
| 1

Sanitising Censorship: The Twitter-AP-Reuters News
Partnership

By Dr. Binoy Kampmark
Global Research, August 05, 2021

Theme: Media Disinformation

All  Global  Research articles  can be read in  51 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version). 

Visit and follow us on Instagram at @crg_globalresearch.

***

This  week,  Twitter  was keen to  share  the news about  its  new arrangement  with  The
Associated  Press  and  Reuters  “to  expand  our  efforts  to  identify  and  elevate  credible
information” on its platform.  The company reiterates its commitment that people using its
service  are  able  to  “easily  find  reliable  information”  hoping  to  “expand  the  scale  and
increase the speed of our efforts to provide timely, authoritative text across the wide range
of global topics and conversations” taking place on the platform each day.

The global head of user-generated content at Reuters, Hazel Baker, was businesslike in
describing a partnership that would “leverage our deep global and local expertise to serve
the public  conversation with reliable information.”  Tom Januszewski,  Vice President of
Global Business Development at AP, was “particularly excited about leveraging AP’s scale
and speed to add context to online conversations, which can benefit from easy access to the
facts.” 

Such promises to “leverage” could well have been matched to any shadowy information
department  from the Cold  War  with  the  express  purpose of  ensuring  what  news was
consumed when and by whom.  Twitter will seek help from the two newswires “where facts
are in dispute or when Twitter’s Curation team doesn’t have the specific expertise or access
to a high enough volume of reputable reporting on Twitter.”  Those using the platform “can
expect more Trends with contextual descriptions and links to reporting from trusted sources
more frequently.”

Bringing aboard these news giants is no guarantee that the text and information provided
will  be  authoritative,  credible  or  reliable.   News  wires  are  not  immune  to  being
disseminators of inaccurate information, or information that is slanted in favour of a power
or  interest.   Often,  they  hide  behind  their  reputations  even as  they  ventriloquise  different
interests and planted narratives. 

Take Reuters, which, by its claim, “shall supply unbiased and reliable news services to
newspapers, news agencies, broadcasters, and other media subscribers and to businesses,
governments,  institutions,  individuals,  and others with whom Reuters has or may have
contracts.”  In 1941, the company created its Trust Principles in agreement with The News
Paper Proprietors Associated Limited and The Press Association Limited.  These imposed

https://www.globalresearch.ca/author/binoy-kampmark
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.instagram.com/crg_globalresearch/
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2021/bringing-more-reliable-context-to-conversations-on-twitter
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2021/bringing-more-reliable-context-to-conversations-on-twitter
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2021/bringing-more-reliable-context-to-conversations-on-twitter
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2021/bringing-more-reliable-context-to-conversations-on-twitter
https://www.thomsonreuters.com/en/about-us/trust-principles.html
https://www.thomsonreuters.com/en/about-us/trust-principles.html


| 2

obligations  on  the  organisation  and  its  employees  to  “act  at  all  times  with  integrity,
independence, and freedom from bias.”

Noble in print, the practise did not always stack up. In 1969, a British government document
available  in  the  National  Archives  called  “Funding of  Reuters  by  HMG” (Her  Majesty’s
Government) also outlined an agreement with Reuters to do the sort of thing that has
become popular at Twitter: curate the news. 

The way that curating would take place was what mattered.  “We are now in a position to
conclude an agreement providing discreet Government support for Reuters services in the
Middle East and Latin America”.  The interests of HMG “should be well served by the new
arrangement.”   The  negotiations  with  the  news  outlet  were  led  by  the  anti-Soviet
propaganda unit known as the Information Research Department.  “The new relationship
established with Reuters in the Middle East and Latin America,” John Peck, former head of
the IRD notes in the documents, “can lead to valuable goodwill and cooperation with the
Agency on a global scale.” Reuters “could and would provide” what the government needed.

The scheme also brought in that other paragon of objective journalism, the BBC, which paid
an  “enhanced  subscription”  to  Reuters,  which  was  then  going  through  a  financially  lean
time.   That  money was duly  recouped from the Treasury’s  purse.   Knowledge of  this
arrangement, approved by the BBC’s head of external services Sir Charles Curran, was kept
to a select few.

With these revelations, Reuters was keen to regard this practise as not only normal but
acceptable – at least historically.  “Many news organisations received some form of state
subsidy after World War Two,” was the weak explanation from the wire’s spokesperson
David  Crundwell.   The  arrangement,  he  claimed,  “was  not  in  keeping  with  our  Trust
Principles and we would not do this today.”

The BBC, through a spokeswoman, similarly said that, “The BBC charter guarantees editorial
independence irrespective of whether funding comes from the UK government, the license
fee or commercial sources.” 

Much of this is wishful thinking.  Such working understandings have not ceased in the post-
Cold War era.  If anything, the misinformation and disinformation stakes have reached a
new frontier, pullulating with contenders.  Max Blumental, editor of The Grayzone, revealed
last  February  that  Reuters  and  the  BBC  had  been  sponsored  to  engage  in  a  covert
information  warfare  campaign  against  that  old  adversary  Russia.   This  involved  a
collaboration with the Counter Disinformation & Media Development (CDMD) section within
the  UK  Foreign  and  Commonwealth  Office  (FCO).   Media  organisations  worked  alongside
various intelligence contractors, training Russian journalists under the Reuters umbrella to
produce  “attitudinal  change  in  the  participants”.  The  aim,  fluffily  put,  was  to  produce  a
“positive  impact”  on  their  “perception  of  the  UK.”

The development tracker of the UK government also reveals that the CDMD programme
involves  working  with  various  partners  “to  enhance  the  quality  of  public  service  and
independent media (including the Russian language) so that it is able to support social
cohesion, uphold universal values and provide communities across Eastern Europe with
access to reliable information.”

Twitter’s response to Blumenthal’s work is a sign of things to come.  Providing its own idea

https://www.thomsonreuters.com/en/about-us/trust-principles.html
https://thehill.com/homenews/media/478057-uk-government-secretly-funded-reuters-in-1960s-1970s
https://www.reuters.com/article/uk-britain-media-idUKKBN1ZC20F
https://morningstaronline.co.uk/article/w/bbc-chiefs-deny-propaganda-role-as-papers-reveal-links-to-intelligence-services
https://thehill.com/homenews/media/478057-uk-government-secretly-funded-reuters-in-1960s-1970s
https://www.reuters.com/article/uk-britain-media-idUKKBN1ZC20F
https://thegrayzone.com/2021/02/20/reuters-bbc-uk-foreign-office-russian-media/
https://devtracker.fcdo.gov.uk/projects/GB-GOV-52-CSSF-05-000006


| 3

of context to the article, the platform placed a warning on all tweets linked to it.  Far from
discrediting the sources used, the message simply went on to warn that the documents
used “may have been obtained through hacking.”

As for Twitter, we already know about executive connections between its operations and the
military-intelligence  establishment.   In  2019,  the  Middle  East  Eye  found  that  Gordon
MacMillan, a senior executive with editorial responsibility for Middle East matters, was also

moonlighting as a reservist for the 77th Brigade, the British Army’s psychological warfare
unit established in 2015 to find ways of waging “non-lethal” war.  According to General Nick
Carter, the unit’s primary task is to conduct researchinto “information warfare” and give the
British military “the capability to compete in the war of narratives at the tactical level”.

The battle against misinformation can very often become a battle against information you
do not particularly like or want people to access.  The line on this is not always clear, though
hope  springs  eternal  that  the  marketplace  of  ideas,  to  use  that  increasingly  empty
expression, can sort the wheat from the chaff.  Twitter’s calculating pivot towards this new
information landscape shows a new strategy to  anchor  itself  in  an ecosystem already
marginalising  independent  journalism.  In  doing  so,  it  is  courting  the  high  priests  who
determine what counts as news and what doesn’t.  Soon, a sanitised platform will simply be
code for a censored one.

*

Note to readers: Please click the share buttons above or below. Follow us on Instagram,
@crg_globalresearch. Forward this article to your email lists. Crosspost on your blog site,
internet forums. etc.

Dr. Binoy Kampmark was a Commonwealth Scholar at Selwyn College, Cambridge.  He
lectures at RMIT University, Melbourne.  He is a frequent contributor to Global Research and
Asia-Pacific Research. Email: bkampmark@gmail.com

Featured image is from Shutterstock

The original source of this article is Global Research
Copyright © Dr. Binoy Kampmark, Global Research, 2021

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Dr. Binoy
Kampmark

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in

https://thegrayzone.com/2021/08/04/twitter-uk-cia-reuters-censorship/
https://www.middleeasteye.net/news/twitter-executive-also-part-time-officer-uk-army-psychological-warfare-unit
https://www.middleeasteye.net/news/twitter-executive-also-part-time-officer-uk-army-psychological-warfare-unit
mailto:bkampmark@gmail.com
https://www.globalresearch.ca/author/binoy-kampmark
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/binoy-kampmark
https://www.globalresearch.ca/author/binoy-kampmark


| 4

print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

