
| 1

The CIA and the Media
How Americas Most Powerful News Media Worked Hand in Glove with the
Central Intelligence Agency and Why the Church Committee Covered It Up

By Carl Bernstein
Global Research, February 18, 2020
Carl Bernstein 20 October 1977

Region: USA
Theme: History, Intelligence, Media

Disinformation

After leaving The Washington Post in 1977, Carl Bernstein spent six months looking at the
relationship of the CIA and the press during the Cold War years. His 25,000-word cover
story, published in Rolling Stone on October 20, 1977, is reprinted below.

***

In 1953, Joseph Alsop, then one of America’s leading syndicated columnists, went to the
Philippines to cover an election. He did not go because he was asked to do so by his
syndicate. He did not go because he was asked to do so by the newspapers that printed his
column. He went at the request of the CIA.

Alsop is one of more than 400 American journalists who in the past twenty‑five years have
secretly  carried  out  assignments  for  the  Central  Intelligence  Agency,  according  to
documents  on  file  at  CIA  headquarters.  Some  of  these  journalists’  relationships  with  the
Agency were tacit; some were explicit. There was cooperation, accommodation and overlap.
Journalists provided a full range of clandestine services—from simple intelligence gathering
to  serving  as  go‑betweens  with  spies  in  Communist  countries.  Reporters  shared  their
notebooks  with  the  CIA.  Editors  shared  their  staffs.  Some  of  the  journalists  were  Pulitzer
Prize  winners,  distinguished  reporters  who  considered  themselves  ambassadors
without‑portfolio  for  their  country.  Most  were less  exalted:  foreign correspondents who
found that their association with the Agency helped their work; stringers and freelancers
who were as interested in  the derring‑do of  the spy business as in  filing articles;  and,  the
smallest category, full‑time CIA employees masquerading as journalists abroad. In many
instances, CIA documents show, journalists were engaged to perform tasks for the CIA with
the consent of the managements of America’s leading news organizations.

The history of the CIA’s involvement with the American press continues to be shrouded by
an official policy of obfuscation and deception for the following principal reasons:

The  use  of  journalists  has  been  among  the  most  productive  means  of
intelligence‑gathering employed by the CIA. Although the Agency has cut back
sharply on the use of reporters since 1973 primarily as a result of pressure from
the media), some journalist‑operatives are still posted abroad.
Further investigation into the matter, CIA officials say, would inevitably reveal a
series of embarrassing relationships in the 1950s and 1960s with some of the
most powerful organizations and individuals in American journalism.

Among the executives who lent their cooperation to the Agency were Williarn Paley of the

https://www.globalresearch.ca/author/carl-bernstein
http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

Columbia Broadcasting System, Henry Luce of Tirne Inc., Arthur Hays Sulzberger of the New
York Times, Barry Bingham Sr. of the LouisviIle Courier‑Journal, and James Copley of the
Copley  News  Service.  Other  organizations  which  cooperated  with  the  CIA  include  the
American  Broadcasting  Company,  the  National  Broadcasting  Company,  the  Associated
Press, United Press International, Reuters, Hearst Newspapers, Scripps‑Howard, Newsweek
magazine, the Mutual Broadcasting System, the Miami Herald and the old Saturday Evening
Post and New York Herald‑Tribune.

By far the most valuable of these associations, according to CIA officials, have been with the
New York Times, CBS and Time Inc.

The CIA’s use of the American news media has been much more extensive than Agency
officials  have acknowledged publicly  or  in  closed sessions with members of  Congress.  The
general outlines of what happened are indisputable; the specifics are harder to come by. CIA
sources  hint  that  a  particular  journalist  was  trafficking  all  over  Eastern  Europe  for  the
Agency; the journalist says no, he just had lunch with the station chief. CIA sources say flatly
that a well‑known ABC correspondent worked for the Agency through 1973; they refuse to
identify  him.  A  high‑level  CIA  official  with  a  prodigious  memory  says  that  the  New  York
Times provided cover for about ten CIA operatives between 1950 and 1966; he does not
know who they were, or who in the newspaper’s management made the arrangements.

The  Agency’s  special  relationships  with  the  so‑called  “majors”  in  publishing  and
broadcasting enabled the CIA to post some of its most valuable operatives abroad without
exposure for more than two decades. In most instances, Agency files show, officials at the
highest levels of the CIA usually director or deputy director) dealt personally with a single
designated individual in the top management of the cooperating news organization. The aid
furnished often took two forms: providing jobs and credentials “journalistic cover” in Agency
parlance) for CIA operatives about to be posted in foreign capitals; and lending the Agency
the  undercover  services  of  reporters  already  on  staff,  including  some  of  the  best‑known
correspondents  in  the  business.

In the field, journalists were used to help recruit and handle foreigners as agents; to acquire
and  evaluate  information,  and  to  plant  false  information  with  officials  of  foreign
governments. Many signed secrecy agreements, pledging never to divulge anything about
their dealings with the Agency; some signed employment contracts., some were assigned
case officers and treated with. unusual deference. Others had less structured relationships
with the Agency,  even though they performed similar  tasks:  they were briefed by CIA
personnel before trips abroad, debriefed afterward, and used as intermediaries with foreign
agents.  Appropriately,  the  CIA  uses  the  term  “reporting”  to  describe  much  of  what
cooperating  journalists  did  for  the  Agency.  “We  would  ask  them,  ‘Will  you  do  us  a
favor?’”said  a  senior  CIA  official.  “‘We  understand  you’re  going  to  be  in  Yugoslavia.  Have
they paved all the streets? Where did you see planes? Were there any signs of military
presence? How many Soviets did you see? If you happen to meet a Soviet, get his name and
spell  it  right …. Can you set up a meeting for is? Or relay a message?’” Many CIA officials
regarded these helpful journalists as operatives; the journalists tended to see themselves as
trusted friends of the Agency who performed occasional favors—usually without pay—in the
national interest.



| 3

“I’m proud they asked me and proud to have done it,”  said Joseph Alsop
(image  on  the  right)  who,  like  his  late  brother,  columnist  Stewart  Alsop,
undertook clandestine tasks for the Agency. “The notion that a newspaperman
doesn’t have a duty to his country is perfect balls.”

From the Agency’s perspective, there is nothing untoward in such relationships, and any
ethical questions are a matter for the journalistic profession to resolve, not the intelligence
community.  As  Stuart  Loory,  former  Los  Angeles  Times  correspondent,  has  written  in
the Columbia Journalism Review: ‘If even one American overseas carrying a press card is a
paid informer for the CIA, then all Americans with those credentials are suspect …. If the
crisis  of  confidence  faced  by  the  news  business—along  with  the  government—is  to  be
overcome, journalists must be willing to focus on themselves the same spotlight they so
relentlessly  train  on  others!’  But  as  Loory  also  noted:  “When  it  was  reported… that
newsmen themselves were on the payroll of the CIA, the story caused a brief stir, and then
was dropped.”

During the 1976 investigation of the CIA by the Senate Intelligence Committee, chaired by
Senator Frank Church, the dimensions of the Agency’s involvement with the press became
apparent to several members of the panel, as well as to two or three investigators on the
staff. But top officials of the CIA, including former directors William Colby and George Bush,
persuaded  the  committee  to  restrict  its  inquiry  into  the  matter  and  to  deliberately
misrepresent  the  actual  scope  of  the  activities  in  its  final  report.  The  multivolurne  report
contains nine pages in which the use of journalists is discussed in deliberately vague and
sometimes misleading terms. It makes no mention of the actual number of journalists who
undertook covert tasks for the CIA. Nor does it adequately describe the role played by
newspaper and broadcast executives in cooperating with the Agency.

https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2018/12/og-allen-dulles-4573.jpg


| 4

THE AGENCY’S DEALINGS WITH THE PRESS BEGAN during the earliest stages of the Cold
War. Allen Dulles (image on the left), who became director of the CIA in 1953, sought to
establish a recruiting‑and‑cover capability  within America’s  most  prestigious journalistic
institutions.  By  operating  under  the  guise  of  accredited  news  correspondents,  Dulles
believed, CIA operatives abroad would be accorded a degree of access and freedom of
movement unobtainable under almost any other type of cover.

American publishers, like so many other corporate and institutional leaders at the time,
were willing to commit the resources of their companies to the struggle against “global
Communism.” Accordingly, the traditional line separating the American press corps and
government was often indistinguishable: rarely was a news agency used to provide cover for
CIA operatives abroad without the knowledge and consent of either its principal owner,
publisher or senior editor. Thus, contrary to the notion that the CIA insidiously infiltrated the
journalistic community, there is ample evidence that America’s leading publishers and news
executives allowed themselves and their  organizations to become handmaidens to the
intelligence services. “Let’s not pick on some poor reporters, for God’s sake,” William Colby
exclaimed  at  one  point  to  the  Church  committee’s  investigators.  “Let’s  go  to  the
managements.  They  were  witting.”   In  all,  about  twenty‑five  news  organizations  including
those listed at the beginning of this article) provided cover for the Agency.

In  addition  to  cover  capability,  Dulles  initiated  a  “debriefing”  procedure  under  which
American correspondents returning from abroad routinely emptied their  notebooks and
offered  their  impressions  to  Agency  personnel.  Such  arrangements,  continued  by  Dulles’
successors, to the present day, were made with literally dozens of news organizations. In
the 1950s, it  was not uncommon for returning reporters to be met at the ship by CIA
officers.  “There  would  be  these  guys  from the  CIA  flashing  ID  cards  and  looking  like  they
belonged  at  the  Yale  Club,”  said  Hugh  Morrow,  a  former  Saturday  Evening  Post
correspondent who is now press secretary to former vice‑president Nelson Rockefeller. “It
got to be so routine that you felt a little miffed if you weren’t asked.”

CIA officials almost always refuse to divulge the names of journalists who have cooperated
with the Agency. They say it would be unfair to judge these individuals in a context different
from the one that  spawned the relationships  in  the first  place.  “There was a  time when it
wasn’t  considered a crime to serve your government,” said one high‑level  CIA official  who
makes no secret of his bitterness. “This all  has to be considered in the context of the
morality of the times, rather than against latter‑day standards—and hypocritical standards
at that.”

Many journalists  who covered World  War  II  were  close  to  people  in  the  Office of  Strategic
Services, the wartime predecessor of the CIA; more important, they were all on the same
side. When the war ended and many OSS officials went into the CIA, it was only natural that
these  relationships  would  continue.  Meanwhile,  the  first  postwar  generation  of  journalists
entered the profession; they shared the same political and professional values as their
mentors. “You had a gang of people who worked together during World War II and never got
over it,” said one Agency official. “They were genuinely motivated and highly susceptible to
intrigue and being on the inside.  Then in  the Fifties  and Sixties  there was a national
consensus about a national threat. The Vietnam War tore everything to pieces—shredded
the consensus and threw it in the air.” Another Agency official observed: “Many journalists
didn’t give a second thought to associating with the Agency. But there was a point when the
ethical issues which most people had submerged finally surfaced. Today, a lot of these guys
vehemently deny that they had any relationship with the Agency.”



| 5

From the outset, the use of journalists was among the CIA’s most sensitive undertakings,
with full knowledge restricted to the Director of Central Intelligence and a few of his chosen
deputies.  Dulles  and  his  successors  were  fearful  of  what  would  happen  if  a
journalist‑operative’s cover was blown, or if details of the Agency’s dealings with the press
otherwise became public. As a result, contacts with the heads of news  organizations were
normally initiated by Dulles and succeeding Directors of Central Intelligence; by the deputy
directors and division chiefs in charge of covert operations—Frank Wisner, Cord Meyer Jr.,
Richard  Bissell,  Desmond FitzGerald,  Tracy  Barnes,  Thomas  Karamessines  and  Richard
Helms himself a former UPI correspondent); and, occasionally, by others in the CIA hierarchy
known to have an unusually close social relationship with a particular publisher or broadcast
executive.1

James Angleton, who was recently removed as the Agency’s head of counterintelligence
operations,  ran a completely independent group of journalist‑operatives who performed
sensitive and frequently dangerous assignments; little is known about this group for the
simple reason that Angleton deliberately kept only the vaguest of files.

The  CIA  even  ran  a  formal  training  program in  the  1950s  to  teach  its  agents  to  be
journalists.  Intelligence  officers  were  “taught  to  make  noises  like  reporters,”  explained  a
high  CIA  official,  and  were  then  placed  in  major  news  organizations  with  help  from
management. “These were the guys who went through the ranks and were told ‘You’re
going to he a journalist,’” the CIA official said. Relatively few of the 400‑some relationships
described in Agency files followed that pattern, however; most involved persons who were
already bona fide journalists when they began undertaking tasks for the Agency.

The  Agency’s  relationships  with  journalists,  as  described  in  CIA  files,  include  the  following
general categories:

Legitimate,  accredited  staff  members  of  news  organizations—usually  reporters.
Some were paid; some worked for the Agency on a purely voluntary basis. This
group includes many of the best‑known journalists who carried out tasks for the
CIA.  The  files  show  that  the  salaries  paid  to  reporters  by  newspaper  and
broadcast networks were sometimes supplemented by nominal payments from
the  CIA,  either  in  the  form  of  retainers,  travel  expenses  or  outlays  for  specific
services performed.  Almost all the payments were made in cash. The accredited
category also includes photographers, administrative personnel of foreign news
bureaus and members of broadcast technical crews.)

Two  of  the  Agency’s  most  valuable  personal  relationships  in  the  1960s,
according  to  CIA  officials,  were  with  reporters  who  covered  Latin
America—Jerry O’Leary of the Washington Star and Hal Hendrix of the Miami
News,  a  Pulitzer  Prize  winner  who  became  a  high  official  of  the  International
Telephone and Telegraph Corporation. Hendrix was extremely helpful to the
Agency  in  providing  information  about  individuals  in  Miami’s  Cuban  exile
community. O’Leary was considered a valued asset in Haiti and the Dominican
Republic.  Agency  files  contain  lengthy  reports  of  both  men’s  activities  on
behalf  of  the  CIA.

O’Leary maintains that his dealings were limited to the normal give‑and‑take
that goes on between reporters abroad and their sources. CIA officials dispute
the contention: “There’s no question Jerry reported for us,” said one. “Jerry did
assessing and spotting [of prospective agents] but he was better as a reporter



| 6

for us.” Referring to O’Leary’s denials, the official added: “I don’t know what in
the world he’s worried about unless he’s wearing that mantle of integrity the
Senate put on you journalists.”

O’Leary attributes the difference of opinion to semantics. “I might call them up
and say something like, ‘Papa Doc has the clap, did you know that?’ and they’d
put  it  in  the  file.  I  don’t  consider  that  reporting  for  them….  it’s  useful  to  be
friendly to them and, generally, I felt friendly to them. But I think they were
more helpful to me than I was to them.” O’Leary took particular exception to
being described in the same context as Hendrix. “Hal was really doing work for
them,” said O’Leary. “I’m still with the Star. He ended up at ITT.” Hendrix could
not be reached for comment. According to Agency officials, neither Hendrix nor
O’Leary was paid by the CIA.

Stringers2 and freelancers. Most were payrolled by the Agency under standard
contractual  terms.  Their  journalistic  credentials  were  often  supplied  by
cooperating  news  organizations.  some  filed  news  stories;  others  reported  only
for the CIA. On some occasions, news organizations were not informed by the
CIA that their stringers were also working for the Agency.
Employees  of  so‑called  CIA  “proprietaries.”  During  the  past  twenty‑five  years,
the Agency has secretly bankrolled numerous foreign press services, periodicals
and newspapers—both English and foreign language—which provided excellent
cover for CIA operatives. One such publication was the Rome Daily American,
forty percent of which was owned by the CIA until the 1970s. The Daily American
went out of business this year,
Editors, publishers and broadcast network executives. The CIAs relationship with
most news executives differed fundamentally from those with working reporters
and stringers, who were much more subject to direction from the Agency. A few
executives—Arthur Hays Sulzberger of the New York Times among them—signed
secrecy agreements. But such formal understandings were rare: relationships
between Agency officials and media executives were usually social—”The P and
Q Street axis in Georgetown,” said one source. “You don’t tell Wilharn Paley to
sign a piece of paper saying he won’t fink.”
Columnists  and  commentators.  There  are  perhaps  a  dozen  well  known
columnists and broadcast commentators whose relationships with the CIA go far
beyond those normally maintained between reporters and their sources. They
are referred to at the Agency as “known assets” and can be counted on to
perform a variety of undercover tasks; they are considered receptive to the
Agency’s  point  of  view on various  subjects.  Three of  the most  widely  read
columnists who maintained such ties with the Agency are C.L. Sulzberger of the
New York  Times,  Joseph  Alsop,  and  the  late  Stewart  Alsop,  whose  column
appeared  in  the  New  York  Herald‑Tribune,  the  Saturday  Evening  Post  and
Newsweek.  CIA  files  contain  reports  of  specific  tasks  all  three  undertook.
Sulzberger is still regarded as an active asset by the Agency. According to a
senior CIA official, “Young Cy Sulzberger had some uses…. He signed a secrecy
agreement  because  we  gave  him  classified  information….  There  was  sharing,
give and take. We’d say, ‘Wed like to know this; if we tell you this will it help you
get access to so‑and‑so?’ Because of his access in Europe he had an Open
Sesame. We’d ask him to just report: ‘What did so‑and‑so say, what did he look
like, is he healthy?’ He was very eager, he loved to cooperate.” On one occasion,
according to several  CIA officials,  Sulzberger was given a briefing paper by the
Agency which ran almost verbatim under the columnist’s byline in the Times.
“Cycame out and said, ‘I’m thinking of doing a piece, can you give me some



| 7

background?’” a CIA officer said.  “We gave it  to Cy as a background piece and
Cy gave it to the printers and put his name on it.” Sulzberger denies that any
incident occurred. “A lot of baloney,” he said.

Sulzberger claims that he was never formally “tasked” by the Agency and that he “would
never get caught near the spook business.  My relations were totally informal—I had a
goodmany friends,”  he  said.  “I’m sure  they  consider  me an  asset.  They  can  ask  me
questions.  They find out  you’re going to Slobovia and they say,  ‘Can we talk  to you when
you get back?’ … Or they’ll  want to know if the head of the Ruritanian government is
suffering  from  psoriasis.  But  I  never  took  an  assignment  from  one  of  those  guys….  I’ve
known Wisner well, and Helms and even McCone [former CIA director John McCone] I used
to play golf with. But they’d have had to he awfully subtle to have used me.

Sulzberger says he was asked to sign the secrecy agreement in the 1950s. “A guy came
around and said, ‘You are a responsible newsman and we need you to sign this if we are
going to show you anything classified.’ I said I didn’t want to get entangled and told them,
‘Go to my uncle [Arthur Hays Sulzberger, then publisher of the New York Times] and if he
says to sign it I will.’” His uncle subsequently signed such an agreement, Sulzberger said,
and he thinks he did too, though he is unsure. “I don’t know, twenty‑some years is a long
time.” He described the whole question as “a bubble in a bathtub.”

Stewart Alsop’s relationship with the Agency was much more extensive than Sulzberger’s.
One official  who served at  the highest  levels  in  the CIA said  flatly:  “Stew Alsop was a  CIA
agent.”  An  equally  senior  official  refused  to  define  Alsop’s  relationship  with  the  Agency
except to say it was a formal one. Other sources said that Alsop was particularly helpful to
the Agency in discussions with, officials of foreign governments—asking questions to which
the CIA was seeking answers, planting misinformation advantageous to American policy,
assessing opportunities for CIA recruitment of well‑placed foreigners.

“Absolute nonsense,” said Joseph Alsop of the notion that his brother was a CIA agent. “I
was closer to the Agency than Stew was, though Stew was very close. I dare say he did
perform some tasks—he just did the correct thing as an American…. The Founding Fathers
[of the CIA] were close personal friends of ours. Dick Bissell [former CIA deputy director] was
my oldest friend, from childhood. It was a social thing, my dear fellow. I never received a
dollar, I never signed a secrecy agreement. I didn’t have to…. I’ve done things for them
when I thought they were the right thing to do. I call it doing my duty as a citizen.

Alsop is willing to discuss on the record only two of the tasks he undertook: a visit to Laos in
1952  at  the  behest  of  Frank  Wisner,  who  felt  other  American  reporters  were  using
anti‑American sources about uprisings there; and a visit to the Phillipines in 1953 when the
CIA  thought  his  presence  there  might  affect  the  outcome  of  an  election.  “Des  FitzGerald
urged me to go,” Alsop recalled. “It would be less likely that the election could be stolen [by
the opponents of Ramon Magsaysay] if the eyes of the world were on them. I stayed with
the ambassador and wrote about what happened.”

Alsop maintains that he was never manipulated by the Agency. “You can’t get entangled so
they have leverage on you,” he said. “But what I wrote was true. My view was to get the
facts. If someone in the Agency was wrong, I stopped talking to them—they’d given me
phony goods.” On one occasion, Alsop said, Richard Helms authorized the head of the
Agency’s analytical branch to provide Alsop with information on Soviet military presence
along the Chinese border. “The analytical side of the Agency had been dead wrong about



| 8

the war in Vietnam—they thought it couldn’t be won,” said Alsop. “And they were wrong on
the Soviet buildup. I stopped talking to them.” Today, he says, “People in our business
would be outraged at the kinds of suggestions that were made to me. They shouldn’t be.
The CIA did not open itself at all to people it did not trust. Stew and I were trusted, and I’m
proud of it.”

MURKY DETAILS OF CIA RELATIONSHIPS WITH INDIVIDUALS and news organizations began
trickling  out  in  1973  when  it  was  first  disclosed  that  the  CIA  had,  on  occasion,  employed
journalists. Those reports, combined with new information, serve as casebook studies of the
Agency’s use of journalists for intelligence purposes. They include:

The New York Times. The Agency’s relationship with the Times was by far its
most valuable among newspapers, according to CIA officials. From 1950 to 1966,
about  ten  CIA  employees  were  provided  Times  cover  under  arrangements
approved by the newspaper’s late publisher, Arthur Hays Sulzberger. The cover
arrangements  were  part  of  a  general  Times  policy—set  by  Sulzberger—to
provide assistance to the CIA whenever possible.

Sulzberger was especially close to Allen Dulles. “At that level of contact it was
the  mighty  talking  to  the  mighty,”  said  a  high‑level  CIA  official  who  was
present at some of the discussions. “There was an agreement in principle that,
yes indeed, we would help each other. The question of cover came up on
several  occasions.   It  was agreed that  the actual  arrangements would be
handled by subordinates…. The mighty didn’t want to know the specifics; they
wanted plausible deniability.

A senior CIA official who reviewed a portion of the Agency’s files on journalists
for  two  hours  onSeptember  15th,  1977,  said  he  found  documentation  of  five
instances in which the Timeshad provided cover for CIA employees between
1954 and 1962. In each instance he said, the arrangements were handled by
executives  of  the  Times;  the  documents  all  contained  standard  Agency
language “showing that this had been checked out at higher levels of the New
York  Times,”  said  the  official.  The  documents  did  not  mention  Sulzberger’s
name,  however—only  those  of  subordinates  whom  the  official  refused  to
identify.

The CIA employees who received Times credentials posed as stringers for the
paper  abroad  and  worked  as  members  of  clerical  staffs  in  the  Times’  foreign
bureaus. Most were American; two or three were foreigners.

CIA  officials  cite  two  reasons  why  the  Agency’s  working  relationship  with  the
Times was closer and more extensive than with any other paper: the fact that
the Times maintained the largest foreign news operation in American daily
journalism;  and  the  close  personal  ties  between  the  men  who  ran  both

https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2018/03/NYT.jpg


| 9

institutions.

Sulzberger informed a number of reporters and editors of his general policy of
cooperation with the Agency. “We were in touch with them—they’d talk to us
and  some  cooperated,”  said  a  CIA  official.  The  cooperation  usually  involved
passing on information and “spotting” prospective agents among foreigners.

Arthur Hays Sulzberger signed a secrecy agreement with the CIA in the 1950s,
according  to  CIA  officials—a  fact  confirmed  by  his  nephew,  C.L.  Sulzberger.
However, there are varying interpretations of the purpose of the agreement:
C.L. Sulzberger says it represented nothing more than a pledge not to disclose
classified  information  made  available  to  the  publisher.  That  contention  is
supported  by  some  Agency  officials.  Others  in  the  Agency  maintain  that  the
agreement represented a pledge never to reveal any of the Times’ dealings
with the CIA, especially those involving cover. And there are those who note
that,  because  all  cover  arrangements  are  classified,  a  secrecy  agreement
would  automatically  apply  to  them.

Attempts  to  find  out  which  individuals  in  the  Times  organization  made  the
actual  arrangements for  providing credentials  to  CIA personnel  have been
unsuccessful. In a letter to reporter Stuart Loory in 1974, Turner Cadedge,
managing editor of the Times from 1951 to 1964, wrote that approaches by the
CIA  had  been  rebuffed  by  the  newspaper.  “I  knew  nothing  about  any
involvement with the CIA… of any of our foreign correspondents on the New
York Times. I heard many times of overtures to our men by the CIA, seeking to
use  their  privileges,  contacts,  immunities  and,  shall  we  say,  superior
intelligence in the sordid business of spying and informing. If any one of them
succumbed  to  the  blandishments  or  cash  offers,  I  was  not  aware  of  it.
Repeatedly,  the  CIA  and  other  hush‑hush  agencies  sought  to  make
arrangements  for  ‘cooperation’  even  with  Times  management,  especially
during or soon after World War II, but we always resisted. Our motive was to
protect our credibility.”

According to Wayne Phillips, a former Timesreporter, the CIA invoked Arthur
Hays  Sulzberger’s  name  when  it  tried  to  recruit  him  as  an  undercover
operative in 1952 while he was studying at  Columbia University’s  Russian
Institute.  Phillips said an Agency official  told him that the CIA had “a working
arrangement” with the publisher in which other reporters abroad had been
placed on the Agency’s payroll. Phillips, who remained at the Times until 1961,
later obtained CIA documents under the Freedom of Information Act which
show that the Agency intended to develop him as a clandestine “asset” for use
abroad.

On January 31st, 1976, the Times carried a brief story describing the ClAs
attempt  to  recruit  Phillips.  It  quoted  Arthur  Ochs  Sulzberger,  the  present
publisher, as follows: “I never heard of the Times being approached, either in
my capacity as publisher or as the son of the late Mr. Sulzberger.” The Times
story, written by John M. Crewdson, also reported that Arthur Hays Sulzberger
told an unnamed former correspondent that he might he approached by the
CIA after arriving at a new post abroad. Sulzberger told him that he was not
“under any obligation to agree,” the story said and that the publisher himself
would be “happier” if he refused to cooperate. “But he left it sort of up to me,”
the Times quoted its former reporter as saying. “The message was if I really
wanted  to  do  that,  okay,  but  he  didn’t  think  it  appropriate  for  a  Times
correspondent”

C.L. Sulzberger, in a telephone interview, said he had no knowledge of any CIA
personnel using Times cover or of reporters for the paper working actively for
the Agency. He was the paper’s chief of foreign service from 1944 to 1954 and
expressed doubt that his uncle would have approved such arrangements. More
typical of the late publisher, said  Sulzberger, was a promise made to Allen



| 10

Dulles’  brother,  John  Foster,  then  secretary  of  state,  that  no  Times  staff
member  would  be  permitted  to  accept  an  invitation  to  visit  the  People’s
Republic of China without John Foster Dulles’ consent. Such an invitation was
extended to the publisher’s nephew in the 1950s; Arthur Sulzberger forbade
him to accept it. “It was seventeen years before another Times correspondent
was invited,” C.L. Sulzberger recalled.

The Columbia Broadcasting System. CBS was unquestionably  the CIAs most
valuable  broadcasting  asset.  CBS  President  William  Paley  and  Allen  Dulles
enjoyed an easy working and social relationship. Over the years, the network
provided cover for CIA employees, including at least one well‑known foreign
correspondent  and  several  stringers;  it  supplied  outtakes  of  newsfilm  to  the
CIA3; established a formal channel of communication between the Washington
bureau  chief  and  the  Agency;  gave  the  Agency  access  to  the  CBS  newsfilm
library; and allowed reports by CBS correspondents to the Washington and New
York newsrooms to be routinely monitored by the CIA. Once a year during the
1950s and early 1960s, CBS correspondents joined the CIA hierarchy for private
dinners and briefings.

The details of the CBS‑CIA arrangements were worked out by subordinates of
both Dulles and Paley. “The head of the company doesn’t want to know the
fine points, nor does the director,” said a CIA official. “Both designate aides to
work that out. It keeps them above the battle.” Dr. Frank Stanton, for 25 years
president of the network, was aware of the general arrangements Paley made
with Dulles—including those for cover, according to CIA officials. Stanton, in an
interview last year,  said he could not recall  any cover arrangements.)  But
Paley’s designated contact for the Agency was Sig Mickelson, president of CBS
News  between  1954  and  1961.  On  one  occasion,  Mickelson  has  said,  he
complained to Stanton about having to use a pay telephone to call the CIA, and
Stanton suggested he install a private line, bypassing the CBS switchboard, for
the purpose. According to Mickelson, he did so. Mickelson is now president of
Radio Free Europe and Radio Liberty, both of which were associated with the
CIA for many years.

In 1976, CBS News president Richard Salant ordered an in‑house investigation
of the network’s dealings with the CIA. Some of its findings were first disclosed
by Robert Scheer in the Los Angeles Times.) But Salant’s report makes no
mention of some of his own dealings with the Agency, which continued into the
1970s.

Many details about the CBS‑CIA relationship were found in Mickelson’s files by
two  investigators  for  Salant.  Among  the  documents  they  found  was  a
September 13th, 1957, memo to Mickelson fromTed Koop, CBS News bureau
chief  in Washington from 1948 to 1961. It describes a phone call to Koop from
Colonel Stanley Grogan of the CIA: “Grogan phoned to say that Reeves [J. B.
Love Reeves, another CIA official] is going to New York to be in charge of the
CIA  contact  office  there  and  will  call  to  see  you  and  some of  your  confreres.
Grogan says normal activities will continue to channel through the Washington
office of CBS News.” The report to Salant also states: “Further investigation of
Mickelson’s files reveals some details of the relationship between the CIA and
CBS News…. Two key administrators of this relationship were Mickelson and
Koop…. The main activity appeared to be the delivery of CBS newsfilm to the
CIA….  In  addition  there  is  evidence  that,  during  1964  to  1971,  film  material,
including some outtakes, were supplied by the CBS Newsfilm Library to the CIA
through  and  at  the  direction  of  Mr.  Koop4….  Notes  in  Mr.  Mickelson’s  files
indicate that  the CIA used CBS films for  training… All  of  the above Mickelson
activities  were  handled  on  a  confidential  basis  without  mentioning  the  words



| 11

Central  Intelligence  Agency.  The  films  were  sent  to  individuals  at  post‑office
box numbers and were paid for by individual, nor government, checks. …”
Mickelson also regularly sent the CIA an internal CBS newsletter, according to
the report.

Salant’s investigation led him to conclude that Frank Kearns, a CBS‑TV reporter
from 1958 to 1971, “was a CIA guy who got on the payroll somehow through a
CIA  contact  with  somebody  at  CBS.”  Kearns  and  Austin  Goodrich,  a  CBS
stringer, were undercover CIA employees, hired under arrangements approved
by Paley.

Last year a spokesman for Paley denied a report by former CBS correspondent
Daniel  Schorr  that  Mickelson  and he  had discussed Goodrich’s  CIA  status
during a meeting with two Agency representatives in 1954. The spokesman
claimed Paley had no knowledge that Goodrich had worked for the CIA. “When
I moved into the job I was told by Paley that there was an ongoing relationship
with the CIA,” Mickelson said in a recent interview. “He introduced me to two
agents  who he  said  would  keep in  touch.  We all  discussed the  Goodrich
situation and film arrangements.  I  assumed this  was a  normal  relationship  at
the  time.  This  was  at  the  height  of  the  Cold  War  and  I  assumed  the
communications media were cooperating—though the Goodrich matter was
compromising.

At the headquarters of CBS News in New York, Paley’s cooperation with the CIA
is  taken for  granted by many news executives and reporters,  despite  tile
denials. Paley, 76, was not interviewed by Salant’s investigators. “It wouldn’t
do any good,” said one CBS executive. “It is the single subject about which his
memory has failed.”

Salant discussed his own contacts with the CIA, and the fact he continued
many of his predecessor’s practices, in an interview with this reporter last
year. The contacts, he said, began in February 1961, “when I got a phone call
from a CIA man who said he had a working relationship with Sig Mickelson. The
man said,  ‘Your  bosses know all  about  it.'”   According to Salant,  the CIA
representative asked that CBS continue to supply the Agency with unedited
newstapes  and  make  its  correspondents  available  for  debriefingby  Agency
officials.  Said  Salant:  “I  said  no  on  talking  to  the  reporters,  and let  them see
broadcast tapes, but no outtakes.  This went on for a number of years—into the
early Seventies.”

In  1964 and 1965,  Salant  served on a  super-secret  CIA  task  force  which
explored  methods  of  beaming  American  propaganda  broadcasts  to  the
People’s Republic of China. The other members of the four‑man study team
were Zbigniew Brzezinski,  then a professor at Columbia University; William
Griffith,  then  professor  of  political  science  at  the  Massachusetts  Institute  of
Technology.,  and  John  Haves,  then  vice‑president  of  the  Washington  Post
Company for radio‑TV5. The principal government officials associated with the
project were Cord Meyer of the CIA; McGeorge Bundy, then special assistant to
the president for national security; Leonard Marks, then director of the USIA;
and Bill Moyers, then special assistant to President Lyndon Johnson and now a
CBS correspondent.

Salant’s involvement in the project began with a call from Leonard Marks, “who
told me the White House wanted to form a committee of four people to make a
study  of  U.S.  overseas  broadcasts  behind  the  Iron  Curtain.”  When Salant
arrived in Washington for the first meeting he was told that the project was CIA
sponsored.  “Its  purpose,”  he said,  “was to  determine how best  to  set  up
shortwave  broadcasts  into  Red  China.”  Accompanied  by  a  CIA  officer  named
Paul Henzie, the committee of four subsequently traveled around the world
inspecting facilities run by Radio Free Europe and Radio Liberty both CIA‑run
operations at the time), the Voice of America and Armed Forces Radio. After



| 12

more than a year of study, they submitted a report to Moyers recommending
that  the  government  establish  a  broadcast  service,  run  by  the  Voice  of
America, to be beamed at the People’s Republic of China. Salant has served
two tours as head of CBS News, from 1961‑64 and 1966‑present. At the time of
the China project he was a CBS corporate executive.)

Time and Newsweek magazines. According to CIA and Senate sources, Agency
files  contain  written  agreements  with  former  foreign  correspondents  and
stringers for both the weekly news magazines.  The same sources refused to say
whether the CIA has ended all its associations with individuals who work for the
two publications. Allen Dulles often interceded with his good friend, the late
Henry Luce, founder of Time and Life magazines, who readily allowed certain
members  of  his  staff  to  work  for  the  Agency  and  agreed  to  provide  jobs  and
credentials  for  other  CIA  operatives  who  lacked  journalistic  experience.

For many years, Luce’s personal emissary to the CIA was C.D. Jackson, a Time
Inc., vice‑president who was publisher of Life magazine from 1960 until his
death in 1964.While a Time executive, Jackson coauthored a CIA‑sponsored
study recommending the reorganization of the American intelligence services
in the early 1950s. Jackson, whose Time‑Life service was interrupted by a
one‑year White House tour as an assistant to President Dwight Eisenhower,
approved  specific  arrangements  for  providing  CIA  employees  with  Time‑Life
cover. Some of these arrangements were made with the knowledge of Luce’s
wife,  Clare  Boothe.  Other  arrangements  for  Time cover,  according  to  CIA
officials including those who dealt with Luce), were made with the knowledge
of Hedley Donovan, now editor‑in‑chief of Time Inc. Donovan, who took over
editorial direction of all Time Inc. publications in 1959, denied in a telephone
interview that he knew of any such arrangements. “I was never approached
and I’d be amazed if Luce approved such arrangements,” Donovan said. “Luce
had  a  very  scrupulous  regard  for  the  difference  between  journalism  and
government.”

In  the  1950s  and  early  1960s,  Time  magazine’s  foreign  correspondents
attended CIA “briefing” dinners similar to those the CIA held for CBS. And Luce,
according  to  CIA  officials,  made  it  a  regular  practice  to  brief  Dulles  or  other
high  Agency  officials  when  he  returned  from  his  frequent  trips  abroad.  Luce
and the men who ran his magazines in the 1950s and 1960s encouraged their
foreign correspondents to provide help to the CIA, particularly information that

https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2017/08/Time-Reagan.jpg


| 13

might  be  useful  to  the  Agency  for  intelligence  purposes  or  recruiting
foreigners.

At  Newsweek,  Agency sources reported,  the CIA engaged the services of’
several foreign correspondents and stringers under arrangements approved by
senior editors at the magazine. Newsweek’s stringer in Rome in the mid‑Fifties
made little  secret  of  the  fact  that  he  worked  for  the  CIA.  Malcolm Muir,
Newsweek’s editor from its founding in 1937 until its sale to the Washington
Post Company in 1961, said in a recent interview that his dealings with the CIA
were  limited  to  private  briefings  he  gave  Allen  Dulles  after  trips  abroad  and
arrangements he approved for regular debriefing of Newsweek correspondents
by the Agency. He said that he had never provided cover for CIA operatives,
but that others high in the Newsweek organization might have done so without
his knowledge.

“I would have thought there might have been stringers who were agents, but I
didn’t know who they were,” said Muir. “I do think in those days the CIA kept
pretty close touch with all responsible reporters. Whenever I heard something
that I thought might be of interest to Allen Dulles, I’d call him up…. At one
point he appointed one of his CIA men to keep in regular contact with our
reporters, a chap that I  knew but whose name I can’t remember. I  had a
number of friends in Alien Dulles’ organization.” Muir said that Harry Kern,
Newsweek’s foreign editor from 1945 until 1956, and Ernest K. Lindley, the
magazine’s  Washington  bureau  chief  during  the  same  period  “regularly
checked in with various fellows in the CIA.”

“To the best of my knowledge.” said Kern, “nobody at Newsweek worked for
the  CIA…  The  informal  relationship  was  there.  Why  have  anybody  sign
anything? What we knew we told them [the CIA] and the State Department….
When I went to Washington, I would talk to Foster or Allen Dulles about what
was going on. … We thought it was admirable at the time. We were all on the
same  side.”  CIA  officials  say  that  Kern’s  dealings  with  the  Agency  were
extensive.  In  1956,  he  left  Newsweek  to  run  Foreign  Reports,  a
Washington‑based newsletter whose subscribers Kern refuses to identify.

Ernest  Lindley,  who  remained  at  Newsweek  until  1961,  said  in  a  recent
interview  that  he  regularly  consulted  with  Dulles  and  other  high  CIA  officials
before going abroad and briefed them upon his return. “Allen was very helpful
to me and I  tried to reciprocate when I  could,” he said. “I’d give him my
impressions of people I’d met overseas. Once or twice he asked me to brief a
large group of intelligence people; when I came back from the Asian‑African
conference in 1955, for example; they mainly wanted to know about various
people.”

As Washington bureau chief, Lindley said he learned from Malcolm Muir that
the  magazine’s  stringer  in  southeastern  Europe  was  a  CIA  contract
employee—given  credentials  under  arrangements  worked  out  with  the
management. “I remember it came up—whether it was a good idea to keep
this person from the Agency; eventually it  was decided to discontinue the
association,” Lindley said.

When Newsweek waspurchased by the Washington Post Company, publisher
Philip  L.  Graham  was  informed  by  Agency  officials  that  the  CIA  occasionally
used the magazine for cover purposes, according to CIA sources. “It was widely
known that Phil Graham was somebody you could get help from,” said a former
deputy director of the Agency. “Frank Wisner dealt with him.” Wisner, deputy
director of the CIA from 1950 until shortly before his suicide in 1965, was the
Agency’s premier orchestrator of “black” operations, including many in which
journalists were involved. Wisner liked to boast of his “mighty Wurlitzer,” a
wondrous propaganda instrument he built,  and played, with help from the
press.) Phil Graham was probably Wisner’s closest friend. But Graharn, who



| 14

committed suicide in 1963, apparently knew little of the specifics of any cover
arrangements with Newsweek, CIA sources said.

In 1965‑66, an accredited Newsweek stringer in the Far East was in fact a CIA
contract  employee earning an annual  salary of  $10,000 from the Agency,
according  to  Robert  T.  Wood,  then  a  CIA  officer  in  the  Hong  Kong  station.
Some, Newsweek correspondents and stringers continued to maintain covert
ties with the Agency into the 1970s, CIA sources said.

Information about Agency dealings with the Washington Post newspaper is
extremely  sketchy.  According  to  CIA  officials,  some  Post  stringers  have  been
CIA employees, but these officials say they do not know if anyone in the Post
management was aware of the arrangements.

All editors‑in‑chief and managing editors of the Post since 1950 say they knew
of no formal Agency relationship with either stringers or members of the Post
staff. “If  anything was done it  was done by Phil  without our knowledge,” said
one. Agency officials, meanwhile, make no claim that Post staff members have
had covert affiliations with the Agency while working for the paper.6

Katharine Graham, Philip Graham’s widow and the current publisher of the
Post, says she has never been informed of any CIA relationships with either
Post or Newsweek personnel. In November of 1973, Mrs. Graham called William
Colby  and asked if  any  Post  stringers  or  staff members  were  associated  with
the  CIA.  Colby  assured  her  that  no  staff  members  were  employed  by  the
Agency  but  refused  to  discuss  the  question  of  stringers.

The Louisville Courier‑Journal.  From December 1964 until  March 1965, a CIA
undercover operative named Robert H. Campbell worked on the Courier‑Journal.
According to high‑level CIA sources, Campbell was hired by the paper under
arrangements the Agency made with Norman E. Isaacs, then executive editor of
the Courier‑Journal. Barry Bingham Sr., then publisher of the paper, also had
knowledge of the arrangements, the sources said. Both Isaacs and Bingham
have denied knowing that Campbell  was an intelligence agent when he was
hired.

The complex saga of  Campbell’s  hiring was first  revealed in a Courier‑Journal
story written by James R Herzog on March 27th,  1976, during the Senate
committee’s investigation, Herzog’s account began: “When 28‑year‑old Robert
H. Campbell was hired as a Courier‑Journal reporter in December 1964, he
couldn’t type and knew little about news writing.” The account then quoted the
paper’s former managing editor as saying that Isaacs told him that Campbell
was  hired  as  a  result  of  a  CIA  request:  “Norman  said,  when  he  was  in
Washington [in 1964], he had been called to lunch with some friend of his who
was with the CIA [and that] he wanted to send this young fellow down to get
him a little knowledge of newspapering.” All aspects of Campbell’s hiring were
highly  unusual.  No  effort  had  been  made  to  check  his  credentials,  and  his
employment records contained the following two notations: “Isaacs has files of
correspondence and investigation of  this  man”;  and,  “Hired for  temporary
work—no reference checks completed or needed.”

The level of Campbell’s journalistic abilities apparently remained consistent
during  his  stint  at  the  paper,  “The  stuff  that  Campbell  turned  in  was  almost
unreadable,”  said  a  former  assistant  city  editor.  One of  Campbell’s  major
reportorial  projects  was  a  feature  about  wooden  Indians.  It  was  never
published. During his tenure at the paper, Campbell frequented a bar a few
steps  from  the  office  where,  on  occasion,  he  reportedly  confided  to  fellow
drinkers  that  he  was  a  CIA  employee.



| 15

According to CIA sources, Campbell’s tour at the Courier‑Journal was arranged
to provide him with a record of journalistic experience that would enhance the
plausibility  of  future reportorial  cover and teach him something about the
newspaper business. The Courier‑Journal’s investigation also turned up the fact
that  before  coming  to  Louisville  he  had  worked  briefly  for  the  Hornell,  New
York, Evening Tribune, published by Freedom News, Inc. CIA sources said the
Agency had made arrangements with that paper’s management to employ
Campbell.7

At the Courier‑Journal,  Campbell  was hired under arrangements made with
Isaacs and approved by Bingham, said CIA and Senate sources. “We paid the
Courier‑Journal so they could pay his salary,” said an Agency official who was
involved in the transaction. Responding by letter to these assertions, Isaacs,
who  left  Louisville  to  become  president  and  publisher  of  the  Wilmington
Delaware) News & Journal, said: “All I can do is repeat the simple truth—that
never, under any circumstances, or at any time, have I ever knowingly hired a
government agent. I’ve also tried to dredge my memory, but Campbell’s hiring
meant so little to me that nothing emerges…. None of this is to say that I
couldn’t have been ‘had.’”.Barry Bingham Sr., said last year in a telephone
interview that he had no specific memory of Campbell’s hiring and denied that
he knew of any arrangements between the newspaper’s management and the
CIA. However, CIA officials said that the Courier‑Journal, through contacts with
Bingham,  provided  other  unspecified  assistance  to  the  Agency  in  the  1950s
and 1960s. The Courier‑Journal’s detailed, front‑page account of Campbell’s
hiring was initiated by Barry Bingham Jr., who succeeded his father as editor
and publisher of the paper in 1971. The article is the only major piece of
self‑investigation by a newspaper that has appeared on this subject.8

The American Broadcasting Company and the National Broadcasting Company.
According  to  CIA  officials,  ABC  continued  to  provide  cover  for  some  CIA
operatives  through  the  1960s.  One  was  Sam  Jaffe  who  CIA  officials  said
performed  clandestine  tasks  for  the  Agency.  Jaffe  has  acknowledged  only
providing the CIA with  information.  In  addition,  another  well‑known network
correspondent performed covert tasks for the Agency, said CIA sources. At the
time  of  the  Senate  bearings,  Agency  officials  serving  at  the  highest  levels
refused to say whether the CIA was still maintaining active relationships with
members of the ABC‑News organization. All cover arrangements were made with
the knowledge off ABC executives, the sources said.

These  same  sources  professed  to  know  few  specifies  about  the  Agency’s
relationships  with  NBC,  except  that  several  foreign  correspondents  of  the
network undertook some assignments for the Agency in the 1950s and 1960s.
“It was a thing people did then,” said Richard Wald, president of NBC News
since 1973. “I wouldn’t be surprised if  people here—including some of the
correspondents in those days—had connections with the Agency.”

The Copley Press, and its subsidiary, the Copley News Service. This relationship,
first  disclosed  publicly  by  reporters  Joe  Trento  and  Dave  Roman  in  Penthouse
magazine,  is  said  by  CIA  officials  to  have  been  among  the  Agency’s  most
productive in terms of getting “outside” cover for its employees. Copley owns
nine newspapers in California and Illinois—among them the San Diego Union and
Evening  Tribune.  The  Trento‑Roman  account,  which  was  financed  by  a  grant
from the Fund for Investigative Journalism, asserted that at least twenty‑three
Copley News Service employees performed work for the CIA.  “The Agency’s
involvement  with  the  Copley  organization  is  so  extensive  that  it’s  almost



| 16

impossible to sort out,” said a CIA official who was asked about the relationship
late in 1976. Other Agency officials  said then that James S.  Copley,  the chain’s
owner until his death in 1973, personally made most of the cover arrangements
with the CIA.

According  to  Trento  and  Roman,  Copley  personally  volunteered  his  news
service to then‑president Eisenhower to act as “the eyes and ears” against
“the Communist  threat  in Latin and Central  America” for  “our intelligence
services.”  James Copley was also the guiding hand behind the Inter‑American
Press Association, a CIA‑funded organization with heavy membership among
right‑wing Latin American newspaper editors.

Other  major  news  organizations.  According  to  Agency  officials,  CIA  files
document  additional  cover  arrangements  with  the  following  news‑gathering
organizations,  among  others:  the  New  York  Herald‑Tribune ,  the
Saturday‑Evening  Post,  Scripps‑Howard  Newspapers,  Hearst  Newspapers
Seymour  K.  Freidin,  Hearst’s  current  London  bureau  chief  and  a  former
 Herald‑Tribune editor and correspondent, has been identified as a CIA operative
by Agency sources), Associated Press,9 United Press International, the Mutual
Broadcasting System, Reuters and the Miami Herald. Cover arrangements with
the Herald, according to CIA officials, were unusual in that they were made “on
the ground by the CIA station in Miami, not from CIA headquarters.

“And that’s just a small part of the list,” in the words of one official who served in the CIA
hierarchy.  Like  many  sources,  this  official  said  that  the  only  way  to  end  the  uncertainties
about aid furnished the Agency by journalists is to disclose the contents of the CIA files—a
course opposed by almost all of the thirty‑five present and former CIA officials interviewed
over the course of a year.

Colby Cuts His Losses

THE CIA’S  USE OF JOURNALISTS CONTINUED VIRTUALLY unabated until  1973 when,  in
response to public disclosure that the Agency had secretly employed American reporters,
William Colby began scaling down the program. In his public statements, Colby conveyed
the impression that the use of journalists had been minimal and of limited importance to the
Agency.

He then initiated a series of moves intended to convince the press, Congress and the public
that the CIA had gotten out of the news business. But according to Agency officials,  Colby
had in fact  thrown a protective net  around his  valuable intelligence in the journalistic
community. He ordered his deputies to maintain Agency ties with its best journalist contacts
while severing formal relationships with many regarded as inactive, relatively unproductive
or  only  marginally  important.  In  reviewing  Agency  files  to  comply  with  Colby’s  directive,
officials found that many journalists had not performed useful functions for the CIA in years.
Such relationships, perhaps as many as a hundred, were terminated between 1973 and
1976.

Meanwhile,  important  CIA  operatives  who  had  been  placed  on  the  staffs  of  some  major
newspaper and broadcast outlets were told to resign and become stringers or freelancers,
thus enabling Colby to assure concerned editors that members of their staffs were not CIA
employees. Colby also feared that some valuable stringer‑operatives might find their covers



| 17

blown if scrutiny of the Agency’s ties with journalists continued. Some of these individuals
were  reassigned  to  jobs  on  so‑called  proprietary  publications—foreign  periodicals  and
broadcast outlets secretly funded and staffed by the CIA. Other journalists who had signed
formal contracts with the CIA—making them employees of the Agency—were released from
their contracts, and asked to continue working under less formal arrangements.

In November 1973, after many such shifts had been made, Colby told reporters and editors
from the New York Times and the Washington Star that the Agency had “some three dozen”
American newsmen “on the CIA payroll,” including five who worked for “general‑circulation
news organizations.” Yet even while the Senate Intelligence Committee was holding its
hearings in 1976, according to high‑level CIA sources, the CIA continued to maintain ties
with seventy‑five to ninety journalists of every description—executives, reporters, stringers,
photographers, columnists, bureau clerks and members of broadcast technical crews. More
than half of these had been moved off CIA contracts and payrolls but they were still bound
by other secret agreements with the Agency. According to an unpublished report by the
House Select Committee on Intelligence, chaired by Representative Otis Pike, at least fifteen
news organizations were still providing cover for CIA operatives as of 1976.

Colby, who built a reputation as one of the most skilled undercover tacticians in the CIA’s
history, had himself run journalists in clandestine operations before becoming director in
1973.  But even he was said by his  closest  associates to have been disturbed at  how
extensively and, in his view, indiscriminately, the Agency continued to use journalists at the
time he took over. “Too prominent,” the director frequently said of some of the individuals
and news organizations then working with the CIA. Others in the Agency refer to their
best‑known journalistic assets as “brand names.”)

“Colby’s concern was that he might lose the resource altogether unless we became a little
more careful about who we used and how we got them,” explained one of the former
director’s deputies. The thrust of Colby’s subsequent actions was to move the Agency’s
affiliations  away  from  the  so‑called  “majors”  and  to  concentrate  them  instead  in  smaller
newspaper chains, broadcasting groups and such specialized publications as trade journals
and newsletters.

After Colby left the Agency on January 28th, 1976, and was succeeded by George Bush, the
CIA announced a new policy: “Effective immediately, the CIA will not enter into any paid or
contractual relationship with any full‑time or part‑time news correspondent accredited by
any U.S. news service, newspaper, periodical, radio or television network or station” At the
time of  the  announcement,  the  Agency  acknowledged that  the  policy  would  result  in
termination of less than half of the relationships with the 50 U.S. journalists it said were still
affiliated with the Agency. The text of the announcement noted that the CIA would continue
to “welcome” the voluntary, unpaid cooperation of journalists. Thus, many relationships
were permitted to remain intact.

The Agency’s unwillingness to end its use of journalists and its continued relationships with
some news executives is largely the product of two basic facts of the intelligence game:
journalistic cover is ideal because of the inquisitive nature of a reporter’s job; and many
other sources of institutional cover have been denied the CIA in recent years by businesses,
foundations and educational institutions that once cooperated with the Agency.

“It’s tough to run a secret agency in this country,” explained one high‑level CIA official. “We
have a curious ambivalence about intelligence. In order to serve overseas we need cover.



| 18

But we have been fighting a rear‑guard action to try and provide cover. The Peace Corps is
off‑limits, so is USIA, the foundations and voluntary organizations have been off‑limits since
‘67, and there is a self‑imposed prohibition on Fulbrights [Fulbright Scholars]. If you take the
American community and line up who could work for the CIA and who couldn’t there is a
very narrow potential. Even the Foreign Service doesn’t want us. So where the hell do you
go? Business is nice, but the press is a natural. One journalist is worth twenty agents. He
has access, the ability to ask questions without arousing suspicion.”

Role of the Church Committee

DESPITE THE EVIDENCE OF WIDESPREAD CIA USE OF journalists, the Senate Intelligence
Committee and its staff decided against questioning any of the reporters, editors, publishers
or broadcast executives whose relationships with the Agency are detailed in CIA files.

According to sources in the Senate and the Agency, the use of journalists was one of two
areas of inquiry which the CIA went to extraordinary lengths to curtail. The other was the
Agency’s  continuing  and  extensive  use  of  academics  for  recruitment  and  information
gathering purposes.

In both instances, the sources said, former directors Colby and Bush and CIA special counsel
Mitchell Rogovin were able to convince key members of the committee that full inquiry or
even limited public  disclosure of  the dimensions of  the activities  would do irreparable
damage to the nation’s intelligence‑gathering apparatus, as well as to the reputations of
hundreds of individuals. Colby was reported to have been especially persuasive in arguing
that disclosure would bring on a latter‑day “witch hunt” in which the victims would be
reporters, publishers and editors.

Walter Elder, deputy to former CIA director McCone and the principal Agency liaison to the
Church committee, argued that the committee lacked jurisdiction because there had been
no misuse of journalists by the CIA; the relationships had been voluntary. Elder cited as an
example  the  case  of  the  Louisville  Courier‑Journal.  “Church  and  other  people  on  the
committee were on the chandelier about the Courier‑Journal,” one Agency official said, “until
we pointed out that we had gone to the editor to arrange cover, and that the editor had
said, ‘Fine.’”

Some members of the Church committee and staff feared that Agency officials had gained
control of the inquiry and that they were being hoodwinked. “The Agency was extremely
clever about it  and the committee played right into its hands,” said one congressional
source familiar with all aspects of the inquiry. “Church and some of the other members were
much more interested in making headlines than in doing serious, tough investigating. The
Agency  pretended  to  be  giving  up  a  lot  whenever  it  was  asked  about  the  flashy
stuff—assassinations and secret weapons and James Bond operations. Then, when it  came
to things that they didn’t want to give away, that were much more important to the Agency,
Colby in particular called in his chits. And the committee bought it.”

The Senate committee’s investigation into the use of journalists was supervised by William
B.  Bader,  a  former CIA intelligence officer  who returned briefly to  the Agency this  year  as
deputy  to  CIA  director  Stansfield  Turner  and is  now a  high‑level  intelligence official  at  the
Defense Department. Bader was assisted by David Aaron, who now serves as the deputy to
Zbigniew Brzezinski, President Carter’s national security adviser.



| 19

According  to  colleagues  on  the  staff  of  the  Senate  inquiry,  both  Bader  and  Aaron  were
disturbed by the information contained in CIA files about journalists; they urged that further
investigation he undertaken by the Senate’s new permanent CIA oversight committee. That
committee, however, has spent its first year of existence writing a new charter for the CIA,
and members say there has been little interest in delving further into the CIA’s use of the
press.

Bader’s investigation was conducted under unusually difficult conditions. His first request for
specific information on the use of journalists was turned down by the CIA on grounds that
there had been no abuse of authority and that current intelligence operations might he
compromised. Senators Walter Huddleston, Howard Baker, Gary Hart, Walter Mondale and
Charles  Mathias—who  had  expressed  interest  in  the  subject  of  the  press  and  the
CIA—shared Bader’s distress at the CIA’s reaction. In a series of phone calls and meetings
with  CIA  director  George  Bush  and  other  Agency  officials,  the  senators  insisted  that  the
committee  staff  be  provided  information  about  the  scope  of  CIA‑press  activities.  Finally,
Bush agreed to order a search of the files and have those records pulled which deals with
operations where journalists had been used. But the raw files could not he made available to
Bader or the committee, Bush insisted. Instead, the director decided, his deputies would
condense the material into one‑paragraph summaries describing in the most general terms
the activities of each individual journalist. Most important, Bush decreed, the names of
journalists and of the news organizations with which they were affiliated would be omitted
from the summaries. However, there might be some indication of the region where the
journalist had served and a general description of the type of news organization for which he
worked.

Assembling the summaries was difficult,  according to  CIA officials  who supervised the job.
There were no “journalist  files” per se and information had to be collected from divergent
sources  that  reflect  the  highly  compartmentalized  character  of  the  CIA.  Case  officers  who
had handled journalists supplied some names. Files were pulled on various undercover
operations in which it seemed logical that journalists had been used. Significantly, all work
by  reporters  for  the  Agency  under  the  category  of  covert  operations,  not  foreign
intelligence.) Old station records were culled. “We really had to scramble,” said one official.

After several weeks, Bader began receiving the summaries, which numbered over 400 by
the time the Agency said it had completed searching its files.

The Agency played an intriguing numbers game with the committee. Those who prepared
the material say it was physically impossible to produce all of the Agency’s files on the use
of journalists. “We gave them a broad, representative picture,” said one agency official. “We
never pretended it was a total description of the range of activities over 25 years, or of the
number of  journalists  who have done things for  us.”  A relatively small  number of  the
summaries  described  the  activities  of  foreign  journalists—including  those  working  as
stringers  for  American  publications.  Those  officials  most  knowledgeable  about  the  subject
say that  a  figure of  400 American journalists  is  on the low side of  the actual  number who
maintained covert relationships and undertook clandestine tasks.

Bader  and  others  to  whom he  described  the  contents  of  the  summaries  immediately
reached some general conclusions: the sheer number of covert relationships with journalists
was far greater than the CIA had ever hinted; and the Agency’s use of reporters and news
executives was an intelligence asset of the first magnitude. Reporters had been involved in
almost every conceivable kind of operation. Of the 400‑plus individuals whose activities



| 20

were summarized, between 200 and 250 were “working journalists” in the usual sense of
the term—reporters, editors, correspondents, photographers; the rest were employed at
least nominally) by book publishers, trade publications and newsletters.

Still, the summaries were just that: compressed, vague, sketchy, incomplete. They could be
subject to ambiguous interpretation. And they contained no suggestion that the CIA had
abused its  authority  by  manipulating the editorial  content  of  American newspapers  or
broadcast reports.

Bader’s unease with what he had found led him to seek advice from several experienced
hands  in  the  fields  of  foreign  relations  and  intelligence.  They  suggested  that  he  press  for
more information and give those members of the committee in whom he had the most
confidence a general  idea of  what  the summaries revealed.  Bader  again went  to  Senators
Huddleston, Baker, Hart, Mondale and Mathias. Meanwhile, he told the CIA that he wanted to
see more—the full  files on perhaps a hundred or so of the individuals whose activities had
been summarized. The request was turned down outright. The Agency would provide no
more information on the subject. Period.

The CIA’s intransigence led to an extraordinary dinner meeting at Agency headquarters in
late March 1976. Those present included Senators Frank Church who had now been briefed
by Bader),  and John Tower,  the vice‑chairman of the committee; Bader;  William Miller,
director  of  the  committee  staff;  CIA  director  Bush;  Agency  counsel  Rogovin;  and  Seymour
Bolten, a high‑level CIA operative who for years had been a station chief in Germany and
Willy Brandt’s case officer. Bolten had been deputized by Bush to deal with the committee’s
requests for information on journalists and academics. At the dinner, the Agency held to its
refusal to provide any full files. Nor would it give the committee the names of any individual
journalists described in the 400 summaries or of the news organizations with whom they
were  affiliated.  The  discussion,  according  to  participants,  grew  heated.  The  committee’s
representatives said they could not  honor their  mandate—to determine if  the CIA had
abused its authority—without further information. The CIA maintained it could not protect its
legitimate intelligence operations or its employees if further disclosures were made to the
committee. Many of the journalists were contract employees of the Agency, Bush said at
one point, and the CIA was no less obligated to them than to any other agents.

Finally,  a  highly  unusual  agreement  was  hammered  out:  Bader  and  Miller  would  be
permitted to examine “sanitized” versions of the full files of twenty‑five journalists selected
from the summaries; but the names of the journalists and the news organizations which
employed them would be blanked out,  as would the identities of  other CIA employees
mentioned  in  the  files.  Church  and  Tower  would  be  permitted  to  examine  the
unsanitizedversions  of  five  of  the  twenty‑five  files—to  attest  that  the  CIA  was  not  hiding
anything except the names. The whole deal was contingent on an agreement that neither
Bader, Miner, Tower nor Church would reveal the contents of the files to other members of
the committee or staff.

Bader began reviewing the 400‑some summaries again. His object was to select twenty‑five
that, on the basis of the sketchy information they contained, seemed to represent a cross
section. Dates of CIA activity, general descriptions of news organizations, types of journalists
and undercover operations all figured in his calculations.

From  the  twenty‑five  files  he  got  back,  according  to  Senate  sources  and  CIA  officials,  an
unavoidable conclusion emerged: that to a degree never widely suspected, the CIA in the



| 21

1950s, ‘60s and even early ‘70s had concentrated its relationships with journalists in the
most  prominent  sectors  of  the  American  press  corps,  including  four  or  five  of  the  largest
newspapers  in  the  country,  the  broadcast  networks  and  the  two  major  newsweekly
magazines. Despite the omission of names and affiliations from the twenty‑five detailed files
each was between three and eleven inches thick), the information was usually sufficient to
tentatively identify either the newsman, his affiliation or both—particularly because so many
of them were prominent in the profession.

“There is quite an incredible spread of relationships,” Bader reported to the senators. “You
don’t need to manipulate Time magazine, for example, because there are Agency people at
the management level.”

Ironically, one major news organization that set limits on its dealings with the CIA, according
to Agency officials, was the one with perhaps the greatest editorial affinity for the Agency’s
long‑range goals and policies: U.S. News and World Report. The late David Lawrence, the
columnist and founding editor of U.S. News, was a close friend of Allen Dulles. But he
repeatedly refused requests by the CIA director to use the magazine for cover purposes, the
sources  said.  At  one  point,  according  to  a  high  CIA  official,  Lawrence  issued  orders  to  his
sub‑editors in which he threatened to fire any U.S. News employee who was found to have
entered into a formal  relationship with the Agency.  Former editorial  executives at  the
magazine  confirmed  that  such  orders  had  been  issued.  CIA  sources  declined  to  say,
however, if the magazine remained off‑limits to the Agency after Lawrence’s death in 1973
or if Lawrence’s orders had been followed.)

Meanwhile, Bader attempted to get more information from the CIA, particularly about the
Agency’s current relationships with journalists. He encountered a stone wall. “Bush has done
nothing to date,”  Bader told associates.  “None of  the important  operations are affected in
even a marginal way.” The CIA also refused the staffs requests for more information on the
use of academics. Bush began to urge members of the committee to curtail its inquiries in
both  areas  and  conceal  its  findings  in  the  final  report.  “He  kept  saying,  ‘Don’t  fuck  these
guys in the press and on the campuses,’ pleading that they were the only areas of public life
with any credibility left,” reported a Senate source. Colby, Elder and Rogovin also implored
individual members of the committee to keep secret what the staff had found. “There were
a  lot  of  representations  that  if  this  stuff  got  out  some of  the  biggest  names  in  journalism
would  get  smeared,”  said  another  source.  Exposure  of  the  CIA’s  relationships  with
journalists and academics, the Agency feared, would close down two of the few avenues of
agent recruitment still open. “The danger of exposure is not the other side,” explained one
CIA  expert  in  covert  operations.  “This  is  not  stuff  the  other  side  doesn’t  know about.  The
concern of the Agency is that another area of cover will be denied.”

A senator who was the object of the Agency’s lobbying later said: “From the CIA point of
view this was the highest, most sensitive covert program of all…. It was a much larger part
of the operational system than has been indicated.” He added, “I had a great compulsion to
press the point but it was late …. If we had demanded, they would have gone the legal route
to fight it.”

Indeed, time was running out for the committee. In the view of many staff members, it had
squandered its resources in the search for CIA assassination plots and poison pen letters. It
had undertaken the inquiry into journalists almost as an afterthought. The dimensions of the
program and the CIA’s sensitivity to providing information on it had caught the staff and the
committee by surprise. The CIA oversight committee that would succeed the Church panel



| 22

would have the inclination and the time to inquire into the subject methodically; if,  as
seemed  likely,  the  CIA  refused  to  cooperate  further,  the  mandate  of  the  successor
committee would put it in a more advantageous position to wage a protracted fight …. Or so
the reasoning went as Church and the few other senators even vaguely familiar with Bader’s
findings  reached  a  decision  not  to  pursue  the  matter  further.  No  journalists  would  be
interviewed about their dealings with the Agency—either by the staff or by the senators, in
secret  or  in  open  session.  The  specter,  first  raised  by  CIA  officials,  of  a  witch  hunt  in  the
press corps haunted some members of the staff and the committee. “We weren’t about to
bring up guys to the committee and then have everybody say they’ve been traitors to the
ideals of their profession,” said a senator.

Bader,  according  to  associates,  was  satisfied  with  the  decision  and  believed  that  the
successor committee would pick up the inquiry where he had left it. He was opposed to
making public the names of individual journalists. He had been concerned all along that he
had  entered  a  “gray  area”  in  which  there  were  no  moral  absolutes.  Had  the  CIA
“manipulated” the press in the classic sense of the term? Probably not, he concluded; the
major news organizations and their executives had willingly lent their  resources to the
Agency; foreign correspondents had regarded work for the CIA as a national service and a
way of getting better stories and climbing to the top of their profession. Had the CIA abused
its authority? It had dealt with the press almost exactly as it had dealt with other institutions
from which it sought cover — the diplomatic service, academia, corporations. There was
nothing in the CIA’s charter which declared any of these institutions off‑limits to America’s
intelligence service. And, in the case of the press, the Agency had exercised more care in its
dealings than with many other institutions; it had gone to considerable lengths to restrict its
role to information‑gathering and cover.10

Bader  was  also  said  to  be  concerned  that  his  knowledge  was  so  heavily  based  on
information furnished by the CIA; he hadn’t gotten the other side of the story from those
journalists who had associated with the Agency. He could be seeing only “the lantern show,”
he told associates. Still, Bader was reasonably sure that he had seen pretty much the full
panoply of what was in the files. If the CIA had wanted to deceive him it would have never
given away so much, he reasoned. “It was smart of the Agency to cooperate to the extent of
showing the material to Bader,” observed a committee source. “That way, if one fine day a
file popped up, the Agency would be covered. They could say they had already informed the
Congress.”

The dependence on CIA files posed another problem. The CIA’s perception of a relationship
with a journalist might be quite different than that of the journalist: a CIA official might think
he had exercised control over a journalist; the journalist might think he had simply had a
few  drinks  with  a  spook.  It  was  possible  that  CIA  case  officers  had  written  self‑serving
memos for the files about their dealings with journalists, that the CIA was just as subject to
common bureaucratic “cover‑your‑ass” paperwork as any other agency of government.

A  CIA  official  who  attempted  to  persuade  members  of  the  Senate  committee  that  the
Agency’s use of journalists had been innocuous maintained that the files were indeed filled
with “puffing” by case officers. “You can’t establish what is puff and what isn’t,” he claimed.
Many  reporters,  he  added,  “were  recruited  for  finite  [specific]  undertakings  and  would  be
appalled to find that they were listed [in Agency files] as CIA operatives.” This same official
estimated  that  the  files  contained  descriptions  of  about  half  a  dozen  reporters  and
correspondents  who  would  be  considered  “famous”—that  is,  their  names  would  be
recognized by most Americans. “The files show that the CIA goes to the press for and just as



| 23

often that the press comes to the CIA,” he observed. “…There is a tacit agreement in many
of these cases that there is going to be a quid pro quo”—i.e., that the reporter is going to
get good stories from the Agency and that the CIA will pick up some valuable services from
the reporter.

Whatever the interpretation, the findings of the Senate committees inquiry into the use of
journalists were deliberately buried—from the full membership of the committee, from the
Senate and from the public. “There was a difference of opinion on how to treat the subject,”
explained  one  source.  “Some [senators]  thought  these  were  abuses  which  should  be
exorcized and there were those who said, ‘We don’t know if this is bad or not.’”

Bader’s  findings  on  the  subject  were  never  discussed  with  the  full  committee,  even  in
executive session. That might have led to leaks—especially in view of the explosive nature
of the facts. Since the beginning of the Church committee’s investigation, leaks had been
the panel’s biggest collective fear, a real threat to its mission. At the slightest sign of a leak
the CIA might cut off the flow of sensitive information as it did, several times in other areas),
claiming that the committee could not be trusted with secrets. “It was as if we were on
trial—not  the CIA,”  said  a  member of  the committee staff.  To describe in  the committee’s
final report the true dimensions of the Agency’s use of journalists would cause a furor in the
press and on the Senate floor.  And it  would result  in heavy pressure on the CIA to end its
use of journalists altogether. “We just weren’t ready to take that step,” said a senator. A
similar  decision  was  made  to  conceal  the  results  of  the  staff’s  inquiry  into  the  use  of
academics. Bader, who supervised both areas of inquiry, concurred in the decisions and
drafted  those  sections  of  the  committee’s  final  report.  Pages  191  to  201  were  entitled
“Covert  Relationships  with  the  United  States  Media.”  “It  hardly  reflects  what  we  found,”
stated Senator Gary Hart. “There was a prolonged and elaborate negotiation [with the CIA]
over what would be said.”

Obscuring the facts was relatively simple. No mention was made of the 400 summaries or
what  they  showed.  Instead  the  report  noted  blandly  that  some  fifty  recent  contacts  with
journalists had been studied by the committee staff—thus conveying the impression that the
Agency’s dealings with the press had been limited to those instances. The Agency files, the
report noted, contained little evidence that the editorial content of American news reports
had  been  affected  by  the  CIA’s  dealings  with  journalists.  Colby’s  misleading  public
statements about the use of  journalists were repeated without serious contradiction or
elaboration. The role of cooperating news executives was given short shrift. The fact that
the Agency had concentrated its relationships in the most prominent sectors of the press
went unmentioned. That the CIA continued to regard the press as up for grabs was not even
suggested.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Former ‘Washington Post’ reporter Carl Bernstein is now working on a book about the witch
hunts of the Cold War.

Notes

1 John McCone, director of the Agency from 1961 to 1965, said in a recent interview that he knew about



| 24

“great deal of debriefing and exchanging help” but nothing about any arrangements for cover the CIA
might have made with media organizations. “I wouldn’t necessarily have known about it,” he said.
“Helms would have handled anything like that. It would be unusual for him to come to me and say,
‘We’re going to use journalists for cover.’ He had a job to do. There was no policy during my period that
would say, ‘Don’t go near that water,’ nor was there one saying, ‘Go to it!'” During the Church
committee bearings, McCone testified that his subordinates failed to tell him about domestic
surveillance activities or that they were working on plans to assassinate Fidel Castro. Richard Helms
was deputy director of the Agency at the time; he became director in 1966.

2 A stringer is a reporter who works for one or several news organizations on a retainer or on a
piecework basis.

3 From the CIA point of view, access to newsfilm outtakes and photo libraries is a matter of extreme
importance. The Agency’s photo archive is probably the greatest on earth; its graphic sources include
satellites, photoreconnaissance, planes, miniature cameras … and the American press. During the
1950s and 1960s, the Agency obtained carte‑blanche borrowing privileges in the photo libraries of
literally dozens of American newspapers, magazines and television, outlets. For obvious reasons, the
CIA also assigned high priority to the recruitment of photojournalists, particularly foreign‑based
members of network camera crews.

4 On April 3rd, 1961, Koop left the Washington bureau to become head of CBS, Inc.’s Government
Relations Department — a position he held until his retirement on March 31st, 1972.  Koop, who worked
as a deputy in the Censorship Office in World War II, continued to deal with the CIA in his new position,
according to CBS sources.

5 Hayes, who left the Washington Post Company in 1965 to become U.S. Ambassador to Switzerland, is
now chairman of the board of Radio Free Europe and Radio Liberty — both of which severed their ties
with the CIA in 1971.  Hayes said he cleared his participation in the China project with the late Frederick
S. Beebe, then chairman of the board of the Washington Post Company.  Katharine Graham, the Post’s
publisher, was unaware of the nature of the assignment, he said.  Participants in the project signed
secrecy agreements.

6 Philip Geyelin, editor of the Post editorial page, worked for the Agency before joining the Post.

7 Louis Buisch, presidentof the publishing company of the Hornell, New York, Evening Tribune, told the
Courier‑Journal in 1976 that he remembered little about the hiring of Robert Campbell. “He wasn’t there
very long, and he didn’t make much of an impression,” said Buisch, who has since retired from active
management of the newspaper.

8 Probably the most thoughtful article on the subject of the press and the CIA was written by Stuart H.
Loory and appeared in the September‑October 1974 issue of Columbia Journalism Review.

9 Wes Gallagher, general manager of the Associated Press from 1962 to 1976, takes vigorous exception
to the notion that the Associated Press might have aided the Agency. “We’ve always stayed clear on
the CIA; I would have fired anybody who worked for them. We don’t even let our people debrief.” At the
time of the first disclosures that reporters had worked for the CIA, Gallagher went to Colby. “We tried to
find out names. All he would say was that no full‑time staff member of the Associated Press was
employed by the Agency. We talked to Bush. He said the same thing.” If any Agency personnel were
placed in Associated Press bureaus, said Gallagher, it was done without consulting the management of
the wire service. But Agency officials insist that they were able to make cover arrangements through
someone in the upper management levelsof Associated Press, whom they refuse to identify.



| 25

10 Many journalists and some CIA officials dispute the Agency’s claim that it has been scrupulous in
respecting the editorial integrity of American publications and broadcast outlets.

Featured image is from Nathaniel St. Clair

The original source of this article is Carl Bernstein
Copyright © Carl Bernstein, Carl Bernstein, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Carl Bernstein

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php
https://www.globalresearch.ca/author/carl-bernstein
http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/carl-bernstein
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

