Center for Research on Globalizaticn

Behind the Syrian Network for Human Rights: How
an Opposition Front Group Became Western Media’s
Go-to monitor

This is part one in an investigation into government-funded, opposition-linked
NGOs that pose as impartial monitors and investigators of the Syrian conflict.

By Max Blumenthal Region: Middle East & North Africa
Global Research, June 25, 2019 Theme: Intelligence, Media Disinformation,
The Grayzone 14 June 2019 US NATO War Agenda

In-depth Report: SYRIA

Top media outlets turn to the Syrian Network for Human Rights (SNHR) for figures on deaths
and detentions, never noting the group’s seamless connection to Syria’s opposition, the
support it receives from states that waged war on the country, or its open lobbying for US
military intervention.

X%k

The Syrian Network for Human Rights (SNHR) portrays itself as a neutral “monitor” of Syria’s
bloody war. In recent years, the group has become a go-to source for corporate media
outlets.

Major US newspapers, human rights organizations, and even governments have credulously
echoed SNHR’s dubious reports. But not once have these institutions questioned what
exactly the organization is, who funds it, and what its relationship is to Syria’s armed
opposition.

An investigation by The Grayzone reveals that the Syrian Network for Human Rights is far
from the impartial arbiter that it has been sold as. In reality, it is a key player in the Syrian
opposition. Currently based in Qatar, SNHR is funded by foreign governments and staffed by
top opposition leaders.

This “monitoring group” has even openly lobbied for “immediate intervention” in Syria by an
“international coalition,” citing NATO’s 1999 bombing of Yugoslavia as a model. These
explicit calls for foreign military intervention have been repeated for years by SNHR itself, as
well as by the organization’s leaders.

Yet one would never know this side of the SNHR'’s activities from corporate media reporting.
An ‘independent monitoring group’ run by the Syrian opposition

On May 11, The New York Times published an exposé claiming to provide new details of a
“secret, industrial-scale system of arbitrary arrests and torture prisons” in Syria. Filed from
Turkey by reporter Anne Barnard, this article centered around the eyebrow-raising claim
that 128,000 people have never emerged from Syrian prisons, “and are presumed to be



https://www.globalresearch.ca/author/max-blumenthal
https://thegrayzone.com/2019/06/14/syrian-network-for-human-rights-opposition-snhr/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
https://www.nytimes.com/2019/05/11/world/middleeast/syria-torture-prisons.html

either dead or still in custody.”

The Times’ source for this shocking statistic was the Syrian Network for Human Rights,
which Barnard described as an “independent monitoring group that keeps the most rigorous
tally.”

SNHR also supplied key data for a June 2 report by Washington Post reporter Louisa
Loveluck on the arrests of Syrian refugees who have returned home. The group insisted that
“2,000 people have been detained after returning to Syria during the past two years.”

In the past few years, SNHR has been uncritically cited by major news outlets, from The
Guardian to The Intercept to The Daily Beast. Western journalists have unquestioningly
regurgitated SNHR data to provide statistical heft to gut-wrenching reports on the Syrian
government’s alleged abuses.

Even Amnesty International turned to the group for help on a widely promoted report on

Syria’s Sednayah Prison. On its website, SNHR boasts that it was the second-most cited

source in the US State Department’s 2018 report on the human rights situation in Syria.

When it is cited in mainstream media, SNHR is almost invariably characterized as a neutral
observer without any agenda beyond documenting death and abuse. In Barnard’s article,
the group was described as “independent,” absurdly implying that it was not affiliated in
any way with governments or individuals that have participated in the Syrian conflict.

While there may be little doubt that the Syrian government presides over a harsh police
state apparatus, it has also been the target of one of the most expensive and sophisticated
disinformation campaigns in recent history.

Seeking to stimulate support among a war-weary Western public for US military
intervention, a collection of billionaires and foreign governments has leveraged hundreds of
millions of dollars into a high-tech information war waged by NGOs, insurgent-linked civil
society groups, and mainstream corporate media.

The Syrian Network for Human Rights has emerged as one of the most important cogs in
this operation. Posing as a professional human rights organization, SNHR has functioned as
a publicity arm of the Syrian opposition, operating out of Doha, Qatar and collaborating with
the opposition’s “embassy” there under the direction of Syrian opposition leaders.

On SNHR'’s board of directors sits Burhan Ghalioun, the longtime leader of the Western- and
Gulf-backed Syrian National Council, which was founded as an opposition government-in-
exile.


https://www.washingtonpost.com/world/assad-urged-syrian-refugees-to-come-home-many-are-being-welcomed-with-arrest-and-interrogation/2019/06/02/54bd696a-7bea-11e9-b1f3-b233fe5811ef_story.html?utm_term=.ce2b48f31469
http://sn4hr.org/blog/2019/03/15/53438/
http://sn4hr.org/blog/2019/03/15/53438/
http://sn4hr.org/public_html/wp-content/pdf/english/Organizational_Structure_en.pdf

= Dr. Burhan Ghalioun
Head of research and a professor of political
sociology at Sorbonne University in France
Dr. Ghalioun was born in Homs, Syria on 3
May, 1945, and had his philosophy and social
science from Damascus University and a diplo-
ma in general education, before receiving his
directorate in political science and one in phi-
losophy and humanities from the University of
Paris VIII. He worked as a lecturer at the Univer-
sity of Algeris's Institute of Social Science,

@ @ @ @ @ snhr info@snahr.org www.snahrorg ~

and a consultant at the UNESCO. Dr. Ghalioun also headed the Center for Contemporary
East Studies at Sorbonne University. Dr. Ghalioun is the author of a number of books,
researches, studies, and articles in both Arabic and foreign languages. In addition. Dr. Ghalioun
worked with a wide range of international and Arabic research centers.

Ghalioun’s bio at SNHR’s website (above) fails to acknowledge his role as a leader of the opposition SNC

The Syrian Network for Human Rights has a reputation for warping numbers to support its
ulterior regime change agenda, while relentlessly downplaying the crimes of Salafi-jihadist
militias, including ISIS and al-Qaeda’s local affiliate, Jabhat al-Nusra.

What's more, the group’s leadership has openly clamored for Western military intervention,
most recently after it issued a dubious report in May on alleged Syrian government chemical
attacks that turned out to be sourced to an al-Qaeda affiliate comprised entirely of foreign
fighters.

In a report on its website, SNHR acknowledges that it is “funded by states,” though it does
not disclose which ones those are.

Given the ideological composition of its leadership and their basing in Qatar, it is easy to
deduce that those government funders are the same ones that have bankrolled an Islamist
insurgency in Syria to the tune of several billion dollars, costing many thousands of lives and
helping to fuel a refugee crisis of titanic proportions.

The Syrian Network for Human Rights (@SNHR) is totally nontransparent, but
quietly admitted it is funded by "states" https://t.co/T2yFTpxXAXx

pic.twitter.com/PqQWRBQbRKX
— Ben Norton (@BenjaminNorton) September 25, 2017

So why have so many journalists who depended on SNHR omitted vital context like this

| 3


http://sn4hr.org/public_html/wp-content/pdf/english/Organizational_Structure_en.pdf
https://twitter.com/snhr?ref_src=twsrc%5Etfw
https://t.co/T2yFTpxXAx
https://t.co/PqWRBQbRKX
https://twitter.com/BenjaminNorton/status/912374815121698817?ref_src=twsrc%5Etfw

while attempting to pass the group off as “independent”? Perhaps because providing
readers with the full truth about the organization would raise questions in their minds about
its credibility - or lack thereof - and expose yet another journalistic narrative designed to
trigger Western military intervention.

Citing the Syrian Network for Human Rights as an independent and credible source is the
journalistic equivalent of sourcing statistics on head trauma to a research front created by
the National Football League, or turning to tobacco industry lobbyists for information on the
connection between smoking and lung cancer. And yet this has been standard practice
among correspondents covering the Syrian conflict.

Indeed, Western press has engaged for years in an insidious sleight of hand, basing reams
of shock journalism around claims by a single, highly suspect source that is deeply
embedded within the Syrian opposition - and hoped that no one would notice.

Expert: SNHR is ‘more partisan and less objective’ than other pro-opposition monitors

The Syrian Network for Human Rights has spent years systematically whitewashing and
downplaying the crimes of ISIS, al-Qaeda, and other extremist groups while inflating the
numbers of those killed by government forces.

In a typically slanted report in 2017, SNHR claimed that the Syrian government was
responsible for over 92 percent of all deaths during the conflict. Meanwhile, the group
reported that “extremist Islamic groups” like ISIS and al-Qaeda’s local franchise were
responsible for less than 2 percent of those killed. As usual, the organization provided
nothing to back up its absurd numbers other than a cartoon graph.

SNHR'’s death tolls stand in stark contrast with those of the Syrian Observatory for Human
Rights (SOHR), another widely cited organization dedicated to tracking casualties in the
Syrian conflict.

Based in Coventry, England and run by a single pro-opposition figure, Rami Abdulrahman,
the SOHR has received funding from the British Foreign Office to monitor deaths in Syria.

But unlike SNHR, SOHR has asserted that the death toll among government forces has been
almost equal to that of opposition fighters, with over 60,000 dying to beat back a foreign-
backed insurgency.

Even the explicitly pro-opposition, UK-based "monitoring group” SOHR is
acknowledging that more than 1/3rd of the people who have been killed in the
war in Syria are pro-government forces — roughly equal to the number of
rebels who have been killed.https://t.co/oTcJfwApR7
pic.twitter.com/rH4Zq8)G2g

— Ben Norton (@BenjaminNorton) March 12, 2018

Because numbers like these undermine the one-sided narrative fashioned by Western media
and NGOs dedicated to regime change, many have turned to SNHR instead for more
politically convenient statistics spun out through graphics simple enough for a child to
digest.


https://twitter.com/BenjaminNorton/status/912375242143797248
https://thegrayzone.com/2018/06/06/syrian-observatory-for-human-rights-funding-sohr-uk-government/
https://t.co/oTcJfwApR7
https://t.co/rH4Zq8JG2g
https://twitter.com/BenjaminNorton/status/973275858499723264?ref_src=twsrc%5Etfw

“SOHR is more reliable than SNHR, which is closely associated with the Syrian
opposition,” explained Joshua Landis, professor of international and area
studies at the University of Oklahoma and a leading expert on Syrian affairs, in
an interview with The Grayzone.

“SOHR is also associated with the opposition, but the head is sympathetic to
the Kurdish opposition which perhaps makes him a bit more even handed than
either of the main antagonists, who have been known to play fast and loose
with the facts,” he said.

Landis emphasized that “SNHR is more partisan and less objective” than the pro-opposition
SOHR, adding that “it is impossible to know what the real statistics are for the obvious
reasons.”

Indeed, the United Nations stopped tabulating deaths in the Syrian conflict in 2014, citing
the difficulty it had in obtaining even remotely accurate numbers.

Another chemical “red line” deception?

Not only has the Syrian Network for Human Rights conjured up ridiculously slanted death toll
numbers, it recently made suspicious claims of chemical weapons use by the Syrian
government in an overt bid to trigger US military intervention.

On March 27, as Syrian forces closed in on the province of Idlib, the home of the rebranded

al-Qaeda affiliate known as Hayat Tahrir al-Sham (HTS), SNHR claimed that the Syrian
government used a missile launcher to fire “poison gas” at an HTS position in the eastern
suburbs of Latakia. The attack “caused breathing difficulty, redness of the eyes and tearing”
among the targets, according to SNHR.

The US State Department seemed to echo the suspicious information reported by SNHR to
claim without concrete evidence on March 19 that it had received “indications of any new
use of chemical weapons by the regime.”

SOHR issued a report of its own, however, that undercut the claims by SNHR and the US.
According to SOHR,

“the Turkestani [Islamic] party is the source and basis of the news adopted by
the United States of America about the shelling by the regime forces using
chlorine gas.”

The SOHR noted that one Turkestani Islamic Party fighter who claimed to have been
attacked by chemical gas had asthma.

The Turkistan Islamic Party (TIP) is comprised largely of Uyghur Muslim militants from
China’s Xinjiang region who are allied with HTS in Syria and Al Qaeda on a global level. TIP
leadership has called on foreign Muslims to wage jihad in Syria, publishing an online
recruitment video in 2018 that celebrated the 9/11 attacks as holy retaliation against a
decadent United States awash in homosexuality and sin.



https://www.theatlantic.com/international/archive/2014/01/un-stopped-updating-its-syria-death-toll/356758/
https://thegrayzone.com/2019/05/31/us-missiles-al-qaeda-turkey-syria-idlib/
https://thegrayzone.com/2017/04/05/al-qaeda-syria-idlib-chemical-attack/
https://thegrayzone.com/2017/04/05/al-qaeda-syria-idlib-chemical-attack/
http://sn4hr.org/blog/2019/05/27/53708/
https://www.state.gov/alleged-use-of-chemical-weapons-by-the-assad-regime-in-northwest-syria/
http://www.syriahr.com/en/?p=128758
https://www.longwarjournal.org/archives/2018/07/analysis-the-turkistan-islamic-partys-jihad-in-syria.php
https://www.longwarjournal.org/archives/2018/07/analysis-the-turkistan-islamic-partys-jihad-in-syria.php

Children of the Turkistan Islamic Party, the apparent source for SNHR and the State Department'’s
dubious claim of a chemical attack in Idlib

Fadel Abdul Ghani, the chairman of the opposition-linked SNHR, suggested openly in his
group’s dubious report of chemical weapons use that his intention was to see the US
intervene in support of Islamist extremist militias like HTS and TIP.

“The US president, the French president and the British Prime Minister have
threatened the Syrian regime that if chemical weapons are used again, there
will be a decisive response,” Abdul Ghani stated. “Syrian society is still waiting
for these leaders to fulfill the promises made, and to hold the Syrian regime to
account in a serious and effective way.”

Abdul Ghani has openly advocated for US military intervention for years, telling The Atlantic
in 2013 that any civilian deaths by American airstrikes were preferable to the preservation
of Assad’s rule.

“If Assad continues without any intervention, everyday we will keep losing 100
to 120 people,” Abdul Ghani said. “We have no choice. If we don’t try to take
out Assad’s missiles and tanks, he will continue using them against civilians.”

In May 2019, SNHR once again made a public call for foreign military intervention, based on
dubious claims of a chemical weapons attack.

On May 27, the ostensible monitoring group published a report subtly entitled “The Syrian
Regime Uses Chemical Weapons Again in Latakia and the United States, France, Britain and
the Civilized Countries of the World Must Fulfill Their Promises.”

The intention of the report was made as explicit as it could be. The subtitle read,
“Immediate Intervention Must Be Made Through an International Coalition to Protect
Civilians in Syria Like the NATO Intervention in Kosovo.”

SNHR disposed of any pretense of being an impartial observer and clearly invoked NATO’s


https://www.facebook.com/snhr/posts/1279367945544598
https://www.theatlantic.com/international/archive/2013/09/why-human-rights-groups-dont-agree-on-what-to-do-about-syria/279360/
http://sn4hr.org/blog/2019/05/27/53708/

1999 bombing of Yugoslavia, which ultimately balkanized and destroyed the state, as an
example that should be repeated in Syria.

The Syrian Regime Uses Chemical
Weapons Again in Latakia and the
United States, France, Britain and the
Civilized Countries of the World Must
Fulfill Their Promises

Immediate Intervention Must Be Made
Through an International Coalition to
Protect Civilians in Syria Like the NATO
Intervention in Kosovo

SNHR

SYRIAN NETWORK FOR HUMAN RIGHTS

busigll Ggial dygull dSuiall

Monday, May 27, 2019

A pro-Tory, Qatar-based arm of the opposition

Wael Aleji, the SNHR’s spokesperson, has not been shy with his views either. On Twitter,
Aleji has likened the UK Labour Party of anti-war leftist Jeremy Corbyn to Adolf Hitler’'s
National Socialist Party, and praised a vitriolic piece by neoconservative pundit Nick Cohen
branding Corbyn as “Hezbollah’s man in London.”

Aleji not only endorsed UK Prime Minister Theresa May’s decision to support US airstrikes on
Syrian in 2018, he has explicitly identified himself as a member of the UK's Conservative
Party.

@David_Cameron well done Mr. Prime Minister, so proud of you and our party.
Keep Syria in mind

— Wael Aleji (@waelaleji) May 8, 2015

While SNHR previously identified its location as England, its office there is currently listed as
“dormant.” Little is known about who supports the group — although, again, it
acknowledges on its own about page that it is “funded by states.”


https://monthlyreview.org/2007/10/01/the-dismantling-of-yugoslavia/
https://twitter.com/waelaleji/status/726164995193577472
https://twitter.com/waelaleji/status/618402317826682880
https://www.facebook.com/wael.aleji/posts/10156339779726834
https://twitter.com/David_Cameron?ref_src=twsrc%5Etfw
https://twitter.com/waelaleji/status/596553412822589440?ref_src=twsrc%5Etfw
https://suite.endole.co.uk/explorer/postcode/rg45-7qs
https://suite.endole.co.uk/explorer/postcode/rg45-7qs

The organization has openly collaborated with the opposition Syrian National Council’s
“embassy” in Doha, Qatar to launch a traveling art exhibition promoting its work around the
country. Qatar is the Gulf monarchy that heavily funded Islamist insurgent groups in Syria,
including Jabhat al-Nusra, the local affiliate of al-Qaeda that rebranded as HTS.

Many of the Syrian exiles on the SNHR’s board of directors are based in Qatar, occupying
positions at Doha University and other government institutions.

Another leading figure on the SNHR board, former chairman of the Syrian National Council
Burhan Ghalioun, once courted the West with promises to end Syria’s relationship with Iran
and Palestinian resistance forces if it helped install him and his exiled council as the
country’s new rulers.

With figures like Ghalioun on the SNHR'’s board, it should be hard to dispute that the
organization acts as a de facto arm of the Syrian opposition. And yet reporters like the New
York Times’ Anne Barnard have overlooked these inconvenient facts to describe the group
as “independent.”

The SNHR did not respond to an interview request from The Grayzone.
Regime change journalism, hosted by Democracy Now, endorsed by Hillary Clinton

As a former Beirut bureau chief for the New York Times who now enjoys a fellowship at the
notoriously hawkish Council on Foreign Relations, Barnard would be hard to describe as a
progressive muckraker. Yet her curiously sourced report on Syrian prisons earned her an
invite nonetheless from progressive news program Democracy Now.

Barnard told Democracy Now host Amy Goodman that the Syrian government was
“vacuuming up people literally including followers of Gandhi,” suggesting that the rebellion
was entirely peaceful while ignoring evidence that the opposition engaged in lethal violence

just weeks into the revolt.

In a subsequent question-and-answer session at Reddit, Barnard described a militarized
Syrian insurgency that saw the al-Qaeda affiliate Jabhat al-Nusra assume a leading role in
taking over large swaths of the country as “a movement for reform and democracy.”

Barnard appeared upset that the United States had failed to intervene directly to affect
regime change.

“President Barack Obama spoke loudly, calling for Mr. al-Assad’s ouster,” she
said, “but carried a small stick. He backed off from even symbolic enforcement
of the red line he had set.”

Barnard’s article ultimately earned an endorsement from former US Secretary of State
Hillary Clinton, who called it “a remarkable piece of journalism.”

This might be a first for me. https://t.co/EzZXCdPVa8p
— Anne Barnard (@ABarnardNYT) May 14, 2019


https://www.thepeninsulaqatar.com/article/07/11/2018/Exhibition-draws-attention-to-forcibly-disappeared-Syrians
https://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204397704577070850124861954
https://www.cfr.org/fellowships/edward-r-murrow-press-fellowship
https://thegrayzone.com/2017/03/21/david-rockefeller-us-foreign-policy-cia-kissinger/
https://www.salon.com/2019/04/21/reporter-sharmine-narwani-on-the-secret-history-of-americas-defeat-in-syria/
https://t.co/EzXCdPVa8p
https://twitter.com/ABarnardNYT/status/1128347855201161217?ref_src=twsrc%5Etfw

To gather data documenting the staggering human toll of Syria’s “secret prison network”
the New York Times reporter turned to the SNHR, calling it an “independent human rights
group” that keeps “the most meticulous count” of prison deaths.

In an interview with the New Yorker, Barnard vouched for the credibility of SNHR and the
rigor of its research methods.

“Their numbers are actual counts of reports that they get,” she said. “They
have people on the ground and people outside Syria, and they basically just
take phone calls, and they also have a form on their Web site that you can fill
in. They go through the detailed report to them, they verify what they can, and
they take this actual tally.”

After opening her piece with bracing testimony from a Syrian who described himself as a
former prisoner, Barnard introduced a staggering statistic to demonstrate the scope of
brutality by the Syrian government:

“Nearly 128,000 have never emerged [from Syrian prisons], and are presumed
to be either dead or still in custody, according to the Syrian Network for Human
Rights, an independent monitoring group that keeps the most rigorous tally.”

Nearly 14,000 were “killed under torture,” she wrote, citing the same SNHR report.

Again, there is little debate that the Syrian government has used brutal methods to counter
an extremist insurgency that has been funded, armed, and trained with billions of dollars
from numerous foreign nations. What is in dispute are the actual numbers — and the
magnitude — of deaths and victims of these tactics. And SNHR’s have been comically
absurd.

SNHR claimed in the blog post linked by the New York Times that nearly 14,000 people were
tortured to death by Syrian government forces, yet it provided no evidence or
documentation beyond a single cartoon chart. At the same time, the group claimed that
only 32 people were tortured to death by the genocidal extremists in ISIS, and just 21 by the
rebranded al-Qaeda affiliate, Hayat Tahrir al-Sham.

The notion that ISIS and al-Qaeda tortured only 53 people to death in Syria over eight years
is risible. However, Barnard and her editors at the Times seem to have accepted this claim
as indisputable truth, requrgitating it without a hint of skepticism.

Barnard did not respond to emailed questions about the SNHR.
Providing sourcing for US State Department, Amnesty, and The Intercept

The New York Times is not the only mainstream institution to have depended heavily on
dubious allegations by the Syrian Network for Human Rights. The group brags that it came
in second place for citations in the US State Department’s 2018 report on the human-rights
situation in Syria.

SNHR’s report on human-rights violations by the Kurdish-led anti-ISIS coalition was
promoted enthusiastically by the Daily Beast's Roy Gutman, a longtime critic of the Kurdish



https://www.newyorker.com/news/q-and-a/a-times-reporter-documents-the-horror-of-syrias-torture-sites
http://sn4hr.org/blog/2018/09/24/death-toll-due-to-torture/
http://sn4hr.org/blog/2018/09/24/death-toll-due-to-torture/
http://sn4hr.org/blog/2019/03/15/53438/state4/
http://sn4hr.org/blog/2019/03/15/53438/state4/
https://www.thedailybeast.com/syria-rights-monitor-charges-us-with-negligence-and-war-crimesbut-wants-troops-to-stay-and-fix-things
https://exiledonline.com/the-war-nerd-a-response-to-neocon-hit-man-roy-gutman/

YPG. However, unlike virtually every other mainstream reporter, Gutman at least hinted at
SNHR’s alignment with the Syrian opposition, noting that it was a “Qatar-based human
rights group, echoing the position of the Turkish government...”

In September 2018, The Intercept’s Murtaza Hussain and Mariam Elba relied on SNHR for
numbers of those disappeared into “the sprawling prison network maintained by the Assad
government.” (Oddly, the number of secret detainees they cited was 82,000, which means
that the Syrian government would have had to have disappeared a whopping 46,000 people
in an eight-month period to reach the figure Barnard quoted in the New York Times.)

It was one of many instances in which The Intercept cited SNHR as a credible “watchdog
group” without disclosing its seamless ties to the Syrian opposition and the state backers of
the Islamist insurgency.

According to the Syrian Network for Human Rights, there are at a minimum
95,000 forcibly disappeared persons in Syria, with almost 82,000 of these
people having disappeared into the sprawling prison network maintained by

the Assad government. https://t.co/4zDUJv0thc
— The Intercept (@theintercept) September 10, 2018

The Syrian Network for Human Rights has also been a go-to source for The Guardian, which
relied on the group and various other opposition-tied outfits like the Violations
Documentation Center to claim that Russian airstrikes in Syria have been more deadly than
those by the US-led coalition, which is reported by those groups to have killed 1,600
civilians in Ragqga alone. (The Guardian referred to SNHR merely as “a UK-based
organization.”)

In her article for the New York Times, Barnard relied on a widely discussed 2017 Amnesty
International report to claim that Syria’s Saydnaya Prison was a “mass execution center”
where “thousands were hanged after summary trials.” That report, headlined with the
tabloid title “Human Slaughterhouse” and supplemented with CGl-style storytelling graphics,

also relied heavily on unsourced claims provided by SNHR.

According to Amnesty, anywhere from 5,000 to 13,000 prisoners were summarily executed
at Saydnaya. However, the international NGO provided no data to support this claim,
conceding in a footnote on page 17 of its report that its data was based entirely on
hypothetical calculations.

+* These estimates were based on the following calculations. If between seven and 20 were killed every 10-15 days
from September to December 2011, the total figure would be between 56 people and 240 people for that period. If
between 20 and 50 were killed every week between January and Movember 2012, the total figure would be between
880 and 2,200 for that period. If between 20 and 50 people were killed in 222 execution sessions (assuming the
executions were carried out twice a week twice a menth and once a week once a month) between December 2012 and
December 2015, the total figure would be between 4,400 and 11,100 for that period. These calculations produce a
minimum figure of 5,336, rounded down to the nearest thousand as 5,000, and 13,540, rounded down to the
nearest thousand as 13,000,

2 pwmnesty International was informed by 2 Syrian lawyer based in Damascus as well a5 experts on detention in Syria
that referrals to Saydnaya and trials at the Military Field Court in al-Gaboun continued after December 2015.
Interview with experts on detention in Syria on 1 Novemnber 2016 and with a Syrian lawyer on 11 Nowvember 2016.
*2 wmnesty International interviews with a former prison official on 27 April 2016 and with detainees held in the

vakidm Rildimer s T Ll o memA T Miadebmae M7 E The Aabos of dbhe mesmisdambind semmeaekins aemem memcsiddod bo Aem emmemdao

The footnote where Amnesty admits that its Saydnayah death toll is based on hypothetical
| 10


https://theintercept.com/2018/09/10/syria-death-notices-assad/
https://theintercept.com/2019/02/09/douma-chemical-attack-evidence-syria/
https://theintercept.com/2017/12/17/syria-peace-talks-eastern-ghouta/
https://theintercept.com/2017/12/17/syria-peace-talks-eastern-ghouta/
https://t.co/4zDUJv0thc
https://twitter.com/theintercept/status/1039169586346766336?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.theguardian.com/global-development/2017/dec/07/children-bear-lethal-impact-syrian-war
https://www.theguardian.com/world/reality-check/2016/oct/12/reality-check-are-us-led-airstrikes-on-syrians-as-bad-as-russias
https://www.militarytimes.com/news/pentagon-congress/2019/04/26/groups-say-airstrikes-by-us-led-coalition-killed-1600-civilians-in-raqqa/
https://www.militarytimes.com/news/pentagon-congress/2019/04/26/groups-say-airstrikes-by-us-led-coalition-killed-1600-civilians-in-raqqa/
https://www.theguardian.com/global-development/2017/dec/07/children-bear-lethal-impact-syrian-war
https://www.amnestyusa.org/files/human_slaughterhouse.pdf
https://consortiumnews.com/2017/02/11/amnesty-international-stokes-syrian-war/

mathematical calculations

Later, on page 40, Amnesty acknowledged that “the exact number of deaths in Saydnaya is
impossible to specify.” The NGO then revealed that it documented only 375 deaths at the
prison over a five-year period, and thanks to allegations “verified” by SNHR.

Like virtually every other organization that depended on SNHR’s claims, Amnesty referred to
the SNHR simply as a “monitoring group,” not noting its intimate connection to the Syrian
opposition.

In Barnard’s New York Times report, SNHR was cited alongside an interconnected array of
NGOs and individuals with documented ties to the Syrian opposition. As with SNHR,
absolutely no context was provided to inform readers about the political agenda of these
organizations, or about the direct support they received from states that have fueled the
extremist insurgency in Syria.

Through omissions like these, regime change propaganda has been carefully repackaged as
news that’s fit to print.

Part two of this investigation will examine another widely cited, opposition-tied source that
has been widely cited by US mainstream media in coverage of Syria. It is the Commission
for International Justice and Accountability (CIJA). With a tightly-knit coterie of lawyers,
faceless Salafi-jihadist insurgents, and an intelligence network spanning from Washington to
Doha, this group of so-called “document hunters” is honing the latest tactic in the West's
regime-change toolbox.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Max Blumenthal is an award-winning journalist and the author of several books, including
best-selling Republican Gomorrah, Goliath, The Fifty One Day War, and The Management of
Savagery. He has produced print articles for an array of publications, many video reports,
and several documentaries, including Killing Gaza. Blumenthal founded The Grayzone in
2015 to shine a journalistic light on America’s state of perpetual war and its dangerous
domestic repercussions.

All images in this article are from The Grayzone

The original source of this article is The Grayzone
Copyright © Max Blumenthal, The Grayzone, 2019

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Max Blumenthal

|11


https://www.amazon.com/Republican-Gomorrah-Inside-Movement-Shattered/dp/1568584172
https://www.amazon.com/Goliath-Life-Loathing-Greater-Israel/dp/1568586345
https://www.amazon.com/51-Day-War-Ruin-Resistance/dp/156858511X
https://www.versobooks.com/books/2868-the-management-of-savagery
https://www.versobooks.com/books/2868-the-management-of-savagery
https://killinggaza.com/
https://thegrayzone.com/2019/06/14/syrian-network-for-human-rights-opposition-snhr/
https://www.globalresearch.ca/author/max-blumenthal
https://thegrayzone.com/2019/06/14/syrian-network-for-human-rights-opposition-snhr/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/max-blumenthal

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 12


mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

