
| 1

Australian Investigative Journalist Exposes
Mainstream Media Betrayal of Assange

By Oscar Grenfell
Global Research, August 21, 2019
World Socialist Web Site 10 August 2019

Region: Oceania
Theme: Intelligence, Law and Justice,

Media Disinformation

At a Sydney “Politics in the Pub” meeting on Thursday night, award-winning Australian
journalist  Mark  Davis  revealed  new  first-hand  information  exposing  the  extent  of  the
betrayal of Julian Assange by the Guardian and the New York Times, and refuting the lies
both publications have used to smear the WikiLeaks founder.

Davis  recounted  his  experiences  documenting  Assange’s  life  in  the  first  half  of  2010  for
programs screened on the Australia’s Special Broadcasting Service (SBS). Using excerpts
from the documentary “Inside WikiLeaks,” the journalist explained that he was present
when WikiLeaks worked closely with media partners, including the Guardian and the New
York Times, in the publication of the Afghan War logs.

The  documents,  leaked  by  the  courageous  whistleblower  Chelsea  Manning,  comprised
90,000 incident and intelligence reports from the US military, between January 2004 and
December 2009. They documented at least 200 civilian deaths at the hands of US and allied
forces that had previously been hidden from the public, along with clear evidence of war
crimes, including the existence of a secret “black unit” within the US military, tasked with
carrying out illegal assassinations.

Davis said the assertions by Guardian journalists that Assange exhibited a callous attitude
towards US informants and others who may have been harmed by the publication of the
document were “lies.”

David Leigh and Nick Davies, senior Guardian journalists, who worked closely with Assange
in the publication of the logs, have repeatedly claimed that Assange was indifferent to the
consequences of the publication.

Their statements have played a key role in the attempts by the corporate media to smear
Assange, and dovetail with US government claims that the 2010 publications “aided the
enemy.” In reality, the US and Australian militaries have been compelled to admit that
release of the Afghan war logs did not result in a single individual coming to physical harm.

Davis explained that he was present in “the bunker,” a room established by the Guardian to
prepare the publication of the documents.

“Nick Davies made the most recurring, repetitive statement that Julian had a
cavalier attitude to life. It’s a complete lie. If there was any cavalier attitude, it
was the Guardian journalists. They had disdain for the impact of this material.”

https://www.globalresearch.ca/author/oscar-grenfell
https://www.wsws.org/en/articles/2019/08/10/assa-a10.html
https://www.globalresearch.ca/region/oceania
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.youtube.com/watch?v=PSYwncX0J2A


| 2

The Guardian journalists, Davis added, had frequently engaged in “gallows humour,” but
that Assange had not.

Significantly, Davis explained that despite the vast technical resources of the Guardian and
the New York  Times  (NYT),  it  was  left  to  Assange to  personally  redact  the names of
informants and other individuals from the war logs, less than three days before scheduled
publication. Davis said Assange was compelled to work through an entire night, during
which he removed some 10,000 names from the documents.

“Julian wanted to take the names out,” Davis said. “He asked for the releases
to be delayed.” The request was rejected by the Guardian, “so Julian was left
with the task of cleansing the documents. Julian removed 10,000 names by
himself, not the Guardian.”

Assange in the Guardian “bunker” alongside Nick Davies [Credit: Journeyman Pictures, “Inside
WikiLeaks”]

Davis refuted the attempts by the Guardian and the Times to downplay their central role in
the publication of the leaks. He stated that the relationship between the corporate reporters
and Assange was not that between journalists and their source. Rather, both outlets were
intimately involved in preparing the publication of the documents.

This included, Davis said, the Guardian assigning a technical division to prepare the entire
set of logs in a publishable and searchable format on the WikiLeaks website.

Davis explained that even in 2010, the Guardian and the NYT had employed “subterfuge” to
shield  them from any  legal  repercussions  over  the  publication.  Despite  the  explosive
contents of the leaks, they had both insisted that WikiLeaks should publish first.

This, Davis stated, would allow them to claim that they were not primary publishers of the
material, but were merely reporting material that had been released by WikiLeaks. This was
the equivalent of the publications “pushing Julian out to walk the plank,” he said. “Julian’s in
jail now because of that subterfuge.”

Tellingly, Davis stated that this plan was disrupted as a result of technical issues on the
WikiLeaks website.



| 3

The  Guardian  and  the  Times  nevertheless  ran  their  scheduled  stories,  reporting  on
WikiLeaks’ supposed publication of the logs, despite the fact that they had not yet been
placed on the WikiLeaks website. WikiLeaks published the documents two days after they
had been reported by the corporate publications.

“WikiLeaks did not publish for two days,” Davis said. The Guardian and the
Times had “reported a lie. They set Julian up from the start.”

Davis’s  claim  potentially  has  significant  legal  implications.  The  espionage  charges,  under
which the Trump administration is seeking to extradite Assange to the US and prosecute
him, include among their offenses WikiLeaks’ publication of the Afghan war logs.

Davis’ timeline, however, indicates that the Guardian and the New York Times were in fact
the initial and primary publishers of the material. These publications, which are pillars of the
media  and  political  establishment,  are  “in  the  frame”  for  the  supposed  offenses  that  the
Trump administration is seeking to prosecute Assange for. As Davis bluntly declared,

“If Julian’s in jail, they should be as well.”

Mary Kostakidis, a well-known Australian journalist and former SBS news anchor, who also
spoke at the Sydney event, later tweeted on the significance of Davis’s revelation.

“Why aren’t the Guardian & NYT enjoined in the prosecution? The former used
their  technical  resources  to  enable  WikiLeaks  online  release,  &  the  NYT
published 2 days before WikiLeaks were able to go live with the docs due to a
technical glitch,” she wrote.

In her address to “Politics in the Pub,” Kostakidis had declared:

“Julian is being destroyed for revealing war crimes. We need to stand up for his
human rights.”

Kostakidis denounced successive Australian governments for refusing to take any action in
defence of Assange, and condemned the establishment media for seeking to poison public
opinion against him.

In response to a question from the audience about what could done, Professor Stuart Rees,
a  prominent  fighter  for  civil  liberties,  who  chaired  the  meeting,  concluded  that  it  was
necessary to build a “mass movement in the streets” demanding freedom for Assange. This,
he said, was the only way in which Australian politicians would be compelled to uphold their
obligations to Assange as an Australian citizen and journalist by preventing his extradition to
the US and securing his complete liberty.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.



| 4

Featured image: Mark Davis addressing Politics in the Pub meeting in Sydney (Source: WSWS)

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Oscar Grenfell, World Socialist Web Site, 2019

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Oscar Grenfell

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.wsws.org/en/articles/2019/08/10/assa-a10.html
https://www.globalresearch.ca/author/oscar-grenfell
https://www.wsws.org/en/articles/2019/08/10/assa-a10.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/oscar-grenfell
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

