
| 1

CIA Media Disinformation and US Proxy Wars:
Fallouts of Iran-Contra’s “Lost Chapter”

By Robert Parry
Global Research, March 14, 2013
Consortiumnews

Region: Latin America & Caribbean, Middle
East & North Africa

Theme: Media Disinformation, US NATO
War Agenda

Originally published on June 30, 2008

In 1987, amid the Iran-Contra inquiry, investigators found that the scandal fit within a larger
Republican  scheme  for  manipulating  American  public  opinion  through  CIA-style
disinformation.  But  GOP  senators  blocked  inclusion  of  the  chapter  in  the  final  report.

As  historians  ponder  George  W.  Bush’s  disastrous  presidency,  they  may  wonder  how
Republicans perfected a propaganda system that could fool tens of millions of Americans,
intimidate Democrats, and transform the vaunted Washington press corps from watchdogs
to lapdogs.

To understand this extraordinary development, historians might want to look back at the
1980s and examine the Iran-Contra scandal’s “lost chapter,” a narrative describing how
Ronald Reagan’s administration brought CIA tactics to bear domestically to reshape the way
Americans perceived the world.

That  chapter  –  which  we  are  publishing  here  for  the  first  time  –  was  “lost”  because
Republicans  on  the  congressional  Iran-Contra  investigation  waged  a  rear-guard  fight  that
traded  elimination  of  the  chapter’s  key  findings  for  the  votes  of  three  moderate  GOP
senators,  giving  the  final  report  a  patina  of  bipartisanship.

Under  that  compromise,  a  few  segments  of  the  draft  chapter  were  inserted  in  the  final
report’s Executive Summary and in another section on White House private fundraising, but
the chapter’s conclusions and its detailed account of how the “perception management”
operation worked ended up on the editing room floor.

The  American  people  thus  were  spared  the  chapter’s  troubling  finding:  that  the  Reagan
administration  had  built  a  domestic  covert  propaganda  apparatus  managed  by  a  CIA
propaganda and disinformation specialist working out of the National Security Council.

“One of the CIA’s most senior covert action operators was sent to the NSC in 1983 by CIA
Director [William] Casey where he participated in the creation of an inter-agency public
diplomacy  mechanism that  included  the  use  of  seasoned  intelligence  specialists,”  the
chapter’s conclusion stated.

“This public/private network set out to accomplish what a covert CIA operation in a foreign
country might attempt – to sway the media, the Congress, and American public opinion in
the direction of the Reagan administration’s policies.”

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://www.consortiumnews.com/lostchapter.pdf


| 2

However,  with  the  chapter’s  key  findings  deleted,  the  right-wing  domestic  propaganda
operation  not  only  survived  the  Iran-Contra  fallout  but  thrived.

So did some of the administration’s collaborators, such as South Korean theocrat Sun Myung
Moon and Australian press mogul Rupert Murdoch, two far-right media barons who poured
billions of dollars into pro-Republican news outlets that continue to influence Washington’s
political debates to this day.

Before every presidential election, Moon’s Washington Times plants derogatory – and often
false – stories about Democratic contenders, discrediting them and damaging their chances
of winning the White House.

For instance, in 1988, the Times published a bogus account suggesting that the Democratic
nominee Michael Dukakis had undergone psychiatric treatment. In 2000, Moon’s newspaper
pushed  the  theme  that  Al  Gore  suffered  from  clinical  delusions.  [For  details,  see  Robert
Parry’s  Secrecy  &  Privilege.]

As for Murdoch, his giant News Corp. expanded into American cable TV with the founding of
Fox  News  in  1996.  Since  then,  the  right-wing  network  has  proved  highly  effective  in
promoting attack lines against Democrats or anyone else who challenges the Republican
power structure.

Image: CIA Director William J. Casey, who deployed CIA-style propaganda and disinformation
against the American public in the 1980s. (Photo credit: Central Intelligence Agency)

As President George W. Bush herded the nation toward war with Iraq in 2002-03, Fox News
acted like his sheep dogs making sure public opinion didn’t stray too far off. The “Fox effect”
was so powerful that it convinced other networks to load up with pro-war military analysts
and to silence voices that questioned the invasion. [See Neck Deep.]

Seeds of Propaganda

The seeds of this private/public collaboration can be found in the 84-page draft Iran-Contra
chapter, entitled “Launching the Private Network.” [There appear to have been several
versions of this “lost chapter.” This one I found in congressional files.]

The chapter traces the origins of the propaganda network to President Reagan’s “National

http://www.neckdeepbook.com/
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2013/03/williamcasey-cia.jpg
http://www.neckdeepbook.com/
http://www.consortiumnews.com/lostchapter.pdf


| 3

Security Decision Directive 77” in January 1983 as his administration sought to promote its
foreign policy, especially its desire to oust Nicaragua’s leftist Sandinista government.

In a Jan. 13, 1983, memo, then-National Security Advisor William Clark foresaw the need for
non-governmental money to advance this cause. “We will develop a scenario for obtaining
private funding,” Clark wrote.

As administration officials began reaching out to wealthy supporters, lines against domestic
propaganda soon were crossed as the operation took aim at not only at foreign audiences
but at U.S. public opinion, the press and congressional Democrats who opposed funding
Nicaraguan rebels, known as Contras.

At the time, the Contras were earning a gruesome reputation as human rights violators and
terrorists. To change this negative perception of the Contras, the Reagan administration
created a full-blown, clandestine propaganda operation.

“An elaborate system of inter-agency committees was eventually formed and charged with
the task of working closely with private groups and individuals involved in fundraising,
lobbying  campaigns  and  propagandistic  activities  aimed  at  influencing  public  opinion  and
governmental action,” the draft chapter said.

Heading  this  operation  was  a  veteran  CIA  officer  named  Walter  Raymond  Jr.,  who  was
recruited by another CIA officer, Donald Gregg, before Gregg shifted from his job as chief of
the  NSC’s  Intelligence  Directorate  to  become  national  security  adviser  to  then-Vice
President George H.W. Bush.

[The draft chapter doesn’t use Raymond’s name in its opening pages, apparently because
some  of  the  information  came  from  classified  depositions.  However,  Raymond’s  name  is
used  later  in  the  chapter  and  the  earlier  citations  match  Raymond’s  role.]

According to the draft report, the CIA officer recruited for the NSC job had served as Director
of the Covert Action Staff at the CIA from 1978 to 1982 and was a “specialist in propaganda
and disinformation.”

“The  CIA  official  [Raymond]  discussed  the  transfer  with  [CIA  Director  William]  Casey  and
NSC Advisor William Clark that he be assigned to the NSC as Gregg’s successor [in June
1982] and received approval for his involvement in setting up the public diplomacy program
along with his intelligence responsibilities,” the chapter said.

“In the early part of 1983, documents obtained by the Select [Iran-Contra] Committees
indicate  that  the  Director  of  the  Intelligence  Staff  of  the  NSC  [Raymond]  successfully
recommended the establishment of an inter-governmental network to promote and manage
a public diplomacy plan designed to create support for Reagan Administration policies at
home and abroad.”

Raymond “helped to set up an elaborate system of inter-agency committees,” the draft
chapter said, adding: “In the Spring of 1983, the network began to turn its attention toward
beefing up the  Administration’s  capacity  to  promote  American  support  for  the  Democratic
Resistance in Nicaragua [the Contras] and the fledgling democracy in El Salvador.



| 4

“This effort resulted in the creation of the Office of Public Diplomacy for Latin America and
the Caribbean in the Department of State (S/LPD), headed by Otto Reich,” a right-wing
Cuban exile from Miami.

Though  Secretary  of  State  George  Shultz  wanted  the  office  under  his  control,  President
Reagan insisted that  Reich “report  directly  to  the NSC,”  where Raymond oversaw the
operations as a special assistant to the President and the NSC’s director of international
communications, the chapter said.

“At least  for  several  months after  he assumed this  position,  Raymond also worked on
intelligence matters at the NSC, including drafting a Presidential Finding for Covert Action in
Nicaragua in mid-September” 1983, the chapter said.

In other words, although Raymond was shifted to the NSC staff in part to evade prohibitions
on  the  CIA  influencing  U.S.  public  opinion,  his  intelligence  and  propaganda  duties
overlapped  for  a  time  as  he  was  retiring  from  the  spy  agency.

Key Player

Despite Raymond’s formal separation from the CIA, he acted toward the U.S. public much
like a CIA officer would in directing a propaganda operation in a hostile foreign country. He
was the go-to guy to keep the operation on track.

“Reich relied heavily on Raymond to secure personnel transfers from other government
agencies to beef up the limited resources made available to S/LPD by the Department of
State,” the chapter said.

“Personnel  made available to the new office included intelligence specialists from the U.S.
Air Force and the U.S. Army. On one occasion, five intelligence experts from the Army’s 4th
Psychological Operations Group at Fort Bragg, North Carolina, were assigned to work with
Reich’s fast-growing operation. …

“White House documents also indicate that CIA Director Casey had more than a passing
interest in the Central American public diplomacy campaign.”

The  chapter  cited  an  Aug.  9,  1983,  memo  written  by  Raymond  describing  Casey’s
participation in a meeting with public relations specialists to brainstorm how “to sell a ‘new
product’ – Central America – by generating interest across-the-spectrum.”

In an Aug. 29, 1983, memo, Raymond recounted a call from Casey pushing his P.R. ideas.
Alarmed at a CIA director participating so brazenly in domestic propaganda, Raymond wrote
that “I philosophized a bit with Bill Casey (in an effort to get him out of the loop)” but with
little success.

The  chapter  added:  “Casey’s  involvement  in  the  public  diplomacy  effort  apparently
continued throughout the period under investigation by the Committees,” including a 1985
role in pressuring Congress to renew Contra aid and a 1986 hand in further shielding S/LPD
from the oversight of Secretary Shultz.

A Raymond-authored memo to Casey in August 1986 described the shift of S/LPD – then run
by neoconservative theorist Robert Kagan who had replaced Reich – to the control of the
Bureau of  Inter-American  Affairs,  which  was  headed by  Assistant  Secretary  of  State  Elliott



| 5

Abrams, another prominent neoconservative.

Another  important  figure  in  the  pro-Contra  propaganda was  NSC staffer  Oliver  North,  who
spent a great deal of his time on the Nicaraguan public diplomacy operation even though he
is better known for arranging secret arms shipments to the Contras and to Iran’s radical
Islamic government, leading to the Iran-Contra scandal.

The draft chapter cited a March 10, 1985, memo from North describing his assistance to CIA
Director Casey in timing disclosures of pro-Contra news “aimed at securing Congressional
approval for renewed support to the Nicaraguan Resistance Forces.”

North’s Operatives

The Iran-Contra “lost” chapter depicts a sometimes Byzantine network of  contract and
private operatives who handled details of the domestic propaganda while concealing the
hand of the White House and the CIA.

“Richard R. Miller, former head of public affairs at AID, and Francis D. Gomez, former public
affairs  specialist  at  the  State  Department  and  USIA,  were  hired  by  S/LPD  through  sole-
source,  no-bid  contracts  to  carry  out  a  variety  of  activities  on  behalf  of  the  Reagan
administration policies in Central America,” the chapter said.

“Supported by the State Department and White House,  Miller  and Gomez became the
outside managers of [North operative] Spitz Channel’s fundraising and lobbying activities.

“They  also  served  as  the  managers  of  Central  American  political  figures,  defectors,
Nicaraguan opposition leaders and Sandinista atrocity victims who were made available to
the press, the Congress and private groups, to tell the story of the Contra cause.”

Miller  and  Gomez  facilitated  transfers  of  money  to  Swiss  and  offshore  banks  at  North’s
direction, as they “became the key link between the State Department and the Reagan
White House with the private groups and individuals engaged in a myriad of endeavors
aimed at influencing the Congress, the media and public opinion,” the chapter said.

In  its  conclusion,  the  draft  chapter  read:  “The  State  Department  was  used  to  run  a
prohibited, domestic, covert propaganda operation. Established despite resistance from the
Secretary of State, and reporting directly to the NSC, the [S/LPD] attempted to mask many
of its activities from the Congress and the American people.”

However, the American people never got to read a detailed explanation of this finding nor
see the evidence. In October 1987, as the congressional Iran-Contra committees wrote their
final report, Republicans protested the inclusion of this explosive information.

Though the Democrats held the majority, the GOP had leverage because Rep. Lee Hamilton,
D-Indiana,  the  House  chairman,  wanted  some  bipartisanship  in  the  final  report,  especially
since  senior  Republicans,  including  Rep.  Dick  Cheney,  R-Wyoming,  were  preparing  a
strongly worded minority report.

Hamilton and the Democrats hoped that three moderate Republicans – William Cohen of
Maine, Warren Rudman of New Hampshire and Paul Trible of Virginia – would break ranks
and sign the majority report. However, the Republicans objected to the draft chapter about
Ronald Reagan’s covert propaganda campaign.



| 6

As part of a compromise, some elements of the draft chapter were included in the Executive
Summary but without much detail and shorn of the tough conclusions. Nevertheless, Cohen
protested even that.

“I  question  the  inordinate  attention  devoted  in  the  Executive  Summary  to  the  Office  of
Public Diplomacy and its activities in support of the Administration’s polices,” Cohen wrote
in his additional views. “The prominence given to it in the Executive Summary is far more
generous than just.”

Long-Term Consequences

However,  the  failure  of  the  Iran-Contra  report  to  fully  explain  the danger  of  CIA-style
propaganda  intruding  into  the  U.S.  political  process  would  have  profound  future
consequences. Indeed, the evidence suggests that today’s powerful right-wing media gained
momentum as part of the Casey-Raymond operations of the early 1980s.

According  to  one Raymond-authored memo dated Aug.  9,  1983,  then-U.S.  Information
Agency director Charles Wick “via Murdock [sic] may be able to draw down added funds” to
support pro-Reagan initiatives.

Raymond’s reference to Rupert Murdoch possibly drawing down “added funds” suggests
that the right-wing media mogul was already part of the covert propaganda operation. In
line with its clandestine nature, Raymond also suggested routing the “funding via Freedom
House or some other structure that has credibility in the political center.”

Unification  Church  founder  Sun  Myung  Moon,  publisher  of  the  Washington  Times,  also
showed up in the Iran-Contra operations, using his newspaper to raise Contra funds and
assigning his CAUSA political group to organize support for the Contras.

In the two decades since the Iran-Contra scandal, both Murdoch and Moon have continued
to pour billions of dollars into media outlets that have influenced the course of U.S. history,
often through the planting of propaganda and disinformation much like a CIA covert action
might do in a hostile foreign country.

Further, to soften up the Washington press corps, Reich’s S/LPD targeted U.S. journalists
who reported information that undermined the pro-Contra propaganda. Reich sent his teams
out to lobby news executives to remove or punish out-of-step reporters – with a disturbing
degree of success. [For more, see Parry’s Lost History.]

Some  U.S.  officials  implicated  in  the  Iran-Contra  propaganda  operations  are  still  around,
bringing the lessons of the 1980s into the new century. For instance, Elliott Abrams. Though
convicted of misleading Congress in the Iran-Contra Affair and later pardoned by President
George H.W. Bush – Abrams became deputy adviser to George W. Bush’s NSC, where he
directed U.S.-Middle East policy.

Robert Kagan remains another prominent neocon theorist in Washington, writing op-eds for
the Washington Post.  Oliver North was given a news show on Fox. Otto Reich advised
Republican presidential candidate John McCain on Latin American affairs. Lee Hamilton was
a senior national security adviser to Democratic candidate Barack Obama.

Enduring Skills

http://www.neckdeepbook.com/


| 7

Beyond  these  individuals,  the  manipulative  techniques  that  were  refined  in  the  1980s  –
especially the skill of exaggerating foreign threats – have proved durable, bringing large
segments of the American population into line behind the Iraq War in 2002-03.

Only now – with thousands of U.S. soldiers and hundreds of thousands of Iraqis dead – are
many of these Americans realizing that were manipulated by clever propaganda, that their
perceptions had been managed.

For instance, the New York Times pried loose some 8,000 pages of Pentagon documents
revealing how the Bush administration had manipulated the public debate on the Iraq War
by planting friendly retired military officers on TV news shows.

Retired Green Beret Robert S. Bevelacqua, a former analyst on Murdoch’s Fox News, said
the Pentagon treated the retired military officers as puppets: “It was them saying, ‘we need
to stick our hands up your back and move your mouth for you.’” [NYT, April 20, 2008, or see
Consortiumnews.com’s “US News Media’s Latest Disgrace.”]

Bush’s  former  White  House  press  secretary  Scott  McClellan  described  similar  use  of
propaganda tactics to justify the Iraq War in his book, What Happened: Inside the Bush
White House and Washington’s Culture of Deception.

From his insider vantage point, McClellan cited the White House’s “carefully orchestrated
campaign  to  shape  and  manipulate  sources  of  public  approval”  –  and  he  called  the
Washington press corps “complicit enablers.”

None of this would have been so surprising – indeed Americans might have been forewarned
and forearmed – if Lee Hamilton and other Democrats on the Iran-Contra committees had
held firm and published the scandal’s “lost chapter” two decades ago.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press  and  Newsweek  in  the  1980s.  You  can  buy  his  new  book,  America’s  Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the

http://www.nytimes.com/2008/04/20/washington/20generals.html?_r=1&hp&oref=slogin
http://www.consortiumnews.com/2008/042108.html
https://salsa.democracyinaction.org/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://consortiumnews.com
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 8

copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

