
| 1

Beheading of James Foley: Media Spies Put All
Journalists in Danger

By Wayne Madsen
Global Research, August 27, 2014
Strategic Culture Foundation

Theme: Intelligence, Media Disinformation

The increasing tendency of  the Central  Intelligence Agency and other  U.S.  intelligence
agencies to disregard previous prohibitions against the use of journalists as agents puts
every legitimate reporter around the world in jeopardy. The CIA has a checkered past in the
use of journalists as intelligence agents. The practice was common in the 1960s and early
70s but was banned by Presidents Gerald Ford and Jimmy Carter. However, when President
Ronald Reagan helped reignite the Cold War, the CIA again began using journalists as
intelligence agents. The practice put a number of journalists in jeopardy, especially those
taken captive by guerrillas groups during the Lebanese civil war. There is nothing to suggest
any president since Reagan has discontinued the practice of using journalists as agents.

Intelligence agents operating under journalistic cover can take a number of forms:

– Journalists who openly work for media operations linked officially to past and current
CIA operations. These include Radio Free Europe / Radio Free Liberty, Radio Free Asia,
Alhurra, Radio Sawa, Radio and TV Marti, and to some extent, the Voice of America.

– Journalists who work for work for accredited news media companies who agree to
work covertly for U.S. intelligence. Such journalists have been known to work for The
Washington Post, the International Herald Tribune, and President Barack Obama’s one-
time  employer,  Business  International  Corporation  of  New  York  City,  publisher  of
executive business and political newsletters. CIA director Richard Helms had previously
worked as a reporter for United Press International.

– Journalists who work for start-up publications linked to the CIA or CIA fronts, including
the the Kyiv Post, Cambodia Daily, Burma Daily, Kabul Weekly, and Lidove Noviny of
Prague.

– Freelance journalists who become embedded with U.S. military and paramilitary forces
and work for one or more media operations having very low profiles.

Journalists  working  for  media  operations  financed  by  the  U.S.  government’s  Broadcasting
Board of Governors have been known to leave legitimate media organizations, where they
have already established strong journalistic  credentials  and high-level  contacts,  to  join
government operations like Radio Free Europe and the others to carry out assignments for
U.S. intelligence.

One of the CIA’s favorite nesting grounds for its journalist-agents during the Cold War was
the International Herald Tribune, formerly the Paris Herald Tribune,  based in Paris. The
paper was eventually jointly owned by The Washington Post and New York Times. The

https://www.globalresearch.ca/author/wayne-madsen
http://www.strategic-culture.org/news/2014/08/27/media-spies-put-all-journalists-in-danger.html
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

managing editor of the Herald Tribune News Service, Nathan Kingsley, left the paper’s Paris
headquarters to be the head of  Radio Free Europe’s news service in Munich.  Kingsley
replaced  Gene  Mater  who  became  the  public  affairs  spokesman  for  the  Free  Europe
Committee in New York. Radio Free Europe and the Free Europe Committee were both
connected to the CIA.

Publisher of the International Herald Tribune John Hay Whitney, a former U.S. ambassador to
Britain, was involved in setting up a CIA media operation called Kern House Enterprises, a
CIA  proprietary  firm  registered  in  Delaware.  The  British  branch  of  Kern  House,  not
surprisingly located at Kern House in London, ran a CIA news service called Forum World
Features (FWF), which, in turn, was linked to another CIA front, the Congress for Cultural
Freedom (CCF) in Paris. The CCF published, on behalf of the CIA, two periodicals,Encounter
and Information Bulletin. FWF sold its news stories to 50 newspapers around the world,
including 30 in the United States. FWF, which was established in 1965 and overseen by
Kermit Roosevelt, the CIA’s architect of the overthrow of Iran’s democratic government in
1953, also published Conflict Studies,  a scholarly journal  that was among the first  to hype
the «threat» of global terrorism in the early 1970s. FWF could tap any of its agents as FWF
journalists and send them on assignment. One such agent-journalist was assigned to the CIA
station in Bangkok.

For years, the CIA operated the Rome Daily American in Italy. The English-language paper’s
editor was a former reporter for the Associated Press. The paper was published by the same
press that printed the small Italian-language newspaper representing the views of the Italian
Social Democratic Party. The Daily American folded in 1986.

Another  newspaper  operated  by  the  CIA  was  the  South  Pacific  Mail,headquartered  in
Santiago, Chile and operated by CIA agent David Atlee Phillips. The English-language South
Pacific  Mail  was distributed in  Chile  and several  South Pacific  nations  and territories,  from
New Zealand and the Samoan isles to the New Hebrides and Tonga. Phillips, who would later
be identified as a key facilitator of the assassination of President John F. Kennedy in Dallas,
said that he and some 200 other journalists with whom he was familiar eagerly signed
secrecy agreements with the CIA upon their  recruitment as agents.  Among those who
signed such agreements was Arthur Hays Sulzberger, the publisher of The New York Times.

Operation  Mockingbird  was  a  CIA  operation  to  influence  the  coverage  established  news
media  organizations  gave  to  news  events.  Included  in  the  CIA  news  media  influence
operations were Time magazine, Christian Science Monitor,  Newsweek, The Washington
Post,  The  New  York  Herald-Tribune,  Saturday  Evening  Post,  The  Miami  Herald,  The
Washington Star,and Copley News Service.

Austin Goodrich was a freelance journalist who wrote for the CIA’s favorite newspaper, the
Paris Herald Tribune, CBS News, and the Christian Science Monitor. The Christian Science
Monitor  has  become,  over  the  past  six  years,  an  ardent  supporter  of  the  Obama
administration’s and CIA’s «Responsibility to Protect» (R2P) interventionist foreign policy.
Even after  Goodrich  was  identified  as  a  CIA  agent  he  continued working  as  a  journalist  in
Stockholm, Amsterdam, Bangkok, and West Berlin.

A manifestation of the R2P policy was the CIA’s training and arming of Syrian Islamist rebels
who eventually kidnapped U.S. photo-journalist James Foley in 2012. The Islamic State of
Iraq and the Levant (ISIL), the group that kidnapped Foley, whose reporting experience



| 3

included being embedded with U.S. military units in Afghanistan and Iraq and CIA-supported
rebels in Libya and Syria, eventually executed him in a gruesome videotaped beheading.
But questions remain over whether the CIA’s continued use of journalists as agents and the
embedding  of  journalists  with  CIA-trained  insurgents  runs  the  risk  of  journalists  being
mistaken as CIA operatives, especially in war zones.

Stuart Loory, who worked as the New York Herald-Tribune’s correspondent in Moscow in the
1960s before joining the Los  Angeles  Times and CNN,  has said  that  the CIA’s  use of
journalists as spies calls into question the status of every journalist. He said, «If even one
American overseas carrying a press card is a paid informer for the CIA, then all Americans
with those credentials are suspect». Loory emphasized that «journalists must be willing to
focus on themselves the same spotlight they so relentlessly train on others».

However, the caution urged by Loory has, in some cases, fallen on deaf ears. In 2012, New
York Times reporter Mark Mazzetti forwarded an advance copy of a column written by his
colleague, columnist Maureen Dowd, to the CIA’s spokesperson Marie Harf. Dowd’s column
concerned a CIA leak to Hollywood that involved the production of a movie called «Zero
Dark Thirty». Harf has since been promoted to deputy press secretary for the Department of
State where she is undoubtedly still fronting for her old CIA colleagues in spotting willing
journalists, particularly foreign correspondents, eager to cooperate with the CIA.

With a number of print publications folding their operations, there has been a mushrooming
of web-based news outlets. The Global Post, based in Boston, was able to send freelancer
Foley to costly assignments in Libya and Syria. A subscription-based news website, which
once only had 400 subscribers, is not only able to send someone like Foley off to cover wars
but is able to maintain an international correspondents’ staff of 65 in high-cost cities ranging
from Moscow and Jerusalem to Tokyo and Nairobi. Some uncomfortable questions must be
asked. For example, from where does Global Post actually receive its funding? And, why
does  it  find  it  advantageous  to  embed  its  freelancers  with  U.S.  military  units  and  CIA-
financed Islamist insurgent groups? Looking back over the last 65 years encompassing the
CIA’s use of journalists as agents, the answers to these questions become all too apparent.

The original source of this article is Strategic Culture Foundation
Copyright © Wayne Madsen, Strategic Culture Foundation, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Wayne Madsen

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance

http://www.strategic-culture.org/news/2014/08/27/media-spies-put-all-journalists-in-danger.html
https://www.globalresearch.ca/author/wayne-madsen
http://www.strategic-culture.org/news/2014/08/27/media-spies-put-all-journalists-in-danger.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/wayne-madsen
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 4

a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

