
| 1

Britain: The mysterious case of the disappearing
‘terror’ plots

By Norm Dixon
Global Research, October 04, 2006
Green Left Weekly, September 13, 2006. 4
October 2006

Region: Europe
Theme: Terrorism

Readers of Britain’s newspapers are regularly accosted with blood-curdling banner headlines
screaming of the “thwarting” of potentially catastrophic “terror plots”, of “Islamic fanatics”
being apprehended in daring midnight raids. “Chilling” details, “revealed” by anonymous
police  and  government  “sources”,  underline  why  “we”  must  accept  a  “trade-off”  between
civil liberties and “security”, the editorials assure an apprehensive populace. Months or even
years later, however, news that many of the “plots” never actually existed is buried behind
the latest sex scandal or exploitative “expose” — if reported at all.

On August  10,  deputy  commissioner  of  London’s  Metropolitan  Police  Paul  Stephenson
declared that a plan to “cause untold death and destruction” and “mass murder on an
unimaginable scale” had been foiled with the arrest of 24 people. “We believe that the
terrorists’ aim was to smuggle explosives onto planes in hand luggage to detonate them in
flight”, Stephenson alleged. Britain’s and the world’s mass media trumpeted the claims.

However, within days the dramatic case against the detainees as told to the media by
anonymous US and British government and police “sources” began to unravel. The claim
that an attack was “imminent” was false. No reservations had been made or airline tickets
purchased  by  the  10  charged  with  serious  terrorism  offences;  several  did  not  even  have
passports.  Apparently,  just  one  had  used  the  internet  to  check  flight  schedules  recently.
There  were  no  bombs.

The assertion that the detainees intended to destroy 10-12 aircraft was “speculative and
exaggerated”,  a  British  official  admitted  to  the  August  28  New  York  Times.  Claims  of  a
convoluted “Pakistani connection” between the plotters and al Qaeda have disappeared.
The possibility  of  successfully  concocting “liquid bombs” from household products in a
plan’es toilet mid-air has been dismissed by chemical experts.

Misrepresentation

Gareth Pierce, defence lawyer for the 17-year-old in the case accused of possessing items
“useful to a person preparing acts of terrorism”, told the August 31 Chicago Tribune how
police had misrepresented what they had found at the boy’s mother’s home and twisted it
to fit their grandiose claims. According to police, “suicide notes”, a map of Afghanistan and
a bomb “manual” had been found.

What was actually discovered, Pierce told the Tribune, were wills written by people who had
fought in Bosnia more than 10 years earlier. The accused was just six when much of this
material was placed in the box! “They’re not suicide notes at all. They’re really simple wills.

https://www.globalresearch.ca/author/norm-dixon
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism


| 2

To call these suicide notes was absolutely disgraceful”, Pierce said.

The wills were found in a box that once belonged to the boy’s father — who has since
divorced and moved out  — when he ran a  now-defunct  charity  that  helped displaced
Bosnian Muslims. The box also contained a crude map drawn by the boy’s younger brother
when he was a child. There was also a book of drawings of electrical circuits, which even if it
was of some use in building a bomb, it would be useless for the device that police allege the
group was trying to construct.

Associated Press on September 4 reported that prosecutors told a London court that the
detainees will not face trial until March 2008. They will remain in prison and the key details
of the prosecution’s case will be kept secret until then.

Lies and fabrication

Will the British government and mass media’s accusations stand up in court? Not if the
record of British police, government and media lying, exaggeration and fabrication in recent
“terror” cases is anything to go by.

As Craig Murray, former British ambassador to Uzbekistan, pointed out in an August 14
article on his website (<http://www.craigmurray.co.uk>), “Of the over 1000 British Muslims
arrested under anti-terrorist legislation, only 12% are ever charged with anything. That is
simply harassment of Muslims on an appalling scale. Of those charged, 80% are acquitted.
Most of the very few — just over 2% of arrests — who are convicted, are not convicted of
anything to  do with  terrorism,  but  of  some minor  offence the police  happened upon while
trawling through the wreck of the lives they had shattered.”

At 4am on June 2, around 250 police, some wearing chemical suits, stormed a house in
Forest Gate, east London. Police claimed that a chemical bomb was in the house. Awoken by
the sound of doors being broken down, the two families living there thought they were being
attacked by robbers. Mohammed Abdul Kahar was shot in the chest by police, who failed to
identify themselves or give a warning, narrowly missing his heart.

Rupert Murdoch’s seedy Sun newspaper on June 3 ramped up the anti-Muslim panic, without
a shred of evidence: “A CHEMICAL bomb held by Islamic terrorists is primed to go off at any
time, police feared last night. The device is believed to have been designed to release a
toxic cloud in a crowded space — killing hundreds. And senior officers are convinced it has
been prepared for an ‘imminent’ attack in the UK … Last night a frantic hunt was on to find
the bomb before it could be activated by fanatics. One senior security source said: ‘We are
absolutely certain this device exists and could be used either by a suicide bomber or in a
remote-controlled explosion.’”

Not to be outdone, Murdoch’s Times on June 3 reported the finding of a “poison suicide vest
of death”. No chemical bombs or suicide vests ever existed. Kahar and his brother were
detained  for  eight  days  without  charge  under  the  Terrorism Act  (2000)  before  being
released. “The only crime I have committed is being Asian and having a long beard”, Kahar
told the BBC on June 13. “They haven’t had the decency to apologise.”

‘Red mercury’

In one of more bizarre examples of how the British government, police and the media work

http://www.craigmurray.co.uk/


| 3

hand in glove to manufacture terror scares was provided when the notorious “fake sheikh”
Mazher Mahmood, a journalist for Murdoch’s tacky News of the World who regularly dresses
up in Arab robes to trick celebrities and others into compromising themselves, and an
undercover police agent in 2004 attempted to entrap three people in a “virtual” terror plot.

Mahmood offered to sell them an imaginary nuclear substance, “red mercury”, telling them
it could be used to make a radioactive “dirty bomb”. However, the three seemed to be more
interested in the claim that red mercury could also wash marked money. The undercover
cop then offered to buy the fake substance from them for $300,000 a kilo.

With the approval  of  the Labour government’s  attorney-general,  the three dupes were
arrested by the Met’s anti-terrorist squad on September 24, 2004. They were charged with
attempting to secure funding or property for terrorism and having “a highly dangerous
mercury-based substance” for use in terrorism. The following day, the News of the World’s
front page screamed, “Anti-terrorist cops move in after News of the World uncovers bid to
buy radioactive material”.  Red mercury,  the News of  the World lied to its  unfortunate
readers,  is“a  deadly  substance  developed  by  cold  war  Russian  scientists  for  making
briefcase nuclear bombs”.

The three remained in jail until their acquittal almost two years later. During the trial, which
cost more than £1 million, the government prosecutor declared that “the Crown’s position is
that whether red mercury does or does not exist is irrelevant” and urged the jury not to get
“hung up” on that point. Luckily, the jury did not agree.

Own goal in Manchester

Britain’s government-police-press team scored an own goal in April 2004, when 400 Greater
Manchester police rounded up 10 Iraqi Kurds. Leading the lynch mob was the Sun, which ran
an invented story that began: “A SUICIDE bomb plot to kill thousands of soccer fans at
Saturday’s Manchester United-Liverpool match was dramatically foiled yesterday. Armed
cops seized ten terror suspects in dawn raids. Intelligence chiefs believe al-Qaeda fanatics
planned to blow themselves up amid 67,000 unsuspecting supporters. A source said: ‘The
target was Old Trafford.’ The Islamic fanatics planned to sit all around the ground to cause
maximum carnage. They had already bought the tickets for various positions in the stadium,
cops revealed last night.”

The entire fantastic story, and the cops’ case against the Kurds, was improvised from leaked
police information about the “discovery” of a couple of old ticket stubs from a Manchester
United soccer match in a suspect’s flat. He was indeed guilty of being a fanatic — a fanatical
supporter of Manchester United who had kept the stubs as a souvenir of the only game he
and a friend had attended! They were bought from a scalper, which explained why the
tickets were for different parts of the ground. The 10 people were released without charge.

Ricin reflux

Perhaps the most cynically exploited of the British government’s series of fabricated “terror
scares” was the police announcement in January 2003 that a “terrorist cell’s” plans to use
ricin poison in an attack had been foiled.

On January 7, British government ministers announced that “traces of ricin” had been found
in  a  flat  raided  by  police.  Prime  Minister  Tony  Blair  seized  on  the  “plot”  to  bolster  the
propaganda campaign to go to war against Saddam Hussein’s Iraq. Blair made the ludicrous



| 4

claim that the discovery of ricin, which can only kill  if  directly injected into a person’s
bloodstream, proved that “this danger [of weapons of mass destruction] is present and real
and with us now. Its potential is huge.”

Then US Secretary of State Colin Powell also referred to the alleged “cell” during his speech
to the UN Security Council on February 5, 2003, arguing for war against Iraq if Hussein did
not abandon his non-existent WMD. Powell claimed it was proof of a “sinister nexus between
Iraq and the al Qaeda terrorist network”.

The truth was that there was no al Qaeda cell and no ricin. On the same day that the
government  proclaimed  the  discovery  of  “traces  of  ricin”  in  the  flat,  tests  by  the
government’s own research facility at Porton Down had found there was no ricin. That
finding was kept secret by the government for more than two years.

In April 2005, four people were acquitted on charges of conspiracy to commit terrorism,
while  charges  against  four  others  were  dropped.  One  person,  Kamel  Bourgass,  was
convicted on a lesser charge of “conspiracy to cause a public nuisance by the use of poisons
and/or explosives”, based on his possession of “recipes” to make ricin and evidence of
attempts to do so.  However,  the April  20,  2005,  Independent  reported that  “Professor
Alistair Hay, one of Britain’s foremost authorities on toxins, said Bourgass’s attempts to
construct toxic weapons from his small supplies of ingredients and ramshackle ‘laboratory’
were ‘incredibly amateurish and unlikely to succeed’.”

From Green Left Weekly, September 13, 2006.
Visit the Green Left Weekly home page.

The original source of this article is Green Left Weekly, September 13, 2006.
Copyright © Norm Dixon, Green Left Weekly, September 13, 2006., 2006

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Norm Dixon

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.greenleft.org.au/
https://www.globalresearch.ca/author/norm-dixon
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/norm-dixon
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

