
| 1

By Banning Russian Media Outlets, EU Exposes Its
Discomfort with Alternative Narratives of the
Ukrainian Crisis

By Abdul Rahman
Global Research, March 06, 2022
Peoples Dispatch 3 March 2022

Region: Europe, Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: UKRAINE REPORT

All  Global  Research articles  can be read in  51 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version).

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Visit and follow us on Instagram at @globalresearch_crg and Twitter at @crglobalization.

Today, the dangers of military escalation are beyond description.

What is now happening in Ukraine has serious geopolitical implications. It could lead us into
a World War III scenario.

It is important that a peace process be initiated with a view to preventing escalation. 

Global Research condemns Russia’s invasion of Ukraine.

A Bilateral Peace Agreement is required.

In an unprecedented move, the European Commission has banned Russian news outlets RT
and Sputnik across the EU, calling them ‘Kremlin Media Machines’ and accusing them of
indulging in pro-Russia propaganda

Amidst the ever growing list of sanctions against Russia by the US and its NATO allies since
its attack on Ukraine on February 24, the European Unions’ announcement of banning some
of  Russia’s  media  outlets  stands  as  unique  and  unprecedented.  The  move  raises
fundamental questions about the West’s commitments to freedom of speech and expression
and democracy. It also exposes the West’s discomfort about narratives which challenge its
preferred version of what is happening in the Eastern Europe.

On 27 February European Commission President Ursula von der Leyen announced that the
EU  is  banning  Russia  Today  (RT)  and  Sputnik  because  they  were  spreading  Russian
government’s propaganda declaring that, these channels and their subsidiaries, “will no
longer be able to spread their lies to justify Putin’s war and to sow division in our union.”

https://www.globalresearch.ca/author/abdul-rahman
https://peoplesdispatch.org/2022/03/03/by-banning-russian-media-outlets-eu-exposes-its-discomfort-with-alternative-narratives-of-the-ukrainian-crisis/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization


| 2

Since  then,  these  channels  have  also  faced  a  blockade  on  Meta  owned social  media
platforms such as Instagram and Facebook and Google owned Youtube. Twitter, a popular
microblogging platform also announced that it will comply with the ban order when asked.

Though the US has not yet announced a formal ban on RT and Sputnik, it has supported the
EU’s  move.  Several  users  in  the  country  have  claimed  that  these  channels  are  not
accessible to them as well. Similar news has been reported from Australia as well.

Some ministers in the conservative government in the UK, including Foreign Secretary Liz
Truss and several  MPs from the party have pressured the Ofcom, the country’s media
regulator, to issue a EU-like ban on RT and Sputnik in the country. On Wednesday, March 2
Ofcom announced an investigation into RT’s news coverage.

Violates the right to free information for viewers 

Apart from curtailing the choices of its people by proscribing Russian channels, the EU’s
move also puts a question mark on its  citizens’  maturity to differentiate between fact and
propaganda. It is also a clear violation of the right to free access to information which is part
of the EU charter. Some public opinion surveys conducted on social media on the issue also
confirm that EU leadership’s decision to ban RT and Sputnik does not have popular support.

This is an example of seriously compromising freedom of speech and expression considered
fundamental to liberal  democratic systems preferred and glorified in the west.  The EU has
undertaken several punitive actions including sanctions against countries outside the union
for their alleged violations of the same rights.

Though the amount of public outrage against the ban in Europe was limited mostly due to
overt or covert censorship self-imposed by the Western media groups, there were several
people  from  both  within  the  region  and  outside  who  questioned  EU  leadership’s
commitments to free speech and democracy.

The commentators from within the European countries have emphasized that even if the
Russian networks were following a particular agenda the correct course of action for the EU
leadership was to disseminate counter facts in public domain instead of resorting to a ban.
With varied amounts of qualifications, some commentators have also called it an assault on
the freedom of press.

Some commentators also questioned the argument that continued broadcasting of these
channels would have caused threat to security and unity of Europe.

Several commentators have also questioned the legality of the move as a pan EU ban does
not have any precedence and there is no legal regime for the same.

One propaganda over the other

Speaking to RT, Nicola Mircovic called the ban an attempt by the European leadership of
“fabrication of consent”. He claimed that most of the electronic and print media in Europe
has been disseminating a one sided and biased narrative of what is happening in eastern
Europe and by banning RT and Sputnik they want to make sure that the people of Europe do
not get to see the alternative side of the story.

https://twitter.com/AliAbunimah/status/1499217359013396482
https://www.reuters.com/business/media-telecom/russian-broadcaster-rt-may-lose-uk-licence-regulator-says-2022-03-02/
https://twitter.com/declassifiedUK/status/1499020612316057600
https://www.eurotopics.net/en/277326/ukraine-war-media-policy-and-censorship#
https://twitter.com/s_m_marandi/status/1497985021038055425


| 3

Some of the commentators even while opposing the ban on Russian media channels tried to
find justifications for demands for the same. Precious Chatterjee Doody, a lecturer in Open
University in the UK wrote in the Conversation, that “there are some patterns in how its
[RTs]  coverage  plays  out.  RT  usually  gives  strictly  factual-albeit  heavily  curated-news
coverage that prioritizes sources and perspectives that correspond with Russian interests.”
She forgets to add that this is done by most other so-called neutral media outlets as well.

Activists have also questioned the aggressive tagging of pages related to news outlets such
as RT, Sputnik and Chinese media outlet CGTN among others as “state-affiliated media”. In
some cases even journalists working with some of these outlets are tagged in a similar way
by twitter.  Activists  blame that  twitter  uses the tags as a yardstick of  neutrality  very
selectively. In most of the cases, western media outlets such as BBC which receives funds
from the UK state are exempted from such practices. The personal accounts of several
journalists such as Afsin Rattansi who hosts a show on RT called Going Underground, have
been marked as “state affiliated media” by Twitter recently.

It is obvious that the West has adopted a tactic of media warfare where all those narratives
which  question  its  preferred  take  on  the  Russia-Ukraine  crisis  will  be  treated  as
“propaganda”. The ruling class in the west appears to have decided that they have the truth
on their side and those who question about NATO’s eastward expansion and present Russia
concerns about rise of neo-Nazis in Ukraine are misinformation agents. The people have to
believe that, as Ali Abunimah, director of Electronic Intifada said in a twitter post, “all this
censorship is to defend free speech, all this conformity is to protect democracy and all this
repression is to guarantee freedom”.

*

Note to readers: Please click the share buttons above or below. Follow us on Instagram,
@globalresearch_crg and Twitter at @crglobalization. Forward this article to your email lists.
Crosspost on your blog site, internet forums, etc.

Featured image: European Commission President Ursula von der Leyen announced that the EU is
banning Russia Today (RT) and Sputnik. (Source: Peoples Dispatch)

The original source of this article is Peoples Dispatch
Copyright © Abdul Rahman, Peoples Dispatch, 2022

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Abdul Rahman

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

https://theconversation.com/ukraine-war-rt-coverage-is-biased-and-misleading-but-banning-the-network-may-not-be-a-good-idea-178128
https://twitter.com/vijayprashad/status/1498690912897150980
https://peoplesdispatch.org/2022/03/03/by-banning-russian-media-outlets-eu-exposes-its-discomfort-with-alternative-narratives-of-the-ukrainian-crisis/
https://www.globalresearch.ca/author/abdul-rahman
https://peoplesdispatch.org/2022/03/03/by-banning-russian-media-outlets-eu-exposes-its-discomfort-with-alternative-narratives-of-the-ukrainian-crisis/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/abdul-rahman
mailto:publications@globalresearch.ca


| 4

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

