
| 1

Colour-Coded Revolutions and the Origins of World
War III
Part 2

By Andrew Gavin Marshall
Global Research, November 03, 2009
3 November 2009

Region: Europe
Theme: US NATO War Agenda

This is Part 2 of the Series, “The Origins of World War III”

Part 1: An Imperial Strategy for a New World Order: The Origins of World War III

Introduction
 

Following  US  geo-strategy  in  what  Brzezinski  termed  the  “global  Balkans,”  the  US
government has worked closely with major NGOs to “promote democracy” and “freedom” in
former Soviet republics, playing a role behind the scenes in fomenting what are termed
“colour revolutions,” which install US and Western-friendly puppet leaders to advance the
interests of the West, both economically and strategically.

Part 2 of this essay on “The Origins of World War III” analyzes the colour revolutions as
being a key stratagem in imposing the US-led New World Order. The “colour revolution” or
“soft” revolution strategy is a covert political tactic of expanding NATO and US influence to
the borders of Russia and even China; following in line with one of the primary aims of US
strategy in the New World Order: to contain China and Russia and prevent the rise of any
challenge to US power in the region.

These revolutions are portrayed in the western media as popular democratic revolutions, in
which  the  people  of  these  respective  nations  demand  democratic  accountability  and
governance from their despotic leaders and archaic political systems. However, the reality is
far from what this utopian imagery suggests. Western NGOs and media heavily finance and
organize opposition groups and protest movements, and in the midst of an election, create a
public perception of vote fraud in order to mobilize the mass protest movements to demand
“their” candidate be put into power. It just so happens that “their” candidate is always the
Western US-favoured candidate, whose campaign is often heavily financed by Washington;
and who proposes US-friendly policies and neoliberal economic conditions. In the end, it is
the people who lose out, as their genuine hope for change and accountability is denied by
the influence the US wields over their political leaders.

The soft revolutions also have the effect of antagonizing China and Russia, specifically, as it
places US protectorates on their  borders,  and drives many of the former Warsaw Pact
nations to seek closer political, economic and military cooperation. This then exacerbates
tensions between the west and China and Russia; which ultimately leads the world closer to
a potential conflict between the two blocs.

https://www.globalresearch.ca/author/andrew-gavin-marshall
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=15686


| 2

Serbia

Serbia experienced its “colour revolution” in October of 2000, which led to the overthrow of
Serbian leader Slobodan Milosevic. As the Washington Post reported in December of 2000,
from 1999 on, the US undertook a major “electoral strategy” to oust Milosevic, as “U.S.-
funded consultants played a crucial role behind the scenes in virtually every facet of the
anti-Milosevic drive, running tracking polls, training thousands of opposition activists and
helping to organize a vitally important parallel vote count. U.S. taxpayers paid for 5,000
cans of spray paint used by student activists to scrawl anti-Milosevic graffiti on walls across
Serbia,  and  2.5  million  stickers  with  the  slogan  “He’s  Finished,”  which  became  the
revolution’s catchphrase.” Further, according to Michael Dobbs,writing in the Washington
Post,  some  “20  opposition  leaders  accepted  an  invitation  from the  Washington-based
National Democratic Institute (NDI) in October 1999 to a seminar at the Marriott Hotel in
Budapest.”

Interestingly, “Some Americans involved in the anti-Milosevic effort said they were aware of
CIA activity at the fringes of the campaign, but had trouble finding out what the agency was
up to.  Whatever it  was, they concluded it  was not particularly effective. The lead role was
taken by the State Department and the U.S. Agency for International Development, the
government’s foreign assistance agency, which channeled the funds through commercial
contractors  and  nonprofit  groups  such  as  NDI  and  its  Republican  counterpart,  the
International  Republican  Institute  (IRI).”

The NDI (National Democratic Institute), “worked closely with Serbian opposition parties, IRI
focused  its  attention  on  Otpor,  which  served  as  the  revolution’s  ideological  and
organizational backbone. In March, IRI paid for two dozen Otpor leaders to attend a seminar
on nonviolent resistance at the Hilton Hotel in Budapest.” At the seminar, “the Serbian
students received training in such matters as how to organize a strike, how to communicate
with symbols, how to overcome fear and how to undermine the authority of a dictatorial
regime.”[1]

As the New York Times revealed, Otpor, the major student opposition group, had a steady
flow  of  money  coming  from  the  National  Endowment  for  Democracy  (NED),  a  Congress-
funded “democracy promoting” organization. The United States Agency for International
Development (USAID) gave money to Otpor, as did the International Republican Institute,
“another nongovernmental Washington group financed partly by A.I.D.”[2]

Georgia

In  2003,  Georgia  went  through  its  “Rose  Revolution,”  which  led  to  the  overthrow  of
president  Eduard  Shevardnadze,  replacing  him with  Mikhail  Saakashvili  after  the  2004
elections. In a November 2003 article in The Globe and Mail, it was reported that a US based
foundation  “began laying the  brickwork  for  the  toppling  of  Georgian  President  Eduard
Shevardnadze,” as funds from his non-profit organization “sent a 31-year-old Tbilisi activist
named Giga Bokeria to Serbia to meet with members of the Otpor (Resistance) movement
and learn how they used street demonstrations to topple dictator Slobodan Milosevic. Then,
in the summer,” the “foundation paid for a return trip to Georgia by Otpor activists, who ran
three-day courses teaching more than 1,000 students how to stage a peaceful revolution.”

This US-based foundation “also funded a popular opposition television station that was
crucial  in  mobilizing  support  for  [the]  ‘velvet  revolution,’  and [it]  reportedly  gave financial



| 3

support to a youth group that led the street protests.” The owner of the foundation “has a
warm relationship with Mr. Shevardnadze’s chief opponent, Mikhail Saakashvili, a New York-
educated lawyer who is expected to win the presidency in an election scheduled for Jan. 4.”

During a press conference a week before his resignation, Mr. Shevardnadze said that the US
foundation “is set against the President of Georgia.” Moreover, “Mr. Bokeria, whose Liberty
Institute  received  money  from both  [the  financier’s  foundation]  and  the  U.S.  government-
backed  Eurasia  Institute,  says  three  other  organizations  played  key  roles  in  Mr.
Shevardnadze’s  downfall:  Mr.  Saakashvili’s  National  Movement  party,  the  Rustavi-2
television station and Kmara! (Georgian for Enough!), a youth group that declared war on
Mr. Shevardnadze [in] April and began a poster and graffiti campaign attacking government
corruption.” [3]

The day following the publication of the previously quoted article, the author published
another article in the Globe and Mail explaining that the “bloodless revolution” in Georgia
“smells more like another victory for the United States over Russia in the post-Cold War
international  chess  game.”  The  author,  Mark  MacKinnon,  explained  that  Eduard
Shevardnadze’s downfall lied “in the oil under the Caspian Sea, one of the world’s few great
remaining, relatively unexploited, sources of oil,” as “Georgia and neighbouring Azerbaijan,
which  borders  the  Caspian,  quickly  came  to  be  seen  not  just  as  newly  independent
countries, but as part of an ‘energy corridor’.” Plans were drawn up for a massive “pipeline
that would run through Georgia to Turkey and the Mediterranean.” It  is  worth quoting
MacKinnon at length:

When these plans were made, Mr. Shevardnadze was seen as an asset by both Western
investors and the U.S. government. His reputation as the man who helped end the Cold War
gave  investors  a  sense  of  confidence  in  the  country,  and  his  stated  intention  to  move
Georgia out of Russia’s orbit and into Western institutions such as the North Atlantic Treaty
Organization and the European Union played well at the U.S. State Department.

The United States quickly moved to embrace Georgia, opening a military base in the country
[in 2001] to give Georgian soldiers “anti-terrorist” training. They were the first U.S. troops to
set up in a former Soviet republic.

But somewhere along the line, Mr. Shevardnadze reversed course and decided to once more
embrace Russia. This summer, Georgia signed a secret 25-year deal to make the Russian
energy giant Gazprom its sole supplier of gas. Then it effectively sold the electricity grid to
another Russian firm, cutting out AES, the company that the U.S. administration had backed
to  win  the  deal.  Mr.  Shevardnadze  attacked  AES  as  “liars  and  cheats.”  Both  deals
dramatically increased Russian influence in Tbilisi.

Following  the  elections  in  Georgia,  the  US-backed  and  educated  Mikhail  Saakashvili
ascended to the Presidency and “won the day.”[4] This is again an example of the intimate
relationship between oil geopolitics and US foreign policy. The colour revolution was vital in
pressing US and NATO interests forward in the region; gaining control over Central Asia’s
gas reserves and keeping Russia  from expanding its  influence.  This  follows directly  in  line
with the US-NATO imperial strategy for the new world order, following the collapse of the
USSR. [This strategy is outlined in detail in Part 1 of this essay: An Imperial Strategy for a
New World Order: The Origins of World War III].

Ukraine

http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=15686
http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=15686


| 4

In 2004, Ukraine went through its “Orange Revolution,” in which opposition and pro-Western
leader Viktor Yushchenko became President, defeating Viktor Yanukovych. As the Guardian
revealed  in  2004,  that  following  the  disputed  elections  (as  happens  in  every  “colour
revolution”), “the democracy guerrillas of the Ukrainian Pora youth movement have already
notched up a famous victory –  whatever the outcome of  the dangerous stand-off in Kiev,”
however, “the campaign is an American creation, a sophisticated and brilliantly conceived
exercise in western branding and mass marketing that, in four countries in four years, has
been used to try to salvage rigged elections and topple unsavoury regimes.”

The author, Ian Traynor, explained that, “Funded and organised by the US government,
deploying US consultancies, pollsters, diplomats, the two big American parties and US non-
government  organisations,  the  campaign  was  first  used  in  Europe  in  Belgrade  in  2000  to
beat  Slobodan Milosevic  at  the  ballot  box.”  Further,  “The  Democratic  party’s  National
Democratic Institute, the Republican party’s International Republican Institute, the US state
department and USAid are the main agencies involved in these grassroots campaigns as
well  as  the  Freedom House  NGO”  and  the  same  billionaire  financier  involved  in  Georgia’s
Rose  Revolution.  In  implementing  the  regime-change  strategy,  “The  usually  fractious
oppositions have to be united behind a single candidate if there is to be any chance of
unseating the regime. That leader is selected on pragmatic and objective grounds, even if
he or she is anti-American.”

Traynor continues:

Freedom House and the Democratic party’s NDI helped fund and organise the “largest civil
regional election monitoring effort” in Ukraine, involving more than 1,000 trained observers.
They also organised exit polls. On Sunday night those polls gave Mr Yushchenko an 11-point
lead and set the agenda for much of what has followed.

The exit polls are seen as critical because they seize the initiative in the propaganda battle
with the regime, invariably appearing first, receiving wide media coverage and putting the
onus on the authorities to respond.

The final stage in the US template concerns how to react when the incumbent tries to steal
a lost election.

[. . . ] In Belgrade, Tbilisi, and now Kiev, where the authorities initially tried to cling to power,
the  advice  was  to  stay  cool  but  determined  and  to  organise  mass  displays  of  civil
disobedience,  which  must  remain  peaceful  but  risk  provoking  the  regime  into  violent
suppression.[5]

As an article in the Guardian by Jonathan Steele explained, the opposition leader, Viktor
Yushchenko,  who  disputed  the  election  results,  “served  as  prime  minister  under  the
outgoing president, Leonid Kuchma, and some of his backers are also linked to the brutal
industrial clans who manipulated Ukraine’s post-Soviet privatization.” He further explained
that election rigging is mainly irrelevant, as “The decision to protest appears to depend
mainly on realpolitik and whether the challengers or the incumbent are considered more
‘pro-western’ or ‘pro-market’.” In other words, those who support a neoliberal economic
agenda  will  have  the  support  of  the  US-NATO,  as  neoliberalism  is  their  established
international economic order and advances their interests in the region. 

Moreover, “In Ukraine, Yushchenko got the western nod, and floods of money poured in to



| 5

groups which support him, ranging from the youth organisation, Pora, to various opposition
websites. More provocatively, the US and other western embassies paid for exit polls.” This
is  emblematic of  the strategic importance of  the Ukraine to the United States,  “which
refuses to abandon its cold war policy of encircling Russia and seeking to pull every former
Soviet republic to its side.”[6]

One Guardian commentator pointed out the hypocrisy of western media coverage:  “Two
million anti-war demonstrators can stream though the streets of London and be politically
ignored, but a few tens of thousands in central Kiev are proclaimed to be ‘the people’, while
the Ukrainian police, courts and governmental institutions are discounted as instruments of
oppression.” It was also explained that, “Enormous rallies have been held in Kiev in support
of the prime minister, Viktor Yanukovich, but they are not shown on our TV screens: if their
existence is admitted, Yanukovich supporters are denigrated as having been ‘bussed in’.
The demonstrations  in  favour  of  Viktor  Yushchenko have laser  lights,  plasma screens,
sophisticated sound systems, rock concerts, tents to camp in and huge quantities of orange
clothing; yet we happily dupe ourselves that they are spontaneous.”[7]

In 2004, the Associated Press reported that, “The Bush administration has spent more than
$65 million in the past two years to aid political organizations in Ukraine, paying to bring
opposition leader Viktor Yushchenko to meet U.S. leaders and helping to underwrite an exit
poll  indicating he won last month’s disputed runoff election.” The money, they state, “was
funneled through organizations such as the Eurasia Foundation or through groups aligned
with Republicans and Democrats that organized election training, with human rights forums
or with independent news outlets.” However, even government officials “acknowledge that
some of the money helped train groups and individuals opposed to the Russian-backed
government candidate.”

The report stated that some major international foundations funded the exit polls, which
according  to  the  incumbent  leader  were  “skewed.”  These  foundations  included  “The
National Endowment for Democracy, which receives its money directly from Congress; the
Eurasia Foundation, which receives money from the State Department, and the Renaissance
Foundation,”  which  receives  money  from  the  same  billionaire  financier  as  well  as  the  US
State Department. Since the State Department is involved, that implies that this funding is
quite directly enmeshed in US foreign policy strategy. “Other countries involved included
Great Britain, the Netherlands, Switzerland, Canada, Norway, Sweden and Denmark.” Also
involved  in  funding  certain  groups  and  activities  in  the  Ukraine  was  the  International
Republican Institute and the National Democratic Institute, which was chaired by former
Secretary of States Madeline Albright at the time.[8]

Mark Almond wrote for the Guardian in 2004 of the advent of “People Power,” describing it
in relation to the situation that was then breaking in the Ukraine, and stated that, “The
upheaval in Ukraine is presented as a battle between the people and Soviet-era power
structures. The role of western cold war-era agencies is taboo. Poke your nose into the
funding of the lavish carnival in Kiev, and the shrieks of rage show that you have touched a
neuralgic point of the New World Order.”

Almond elaborated:

“Throughout  the  1980s,  in  the  build-up to  1989’s  velvet  revolutions,  a  small  army of
volunteers – and, let’s be frank, spies – co-operated to promote what became People Power.
A network of interlocking foundations and charities mushroomed to organise the logistics of



| 6

transferring millions of dollars to dissidents. The money came overwhelmingly from Nato
states and covert allies such as “neutral” Sweden.

[ …] The hangover from People Power is shock therapy. Each successive crowd is sold a
multimedia vision of Euro-Atlantic prosperity by western-funded “independent” media to get
them on the streets. No one dwells on the mass unemployment, rampant insider dealing,
growth of organised crime, prostitution and soaring death rates in successful People Power
states.

As Almond delicately put it, “People Power is, it turns out, more about closing things than
creating an open society. It shuts factories but, worse still, minds. Its advocates demand a
free market  in  everything –  except  opinion.  The current  ideology of  New World Order
ideologues,  many  of  whom  are  renegade  communists,  is  Market-Leninism  –  that
combination of a dogmatic economic model with Machiavellian methods to grasp the levers
of power.”[9]

As Mark MacKinnon reported for  the Globe and Mail,  Canada, too,  supported the efforts of
the youth activist group, Pora, in the Ukraine, providing funding for the “people power
democracy” movement. As MacKinnon noted, “The Bush administration was particularly
keen to see a pro-Western figure as president to ensure control over a key pipeline running
from Odessa on the Black Sea to Brody on the Polish border.” However, “The outgoing
president,  Leonid  Kuchma,  had  recently  reversed  the  flow  so  the  pipeline  carried  Russian
crude south instead of helping U.S. producers in the Caspian Sea region ship their product to
Europe.”  As  MacKinnon  analyzes,  the  initial  funding  from western  nations  came from
Canada, although this was eventually far surpassed in amount by the United States.

Andrew Robinson, Canada’s ambassador to Ukraine at the time, in 2004, “began to organize
secret monthly meetings of Western ambassadors, presiding over what he called “donor co-
ordination” sessions among 28 countries interested in seeing Mr.  Yushchenko succeed.
Eventually,  he acted as the group’s spokesman and became a prominent critic  of  the
Kuchma  government’s  heavy-handed  media  control.”  Canada  further  “invested  in  a
controversial exit poll, carried out on election day by Ukraine’s Razumkov Centre and other
groups,  that  contradicted  the  official  results  showing  Mr.  Yanukovich  had  won.”  Once  the
new, pro-Western government was in, it “announced its intention to reverse the flow of the
Odessa-Brody pipeline.”[10]

Again, this follows the example of Georgia, where several US and NATO interests are met
through  the  success  of  the  “colour  revolution”;  simultaneously  preventing  Russian
expansion  and  influence  from spreading  in  the  region  as  well  as  advancing  US  and  NATO
control and influence over the major resources and transport corridors of the region.

Daniel  Wolf  wrote  for  the  Guardian  that,  “For  most  of  the  people  gathered  in  Kiev’s
Independence Square, the demonstration felt spontaneous. They had every reason to want
to stop the government candidate, Viktor Yanukovich, from coming to power, and they took
the chance that was offered to them. But walking through the encampment last December,
it was hard to ignore the evidence of meticulous preparation – the soup kitchens and tents
for the demonstrators, the slickness of the concert, the professionalism of the TV coverage,
the proliferation of the sickly orange logo wherever you looked.” He elaborated, writing, “the
events in the square were the result of careful, secret planning by Yushchenko’s inner circle
over a period of years. The true story of the orange revolution is far more interesting than
the fable that has been widely accepted.”



| 7

Roman  Bessmertny,  Yushchenko’s  campaign  manager,  two  years  prior  to  the  2004
elections, “put as many as 150,000 people through training courses, seminars, practical
tuition  conducted  by  legal  and  media  specialists.  Some attending  these  courses  were
members of election committees at local, regional and national level; others were election
monitors, who were not only taught what to watch out for but given camcorders to record it
on video. More than 10,000 cameras were distributed, with the aim of recording events at
every third polling station.” Ultimately, it was an intricately well-planned public relations
media-savvy campaign, orchestrated through heavy financing. Hardly the sporadic “people
power” notion applied to the “peaceful coup” in the western media.[11]

The “Tulip Revolution” in Kyrgyzstan

In 2005, Kyrgyzstan underwent its “Tulip Revolution” in which the incumbent was replaced
by the pro-Western candidate through another “popular revolution.” As the New York Times
reported in March of 2005, shortly before the March elections, “an opposition newspaper ran
photographs of  a  palatial  home under  construction for  the country’s  deeply  unpopular
president, Askar Akayev, helping set off widespread outrage and a popular revolt.” However,
this “newspaper was the recipient of United States government grants and was printed on
an American government-financed printing press operated by Freedom House, an American
organization that describes itself as ’a clear voice for democracy and freedom around the
world’.”

Moreover, other countries that have “helped underwrite programs to develop democracy
and civil society” in Kyrgyzstan were Britain, the Netherlands and Norway. These countries
collectively “played a crucial role in preparing the ground for the popular uprising that swept
opposition politicians to power.” Money mostly flowed from the United States, in particular,
through the National Endowment for Democracy (NED), as well as through “the Freedom
House printing press or Kyrgyz-language service of Radio Free Europe/Radio Liberty, a pro-
democracy  broadcaster.”  The  National  Democratic  Institute  also  played  a  major  financing
role, for which one of the chief beneficiaries of their financial aid said, “It would have been
absolutely impossible for this to have happened without that help.”

The Times further reported that:

“American money helps finance civil society centers around the country where activists and
citizens can meet, receive training, read independent newspapers and even watch CNN or
surf  the Internet in some. The N.D.I.  [National  Democratic Institute] alone operates 20
centers that provide news summaries in Russian, Kyrgyz and Uzbek.

The United States sponsors the American University in Kyrgyzstan, whose stated mission is,
in part, to promote the development of civil society, and pays for exchange programs that
send  students  and  non-governmental  organization  leaders  to  the  United  States.
Kyrgyzstan’s  new  prime  minister,  Kurmanbek  Bakiyev,  was  one.

All of that money and manpower gave the coalescing Kyrgyz opposition financing and moral
support in recent years, as well as the infrastructure that allowed it to communicate its
ideas to the Kyrgyz people.”

As for  those “who did not  read Russian or  have access to  the newspaper listened to
summaries  of  its  articles  on  Kyrgyz-language  Radio  Azattyk,  the  local  United  States-
government  financed  franchise  of  Radio  Free  Europe/Radio  Liberty.”  Other  “independent”



| 8

media was paid for courtesy of the US State Department.[12]

As the Wall Street Journal revealed prior to the elections, opposition groups, NGOs and
“independent” media in Kyrgyzstan were getting financial  assistance from Freedom House
in the US, as well as the US Agency for International Development (USAID). The Journal
reported that, “To avoid provoking Russia and violating diplomatic norms, the U.S. can’t
directly back opposition political parties. But it underwrites a web of influential NGOs whose
support of press freedom, the rule of law and clean elections almost inevitably pits them
against the entrenched interests of the old autocratic regimes.”

As the Journal further reported, Kyrgyzstan “occupies a strategic location. The U.S. and
Russia both have military bases here. The country’s five million citizens, mostly Muslim, are
sandwiched  in  a  tumultuous  neighborhood  among  oil-rich  Kazakhstan,  whose  regime
tolerates little political dissent; dictatorial Uzbekistan, which has clamped down on foreign
aid groups and destitute Tajikistan.”

In the country, a main opposition NGO, the Coalition for Democracy and Civil Rights, gets its
funding  “from  the  National  Democratic  Institute  for  International  Affairs,  a  Washington-
based nonprofit funded by the U.S. government, and from USAID.” Other agencies reported
to be involved, either through funding or ideological-technical promotion (see: propaganda),
are the National Endowment for Democracy (NED), the Albert Einstein Institute, Freedom
House, and the US State Department.[13]

President Askar Akayev of Kyrgyzstan had referred to a “third force” gaining power in his
country. The term was borrowed from one of the most prominent US think tanks, as “third
force” is:

“… which details how western-backed non-governmental organisations (NGOs) can promote
regime and policy change all over the world. The formulaic repetition of a third “people
power” revolution in the former Soviet Union in just over one year – after the similar events
in Georgia in November 2003 and in Ukraine last Christmas – means that the post-Soviet
space now resembles Central America in the 1970s and 1980s, when a series of US-backed
coups consolidated that country’s control over the western hemisphere.”

As the Guardian reported:

“Many of the same US government operatives in Latin America have plied their trade in
eastern Europe under George Bush, most notably Michael Kozak, former US ambassador to
Belarus, who boasted in these pages in 2001 that he was doing in Belarus exactly what he
had been doing in Nicaragua: “supporting democracy”.

Further:

“The case of Freedom House is particularly arresting. Chaired by the former CIA director
James Woolsey, Freedom House was a major sponsor of the orange revolution in Ukraine. It
set up a printing press in Bishkek in November 2003, which prints 60 opposition journals.
Although it is described as an “independent” press, the body that officially owns it is chaired
by the bellicose Republican senator John McCain, while the former national security adviser
Anthony Lake sits on the board. The US also supports opposition radio and TV.”[14]

So again, the same formula was followed in the Central Asian Republics of the former Soviet
Union. This US foreign-policy strategy of promoting “soft revolution” is managed through a



| 9

network of American and international NGOs and think tanks. It advances NATO and, in
particular, US interests in the region.

Conclusion

The soft revolutions or “colour revolutions” are a key stratagem in the New World Order;
advancing, through deceptions and manipulation, the key strategy of containing Russia and
controlling key resources. This strategy is critical to understanding the imperialistic nature
of the New World Order,  especially when it  comes to identifying when this strategy is
repeated; specifically in relation to the Iranian elections of 2009.

Part 1 of this essay outlined the US-NATO imperial strategy for entering the New World
Order, following the break-up of the Soviet Union in 1991. The primary aim was focused on
encircling Russia and China and preventing the rise of a new superpower. The US was to act
as the imperial hegemon, serving international financial interests in imposing the New World
Order. Part 2 outlined the US imperial strategy of using “colour revolutions” to advance its
interests in Central Asia and Eastern Europe, following along the overall policy outlined in
Part 1, of containing Russia and China from expanding influence and gaining access to key
natural resources.

The  third  and  final  part  to  this  essay  analyzes  the  nature  of  the  imperial  strategy  to
construct a New World Order, focusing on the increasing conflicts in Afghanistan, Pakistan,
Iran,  Latin  America,  Eastern  Europe  and  Africa;  and  the  potential  these  conflicts  have  for
starting a new world war with China and Russia. In particular, its focus is within the past few
years,  and  emphasizes  the  increasing  nature  of  conflict  and  war  in  the  New World  Order.
Part 3 looks at the potential for “A New World War for a New World Order.”

Endnotes

[1]        Michael Dobbs, U.S. Advice Guided Milosevic Opposition. The Washington Post:
D e c e m b e r  1 1 ,  2 0 0 0 :
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A18395-2000Dec3?language=printer

[2]        Roger Cohen, Who Really Brought Down Milosevic? The New York Times: November
2 6 ,  2 0 0 0 :
http://www.nytimes.com/2000/11/26/magazine/who-really-brought-down-milosevic.html?sec
=&spon=&pagewanted=1

[3]        Mark MacKinnon, Georgia revolt carried mark of Soros. The Globe and Mail:
November 23, 2003: http://www.markmackinnon.ca/dispatches_georgia3.html

[4]        Mark MacKinnon, Politics, pipelines converge in Georgia. The Globe and Mail:
November 24, 2003: http://www.markmackinnon.ca/dispatches_georgia2.html

[5]        Ian Traynor, US campaign behind the turmoil in Kiev. The Guardian: November 26,
2004: http://www.guardian.co.uk/world/2004/nov/26/ukraine.usa

[6]        Jonathan Steele, Ukraine’s postmodern coup d’etat. The Guardian: November 26,
2004: http://www.guardian.co.uk/world/2004/nov/26/ukraine.comment

[7]        John Laughland, The revolution televised. The Guardian: November 27, 2004:
http://www.guardian.co.uk/media/2004/nov/27/pressandpublishing.comment

http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A18395-2000Dec3?language=printer
http://www.nytimes.com/2000/11/26/magazine/who-really-brought-down-milosevic.html?sec=&spon=&pagewanted=1
http://www.nytimes.com/2000/11/26/magazine/who-really-brought-down-milosevic.html?sec=&spon=&pagewanted=1
http://www.markmackinnon.ca/dispatches_georgia3.html
http://www.markmackinnon.ca/dispatches_georgia2.html
http://www.guardian.co.uk/world/2004/nov/26/ukraine.usa
http://www.guardian.co.uk/world/2004/nov/26/ukraine.comment
http://www.guardian.co.uk/media/2004/nov/27/pressandpublishing.comment


| 10

[8]        Matt Kelley, U.S. money has helped opposition in Ukraine. Associated Press:
D e c e m b e r  1 1 ,  2 0 0 4 :
http://www.signonsandiego.com/uniontrib/20041211/news_1n11usaid.html

[9]        Mark Almond, The price of People Power. The Guardian: December 7, 2004:
http://www.guardian.co.uk/world/2004/dec/07/ukraine.comment

[10]      Mark MacKinnon, Agent orange: Our secret role in Ukraine. The Globe and Mail: April
14, 2007: http://www.markmackinnon.ca/dispatches_ukraine4.html

[11]       Daniel  Wolf ,  A  21st  century  revolt .  The  Guardian:  May  13,  2005:
http://www.guardian.co.uk/world/2005/may/13/ukraine.features11

[12]      Craig S. Smith, U.S. Helped to Prepare the Way for Kyrgyzstan’s Uprising. The New
Y o r k  T i m e s :  M a r c h  3 0 ,  2 0 0 5 :
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9806E4D9123FF933A05750C0A9639C8B63
&sec=&spon=&pagewanted=all

[13]      Philip Shishkin, In Putin’s Backyard, Democracy Stirs — With U.S. Help. The Wall
S t r e e t  J o u r n a l :  F e b r u a r y  2 5 ,  2 0 0 5 :
http://www.iri.org/newsarchive/2005/2005-02-25-News-WSJ.asp

[14]      John Laughland, The mythology of people power. The Guardian: April 1, 2005:
http://www.guardian.co.uk/world/2005/apr/01/usa.russia

Andrew  Gavin  Marshall  is  a  Research  Associate  with  the  Centre  for  Research  on
Globalization (CRG). He is currently studying Political Economy and History at Simon Fraser
University.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Andrew Gavin Marshall, Global Research, 2009

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Andrew Gavin
Marshall

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

http://www.signonsandiego.com/uniontrib/20041211/news_1n11usaid.html
http://www.guardian.co.uk/world/2004/dec/07/ukraine.comment
http://www.markmackinnon.ca/dispatches_ukraine4.html
http://www.guardian.co.uk/world/2005/may/13/ukraine.features11
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9806E4D9123FF933A05750C0A9639C8B63&sec=&spon=&pagewanted=all
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9806E4D9123FF933A05750C0A9639C8B63&sec=&spon=&pagewanted=all
http://www.iri.org/newsarchive/2005/2005-02-25-News-WSJ.asp
http://www.guardian.co.uk/world/2005/apr/01/usa.russia
https://www.globalresearch.ca/author/andrew-gavin-marshall
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/andrew-gavin-marshall
https://www.globalresearch.ca/author/andrew-gavin-marshall
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 11

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

