
| 1

British Government Funded Outlet Offered
Journalist $17,000 a Month to Produce Propaganda
for Syrian Rebels

By Rania Khalek
Global Research, December 10, 2016
AlterNet 8 December 2016

Region: Middle East & North Africa
Theme: Intelligence, Media Disinformation,

US NATO War Agenda
In-depth Report: SYRIA

The Revolutionary Forces of Syria (RFS) media office, a major Syrian opposition media outfit
and frequent source of information for Western media, is funded by the British government
and is managed by Westerners operating out of Turkey, according to emails provided to
AlterNet by a Middle East reporter RFS tried to recruit.

The outlet stirred controversy this November when it released a video at the height of
the Mannequin Challenge, a pop culture craze in which people compete for how long they
can freeze in place on video. The RFS video depicted a staged rescue by the White Helmets,
the Western-funded rescue group that  operates  exclusively  in  rebel-held  territory.  RFS
quickly removed the video and issued an apology out of apparent concern that the staged
rescue could raise questions about the authenticity of other videos by the White Helmets.

Over the summer, the Middle East reporter, who asked not to be named, was contacted by
an American acquaintance and former colleague about working for RFS.

Photo Credit: YouTube screenshot

“I’m  currently  in  Istanbul,  working  on  a  media  project  for  the  HMG  [the  British
government],” wrote the acquaintance in an email time-stamped June 23. “We’re working
on media surrounding the Syrian conflict, as one of their three partners.” The email included
links to RFS Media’s English website and SMO Media, an Arabic website that covers the
Southern Front, a Western-backed Free Syrian Army (FSA) group.

“[W]e’re looking for a managing editor/production manager to head up our team here in
Istanbul, and I thought you’d be a great fit. I was wondering if you had any interest, or knew
of anyone looking to move out to Istanbul for an opportunity,” the acquaintance added.

In a followup phone conversation, the acquaintance explained to the reporter what the job
would entail.

“I would have been talking to opposition people on the ground and writing news pieces
based on statements from media activists who are affiliated with the armed groups in places
like Aleppo,” the reporter later explained.

https://www.globalresearch.ca/author/rania-khalek
http://www.alternet.org/grayzone-project/british-government-funded-outlet-offered-us-journalist-17000-month-produce
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
https://www.youtube.com/watch?v=ptWWWqkpSj4
http://www.alternet.org/grayzone-project/how-white-helmets-became-international-heroes-while-pushing-us-military
https://smo-sy.com/


| 2

The salary offered for this task was an eye-popping $17,000 a month.

The reporter ultimately decided not to pursue the RFS position because he felt it would be
journalistically unethical.

“The idea that I would work for the government of a country that’s intimately involved in the
Syrian conflict is one that’s incomprehensible for me as a journalist,” he told AlterNet.

This was far beyond working for state-owned media in my opinion. It was to
actually  be  a  mouthpiece  for  specific  armed  groups  that  are  backed  by  a
Western regime with a long history of disastrous interference in this region.
That doesn’t mean I  don’t have sympathy for people who are against the
Syrian government. I am not pro-regime. At the same time, I am a journalist
and would like to maintain my integrity at that level.

The reporter declined to recommend others for the job, saying, “I’m not going to facilitate
some dubious relationship between a reporter and what is obviously a propaganda outlet,”
he said.

RFS did not respond to a request for comment.

Go-to source for information-starved Western media

Western  media  often  relies  on  self-described  “media  activists”  in  areas  controlled  by
Western- and Gulf-backed militant groups, like Jabhat al-Nusra (until recently Al Qaeda’s
affiliate  in  Syria),  Ahrar  al-Sham,  Jaish  al-Islam  and  Harakat  Nour  al-Din  al-Zenki.  These
groups are explicitly anti-democratic and have been implicated in human rights violations
from mass execution to using caged religious minorities as human shields. Most recently,
civilians  fleeing  rebel-held  eastern  Aleppo  have  described  being  fired  on  by  militants
seeking  to  prevent  them  from  escaping  to  the  safety  of  government-controlled  territory.

Two months ago, I spoke over the phone to a frequently quoted media activist living in East
Aleppo. He told me that if he publicly criticizes the armed opposition groups, he risks being
tortured, or worse. Indeed, a largely ignored report by Amnesty International published in
June revealed that civilians in opposition-controlled Aleppo and Idlib have been subjected to
abduction, torture and summary execution simply for criticizing armed groups on social
media.

RFS’s videos and hashtags are regularly picked up by major Western media outlets. One of
its videos has even been cited by human rights groups as evidence of Russian war crimes.
Among its most viral campaigns is #AvengersInAleppo, which featured photos of children
living in East Aleppo holding up signs calling on Marvel comic book superheroes to save
them.  (East  Aleppo is  controlled  by  a  number  of  extremist  groups  led  by  Al  Qaeda’s
renamed offshoot, Jabhat Fatah al-Sham.)

Prior to that, RFS capitalized on the popularity of Pokémon Go to sell a pro-interventionist
message to Western audiences with photos of children in opposition-controlled areas of
Syria holding up photos of Pokémon characters with messages calling for intervention. The
campaign garnered favorable media coverage from major outlets, including the Guardian,
the Washington Post, CNN, the Independent, Reuters, and the BBC, none of which have
bothered to question the origins of RFS or similar pro-opposition outlets.

http://www.latimes.com/world/middleeast/la-fg-syria-beheading-video-20160719-snap-story.html
https://www.youtube.com/watch?v=ThsH9674kgc
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2016/07/syria-abductions-torture-and-summary-killings-at-the-hands-of-armed-groups/
https://www.hrw.org/news/2016/11/06/syria/russia-school-attack-possible-war-crime
http://nypost.com/2016/10/17/children-of-aleppo-make-heartbreaking-plea-for-avengers-to-save-them/
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2016/07/23/how-syrians-are-using-the-popularity-of-pokemon-go-to-draw-attention-to-childrens-plight/
http://edition.cnn.com/2016/07/21/middleeast/what-pokemon-go-looks-like-in-syria/
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/syrian-children-civil-war-pokemon-go-photos-syria-refugee-crisis-aleppo-a7147901.html
http://www.reuters.com/video/2016/07/22/save-us-say-syrian-children-holding-poke?videoId=369358435
http://www.bbc.com/news/blogs-trending-36859636


| 3

A $3 million British government propaganda campaign for Syria’s rebels

RFS Media is just one of several different propaganda outlets financed by the U.K. Foreign
Office.  A  recent  investigation  by  the  Guardian  revealed  that  the  British  Foreign  Office
Conflict and Stability Fund has secretly pumped at least £2.4 million (over $3 million U.S.)
into pro-rebel propaganda outfits based out of Istanbul.

The  money  began  flowing  after  the  British  parliament  voted  against  bombing  the  Syrian
government  in  la te  2013.  (RFS  Med ia  launched  in  December  2013  in
both English  and Arabic.)  The vote against  war  was attributed in  large part  to  public
pressure, as citizens on both sides of the Atlantic, reluctant to overthrow yet another Middle
Eastern  government  after  the  disasters  in  Iraq  and  Libya,  mobilized  against  another
campaign for Western regime change in Syria.

After  the  political  defeat,  the  U.K.  Foreign  Office  embarked  on  a  clandestine  propaganda
campaign to suppress the public’s anti-war sensibility, hiring private contractors to “produce
videos, photos, military reports, radio broadcasts, print products and social media posts
branded with the logos of  fighting groups,  and effectively run a press office for  opposition
fighters,” according to the Guardian.

The purpose of the propaganda, euphemistically referred to as “strategic communications”
by  the  Foreign  Office,  is  to  clandestinely  “influence  the  course  of  the  war  by  shaping
perceptions  of  opposition  fighters”  and  provide  “strategic  communications  and  media
operations  support  to  the  Syrian  moderate  armed  opposition.”

Sanitizing  the  armed opposition  as  “moderate”  has  been a  difficult  task  to  be  sure.  While
Western  officials  were  well  aware  of  the  extremist  and  violently  sectarian  ideology  that
dominated  the  opposition  early  in  the  conflict,  they  deliberately  chose  to  whitewash  their
atrocities in favor of weakening the Syrian government. RSF Media has stayed true to that
goal, portraying armed groups as liberators and protectors adored by the people living
under them, a narrative Western media outlets have enthusiastically echoed even as their
own reporters were kidnapped, ransomed and even shot by Western-backed rebels.

This has presented a puzzling contradiction in Syria coverage. On the one hand, foreign
reporters do not dare enter opposition areas for fear of being abducted. Yet the same media
outlets  that  refrain  from  sending  their  reporters  to  opposition  areas  are  comfortable
amplifying propaganda that comes out of these areas with almost zero scrutiny, despite the
fact  that  such information almost certainly requires the approval  of  the armed groups
they fear may kidnap their reporters.

The warped picture of Syria that has been provided to Western media consumers is not the
fault of the Syrian opposition, which is merely advancing its own most immediate public
relations needs without regard for the objective truth, as combatants in war often do. It is,
however,  a  damning indictment of  a  media establishment that  has failed to scrutinize
convenient pro-war narratives that serve their own governments’ geopolitical interests.

Rania Khalek is an independent journalist living in the Washington D.C. area.

https://www.theguardian.com/world/2016/may/03/how-britain-funds-the-propaganda-war-against-isis-in-syria
https://rfsmediaoffice.com/en/2013/12/18/hello-world/#.WESCcqJ97PA
https://rfsmediaoffice.com/en/timeline-2/#.WESCyqJ97PD
https://rfsmediaoffice.com/timeline/#.WESCoaJ97PA
https://www.theguardian.com/world/2016/may/03/how-britain-funds-the-propaganda-war-against-isis-in-syria
https://www.theguardian.com/commentisfree/2015/dec/16/dont-rely-syria-moderate-fighting-force-anti-isis
http://www.mcclatchydc.com/news/nation-world/national/national-security/article31018362.html
https://rfsmediaoffice.com/en/2016/11/15/fsa-eyes-syrians/#.WEas5qJ96fQ
http://www.nytimes.com/2015/04/16/business/media/nbc-news-alters-account-of-correspondents-kidnapping-in-syria.html?_r=0
http://www.thetimes.co.uk/article/the-man-who-shot-me-now-works-for-the-cia-zsfpfrp9p
https://www.ap.org/ap-in-the-news/2013/news-outlets-urge-syria-rebels-to-halt-abductions


| 4

The original source of this article is AlterNet
Copyright © Rania Khalek, AlterNet, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Rania Khalek

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.alternet.org/grayzone-project/british-government-funded-outlet-offered-us-journalist-17000-month-produce
https://www.globalresearch.ca/author/rania-khalek
http://www.alternet.org/grayzone-project/british-government-funded-outlet-offered-us-journalist-17000-month-produce
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/rania-khalek
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

