
| 1

Britain’s Secret Propaganda “Integrity Initiative”
Targets Russia

By Thomas Scripps
Global Research, February 04, 2019
World Socialist Web Site

Region: Europe, Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

In a desperate attempt to cover its tracks,  the propaganda network linked to Britain’s
security services, the Integrity Initiative (II), has wiped its website and locked its Twitter
account “pending an investigation into the theft of data.”

The  decision  was  taken  shortly  after  the  Anonymous  hacking  group  released  new  II
documents targeting Russia as supposedly the greatest threat to world peace, based on
claims that it is the country most likely to use nuclear weapons.

The documents  reveal  yet  more  of  the  disinformation  campaign used to  justify  NATO
preparations for war with Russia, including the use of nuclear weapons.

Minutes from a joint workshop of the Institute for Statecraft (IfS), which runs the II, and the
US government-funded Center for Naval Analyses discuss what would happen if the “West”
intervened to “push back” a Russian advance in the case of a localized conflict.

“The reality of the Russian nuclear doctrine is that it will not back down. … War
games usually start with Russia about to, or using a nuclear weapon,” the
minutes conclude.

Citing the inevitability of  Russian use of nuclear weapons is used to justify their  “pre-
emptive” use by the NATO powers in the type of “pre-emptive war” made infamous by
President George Bush’s criminal invasion of Iraq and which now forms the bedrock of the
Pentagon’s National Security Strategy. Last Friday, US Secretary of State Mike Pompeo
announced US withdrawal from the 1987 Intermediate Range Nuclear Forces (INF) treaty as
part  of  the  reorientation  of  the  US  military  toward  “great-power”  conflict  with  Russia  and
China.

Registered as a Scottish charity promoting good “governance and statecraft” and working to
“counter disinformation,” the IfS and II privately list their “top three” objectives as:

“Developing  and  proving  the  cluster  concept  and  methodology”—that  is,
creating various national networks of assets in government, the military, the
media  and  academia  to  covertly  coordinate  anti-Russian  propaganda.  The
“silencing [of] pro-Kremlin voices on Serbian TV” by the Serbian political analyst
and director of the Center for Euro-Atlantic Studies, Jelena Milic, is given as an
example.
“Making people (in Government, think tanks, military, journalists) see the big
picture, making people acknowledge that we are under concerted, deliberate

https://www.globalresearch.ca/author/thomas-scripps
https://www.wsws.org/en/articles/2019/02/04/inte-f04.html
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

hybrid attack by Russia,” as seen in the II’s coordination of the media response
to the Skripal affair.
“Increasing the speed of response, mobilising the network to activism in pursuit
of the ‘golden minute.’” That is, creating fraudulent “popular” campaigns and
“independent”  news  stories  to  push  an  anti-Russian  agenda,  as  with  the
successful  effort  to  prevent  the  promotion  of  an  insufficiently  Russophobic
general  in  Spain  and  the  attack  on  Labour  Party  leader  Jeremy  Corbyn.

This work is overseen by military intelligence operatives and run in service to the Ministry of
Defence (MoD) on behalf of a network of pro-British and US imperialist outfits.

The  IfS  co-founder  and director,  Daniel  Lafyeedney,  is  a  Senior  Member,  St.  Antony’s
College, University of Oxford. His online university biography notes,

“As Senior Associate Fellow at the Advanced Research and Assessment Group
at  the  Defence  Academy  of  the  UK  (2004-2010)  he  specialised  in  the
development and implementation of capacity-building projects for high-level
governance of the security sector in European and middle-Eastern countries
…”

It adds,

“His military service, legal background and career as an entrepreneur have
given him an understanding of the importance of the link between business
and national security.”

Speaking in Israel in 2018, Lafyeedney explained,

“We have supported the creation of special Army reserve units (e.g., 77 Bde
and SGMI—Specialist Group Military Intelligence) with which we now have a
close, informal relationship” and how the work of the IfS and II feeds “into the
highest levels of MoD and the armed forces.”

In return, the IfS and II receives £2.6 million in funding for 2018-19 as well as office space in
central  London  provided  by  the  British  Foreign  and  Commonwealth  Office.  Funding  also
comes from HQ NATO Public Diplomacy, the US State Department, the “German business
community,” the Lithuanian Ministry of Defence, the US think tank the Smith Richardson
Foundation and other named “partner institutions.”

II is involved in a concerted anti-Russian offensive in Eastern European states. Ukraine, the
Baltic states,  Moldova and Armenia are all  referenced as crucial  areas of  II  work.  One
document on the Baltics refers to the need to be “educating our audience to understand
how Russia sees this world as being at war.” Another on the war in Eastern Ukraine claims
“aggression is inherent in the Russian condition.”

A file called “Moldova Democracy” explicitly argues for regime change, demanding that “A
new team of people with integrity must come to power” or else “Moldova will remain a
captured state forever, under Russian direct influence.”

https://www.wsws.org/en/articles/2019/01/07/inte-j07.html
https://www.wsws.org/en/articles/2018/12/06/spai-d06.html
https://www.wsws.org/en/articles/2018/12/06/spai-d06.html
https://www.wsws.org/en/articles/2018/12/11/corb-d11.html


| 3

During the 2018 protests in Armenia, the II published articles and intervened in social media
to encourage a break with Russia after a change in government.

One of its key partners in Ukraine is Stopfake, which defends the far-right Ukrainian regime
and the fascist forces which put it in power. An II document resolves to “Provide guest
articles from … our clusters for StopFake’s printed material published and distributed along
the contact line in Eastern Ukraine.”

In  the  UK the  II  is  engaged in  efforts  to  shut  down uncooperative  media  outlets,  accusing
them of precisely the dirty tricks that it itself engages in. The most notable target is Russia
Today  (RT),  which,  II  laments,  is  finding  an  audience  because  of  “growing  mistrust  of
western  media  among  westerners.”

RT has  been the target  of  an escalating campaign of  attempted censorship  with  MPs
demanding  its  broadcasting  license  be  revoked.  In  December,  the  regulator  Ofcom
threatened  to  fine  RT,  claiming  it  had  broken  impartiality  rules.  There  was  no  prior
announcement from Ofcom that any RT shows had received more than 10 complaints from
the public—as is standard practice. The II’s hidden hand is suggested in an II “Production
timetable” document, which included the item in “eight complaints forwarded to Ofcom on
RT’s failure to ensure due impartiality with request to launch a formal investigation.”

Other II  plans include efforts to investigate “likely target[s] (e.g., a university with an anti-
fracking agenda)” in receipt of Russian funding—even where those organisations are not in
breach of the law.

A 2016 report by Péter Krekó and Lóránt Győri  of  the Budapest-based Political  Capital
Institute on “pro-Russian far-left parties in Europe” names parties such as Syriza in Greece,
the Left Party in Germany, and Unsubmissive France and essentially accuses them of being
Russian stooges. Invoiced for payment to the II, the report ends with the recommendation
that states “need to assess in more detail the security implications” of these parties’ alleged
Russian connections.

In the UK—and this helps explain the complete absence of media coverage of its sordid
activities—the leaked II documents list the names of a “cluster” of top journalists and TV
reporters including the  Times’  David Aaronovitch and Dominic Kennedy, the Guardian’s
Natalie Nougayrede, Carole Cadwalladr and Paul Canning, the BBC’s Jonathan Marcus, the
Financial  Times’  Neil  Buckley,  the  Economist’s  Edward  Lucas  and  Sky  News’  Deborah
Haynes.

Leading Blairite Labour MP Ben Bradshaw is listed, as are “individuals who are very senior
civilian experts in some relevant area, such as Hedge Fund managers, senior bankers,
Heads of PA companies, etc., i.e., people whom the Army could never afford to hire, but who
donate their time and expertise as patriots.”

The drawing together of such figures is a manifestation of the strategy laid out in the recent
British National Security Capability Review, which singled out Russia as enemy number one
for  British imperialism.  It  called for  a  “Fusion Strategy” to  advance the UK’s  strategic
interests against Moscow, which would make use “of all our capabilities; from economic
levers,  through  cutting-edge  military  resources  to  our  wider  diplomatic  and  cultural
influence on the world’s stage” to “project our global influence.” The BBC and “collaborative
programmes with industry and academia” are listed as examples.



| 4

The II is proof that these plans are far-advanced and have been able to proceed without a
word of criticism from a complicit bourgeois media.

*

Note to readers: please click the share buttons above. Forward this article to your email
lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Thomas Scripps, World Socialist Web Site, 2019

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Thomas Scripps

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.wsws.org/en/articles/2019/02/04/inte-f04.html
https://www.globalresearch.ca/author/thomas-scripps
https://www.wsws.org/en/articles/2019/02/04/inte-f04.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/thomas-scripps
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

