its coverage.’

King Abdullah  spared BBC blushes  by  not  dying on the very  day that  the  UK’s  state
broadcaster  was celebrating ‘transparency and democracy’.  Imagine the conundrum in
juggling all of that with coverage of a strongly Western-aligned tyrant. A close call indeed.
As Neil Clark said on Twitter:

‘No  need  to  pen  long  pieces  on  western  elite’s  double  standards  on
“democracy” & “extremism”.Just read their glowing tributes 2 #KingAbdullah’

Reds Under The Bed!

Further difficulties for ostensibly democracy-loving corporate media soon followed with the
stunning victory of Syriza, the ‘radical’  party of the left,  in the Greek general election.
Repetition  of  ‘radical  left’,  and  significant  mentions  of  Syriza  leader  Alexis  Tsipras  as  a
‘former  Communist’,  set  the  required  tone.  Namely,  watch  out  –  Red  Scare!

Some reports were blatant in their scaremongering. The Daily Mail declared:

‘The new Greek government has picked its first fight with the European Union,
delaying  agreement  on  further  EU  sanctions  against  Russian-backed
separatists  in  Ukraine.

‘The move raised European and Nato fears that Moscow might seek to exploit
the extremist coalition under Alexis Tsipras as a Trojan horse within the key
western alliances.’

The Trojan horse theme was taken one step further in the Sunday Times (February 1, 2015;
subscription required) with a front cover story in its  News Review section by Matthew
Campbell, proclaiming: ‘Greece: Putin’s Trojan Horse’. The propaganda was highlighted by a
ridiculous composite image of a bare-chested Putin sitting astride a large Trojan horse being
wheeled along by the smiling Tsipras.

http://www.bbc.co.uk/news/live/30876658
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=781434505227041&id=147079088662589
https://twitter.com/NeilClark66/status/558597498378665984
https://www.youtube.com/watch?v=w86QhV7whjs
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2932378/New-Greek-government-delays-sanctions-against-Putin-fight-EU.html
http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/newsreview/features/article1513431.ece
https://twitter.com/mcinparis
https://twitter.com/mcinparis
https://twitter.com/thesundaytimes/status/561960678131781632


| 5

Syriza’s supposed ‘ties to the Kremlin’  pose an ‘insidious threat to stability across the
continent’, asserted Campbell:

‘The  benefits  to  Russia  of  Syriza’s  victory  became  clear  when  Tsipras
complained on Tuesday about a European statement blaming Moscow for an
attack in eastern Ukraine that had killed 30 civilians.’

The hyped-up, Murdoch-owned Sunday Times ‘analysis’ went into overdrive:

‘The EU managed to maintain a fragile unity in Brussels at an emergency
meeting of foreign ministers on Thursday when Greece agreed to sanctions on
a wider circle of Russians connected to Putin. But now the Kremlin’s strategy
seems clear: it sees in Greece a Trojan horse for attacking the EU from within.’

The supposedly ‘progressive’ Guardian was not immune to waving a warning flag about this
Red Menace, proclaiming that the new Greek government were now set on a ‘collision
course with Europe’. The report added that ‘European politics has been plunged into a
volatile new era’ by these ‘far-left radicals’.

A week later, a Guardian editorial on Syriza and the Podemos party in Spain plumbed new
depths. Both of these left-wing parties, claimed the editorial, ‘draw their conflicting passions
from  a  well  of  nationalism’  and  were  united  with  the  extreme  right  ‘by  a  worrying
xenophobia’. Moreover, Syriza and Podemos are ‘intellectually dishonest’ for often laying all
the blame for Greece and Spain’s hardships on Germany’s Angela Merkel. Perhaps worse,
they are guilty of ‘indulgence of Vladimir Putin’s propaganda over Ukraine’. Podemos, in
particular, has shown ‘sympathy for official Russian views’, intoned the editorial ominously,
without specifying what these dangerous views are.

The paper concluded with the ugly statement that ‘voters will  want reassurance of the
insurgent parties’ respect for the basic rules of liberal democracy’ and that the ‘intoxications
of nationalism’ must be defeated.

The  smear  campaign  was  now up  and  running.  The  conundrum for  corporate  media,
including liberal  newspapers,  is  how to present themselves as passionate defenders of

http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/02/putin_trojan_horse.jpg
http://www.theguardian.com/world/2015/jan/25/syriza-historic-win-greece-european-union-austerity
http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/feb/01/guardian-view-europe-populists-left-right-united-worrying-xenophobia


| 6

‘democracy’ and ‘open debate’, even while they work hard to deflect any serious democratic
challenges to elite power. This Guardian editorial is a classic example.

So  what  were  these  ‘far-left’  and  ‘radical’  threats  identified  by  the  Guardian?  As  BBC
News pointed out factually, in a propaganda-free moment, the new Greek prime minister:

‘has  pledged to  renegotiate  Greece’s  debt  arrangement  with  international
creditors.

‘He has also vowed to reverse many of the austerity measures adopted by
Greece since a series of bailouts began in 2010.’

Economist Paul Krugman injected a dose of rational analysis, almost entirely missing from
‘mainstream’ coverage:

‘European  officials  would  be  well  advised  to  skip  the  lectures  calling  on
[Tsipras] to act responsibly and to go along with their program. The fact is they
have no credibility; the program they imposed on Greece never made sense. It
had no chance of working.’

Krugman added:

‘If anything, the problem with Syriza’s plans may be that they’re not radical
enough. Debt relief and an easing of austerity would reduce the economic
pain,  but  it’s  doubtful  whether  they  are  sufficient  to  produce  a  strong
recovery…

‘Still, in calling for a major change, Mr. Tsipras is being far more realistic than
officials who want the beatings to continue until morale improves. The rest of
Europe should give him a chance to end his country’s nightmare.’

But Syriza’s modest set of promises was enough to set off warning bells amongst Europe’s
ruling  political  and  economic  class.  British  Prime  Minister  David  Cameron  ‘welcomed’
Syriza’s victory with this nervous couplet on Twitter:

‘The Greek election will increase economic uncertainty across Europe. That’s
why the UK must stick to our plan, delivering security at home.’

The  code  phrase  ‘economic  uncertainty’  means,  as  usual,  the  risk  of  reduced  profits  and
diminished control held by financial and political interests. And ‘security at home’ translates
to security for huge corporations and the rich city investors in London’s financial centre. BBC
News echoed the concerns of this elite perspective, broadcasting that ‘Syriza’s victory has
raised fears about Greece’s future in the euro.’

This is the standard, state-corporate news narrative that stretches back many decades. Any
public  challenge to  the dominant  elite  is  to  be regarded as  a  threat  to  the correctly
established order of ‘stable society’, and a cause for fear. The constant, scaremongering
refrain  of  ‘radical  leftists’  coming  to  power  in  a  European country,  no  less,  provoked
this priceless retort from writer Stephanie Gilley:

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-30975437
http://www.nytimes.com/2015/01/26/opinion/paul-krugman-ending-greeces-nightmare.html
https://twitter.com/David_Cameron/status/559478918550650880
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-30978052
https://twitter.com/StephieGilley/status/559719853050060800


| 7

‘BBC claims the idea of people not living in poverty at the mercy of the rich is
RADICAL.’

BBC News revealed its true colours again when Business Editor Robert Peston declared over
archive footage that clearly showed Greek police attacking protestors:

‘The Greeks rioted against austerity…’

But then, the corporate media have form in declaring protests to be ‘riots’,  as striking
miners from the 1980s will attest, many of whom were brutally attacked by the police under
Prime Minister Margaret Thatcher’s orders. Similarly, the corporate media’s skewed focus
when covering ‘anti-capitalist’ protests in later years was on supposed ‘riots’ and isolated
acts of violence (at times instigated by police agents provocateurs).

Finally, note that the misuse of the term ‘radical’ is endemic throughout the corporate
media.  As  Noam Chomsky  explains,  ‘radical’  properly  applies  to  powerful  parties  and
politicians who sell themselves as ‘mainstream’, but whose policies deviate strongly from
public opinion. Chomsky describes today’s state-corporate power elites as:

‘radical statist reactionaries, who believe that the US should rule the world, by
force  if  necessary,  in  the  interests  of  the  narrow sectors  of  concentrated
private power and wealth that they represent…’

The powerful state that these narrow sectors have worked hard to forge is required to:

‘serve those interests, not the interests of the public, who are to be frightened
into submission while the progressive legislation and achievements of popular
struggle of the past century are dismantled, along with the democratic culture
that sustained them.’

As ever, such a rational view of the real threats to democracy from powerful elites was
missing from ‘BBC Democracy Day’ and its coverage by the rest of the ‘mainstream’ media.
The  fact  that  a  brutal,  Western-allied  Saudi  tyrant  died  around  the  same  time  only
highlighted the corporate media’s central  role in propping up undemocratic systems of
power, class and privilege.

DC

The original source of this article is Media Lens
Copyright © Media Lens, Media Lens, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

https://twitter.com/medialens/status/560027312687960064
http://www.chomsky.info/interviews/20040204.htm
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=786:conundrum-syriza-democracy-and-the-death-of-a-saudi-tyrant&catid=53:alerts-2015&Itemid=247
https://www.globalresearch.ca/author/media-lens
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=786:conundrum-syriza-democracy-and-the-death-of-a-saudi-tyrant&catid=53:alerts-2015&Itemid=247
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/


| 8

Articles by: Media Lens

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/media-lens
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

