Center for Research on Globalizaticn

Cold War Il to McCarthyism Il: US Media Propaganda

on Russia

By Robert Parry Region: Europe, Russia and FSU, USA
Global Research, June 09, 2015 Theme: Media Disinformation, US NATO
Consortium News 8 June 2015 War Agenda

In-depth Report: UKRAINE REPORT

Perhaps it’s no surprise that the U.S. government’s plunge into Cold War Il would bring back
the one-sided propaganda themes that dominated Cold War I, but it’s still unsettling to see
how quickly the major U.S. news media has returned to the old ways, especially the New
York Times, which has emerged as Official Washington’s propaganda vehicle of choice.

What has been most striking in the behavior of the Times and most other U.S. mainstream
media outlets is their utter lack of self-awareness, for instance, accusing Russia of engaging
in propaganda and alliance-building that are a pale shadow of what the U.S. government
routinely does. Yet, the Times and the rest of the MSM act as if these actions are unique to
Moscow.

A case in point is Monday’s front-page story in the Times entitled “Russia Wields Aid and
Ideology Against West to Fight Sanctions,” which warns: “Moscow has brought to bear
different kinds of weapons, according to American and European officials: money, ideology
and disinformation.”

The article by Peter Baker and Steven Erlanger portrays the U.S. government as largely
defenseless in the face of this unprincipled Russian onslaught:

“Even as the Obama administration and its European allies try to counter
Russia’s military intervention across its border, they have found themselves
struggling at home against what they see as a concerted drive by Moscow to
leverage its economic power, finance European political parties and
movements, and spread alternative accounts of the conflict.”

Like many of the Times’ recent articles, this one relies on one-sided accusations from U.S.
and European officials and is short on both hard evidence of actual Russian payments - and
a response from the Russian government to the charges. At the end of the long story, the
writers do include one comment from Brookings Institution scholar, Fiona Hill, a former U.S.
national intelligence officer on Russia, noting the shortage of proof.

“The question is how much hard evidence does anyone have?” she asked. But that’s about
all a Times’ reader will get if he or she is looking for some balanced reporting.

Missing the Obvious

Still, the more remarkable aspect of the article is how it ignores the much more substantial


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/06/08/cold-war-ii-to-mccarthyism-ii/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://www.nytimes.com/2015/06/08/world/europe/russia-fights-wests-ukraine-sanctions-with-aid-and-ideology.html?ref=world&_r=0
https://consortiumnews.com/2015/06/03/nyts-new-propaganda-on-syria/

evidence of the U.S. government and its allies themselves financing propaganda operations
and supporting “non-governmental organizations” that promote the favored U.S. policies in
countries around the world.

Plus, there’s the failure to recognize that many of Official Washington’s own accounts of
global problems have been riddled with propaganda and outright disinformation.

For instance, much of the State Department’s account of the Aug. 21, 2013 sarin attack in
Syria turned out to be false or misleading. United Nations inspectors discovered only one
rocket carrying sarin - not the barrage that U.S. officials had originally alleged - and the
rocket had a much shorter range than the U.S. government (and the New York Times)
claimed. [See Consortiumnews.com’s “NYT Backs Off Its Syria-Sarin Analysis.”]

Then, after the Feb. 22, 2014 U.S.-backed coup in Ukraine, the U.S. government and the
Times became veritable founts of propaganda and disinformation. Beyond refusing to
acknowledge the key role played by neo-Nazi and other right-wing militias in the coup and
subsequent violence, the State Department disseminated information to the Times that later
was acknowledged to be false.

In April 2014, the Times published a lead story based on photographs of purported Russian
soldiers in Ukraine but had to retract it two days later because it turned out that the State
Department had misrepresented where a key photo was taken, destroying the premise of
the article. [See Consortiumnews.com’s “NYT Retracts Ukraine Photo Scoop.”]

And sometimes the propaganda came directly from senior U.S. government officials. For
instance, on April 29, 2014, Richard Stengel, under secretary of state for public diplomacy,
issued a “Dipnote” that leveled accusations that the Russian network RT was painting “a
dangerous and false picture of Ukraine’s legitimate government,” i.e., the post-coup regime
that took power after elected President Viktor Yanukovych was driven from office. In this
context, Stengel denounced RT as “a distortion machine, not a news organization.”

Though he offered no specific dates and times for the offending RT programs, Stengel did
complain about

“the unquestioning repetition of the ludicrous assertion ... that the United
States has invested $5 billion in regime change in Ukraine. These are not facts,
and they are not opinions. They are false claims, and when propaganda poses
as news it creates real dangers and gives a green light to violence.”

However, RT's “ludicrous assertion” about the U.S. investing $5 billion was a clear reference
to a public speech by Assistant Secretary of State for European Affairs Victoria Nuland to
U.S. and Ukrainian business leaders on Dec. 13, 2013, in which she_told them that “we have
invested more than $5 billion” in what was needed for Ukraine to achieve its “European
aspirations.” [See Consortiumnews.com’s “Who’s the Propagandist: US or RT?"]

One could go on and on about the U.S. government making false or misleading claims about
these and other international crises. But it should be clear that Official Washington doesn’t
have clean hands when it comes to propaganda mud-slinging, though you wouldn’t know
that from the Times’ article on Monday.


https://consortiumnews.com/2013/12/29/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/
https://consortiumnews.com/2014/04/23/nyt-retracts-russian-photo-scoop/
http://blogs.state.gov/stories/2014/04/29/russia-today-s-disinformation-campaign
http://www.informationclearinghouse.info/article37599.htm
https://consortiumnews.com/2014/05/01/whos-the-propagandist-us-or-rt/

Funding Cut-outs

And, beyond the U.S. government’s direct dissemination of disinformation, the U.S.
government also has spread around hundreds of millions of dollars to finance “journalism”
organizations, political activists and “non-governmental organizations” that promote U.S.
policy goals inside targeted countries. Before the Feb. 22, 2014 coup in Ukraine, there were
scores of such operations in the country financed by the National Endowment for
Democracy. NED’s budget from Congress exceeds $100 million a year.

But NED, which has been run by neocon Carl Gershman since its founding in 1983, is only
part of the picture. You have many other propaganda fronts operating under the umbrella of
the U.S. State Department and its U.S. Agency for International Development. Last May 1,
USAID issued a fact sheet summarizing its work financing friendly journalists around the
world, including “journalism education, media business development, capacity building for
supportive institutions, and strengthening legal-regulatory environments for free media.”

USAID estimated its budget for “media strengthening programs in over 30 countries” at $40
million annually, including aiding “independent media organizations and bloggers in over a
dozen countries,” In Ukraine before the coup, USAID offered training in “mobile phone and
website security.”

USAID, working with billionaire George Soros’s Open Society, also funds the Organized
Crime and Corruption Reporting Project, which engages in “investigative journalism” that
usually goes after governments that have fallen into disfavor with the United States and
then are singled out for accusations of corruption. The USAID-funded OCCRP also
collaborates with Bellingcat, an online investigative website founded by blogger Eliot
Higgins.

Higgins has spread misinformation on the Internet, including discredited claims implicating
the Syrian government in the sarin attack in 2013 and directing an Australian TV news crew
to what appeared to be the wrong location for a video of a BUK anti-aircraft battery as it
supposedly made its getaway to Russia after the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 in
2014.

Despite his dubious record of accuracy, Higgins has gained mainstream acclaim, in part,
because his “findings” always match up with the propaganda theme that the U.S.
government and its Western allies are peddling. Though most genuinely independent
bloggers are ignored by the mainstream media, Higgins has found his work touted.

In other words, whatever Russia is doing to promote its side of the story in Europe and
elsewhere is more than matched by the U.S. government through its direct and indirect
agents of influence. Indeed, during the original Cold War, the CIA and the old U.S.
Information Agency refined the art of “information warfare,” including pioneering some of its
current features like having ostensibly “independent” entities and cut-outs present the
propaganda to a cynical public that rejects much of what it hears from government but may
trust “citizen journalists” and “bloggers.”

To top off this modern propaganda structure, we now have the paper-of-record New York
Times coming along to suggest that anyone who isn’t disseminating U.S. propaganda must
be in Moscow’s pocket. The implication is that now that we have Cold War Il, we can expect
to have McCarthyism Il as well.


http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2015/05/241416.htm
https://www.journalism.co.uk/news/new-bellingcat-project-to-investigate-cross-border-corruption/s2/a562610/
http://www.mintpressnews.com/the-failed-pretext-for-war-seymour-hersh-eliot-higgins-mit-professors-on-sarin-gas-attack/188597/
http://www.mintpressnews.com/the-failed-pretext-for-war-seymour-hersh-eliot-higgins-mit-professors-on-sarin-gas-attack/188597/
https://consortiumnews.com/2015/05/28/a-reckless-stand-upper-on-mh-17/
https://consortiumnews.com/2014/12/28/the-victory-of-perception-management/

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative,
either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). You also can
order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to various right-wing
operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative. For details on this
offer, click here.

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://consortiumnews.com/2014/06/25/continuing-parrys-3-book-offer/
https://consortiumnews.com/2015/06/08/cold-war-ii-to-mccarthyism-ii/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/06/08/cold-war-ii-to-mccarthyism-ii/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

