
| 1

Big Media and The New World Order
The Murdoch Empire

By Stephen Lendman
Global Research, February 07, 2008
7 February 2008

Theme: Media Disinformation

For Big Media, truth is a scarce commodity and in times of war it’s the first casualty, or as
esteemed journalist  John Pilger  noted:  “Journalism (not  truth)  is  the first  casualty (of  war).
Not only that: it(‘s)….a weapon of war (by its) virulent censorship….by omission (and its)
power….can mean….life and death for people in faraway countries, such as Iraq.”

Famed journalist George Seldes put it another way by condemning the “prostitution of the
press” in an earlier era when he covered WW I, the rise of fascism, and most major world
and national events until his death in 1995 at age 104. He also confronted the media in
books like “Lords of the Press.” In it and others, he condemned their corruption, suppression
of the truth, and news censorship before the television age, and said “The most sacred cow
of the press is the press itself, (and the press is) the most powerful force against the general
welfare of the majority of the people.”

Orwell also knew a thing or two about truth and said telling it is a “revolutionary act in times
of universal deceit. ” Much else he said applies to the man this article addresses and the
state of  today’s  media.  He was at  his  allegorical  best  in  “Animal  Farm” where power
overwhelms freedom, and “All animals are equal but some….are more equal than others.”
And he observed in “Nineteen Eighty-Four” that “Those who control the present control the
future (and) Those who control the future control the past.”

Today’s media barons control the world as opinion makers. Like in Orwell’s world, they’re
our national thought control police gatekeepers sanitizing news so only the cleansed residue
portion gets through with everything people want most left out – the full truth all the time.
They manipulate our minds and beliefs, program our thoughts, divert our attention, and
effectively  destroy  the  free  marketplace  of  ideas  essential  to  a  healthy  democracy  they
won’t  tolerate.

None more ruthlessly than Murdoch and the info-entertainment empire he controls.  Its
flagship  US  operation  is  Fox  News  that  Fairness  &  Accuracy  in  Reporting  (FAIR)  calls  “the
most biased name in news….with its extraordinary right-wing tilt.” In response, Murdock
defiantly  “challenge(s)  anybody  to  show  me  an  example  of  bias  in  Fox  News  Channel”
because in his world the entire political spectrum begins and ends with his views. For him
and  his  staff,  “fair  and  balanced,”  we  report,  you  decide”  means  supporting  the  boss.
Alternative views are biased, verboten and rarely aired. But they’re hammered when they
are as the “liberal” mainstream that’s code language for CNN and other rivals at a time all
media  giants  match  the  worst  of  Fox  and  are  often  as  crude,  confrontational  and
unprofessional.

Distinguished Australian-raised journalist Bruce Page wrote the book on Murdock called “The

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

Murdoch Archigelago.” It’s about a man he calls “one of the world’s leading villains (and)
global pirate(s)” who rampages the mediasphere putting world leaders on notice what he
expects  from  them  and  what  he’ll  offer  in  return.  It’s  “let’s  make  a  deal,”  Murdock-style
that’s  uncompromisingly hardball.  Acquiesce or  get hammered in print  and on-air  with
scathing innuendo, misinformation and outright lies.  Few politicians risk it.  Others with
alternative views have no choice, and world leaders like Hugo Chavez are used to this type
character assassination.

He mostly worries about the other kind and with good reason as long-time Latin American
expert  James  Petras  reported  November  28.  Four  days  before  a  crucially  important
constitutional reform referendum, he published an article headlined: “Venezuela’s D-Day –
The December 2, 2007 Constituent Referendum: Democratic Socialism or Imperial Counter-
Revolution.”

In it, he reported that the Venezuelan government “broadcast and circulated a confidential
(US embassy) memo to the CIA” revealing “clandestine operations….to destabilize (the
referendum) and coordinate the civil military overthrow of the elected Chavez government.”
It’s because independent polls predicted the referendum would pass even though they
proved wrong. The dominant media readied to pounce on the results but instead went into
gloat mode on a win Chavez called a “phyrric victory” but Murdock headlines trumpeted
“Chavez’s president-for-life-bid defeated.” This is the type vintage copy Page covers with
reams of examples in his book.

Its central theme is that the media baron wants to privatize “a state propaganda service
(and manipulate it) without scruple (or) regard for the truth.” In return he wants “vast
government favors such as tax breaks, regulatory relief, and monopoly” market control free
from competitors having too much of what he wants solely for himself and apparently feels
it’s owed to him.

Because of his size and media clout, he usually gets his way and mostly in places mattering
most – in the biggest markets with greatest profit potential in a business where truth is off
the  table  and partnering  with  government  for  a  growing revenue stream and greater
influence is all that counts.

The Murdoch Empire from its Inception

Murdoch’s empire is vast and is part of his News Corporation that was incorporated in
Australia in 1979 (Murdoch’s home). It was then reincorporated in 2004 in the US in the
corporate-friendly state of Delaware with its headquarters in New York. The company was
huge when media experts Robert McChesney and Edward Herman wrote about it in their
1997 book,  “The Global  Media Giants.”  Back then,  it  ranked fifth in size among the giants
(it’s now third after Time Warner and Disney) with $10 billion in 1996 sales when the
authors called the company “the archetype for the twenty-first century media firm….and the
best case study (example) for understanding global media firm behavior.”

Gross revenue today tops $28 billion, operating income is nearly $4.5 billion, the company
has over 47,000 employees, it operates on six continents, 75% of its business is in the US,
and one industry analyst told McChesney and Herman 10 years ago “Murdock seems to
have Washington in his back pocket” as he keeps getting favorable rulings to do what he
wants. And that was under Bill Clinton who signed the outrageous 1996 Telecommunications
(giveaway) Act for Big Media and Big Telecom that let them consolidate further through



| 3

mergers and acquisitions and be able to squash competition and diversity.

In those days and earlier, Murdoch aimed high to control “multiple forms of programming –
news,  sports,  films  and  children’s  shows–and  beam  them  via  satellite  or  TV  stations  to
homes (around the  world  with)  Viacom CEO Sumner  Redstone  (once  saying)  Murdock
‘want(ed) to conquer the world.’ ” Other media chiefs said he was doing it, and he’s “the
one media executive they most respect and fear, and the one whose moves they study.”

Murdoch inherited his father’s Australian News Limited newspapers in 1952. He had no
journalistic background but compensated by cultivating political influence through favorable
electoral coverage. He became managing director of News Limited in 1953 and then took
over running Adelaide News in 1954. He founded News Corporation in 1979 but years earlier
concentrated on acquisitions and expansion to build his business. In 1964, he launched
Australia’s first national daily, The Australian, later acquired The Daily Telegraph in Sydney,
and in the late 1960s entered the UK market by snaring The News of the World. In 1950, it
was the world’s most popular English language newspaper with a peak circulation of around
8.4 million. It was about six million when Murdock got it in 1968.

More acquisitions followed. They included The (London) Times and The Sunday Times in
1981,  and  by  the  1980s  he  was  a  dominant  force  in  the  US.  He  bought  the  film  studio,
Twentieth  Century  Fox,  that  launched  Fox  Television  and  now  notorious  Fox  News.

Today, the company is in everything media-related (except music) and describes itself on its
web site as “Creating and distributing top-quality news, sports and entertainment around
the world.” That’s in the eye of the beholder where there’s considerable disagreement with
the  official  company  position.  Nonetheless,  the  site  lists  a  vast  array  of  News  Corporation
operations:

— Filmed entertainment: 20th Century Fox, 20th Century Fox Espanol, 20th Century Fox
Home Entertainment,  20th Century Fox International,  20th Century Fox Television,  Fox
Searchlight Pictures, Fox Studios Australia, Fox Studios Baja, Fox Studios LA, Fox Television
Studios, and Blue Sky Studios;

— Television:  Fox  Broadcasting,  Fox  Sports  Australia,  Fox  Television  Stations,  FOXTEL,
MyNeworkTV,  STAR;  and  the  newest  entry,  Fox  Business,  to  compete  with  CNBC and
Bloomberg;

— Cable: Fox Business Network (just launched), Fox Movie Channel, Fox News Channel, Fox
Sports Channel, Fox College Sports, Fox Sports Enterprises, Fox Sports En Espanol, Fox
Sports Net, Fox Soccer Channel, Fox Reality, Fuel TV, FX, National Geographic, Channel
United States, Channel Worldwide, Speed, and Stats, Inc.;

— Direct broadcast satellite television: BSkyB, DirectTV, and Sky Italia;

— Magazines  and  Inserts:  Big  League,  Inside  Out,  donna  hay,  ALPHA,  News  America
Marketing, Smart Source, The Weekly Standard, and Gemstar – TV Guide International Inc.;

— Newspapers: 21 in “Australasia” including the Daily Telegraph and Sunday Telegraph,
Herald  Sun  and  Sunday  Herald  Sun,  Post-Currier,  Sunday  Mail,  Sunday  Times,  The
Australian, The Mercury, and the Weekly Times; 6 in the UK including The Times, The
Sunday Times, The Sun, and News International; and two in the US – the New York Post (the



| 4

Columbia Journalism review calls “a force for evil”) and Wall Street Journal as of December
13 when News Corporation announced the completion of its acquisition of Dow Jones &
Company;

— Books:  HarperCollins  Publishers,  Australia,  Canada,  Children’s  Books,  United  States,
United Kingdom, Zondervan;

—  Other  assets:  25  are  listed  including  Broadsystem,  Fox  Interactive  Media,  IGN
Entertainment, FoxSports.com, Fox.com, News Outdoor and others.

News Corp. even claims to be addressing climate change, says it’s “committed” to “lowering
the energy use of its businesses” across the globe, will “switch to renewable sources of
power when economically feasible,” and will “become carbon neutral by 2010.” True or
false, it’s likely the company does address its energy consumption to cut costs as most
other businesses also do, climate change or not.

Bruce Page picks up the story in “The Murdoch Archipelago” published in 2003. Even while
attacking the media baron, he says he and others do some good. Murdoch, for instance,
“exposes numberless sexual peccadilloes, and much lesser crime – but not dud military
campaigns or Enronesque frauds.” He specializes in sensationalist pseudo-journalism that
distorts the truth on the news and loads it with juiced-up reports on murder, mayhem,
mishaps, celebrity gossip and soft porn. Page goes on to say “the world would be better off
without News Corp.” and before he ever bought it “There’s certainly a good case that he
should not own The Wall Street Journal.”

Too late, now that the Bancroft family sold it to him for the billions he offered and muscle he
applied to get it like he always does. They might have considered former Chicago columnist
Mike Royko’s comment when he left the Sun-Times after Murdoch bought it (and later sold it
Hollinger, Inc.’s fraud convicted Conrad Black). Moving to the Tribune, he remarked “no self-
respecting  fish  would  (want  to  be)  wrapped  in  a  Murdock  paper….His  goal  is  not  quality
journalism (it’s) vast power, political power.” Murdock’s own private joke also should have
scared  them off  that  “God  doesn’t  trust  (him)  in  the  dark.”  Nor  should  anyone  anywhere,
anytime.

Page’s polemic traces Murdoch’s history in his lengthy book covering his rise from early
beginnings to his unrivaled status in today’s media world. It’s the story of power and a man
who wields it ruthlessly as a world class predator – with deception and chicanery, arrogance
and artfulness, charm and cunning and sheer muscle, will, intimidation, poisonous influence
and toadying to get his way as he generally does. Whatever Rupert wants, Rupert gets, and
nothing stands in his way. That goes for governments and his editors as well as reporters in
print and on-air. No one crosses Murdoch. Anyone practicing real journalism gets dispatched
elsewhere to pursue it.

Page explained from firsthand accounts that Murdoch newsrooms aren’t fun places to work.
He upbraids editors and interferes with their work. Also, as explained above, he uses his
operations for power play politics to bend governments to his will. As his influence grows, so
does the bending, and along with it, fake journalism bearing no resemblance to the real
kind. It’s a Murdoch specialty by a world class pariah in a media world beset with them, but
Murdoch’s the worst. He’s bereft of ethics, an authoritarian boss, and the book is full of
examples of how he throws his weight around, bullies people and prevails. It also expresses
particular displeasure about the way he cozied up to the Chinese in 1994 by removing BBC



| 5

World News (no media paragon, just classier than Murdoch) from Satellite TV Asia Region in
return for special favors he got.

Page also exposes Murdoch’s absurd claim to be an enemy of the establishment, a populist,
and battler for the common man. This from someone raised in privilege, courts the powerful,
represents entrenched wealth, is now a billionaire, benefitted from nepotism, is passing his
empire to his children, smashes print unions, runs a “bordello of papers” as the Sunday
Times called it before he bought it, and has easy access to Number 10, the White House and
other seats of power.

Page  worries  that  media  barons  cause  serious  harm by  undermining  democracy,  and
Murdoch’s  the  worst  of  the  bunch.  He  targets  the  vulnerable,  attacks  disenfranchised
minorities and bashes gays, Muslims, innocent victims of war and oppression, and anyone
getting in his way. Page warns that unless we see his threat and confront it, all free societies
are at risk.

Page also exposes the Murdoch myth of an archetypical entrepreneur whose “journalistic
(and business) genius” got him where he is. Nonsense about a man, like his father, who
uses press power for business favors to gain more power.  Yet he audaciously told his
biographer, William Shawcross, to “Give me an example. When have we ever asked for
anything?” Page has reams of it exposing Murdoch’s guile and mendacity about wanting a
“level  (media)  playing-field.”  Just  the  opposite.  He’s  obsessed  with  monopoly  control  and
smashes competition for it.

He also smashes editors who disobey him. One observer called him unhinged, out of control
and completely amoral while a former Sunday Times editor, Andrew Neil, describes the
“terrorism” Murdoch spreads throughout his empire to get his way. Neil also wrote: “Rupert
expects his papers to stand broadly for what he believes – a combination of right-wing
Republicanism from America mixed with undiluted Thatcherism from Britain.”

Murdoch’s US Fox News Flagship

Fox News smoothes the way for him as a round-the-clock Bush administration commercial
imitating real news. It debuted in 1996 and one of its on-air hosts explained the “Channel
was launched (because) something was wrong with news media….somewhere bias found its
way  into  reporting….Fox….is  committed  to  being  fair  and  balanced  (covering)  stories
everybody is reporting–and….stories….you will see only on Fox.”

Later, the Columbia Journalism Review had a different view. It reported “several” former Fox
employees “complained of ‘management sticking their fingers’ in the writing and editing of
stories to cook the facts to make a story more palatable to right-of-center tastes.” One of
them complained about never running into that before before while FAIR reported “Fox’s
signature political news show, Special Report with Brit Hume, was originally created as a
daily one-hour update devoted to the 1998 Clinton sex scandal.” So much for “fair and
balanced” real news.

This type attack never happens to a Republican and hasn’t for Fox’s presidential favorite,
Rudy Giuliani, who was sinking fast, fared poorly in early primaries and now has withdrawn
from the race. Nonetheless, his leadership failures and marital transgressions were ignored,
and  so  were  his  ties  to  friend,  business  partner  and  former  New  York  City  Police
Commissioner, Bernard Kerik. He was indicted on 16 counts of federal corruption, including



| 6

bribery, conspiracy, tax fraud, and lying on his federal disclosure forms for not reporting a
$250,000 “loan” (a likely payoff) from an Israeli billionaire that may have been sent to him
for Giuliani for favors rendered.

An added twist is that a former Kerik lover, Judith Regan, sued Murdock’s News Corp. and
accused the company of pressuring her to commit perjury to protect Giuliani’s presidential
hopes. Fox News won’t explain or cover it, but it daily airs preferential bias for Giuliani in its
slanted reporting. It’s a blatant example of unethical coverage to manipulate news for its
own purpose.

FAIR also blasted one of Hume”s regular features – “The Political Grapevine” that’s billed as
“the most scintillating two minutes in television” as a sort of right-wing “hot-sheet.” It
features  anchor  Hume “reading  off a  series  of  gossipy  items culled  from other  (generally)
right-wing”  sources.  It’s  not  subtle  and  is  blatantly  partisan  calling  Democrats,
environmentalists, the liberal media, civil rights groups, anti-war activists and Hollywood
and other liberals “villians” while Republicans are good guys or “heros who can do no
wrong.” When critics jump on Fox, it hits back claiming a responsibility to correct the “liberal
media’s bias” with Bill O’Reilly saying Fox “gives voice to people who can’t get on other
networks.” What it does, of course, is slant the news its way to please the boss, and that
means a distorted hard-right point of view only.

It also means the more people watch it, the less informed they are as News Dissector Danny
Schechter explained about all TV news in his candid insider’s book “The More You Watch,
The Less You Know.” That doesn’t bother Murdoch who spends millions for lobbying and
hundreds of thousands more for political contributions – mostly to Republicans but also to
friendly  Democrats  to  buy  and  keep  his  growing  influence.  It  pays  off  with  senators  like
Trent Lott once telling the Washington Post: “If it hadn’t been for Fox, I don’t know what I’d
have done for the news.” He means a right-wing echo chamber pretending to be unbiased.

Long-time Republican operative Roger Ailes runs it for Murdock with FAIR once quoting
former senior Bush aide Lee Atwater saying he operates on “two speeds – attack and
destroy.” He also called Clinton a “hippie president,” refers to liberals as “bigots,” and
assures all on-air programming conforms to his views. Only Republicans get hired to air
them and those screened for jobs are asked to be sure.

As for punditry and political debate, here’s how FAIR characterizes it: on shows like Hannity
&  Colmes,  The  O’Reilly  Factor  and  The  Beltway  Boys  it’s  like  watching  “a  Harlem
Globetrotters game (knowing) which side is supposed to win.” Or maybe pro wrestling. The
discussion is so lopsided, it’s impossible hiding Fox’s partisanship, and it shows with on-air
hosts  like  Tony  Snow endorsing  Republican  Bob  Dole  for  President  in  1996 and  then
seamlessly becoming White House press secretary from May, 2006 to September, 2007.
Other  Fox  “journalists”  are  as  bad  and  collect  handsome fees  addressing  Republican
gatherings  and  corporate  interest  groups  with  big  name ones  like  O’Reilly  reportedly
charging $50,000 per engagement on the lecture circuit delivering red meat to audiences
that love it.

So do hard core Fox viewers who swallow the channel’s pro-Bush, pro-war, pro-occupation
America uber alles type journalism combined with juiced-up infotainment reports imitating
real  news.  It  makes  it  hard  knowing  where  one  ends  and  the  other  begins.  In  the
mainstream, much of it is the same, and all of it defiles what journalism should do –



| 7

— be the principle  source  of  political  information  to  create  an informed citizenry  Jefferson
said was “the bulwark of a democracy;”

— provide a wide range of opinion and analysis of all key issues affecting everyone;

— hold governments accountable to the public interest and not just the privileged elite part
of it; and generally

— “comfort the afflicted and afflict the comfortable.”

Murdoch and the rest of the dominant media fail the test. Their concentrated power blunt
democracy by destroying its  essential  free marketplace of  ideas.  Today,  social  control
substitutes for diversity, free expression, and an informed electorate; pro-business ideology
trumps  the  greater  good;  and  the  single-minded  pursuit  of  profit  triumphs  over  beneficial
social change. Combating it means confronting the media barons who are as determined as
Murdoch to squash us.

Organizations like Free Press are doing it. It’s a “national nonpartisan organization working
to  increase  informed  public  participation  in  crucial  media  policy  debates.”  It  aims  to
“generate policies that will produce a more competitive and public interest-oriented media
system with a strong nonprofit and noncommercial sector” promoting greater diversity. The
more democratic our media, the more accountable government will be to public concerns.
Free Press focuses on four broad areas to help: “media ownership” for greater competition
and diversity; “independent and public media” free from the single-minded pursuit of profit;
“internet freedom” from corporate control; and “media reform” of a corrupted system aided
by government that must end.

To happen, public participation is essential, and for that organizations like Free Press are
crucial. Corporate media control is the core issue of our time along with overall corporate
dominance with governments  as  their  handmaiden.  Democracy and a free society  are
impossible unless that changes. It’s we the people vs. the Murdochs of the world, and we’ve
only just begun fighting back.

Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.  

Also visit his blog site at www.sjlendman.blogspot.com.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2008

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman
About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached

mailto:lendmanstephen@sbcglobal.net
http://www.sjlendman.blogspot.com
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman


| 8

at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

