
| 1

Bucha Massacre and Genocide of Ethnic Russians in
Ukraine

By Nauman Sadiq
Global Research, April 04, 2022

Region: Europe, Russia and FSU
Theme: Intelligence

In-depth Report: UKRAINE REPORT

All  Global  Research articles  can be read in  51 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version).

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Visit and follow us on Instagram, Twitter and Facebook. Feel free to repost and share widely
Global Research articles.

***

In a  speech to a meeting on socioeconomic support for the constituent entities of the
Russian Federation on March 16, Russian President Vladimir Putin succinctly elucidated the
salient reasons for pre-emptively mounting a military intervention in Ukraine in order to
forestall NATO’s encroachment upon Russia’s security interests, and cited the genocide of
ethnic Russians by ultra-nationalists as a principal reason for invading Ukraine.

“We are meeting in a complicated period as our Armed Forces are conducting a special
military operation in Ukraine and Donbass.  I  would like to remind you that at  the
beginning, on the morning of February 24, I publicly announced the reasons for and the
main goal of Russia’s actions.

“It is to help our people in Donbass, who have been subjected to real genocide for
nearly eight years in the most barbarous ways, that is, through blockade, large-scale
punitive operations, terrorist attacks and constant artillery raids. Their only guilt was
that they demanded basic human rights: to live according to their forefathers’ laws and
traditions, to speak their native Russian language, and to bring up their children as they
want.

“Kiev was not just preparing for war, for aggression against Russia – it was conducting it
… Hostilities in Donbass and the shelling of peaceful residential areas have continued
all these years. Almost 14,000 civilians, including children have been killed over this
time  …  Clearly,  Kiev’s  Western  patrons  are  just  pushing  them  to  continue  the
bloodshed. They incessantly supply Kiev with weapons and intelligence, as well as other
types of assistance, including military advisers and mercenaries.”

In the 2001 census, nearly a third of Ukraine’s over 40 million population registered Russian
as  their  first  language.  In  fact,  Russian  speakers  constitute  a  majority  in  urban  areas  of
industrialized eastern Ukraine and socio-culturally identify with Russia. Ukrainian speakers
are mainly found in sparsely populated western Ukraine and in rural areas of east Ukraine.

https://www.globalresearch.ca/author/sadiq
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://www.facebook.com/Global-Research-109788198342383
https://www.facebook.com/279167575450403/posts/5352889218078188/


| 2

Ethnic Russians constituted the social and political elite of Ukraine in the heyday of the
Soviet Empire, but were reduced to second-class citizens following the break-up of the
Soviet Union in the nineties. The state-sponsored persecution of ethnic Russians intensified
across  Ukraine  following  the  colored  revolution  in  January  2005,  dubbed  the  Orange
Revolution,  orchestrated  by  the  Western  powers  and  their  Ukrainian  collaborators,
subversively toppling the democratically elected president of Ukraine, Viktor Yanukovych.

But the real ethnic cleansing of Russians in Ukraine began after the 2014 Maidan coup, once
again ousting pro-Russia Ukrainian President Viktor Yanukovych, and NATO powers initiated
an eight-year war of attrition against Russia in Ukraine’s eastern Donbas region by nurturing
the Ukraine’s infamous Azov Battalion, officially part of the National Guard of Ukraine, that
has been widely acknowledged as a neo-Nazi volunteer paramilitary force connected with
foreign white supremacist organizations.

Azov Battalion was initially formed as a volunteer group in May 2014 out of the ultra-
nationalist Patriot of Ukraine gang, and the neo-Nazi Social National Assembly (SNA) group.
As a battalion, the group fought on the frontlines against pro-Russia separatists in Donbas,
the eastern region of Ukraine.

A few months after recapturing the strategic port city of Mariupol from the Russia-backed
separatists,  the  unit  was  officially  integrated  into  the  National  Guard  of  Ukraine  on
November 12, 2014, and exacted high praise from then-President Petro Poroshenko. “These
are our best warriors,” he said at an awards ceremony in 2014. “Our best volunteers.”

The unit was led by Andriy Biletsky, who served as the leader of both the Patriot of Ukraine
(founded in 2005) and the SNA (founded in 2008). In 2010, Biletsky said Ukraine’s national
purpose was to “lead the white races of the world in a final crusade … against Semite-led
Untermenschen [inferior races].” Biletsky was elected to parliament in 2014. He left Azov as
elected officials cannot be in the military or police force. He remained an MP until 2019.

These forces were privately funded by oligarchs – the most known being Igor Kolomoisky, an
energy magnate billionaire and then-governor of the Dnipropetrovska region. In addition to
Azov, Kolomoisky funded other volunteer battalions such as the Dnipro 1 and 2, Aidar and
Donbas units.

The Mint Press News recently reported:

“Zelensky’s  presidential  bid  in  2019,  which  saw  him  win  73%  of  the  vote,  was
successful on the basis that he was running in order to combat corruption and create
peace in the country but,  as the leaked documents known as the Pandora Papers
revealed, he himself was storing funds in offshore bank accounts. Zelenskyy’s campaign
was at the time boosted and bankrolled by Israeli-Ukrainian billionaire Igor Kolomoisky –
who was himself accused of stealing $5.5 billion from his own bank.

“Muslims seem to be a major issue for the Azov Battalion. The Islamophobia present not
only in Azov, but also in the National Guard of Ukraine, came through strongly on social
media as the official National Guard site glorified the Azov Battalion as they dipped their
bullets in pig fat. The video was directed at Muslim soldiers from Chechnya who are
fighting  on  the  side  of  Russia  and  were  described  as  orcs  by  the  National  Guard  on
Twitter.”

https://www.mintpressnews.com/israel-links-to-ukraine-neo-nazi-movement/279936/


| 3

In June 2015, both Canada and the United States announced they will not support or train
the Azov regiment, citing its neo-Nazi connections. The following year, however, the US
lifted the ban under pressure from the Pentagon, and the CIA initiated the clandestine
program to nurture ultra-nationalist militias in east Ukraine. In October 2019, 40 members of
the US Congress signed a letter unsuccessfully calling for the US State Department to
designate Azov as a “foreign terrorist organization” (FTO).

In Feb. 2019, the Nation Magazine published a detailed think piece: “Neo-Nazis and the Far
Right  are  on  the  March  in  Ukraine,”  elaborating  Ukraine’s  far-right  militant  groups’
xenophobic and white supremacist political ideology.

“Then-Speaker  of  Parliament  Andriy  Parubiy  cofounded  and  led  two  neo-Nazi
organizations: the Social-National Party of Ukraine (later renamed Svoboda), and Patriot
of Ukraine, whose members would eventually form the core of Azov.

“Even more disturbing is the far right’s penetration of law enforcement. Shortly after
the Maidan coup in 2014, the US equipped and trained the newly founded National
Police,  in  what  was  intended  to  be  a  hallmark  program  buttressing  Ukrainian
democracy. The deputy minister of the Interior—which controls the National Police—is
Vadim Troyan, a veteran of Azov and Patriot of Ukraine.

“In  2015,  the  Ukrainian  parliament  passed  legislation  making  two  WWII
paramilitaries—the  Organization  of  Ukrainian  Nationalists  (OUN)  and  the  Ukrainian
Insurgent Army (UPA)—heroes of Ukraine, and made it a criminal offense to deny their
heroism. The OUN had collaborated with the Nazis and participated in the Holocaust,
while the UPA slaughtered thousands of Jews and 70,000-100,000 Poles on their own
volition.”

Despite all  the evidence of genocide and ethnic cleansing of Russians by the neo-Nazi
militias in Ukraine to the contrary, the establishment media is abuzz with reports of alleged
genocide of Ukrainians by the withdrawing Russian forces in the outskirts of the capital.
Hundreds of dead bodies “buried in mass graves” were found in Bucha, a town 37 km (23
miles) northwest of Kyiv, allegedly massacred by the Chechen contingent of the Russian
forces occupying the area.

Denying the spurious and unsubstantiated allegations of purported war crimes and genocide
by Russian troops, Russia’s chief investigator Alexander Bastrykin, head of the Russian
Investigative  Committee,  ordered  a  probe  be  opened  on  the  basis  that  Ukraine  had
insidiously spread “deliberately false information” in order to malign Russia’s month-long
military campaign in Ukraine.

In addition, Russia has requested a United Nations Security Council meeting on April 4 over
purported war crimes by Russian forces in Ukraine’s Bucha, Russian First Deputy Permanent
Representative to the United Nations Dmitry Polyanskiy said on Sunday.

“In  light  of  the  Ukrainian  radicals’  provocation  in  Bucha,  Russia  has  requested  a
meeting of the United Nations Security Council on Monday, April 4,” he wrote on his
Telegram channel. “We will unmask Ukrainian provocateurs and their Western patrons.”

The Russian defense ministry said earlier on Sunday that all Russian troops had left the city
of Bucha in the Kyiv region as far back as March 30, while the “evidence of crimes” surfaced

https://news.yahoo.com/exclusive-secret-cia-training-program-in-ukraine-helped-kyiv-prepare-for-russian-invasion-090052743.html
https://news.yahoo.com/exclusive-secret-cia-training-program-in-ukraine-helped-kyiv-prepare-for-russian-invasion-090052743.html
https://www.thenation.com/article/politics/neo-nazis-far-right-ukraine/
https://www.thenation.com/article/politics/neo-nazis-far-right-ukraine/
https://www.reuters.com/world/europe/ukrainian-street-corpse-with-hands-bound-bullet-wound-head-2022-04-03/
https://tass.com/politics/1431799


| 4

four days later, when Ukrainian security forces and allied ultra-nationalist militias arrived in
the city.

Baselessly leveling spurious accusations of alleged genocide and ethnic cleansing without a
shred of evidence in order to vilify regional and global adversaries has become a preferred
tool in the psyops’ arsenal of the corporate media in the recent years.

Following the rise of China as a major economic power in the 21st century, the mainstream
media was similarly tasked by the security establishments to demonize the global rival by
blowing out of proportions the sheer fabrication of alleged “genocide and ethnic cleansing”
of Uyghur Muslim’s in China’s western Xinjiang province in order to drive a wedge between
the rising industrial power and the energy-rich Islamic World.

Unlike several hapless Islamic countries in the Middle East, such as Afghanistan, Iraq, Libya
and Syria,  that  went  through US military  occupation  or  interventions  through regional
proxies and where countless large-scale massacres have taken place creating millions of
refugees,  no  such massacre  or  forced displacement  of  ethnic  Uyghurs  has  ever  been
recorded in China’s Xinjiang, not even by the corporate media, the foremost purveyor of
presumed Uyghur persecution in China.

After the deadly Urumqi riots in July 2009 between the Han and Uyghur ethnic groups in
Xinjiang’s provincial capital in which scores of rioters on both sides were killed, China went
through a series of violent terror attacks that rocked Xinjiang and the rest of China in the
following years.

Dozens of civilians were hacked to death at a busy train station in China’s south. A Uyghur
drove a car into crowds at Beijing’s Tiananmen Square. Forty-three died when militants
threw bombs from two sports utility  vehicles plowing through a busy market street in
Urumqi. When Chinese President Xi Jinping visited Xinjiang in 2014, bombs tore through an
Urumqi train station, killing three and injuring 79.

After experiencing the spate of terror attacks, Chinese authorities initiated de-radicalization
programs in Xinjiang in which Uyghurs were encouraged to participate, as in the Western
countries where Muslim immigrants were kept under surveillance and suspects with history
of violent crimes were asked to attend de-radicalization programs in the aftermath of the
9/11 terror attack when anti-Muslim paranoia was at the peak.

Most of the aforementioned terror attacks in China were claimed by the East Turkistan
Islamic Movement (ETIM), a fanatical transnational terrorist organization of Uyghurs that has
taken part in jihadist insurgencies as far away as Afghanistan and Syria. The militant group
has  been  declared  a  proscribed  terrorist  outfit  by  China,  the  United  Nations  and  many
regional countries, though the Trump administration removed its terrorist designation in
2020.

Much like the Uyghur diaspora in the Western countries being patronized by the security
agencies and the corporate media to malign a global rival, there is another clandestine
organization  of  Chinese  dissidents  based  in  the  US  that  until  the  November  2020
presidential election enjoyed the protection of the US deep state and was used as a trump
card to mount psychological warfare against the Chinese government.

Falun Gong was founded by its leader Li Hongzhi in China in the early 1990s. Today, Falun



| 5

Gong maintains an informal headquarters, Dragon Springs, a 400-acre compound in upstate
New York, located near the current residence of Li Hongzhi. Falun Gong’s performance arts
extension, Shen Yun, and two closely connected schools, Fei Tian College and Fei Tian
Academy of the Arts, also operate in and around Dragon Springs.

Since 1998,  Li  Hongzhi  has settled as a permanent resident  in  the United States and
maintains high-level contacts not only in the governments of the US and China but also
enjoys immense political clout among Chinese diaspora across the world, thanks to the deep
pockets of several billionaire Chinese oligarchs that Falun Gong boasts in its ranks, who
generously  contribute  to  finance  the  clandestine  organization’s  anti-China  propaganda
operations.

Forget about criticizing the secretive society, up until the elections it wasn’t even permitted
to mention the name of Falun Gong on mainstream news outlets. It was simply described as
“a religious and spiritual movement” that teaches “meditation techniques” to its members
in all the information available in the public domain about the objectives and activities of the
religio-political cult.

But  in  an  explosive  article  for  the  New  York  Times  in  October  2020  to  dispel  a  flurry  of
reports about the “Chinagate scandal” implicating the Biden campaign in the run-up to the
US presidential election, Kevin Roose blew the lid off on the subversive organization and its
media outlet, the Epoch Times, widely followed by Trump supporters, and alleged:

“For years, The Epoch Times was a small, low-budget newspaper with an anti-China
slant that was handed out free on New York street corners. But in 2016 and 2017, the
paper made two changes that transformed it into one of the country’s most powerful
digital publishers.

“The  changes  also  paved  the  way  for  the  publication,  which  is  affiliated  with  the
secretive and relatively obscure Chinese spiritual movement Falun Gong, to become a
leading purveyor of right-wing misinformation.

“First, it embraced President Trump, treating him as an ally in Falun Gong’s scorched-
earth  fight  against  China’s  ruling  Communist  Party,  which  banned  the  group  two
decades ago and has persecuted its members ever since. Its relatively staid coverage of
U.S. politics became more partisan, with more articles explicitly supporting Mr. Trump
and criticizing his opponents.

“As the 2016 election neared, reporters noticed that the paper’s political coverage took
on a more partisan tone. ‘They seemed to have this almost messianic way of viewing
Trump as the anti-communist leader who would bring about the end of the Chinese
Communist Party,’ Steve Klett, who covered the 2016 campaign for the paper, said.

“Where the paper’s money comes from is something of a mystery. Former employees
said  they  had  been  told  that  The  Epoch  Times  was  financed  by  a  combination  of
subscriptions,  ads  and  donations  from  wealthy  Falun  Gong  practitioners.

“Steve Bannon, the former chief strategist of the White House, is among those who
have noticed The Epoch Times’s deep pockets. Last year, he produced a documentary
about China with NTD. When he talked with the outlet about other projects, he said,
money never seemed to be an issue. ‘I’d give them a number,’ Mr. Bannon said. ‘And

https://www.nytimes.com/2020/10/24/technology/epoch-times-influence-falun-gong.html


| 6

they’d come back and say, We’re good for that number.’”

*

Note to readers: Please click the share buttons above or below. Follow us on Instagram,
Twitter and Facebook. Feel free to repost and share widely Global Research articles.

Nauman Sadiq is an Islamabad-based geopolitical and national security analyst focused on
geo-strategic affairs and hybrid warfare in the Af-Pak and Middle East regions. His domains
of expertise include neocolonialism, military-industrial complex and petro-imperialism. He is
a regular contributor of diligently researched investigative reports to Global Research.

Featured image: Destroyed car in Bucha with a dead person inside, 2 April 2022 (Licensed under CC BY
4.0)

The original source of this article is Global Research
Copyright © Nauman Sadiq, Global Research, 2022

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Nauman Sadiq

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/sadiq
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/sadiq
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

