. GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

British Government Funded a Plan for International
Censorship of Critiques of NATO

By Jack Poulson Region: Europe
Global Research, October 05, 2023 Theme: Intelligence, Media Disinformation
Internationalist 360 3 October 2023 In-depth Report: UKRAINE REPORT

All Global Research articles can be read in 51 languages by activating the Translate
Website button below the author’s name.

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.
Click the share button above to email/forward this article to your friends and colleagues.

Follow us on Instagram and Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to
repost and share widely Global Research articles.

ok


https://www.globalresearch.ca/author/jack-poulson
https://libya360.wordpress.com/2023/10/03/british-government-funded-a-plan-for-international-censorship-of-critiques-of-nato/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://t.me/gr_crg

INFORMATION

PARTNERSHIP Disinfo
Working Group

D[ = Ukraine War

FINAL REPORT

20 February - 30 April 2023

A screenshot from the title page of a leaked 130-page Final Report of the Ukraine War Disinfo Working
Group commissioned by the British Foreign, Commonwealth & Development Office (FCDO) and the U.K.-
based Zinc Network’s Open Information Partnership. Despite the studied 10 week period ending in April,
the report was internally released earlier this month. The ten studied European regions are highlighted
in blue. Leaked report from U.S. Special Ops contractor and NATO-partnered think-tanks defines
criticism of NATO as disinfo. Recommends “coordinated action to pressure social media and digital
market actors”.

A leaked 130-page report made public here for the first time documents an international
censorship campaign funded by the British government and led by a public relations
contractor for U.S. Special Operations Forces. The basic strategy is to redefine
“disinformation” to include even factual criticism of the U.S. military or the North Atlantic
Treaty Organization (NATO), and then to exert “coordinated action to pressure social media
and digital market actors” to “moderate” such speech. The previously secret report also
recommends “intensifying cooperation among the intelligence agencies within the EU
[European Union]”, which in the past has included Ukrainian intelligence conducting what it
described as a “multi-level special operation” in Spain to arrest a critical journalist for
treason over his YouTube broadcasts.


https://techinquiry.org/docs/OIP-DisinfoUkraine.pdf
https://www.gov.uk/government/organisations/foreign-commonwealth-development-office/about
https://zincnetwork.com/
https://openinformationpartnership.org/
https://techinquiry.org/docs/OIP-DisinfoUkraine.pdf
https://www.politico.eu/article/spain-arrests-ukrainian-blogger-accused-by-kyiv-of-high-treason/

INTRODUCTION

This report provides an overview of nine weeks of monitoring of pro-Kremlin disinformation
channels conducted by a coalition of 10 member organisations of the Open Information
Partnership (OIP) across 12 countries in Eastern Europe: Armenia, Belarus, Bulgaria, Estonia,
Georgia, Hungary, Latvia, Lithuania, Moldova, Poland, Slovakia, and Ukraine. The participating
organisations systematically collected and analysed data from select lists of known
disinformation channels in each country, with a focus on online news portals, Telegram groups,
and, in some instances, Facebook pages.

For the purposes of this report, disinformation is defined as:

e False or misleading information spread deliberately via Kremlin-backed or Kremlin-
aligned outlets.

¢ Not-attributable, false, or misleading information which fits with existing pro-Kremlin
narratives, aims or activities.

¢ Content based on verifiable information which is unbalanced or skewed, amplifies, or
exaggerates certain elements for effect, or uses emotive or inflammatory language to
achieve effects which fit within existing Kremlin narratives, aims, or activities.

e For the purposes of this report, disinformation also can be spread either organically
through human ignorance and uncertainty or through poor journalistic standards, as
long as the narrative in question verifiably originates with Kremlin-backed or Kremlin-
aligned sources.

The monitoring data have been provided by OIP technical partner LetsData. They are drawn
from 200 pro-Russian sources, which include five media outlets and 15 Telegram channels.
These channels and outlets were selected OIP groups, based on their local expertise and
knowledge of national disinformation landscapes.

A screenshot of the introduction to the leaked final report of Open Information Partnership’s Ukraine
War Disinfo Working Group. The term “disinformation” is defined to include large categories of verifiably
true criticisms of Western governments, including those deemed “emotive” or to have originated from
an anonymous source. Such a definition of disinformation is even more expansive than
“malinformation”, which is generally understood as factual information shared out of context.

The international effort is coordinated by the U.K.-based government public relations
contractor Zinc Network, which rose to prominence more than two years ago as the subject
of the first piece of investigative journalism to be forceably labeled by Twitter as potentially
obtained through hacking. Despite being based upon documents implicitly confirmed as
authentic, the reporting was arguably panned by major U.S. outlets because of the
embarrassing ties it revealed between Western intelligence agencies and prominent
investigative journalism.

Based upon a fresh leak of a report internally released by the Ukraine War Disinfo Working
Group of Zinc’s Open Information Partnership (OIP) earlier this month, the author is
independently concluding that the U.K. government-funded network of think tanks and
investigative journalists has recommended a coordinated campaign to pressure social media
companies and “digital market actors” into suppressing even factual criticism of NATO-
aligned governments.

We are further revealing from public procurement records that Zinc Network received more
than $500,000 from a direct contract with U.S. Special Operations Command in Kenya and
more than $3 million from a subcontract with U.S. Army Europe and Africa under the

| 3


https://techinquiry.org/docs/OIP-DisinfoUkraine.pdf
https://thegrayzone.com/2021/02/20/reuters-bbc-uk-foreign-office-russian-media/
https://mashable.com/article/twitter-hacked-materials-warning-label
https://www.usaspending.gov/award/CONT_AWD_H9227619P0094_9700_-NONE-_-NONE-
https://www.usaspending.gov/award/CONT_AWD_47QFCA20F0002_4732_GS00Q14OADU121_4732

controversial U.S. intelligence contractor CACI. (Last month a federal judge again refused to
dismiss a lawsuit against CACI regarding its alleged support for U.S. military torture in the
Abu Ghraib prison.)

Much of the polarization surrounding The Grayzone’s reporting centered on OIP’s previous
partnership  with  the influential investigatory  nonprofit Bellingcat, whom
Zinc funded with more than 65,000 euros between 2019 and 2021. Grayzone’s 2021
publication noted that one of the potential Bellingcat trainers named in Zinc’'s documents
was Christiaan Triebert, who subsequently moved to the Visual Investigations team of The
New York Times. Bellingcat’'s former director of training and research, Aric Toler, recently
joined the same team.

Zinc Network and Bellingcat did not respond to detailed requests for comment sent two
days before publication. Additional emails to the two official public accounts associated with
OIP bounced due to the author’'s email address not being on a pre-approved list, but both
Zinc and its OIP team confirmed receipt directly before the requested response deadline.
This article will be updated if any of the organizations provide a post-publication comment.

The former head of the U.S. Department of Homeland Security’s short-lived Disinformation
Governance Board, Nina Jankowicz, has also prominently advertised their role as a member
of OIP’s advisory board. Much of the concern surrounding such a content moderation board
within DHS stemmed from fears that it could become a tool for suppressing even factual
critiques of the U.S. Government — an overt aim of the newly public OIP report.

The findings presented in this report represent the views of the authors and participating organisations. They
do not necessarily reflect the views of the Open Information Partnership.

Technical support for this project was provided by LetsData (Ukraine).
Contributions to this report were provided by:

Media Initiative Centre (Armenia)

Civic Resilience Initiative (Baltics - Russian language)
Press Club Belarus (Belarus)

Centre for the Study of Democracy (Bulgaria)
Georgia’s Reform Associates (Georgia)

Political Capital (Hungary)

Watchdog.md (Moldova)

FakeNews (Poland)

Adapt Institute (Slovakia)

Detector Media (Ukraine)

A screenshot from the second page of the leaked final report of the Ukraine War Disinfo Working Group
which details the distribution of narrative analysis tasks to eleven different organizations.

The Ukraine War Disinfo Working Group’s study was largely outsourced by Zinc to eleven
separate organizations: the Ukrainian narrative surveillance firm LetsData led the social
media data collection and network analysis, while each of the ten Eastern European regions
of study was handled by a separate think tank. For example, analysis of Ukraine was
assigned to Detector Media, whose 2020 annual report listed the U.S. Embassy in Ukraine,
the U.S. Agency for International Development, OIP, and the Ministry of Foreign Affairs of
Denmark as funders.

The number one target of Detector’'s campaign in Ukraine, journalist and politician Anatoliy

| 4


https://apnews.com/article/abu-ghraib-lawsuit-caci-torture-virginia-iraq-7ea9c063161d204c2b35e9e05a4f0bf2
https://www.newyorker.com/magazine/2004/05/10/torture-at-abu-ghraib
https://www.bellingcat.com/app/uploads/2022/05/Bellingcat-Annual-Report-2021.pdf
https://www.bellingcat.com/app/uploads/2022/05/Bellingcat-Annual-Accounts-2021-pw.pdf
https://www.bellingcat.com/app/uploads/2022/02/Bellingcat-Annual-Report-2020p.pdf
https://www.bellingcat.com/app/uploads/2021/05/Bellingcat-Annual-Accounts-2020-1.pdf
https://www.nytimes.com/by/christiaan-triebert
https://www.nytimes.com/by/aric-toler
https://www.reuters.com/world/us/us-advisers-say-no-need-disinformation-governance-board-2022-07-19/
https://web.archive.org/web/20230805165143/https://pulitzercenter.org/people/nina-jankowicz
https://theintercept.com/2022/10/31/social-media-disinformation-dhs/
https://techinquiry.org/docs/OIP-DisinfoUkraine.pdf
https://letsdata.net/
https://web.archive.org/web/20230924141604/https://en.detector.media/post/another-brick-in-the-wall-the-strategy-of-russian-propaganda-in-leveraging-celebrities-to-legitimize-its-narratives
https://web.archive.org/web/20230924043100/https://go.detector.media/wp-content/uploads/2022/02/dm_annual_report-2020_web_2.pdf

Shariy, has been twice charged with treason by the Security Service of Ukraine (SBU). The
first charge, for posting a map of Ukraine to his YouTube channel which excluded Crimea
and the Donbas, resulted in his brief arrest in Spain as a result of what the SBU
itself described as a “multi-level special operation”. The second charge was announced in
July through the SBU’s Telegram channel, based on an accusation that Shariy provided
filming advice to Russian intelligence.

Key actors
1.Anatoliy Shariy:

Background: Anatoliy Shariy is a Ukrainian blogger and political commentator known for
his pro-Russian stance. He gained popularity through his blog and YouTube channel, where he
often spreads conspiracy theories and anti-Ukrainian narratives. Shariy has faced accusations
of treason by the Ukrainian Security Service. Shariy has a significant online following, with more
than 1 million subscribers on his Telegram channel and millions of views on his YouTube videos.

Examples: In this post Anatoliy Shariy discusses how Ukraine is preparing for the
counteroffensive, which is expected to take place soon. The West says it's providing Ukraine
with everything necessary to win this part of the war but, Shariy argues, the US told the same
when supporting Afghanistan. According to Shariy, anti-Western coalition might win, whatever
the US says and delivers to Ukraine. The publication is defeatist in tone, urges to question the
prospects of a Ukrainian victory. and undermines trust in Ukraine’s Western partners. It also
portrays the US as an unreliable actor that is only interested in securing its own geopolitical
leading position, for which Russia and China are trying to compete. Shariy often presents
opinions that are not disinformation per se, however, they often coincide with the Russian
rhetoric on Ukraine being simply a pawn of the US that tries to target Russia and will do so,
sacrificing the lives of Ukrainians.

Another example is the post states that the Ukrainian soldier executed by the Russian
forces after declaring "Glory to Ukraine" is not a serviceman of the Armed Forces of Ukraine.
The video was widely shared online and caused substantial public outrage, however, Shariy
claims that the man in question was simply tricked by someone into telling a line for a
production video and then he was killed for supposedly an unknown reason. "The hero died
immediately after birth." This case would be the worst shame in recent years, as it is 90% fake.
- declared Anatoliy Shariy. By this message he accuses Ukraine of producing disinformation
and undermines the reputation of executed soldier as well as waters down a Russian war crime.

A screenshot from Detector Media’s list of “Key actors” for “pro-Russian” narratives in Ukraine from
page 125 of the final report of Open Information Partnership’s Ukraine War Disinfo Working Group.
Detector’s primary target, journalist Anatoliy Shariy, has twice been charged with treason by the
Security Service of Ukraine (SBU). Shariy was temporarily arrested in Spain last year through what the
SBU labeled a “multi-level special operation” in response to posting a map of Ukraine to his YouTube
channel which excluded the occupied regions of Crimea and the Donbas.

Leaked emails from the Twitter Files revealed that the U.S. Federal Bureau of Investigation
(FBI) forwarded requests from the SBU to Twitter which included a demand to censor both
Shariy and Canadian journalist Aaron Maté. Maté is perhaps the second most prominent
contributor to The Grayzone behind founding editor Max Blumenthal, whom OIP names
alongside Columbia professor Jeffrey Sachs as an influential American figure in “pro-
Russian” narratives in Belarus. The SBU’s request for Twitter to censor Shariy and Maté
came one year after Grayzone’s exposé of Zinc's Open Information Partnership.

The OIP working group’s recent recommendation of “coordinated action to pressure social
media and digital market actors” to censor even factual journalism is laid out in the leaked

| 5


https://www.politico.eu/article/spain-arrests-ukrainian-blogger-accused-by-kyiv-of-high-treason/
https://freedomhouse.org/country/ukraine/freedom-net/2021
https://apnews.com/article/russia-ukraine-europe-arrests-spain-madrid-d83003c62d7d65e5b898d03268706622
https://www.facebook.com/SecurSerUkraine/posts/352186520341598
https://www.politico.eu/article/spain-arrests-ukrainian-blogger-accused-by-kyiv-of-high-treason/
https://t.me/SBUkr/8886
https://techinquiry.org/docs/OIP-DisinfoUkraine.pdf
https://mate.substack.com/p/fbi-helps-ukraine-censor-twitter
https://thegrayzone.com/author/aaron-mate/
https://www.sipa.columbia.edu/communities-connections/faculty/jeffrey-sachs

final report. The first page of its introduction defines disinformation to include even
verifiable criticisms of NATO, with two such explicit categories including “Content based on
verifiable information which...uses emotive or inflammatory language” and “Not-
attributable...information which fits with existing pro-Kremlin narratives, aims or activities”.
Under a non-partisan extension of this system, the U.S. Congressman-endorsed online troll
army known as the North Atlantic Fella Organization (NAFO) would have its communications
labeled as disinformation, regardless of the veracity of its individual arguments. But OIP’s
targets are instead influential journalists who report critically on NATO.

The basic methodology of the report was to collect 50 postings each week using keyword
searches on individually selected “pro-Russian” information sources in each of the ten
studied regions, typically taking 35 of the 50 posts from social media such as Telegram and
Facebook and 15 from online media outlets. U.S. Army Cyber Command has similarly been
purchasing bulk copies of the public content of social media platforms such as Facebook and
Twitter as part of its mission to protect the “NATO brand”, as was revealed by the author in
April.

(Twelve pages of the Ukraine War Disinfo Working Group’s final report were made public six
days ago on LinkedIn by the Lithuanian non-profit Civic Resilience Initiative (CIR), which
handled the Baltics region for the group. Several weekly reports from OIP’s study were
also published by Political Capital, the Hungarian think tank tasked with monitoring
narratives in its own country. While of a similar format, the weekly reports do not contain,
for example, the final report’s noteworthy recommendation of a coordinated pressure
campaign against social media companies and “digital market actors”. CIR’s twelve pages
similarly are focused on the Baltics and do not contain the full report’s more controversial
definitions or recommendations.)

A weekly keyword search was run in each country against these lists of channels, pages
and portals and samples of 50 posts were collected. These samples were selected based
on two criteria: the first is source type, with 70% of posts coming from Telegram (or 35%
Telegram and 35% Facebook) and 30% from web portals. The second is the number of
views, with half of the posts from each source (media outlet, Telegram, and Facebook)
having the highest number of views overall that week. The other half of the sample in each
category was randomised in order to diversify the content and increase the capacity to
identify germinating pro-Russian narratives. These posts were then coded according to a
set list of primary narratives and an evolving list of secondary narratives. For this report,
overall insights (i.e. not those found in the country-specific sections) are based on the total
dataset collected and analysed by LetsData rather than these weekly 50 post samples.

LetsData adheres strictly to privacy and security principles, using only publicly accessible
data. The data was prepared and processed using Python, with libraries like spaCy, Torch,
and Scikit-Learn. Techniques from Natural Language Processing were applied to identify
discourse patterns, and the text-processing approach employed content and network
analysis, including topic modelling and narrative dynamics.

Disclaimer: The phrase "the West" is used throughout to showcase the language of pro-Russian
sources, however, we encourage you not to use it outside of the context of describing malign
information influence. This may fuel the narrative that the so-called “collective West” exerts
undue control over Ukraine. We recommend specificity: Europe, the EU, the US, NATO.

A screenshot from the ninth page of the leaked final report of the Ukraine War Disinfo Working Group
commissioned by the Zinc Network’s Open Information Partnership with funding from the U.K. Foreign,
Commonwealth & Development Office. The contained text explains the group’s methodology for

| 6


https://news.yahoo.com/republican-rep-adam-kinzinger-on-the-gop-nafo-and-reasons-to-escalate-in-ukraine-222222209.html
https://www.washingtonpost.com/world/2022/09/01/nafo-ukraine-russia/
https://www.washingtonpost.com/world/2022/09/01/nafo-ukraine-russia/
https://theintercept.com/2023/04/27/army-cyber-command-nato-social-media/
https://jackpoulson.substack.com/p/pentagon-is-combining-corporate-records
https://www.linkedin.com/posts/civic-resilience-initiative_ukraine-war-disinfo-working-group-report-activity-7109850578129711104-kgYA
https://cri.lt/#about
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/bejegyzesek/Zinc%20Ukrajna%20Monitor_2023/UWG%20Monitoring%20Report%20%239_%2024-30.04.2023.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/bejegyzesek/Zinc%20Ukrajna%20Monitor_2023/UWG%20Monitoring%20Report%20%238_15-23.04.2023.pdf
https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/bejegyzesek/Zinc%20Ukrajna%20Monitor_2023/UWG%20Monitoring%20Report%20%237_08-14.04.2023.pdf
https://web.archive.org/web/20230925124838/https://politicalcapital.hu/news.php?article_id=3191

surveilling “pro-Russian narratives” on select Telegram and Facebook accounts, as well as in targeted
media outlets, through a partnership with the Ukrainian company LetsData.

The leaked U.K. government-funded report explicitly warns against usage of the phrase “the
West”, arguing that “This may fuel the narrative that the so-called ‘collective West' exerts
undue control over Ukraine.” On the other hand, the final pages of the report argue that
“intelligence agencies across Europe can and should do more and they require a more
unified approach [emphasis theirs]”. The group further recommends “Improving and
intensifying cooperation among the intelligence agencies within the EU with the focus on
malign foreign information influence.”

*

Note to readers: Please click the share button above. Follow us on Instagram and Twitter
and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to repost and share widely Global
Research articles.

Featured image is from Children’s Health Defense

The original source of this article is Internationalist 360
Copyright © Jack Poulson, Internationalist 360, 2023

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Jack Poulson

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca


https://letsdata.net/
https://childrenshealthdefense.org/defender/big-tech-censorship-climate-misinformation/
https://libya360.wordpress.com/2023/10/03/british-government-funded-a-plan-for-international-censorship-of-critiques-of-nato/
https://www.globalresearch.ca/author/jack-poulson
https://libya360.wordpress.com/2023/10/03/british-government-funded-a-plan-for-international-censorship-of-critiques-of-nato/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/jack-poulson
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

