
| 1

Argentine Newspapers Recuperated by Workers’
Cooperatives

By Carolina de Assis
Global Research, April 10, 2018
Knight Center for Journalism in the Americas
31 March 2018

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Police State & Civil Rights

At the end of 2001, Argentina’s political and economic crisis was the main theme in Latin
American  news  coverage.  The  economic  recession  that  culminated  in  intense  popular
protests and the resignation of then-president Fernando de la Rúa also fostered a peculiar
phenomenon: that of companies recuperated by their workers.

Since then, the formation of workers’ cooperatives to recuperate companies about to close
their doors or which have already declared bankruptcy has occurred more frequently in the
country, especially in the textile and metalworking sectors. However, in the last two years
and  for  the  first  time,  media  outlets  were  the  majority  of  companies  recuperated  in
Argentina in the period, according to a survey of the Open Faculty Program of the University
of Buenos Aires.

Between 2016 and 2017, at least six media were recuperated by their workers after they
were closed or abandoned by their owners: the local newspapers La Nueva Mañana, in
Córdoba; El Ciudadano of Rosario; La Portada, of Esquel; and El Correo, of Firmat; plus the
newspaper Tiempo Argentino and online news site Infonews, both based in Buenos Aires. In
the previous survey, referring to the period between 2010 and 2013, the Open Faculty
Program registered the recuperation of only one media outlet.

For specialists and journalists of these outlets reviewed by the Knight Center for Journalism
in the Americas, this is a reconfiguration of the country’s media landscape that is connected
to the relationship between media and governments, but also represents new paths for
journalism in Argentina.

“Por Más Tiempo” (For More Time)

Social scientist Natalia Bauni, of the Social Observatory on Recuperated and Self-Managed
Companies (Osera), also from the University of Buenos Aires, told the Knight Center that the
central point of the recuperation of companies by their workers is the conservation of jobs.

“Far  from having a revolutionary characteristic  or  being an attack on the
system, it  has as  an important  center  the theme that  they are all  older,
salaried workers, who found it practically impossible to insert themselves in
the labour market,”  Bauni  said.  “The cooperative was just  a legal  way to
defend the work,” the social scientist said, citing the Argentine Bankruptcy
Law, which provides for this type of recuperation of bankrupt companies.

https://www.globalresearch.ca/author/carolina-de-assis
https://knightcenter.utexas.edu/blog/00-19412-argentine-newspapers-closed-or-abandoned-owners-are-recuperated-workers-cooperatives
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
http://www.recuperadasdoc.com.ar/preliminar2017.pdf
http://www.recuperadasdoc.com.ar/preliminar2017.pdf
http://www.recuperadasdoc.com.ar/index.html
http://lmdiario.com.ar/
https://www.elciudadanoweb.com/
http://diariolaportada.com.ar/
http://www.elcorreodigital.com.ar/
https://www.tiempoar.com.ar/
http://www.infonews.com/
http://www.recuperadasdoc.com.ar/Informe_IV_relevamiento_2014.pdf
https://knightcenter.utexas.edu/
https://knightcenter.utexas.edu/
http://www.empresasrecuperadas.org/
http://www.empresasrecuperadas.org/
http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25379/texact.htm
http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25379/texact.htm


| 2

Social anthropologist Andrés Ruggeri, director of the Open Faculty Program, recalled that
before 2016 there were cases of media that were recuperated and administered by workers’
cooperatives, mostly in the interior of the country. Among them are Comercio y Justicia of
Córdoba and El Diario de la Región in the Argentine Chaco, both refounded in 2002, the
peak of the phenomenon of recuperated companies, and Revista Cítrica, which emerged
after the end of the newspaper Crítica, in 2010.

In December of  2015,  the country’s  media panorama changed along with the political
rupture with the election and inauguration of Mauricio Macri as president after 12 years of
Kirchners in office, with Néstor (2003-2007) and Cristina Fernández (2008-2015).

Tiempo Argentino team

In May 2016, representatives of the Argentine Federation of Press Workers (FATPREN, for its
acronym in Spanish) attended a meeting of the Committee on Freedom of Expression of the
Chamber of Deputies and stated that, so far, the entity had registered about 2,500 layoffs in
the  sector.  In  November  last  year,  there  was  a  new  meeting  between  deputies  and
representatives  of  communication  workers  in  which  the  latter  asked  for  a  “labour
emergency” to be declared in the sector for layoffs and media closures.

“It was in this panorama that the first company recuperated during the period
of  Macri  appeared,  precisely,  a  media  outlet,  the  newspaper  TIEMPO
ARGENTINO,”  Ruggeri  said.

The case of Tiempo is emblematic of this recent phenomenon in the country. The newspaper
was founded in 2010 by businessman Sergio Szpolski and was part of Grupo 23, owned by
Szpolski and Matias Garfunkel. Composed of nine media outlets, including newspapers, radio
stations,  news  sites  and  a  TV  channel,  the  group  received  the  highest  amount  of  official

http://comercioyjusticia.info/historia/
http://www.eldiariodelaregion.com.ar/
http://www.revistacitrica.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/N%C3%A9stor_Kirchner
https://en.wikipedia.org/wiki/Cristina_Fern%C3%A1ndez_de_Kirchner
https://fatpren.org.ar/flavio-frangolini-son-mas-de-2500-despidos-que-tenemos-en-el-sector-de-prensa/
https://fatpren.org.ar/flavio-frangolini-son-mas-de-2500-despidos-que-tenemos-en-el-sector-de-prensa/
http://www.aimdigital.com.ar/2017/11/15/camarazo-diputados-recibieron-a-trabajadores-de-prensa-por-emergencia-laboral/
http://www.aimdigital.com.ar/2017/11/15/camarazo-diputados-recibieron-a-trabajadores-de-prensa-por-emergencia-laboral/
https://www.tiempoar.com.ar/
https://www.tiempoar.com.ar/
http://www.perfil.com/politica/grupo-23-de-szpolski-y-garfunkel-el-fin-de-la-era-k-con-deudas-y-despidos-0115-0033.phtml


| 3

government advertising between July 2009 and July 2015 during the Fernández de Kirchner
government, according to magazine Perfil.

With  the  change  of  government,  as  early  as  December  2015  the  workers  of  Tiempo
Argentino  stopped receiving their salaries,  Javier Borelli,  journalist and president of the
Cooperativa Por Más Tiempo, told the Knight Center.

“The newspaper was sustained in good part because the owner of the media
outlet charged the previous government. When the previous government left,
the owner stopped paying salaries and disappeared.”

In February 2016 the newspaper was no longer printed. After three months of unpaid work
and attempts to contact the owner of the newspaper and understand the future of Tiempo
Argentino, about 100 journalists decided to organize and occupy the newsroom “while we
saw which way to get ahead,” he said. One decision was to produce a special print edition to
be sold at  the demonstration in Buenos Aires on March 24,  the annual  date in which
Argentina recalls the 30,000 dead and disappeared by the military dictatorship between
1976 and 1983.

The journalists themselves went to the streets of the Argentine capital to sell the special
copies and ask the public if  there was interest in continuing to support Tiempo  if  the
newspaper were recuperated by its workers. The 30,000 printed copies were sold and the
public response was positive. “We decided then to take the money collected and share it
among those who had not been paid in three months, and the rest was saved to make the
first  two  editions  of  a  cooperative  newspaper,”  Borelli  said.  The  first  edition  of  Tiempo
Argentino as a cooperative owned newspaper was launched one month later in April 2016.

Three months later, with the newsroom still occupied by three journalists of the cooperative
who guarded the place, a group of about 20 men invaded the building, which also housed
Radio América, also part of Grupo 23. At night, they expelled the people they found there
and destroyed work equipment from Tiempo‘s newsroom, La Nación reported. Businessman
Mariano Martínez Rojas was accused of usurpation and damages for destruction at the
building, La Nación reported. According to reports at the time, Martínez Rojas said he had
purchased Tiempo Argentino and Radio América. However Tiempo Argentino reported in
September the businessman was never  “able to prove ownership of  the media in  the
courts.” Still, other reports referred to him as the owner.

http://www.perfil.com/politica/grupo-23-de-szpolski-y-garfunkel-el-fin-de-la-era-k-con-deudas-y-despidos-0115-0033.phtml
http://www.desarrollosocial.gob.ar/efemerides/especial-24-de-marzo-dia-nacional-de-la-memoria-por-la-verdad-y-la-justicia/
https://www.lanacion.com.ar/1915434-violento-ataque-de-una-patota-a-la-redaccion-de-tiempo-argentino
https://www.lanacion.com.ar/1915434-violento-ataque-de-una-patota-a-la-redaccion-de-tiempo-argentino
https://www.lanacion.com.ar/1915434-violento-ataque-de-una-patota-a-la-redaccion-de-tiempo-argentino
https://www.lanacion.com.ar/1915218-imputaron-al-empresario-martinez-rojas-por-los-destrozos-en-tiempo-argentino
https://www.tiempoar.com.ar/articulo/view/70289/marta-nez-rojas-el-la-der-de-la-patota-que-ataca-a-tiempo
https://www.tiempoar.com.ar/articulo/view/70289/marta-nez-rojas-el-la-der-de-la-patota-que-ataca-a-tiempo
http://www.elmundo.es/internacional/2016/07/04/577a85ba468aeb48118b45ee.html


| 4

Attack at Tiempo Argentino

The incident was condemned by several Argentine and international organizations, including
the Special Rapporteur for Freedom of Expression of the Inter-American Commission on
Human  Rights,  which  asked  the  Argentine  State  to  investigate  the  case.  However,
investigations have not progressed and the judicial case regarding the attack to date has
not been tried, Borelli  said. Martínez Rojas was detained by U.S. authorities in January
2018  in  Miami,  where  he  was  a  fugitive  from allegations  by  the  Argentine  courts  of
extortion, threats and money laundering.

Tiempo‘s  editorial  staff  then  moved  to  another  building  and  today  there  are  100  people,
including journalists, designers, photographers and newspaper management staff.

“In some cases, they only dedicate themselves to functions that have nothing
to do with journalism, and in some cases they have a double function. They
continue  writing  for  the  newspaper,  and  at  the  same  time  they  do  the
commercial relations, organize the work, different administrative tasks,” Borelli
said.

The newspaper also stopped being printed every day and today it is published in print only
on Sundays, when it has a circulation of 30 thousand copies.

“We consider that we have a digital newspaper from Monday to Saturday and a
print edition on Sundays,” the journalist explained.

Since its establishment as a cooperative, Tiempo Argentino has sought to strengthen its
relationship with readers by inviting them to help support the newspaper. According to
Borelli, 70 per cent of Tiempo‘s income comes from contributions from readers, both those
who buy or subscribe to the print newspaper on Sundays and those who have joined the

https://www.tiempoar.com.ar/articulo/view/68672/a-un-aa-o-del-ataque-a-tiempo-argentino-la-causa-sigue-impune
http://www.oas.org/es/cidh/expresion/docs/informes/anuales/InformeAnual2016RELE.pdf
https://www.lanacion.com.ar/2104193-detuvieron-en-miami-al-empresario-mariano-martinez-rojas-por-problemas-migratorios
https://www.lanacion.com.ar/2104193-detuvieron-en-miami-al-empresario-mariano-martinez-rojas-por-problemas-migratorios
https://www.clarin.com/politica/mafia-contenedores-video-muestra-acusados-cuentan-millones-pesos_0_BJd-LkQXG.html


| 5

newspaper and pay about 120 pesos a month (about $6 (US)). Another 20 per cent is
accounted  for  by  advertising  sales  and  10  per  cent  by  activities  carried  out  by  the
cooperative, such as journalism workshops and cultural events.

“Today we have almost 2,000 people that are members of the newspaper,
additionally we have about 2,500 who are subscribers of the print newspaper,”
said Borelli.

For  him,  in  the  last  two  years  “the  logic  that  readers  also  feel  responsible  for  financing  a
media outlet and the understanding that the journalistic production is an expensive event,
that it’s worth giving to produce information that is necessary, has seen a strong rise in
Argentina.”

Business Responsibilities

Another  Argentine  media  outlet  recuperated  by  its  workers  as  a  cooperative  in  2016
was Infonews, which became the first online news site recuperated in the country. Founded
in 2008 as the news site of Grupo 23, Infonews gathered the material published in the
group’s other media outlets – Tiempo Argentino among them – and also produced its own
content with approximately 50 journalists and staff in the newsroom.

This  was  until  February  2016,  when  workers  stopped  receiving  their  salaries,  Daniel
Jatimliansky, secretary of the Infonews workers’ cooperative, told the Knight Center. Unlike
what happened with the group’s other media, in which there was no official closure by the
owners, the company even announced the closure of the site in May 2016.

Infonews team

This is when workers started talking about forming a cooperative to recuperate the site,
Jatimliansky said. “The emptying of Grupo 23 affected 800 colleagues. The dilemma was to
go looking  for  work  in  a  labour  market  with  a  lot  of  demand,  little  supply,  that  was
increasingly precarious, or to try to sustain our labour sources,” the journalist said.

After talks with the company failed on the compensations due, the workers continued with

http://www.infonews.com/
https://www.facebook.com/notes/infonewscom/la-noticia-m%25C3%25A1s-triste/1122432924488201/


| 6

the formation of the cooperative and put the site on air again in August 2016, now with
approximately 20 professionals on the team. Like Tiempo, Infonews also has a membership
program, whose contributions are the cooperative’s main source of income, coupled with
the sale of advertising and editorial services.

For Jatimliansky, the scarce job offerings for communication professionals in Argentina today
and the previous experience of other workers with the recuperation of companies makes
this  a  viable  alternative  for  the survival  of  media  after  the withdrawal  of  owners.  He
stresses,  however,  the  responsibility  of  companies  and  the  State  in  the  situations
experienced not only by Infonews and Tiempo Argentino, but also La Nueva Mañana, El
Ciudadano and La Portada

“The closure of Grupo 23 was the spearhead that showed that it was easy to
violate  employer,  salary  and  fiscal  obligations  without  legal  consequences,”
Jatimliansky said. “While the recuperation of a media outlet and management
in a cooperative manner may have a certain epic tone, the State has the
obligation to prevent the closure of companies and to demand that employers
comply with their obligations to workers.”

“The Crack”

Social scientist Natalia Bauni assesses that the recent phenomenon of recuperated media in
Argentina is linked to a debate that was ignited during the previous government about a
supposed  deepening  of  the  division  between  the  governing  sectors  and  the
antikirchneristas,  which  became  known  as  “la  grieta”  (the  crack).

This division would also have been reflected in the media, with some considered to be pro-
government – and which were also recipients of large amounts of official publicity, such as
Grupo 23 – and others to be oppositionists, as reported by El País. With the rise of Mauricio
Macri, the cut in the amount of state publicity seals the collapse or weakening of media
considered kirchneristas.  This  amount  is  then directed toward media  supposedly  more
aligned with Macri.

http://www.infonews.com/nota/288232/asociate-a-infonews
http://www.infonews.com/nota/288232/asociate-a-infonews
http://www.lapoderosa.org.ar/2017/05/el-papel-de-la-nueva-manana/
https://www.tiempoar.com.ar/articulo/view/62314/diario-el-ciudadano-de-rosario-da-sus-primeros-pasos-sin-patra-n
https://www.tiempoar.com.ar/articulo/view/62314/diario-el-ciudadano-de-rosario-da-sus-primeros-pasos-sin-patra-n
https://www.tiempoar.com.ar/articulo/view/67938/reinventarse-en-tiempo-de-crisis-nacia-el-diario-cooperativo-la-portada-de-esquel
https://elpais.com/internacional/2015/10/24/actualidad/1445703385_149986.html
http://www.lapoliticaonline.com/nota/104555/
http://www.lapoliticaonline.com/nota/104555/


| 7

Tiempo Argentino Assembly

According to analysis from Chequeado, in 2015, the last year of the Fernández de Kirchner
government,  the  five  groups  that  most  benefited  by  state  advertising  were  23,  América,
Indalo, Albavisíon and Clarín, which together received 33 per cent of the total  amount
distributed  by  the  government.  In  2016,  the  first  year  of  the  Macri  administration,  Grupo
Clarín alone received 21 per cent of the total for that year, almost the sum directed to the
following four groups: Telefónica, Indalo, América and La Nación.

“Public money that has always flowed to the media in a perverse way, now it
has to be made to flow in a democratic and transparent way.”

“Public  money  cannot  be  used  to  build  official  journalism,”  critiqued  Fernando  Ruiz,
professor  of  journalism  and  democracy  at  Universidade  Austral,  in  Buenos  Aires,  in
conversation with the Knight Center. He argued, however, that the State should invest in the
construction of quality journalism and that it encourage the self-sufficiency of media.

“This is not just another industry. It is a democratic institution. Therefore public
money that has always flowed to the media in a perverse way, now it has to be
made to flow in a democratic and transparent way,” he said.

For the professor, the cooperatives of journalists and the self-management of the media by
its workers is beneficial to plurality in journalism and democracy.

“Freedom of expression in a country is very related with plurality in the forms
of media ownership,” said Ruiz, who believes that society benefits when there
is a “mix” between state, commercial and social ownership of media. “In this
mixed  ownership  scheme,  it  is  very  difficult  for  important  issues  to  remain
outside  the  public  debate.”

http://chequeado.com/el-explicador/como-uso-la-publicidad-oficial-macri-en-su-primer-ano/


| 8

Jatimliansky, from Infonews, believes that the so-called “crack” in Argentine media actually
indicates the plurality of voices and media that have been established in recent years.
“There  are  visible  editorial  differences.  When  there  was  no  talk  of  the  “crack,”  in  reality
there was an absence of diverse and divergent voices, at least in a massive way,” the
journalist said.

One drawback of this idea of division is “the risk of stigmatization of some journalists and
media,”  Jatimliansky  commented,  adding  that,  for  this  reason,  Infonews  today  clearly
positions  its  journalism:  “we  fight  for  human  rights  and  for  gender  freedom,  we  identify
ourselves as working working men and working women, and we have a progressive and
popular editorial line.”

In  the  case  of  Tiempo  Argentino,  even  more  identified  with  the  former  alignment  of  its
former owner to the Fernández de Kirchner government, this stigmatization came with the
newspaper’s  classification  as  “kirchnerista.”  “Today  those  of  us  that  make  Tiempo
Argentino  are  the  workers,  we  are  not  the  previous  owner,  and  our  media  is  not  a
kirchnerista media,” said Javier Borelli. “Nor do we intend to bind our media to any political
party, nor Kirchner, nor the left, nor any type.”

Crisis and Opportunity

Although they emerged from dramatic situations, the cooperatives of journalists dedicated
to recuperating media open new paths for professionals and journalism, Borelli believes.
According  to  him,  the  experience  of  Tiempo Argentino  has  been very  interesting  and
innovative,  both  for  journalists  and  for  the  media  landscape  in  Argentina.
“Somehow, Tiempo managed to prove that it was possible to make a media cooperative
sustained by readers,” he said.

For Borelli, the experience of Tiempo “opens expectations at a time when many jobs are
being lost and where information is limited by what the interests of the owners are. As it is a
moment of crisis, it can also be a very interesting moment to explore other ways of doing
journalism.”

Central to the new Tiempo, according to him, is the intention that “the values of journalism
are again to inform society, put together coverage in which the need for human rights, in
the eyes of the population and not necessarily the interests of the owners of the media, is
central.”

In this sense, the objective of the workers of Tiempo Argentino for the next years is “to build
a communications space in Latin America that privileges journalism and journalistic values
over the business,” Borelli said. The idea is to promote a congress in 2018 in Buenos Aires of
self-managed journalism, gathering experiences from all over the region of media managed
by journalists.

“I think having a network that is linked from journalism and not the interests of
their owners will allow another look at what is happening in the region,” he
said.

*

Carolina de Assis is a Brazilian journalist who lives in São Paulo. She holds a master’s degree



| 9

in Women’s and Gender Studies from the GEMMA Programme – Università di Bologna (Italy)
/ Universiteit Utrecht (The Netherlands) and has worked as a news editor at Opera Mundi, a
Brazilian international news website. Follow her on Twitter: @caroldeassis.

All images in this article are from the author.

The original source of this article is Knight Center for Journalism in the Americas
Copyright © Carolina de Assis, Knight Center for Journalism in the Americas, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Carolina de Assis

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://twitter.com/caroldeassis
https://knightcenter.utexas.edu/blog/00-19412-argentine-newspapers-closed-or-abandoned-owners-are-recuperated-workers-cooperatives
https://www.globalresearch.ca/author/carolina-de-assis
https://knightcenter.utexas.edu/blog/00-19412-argentine-newspapers-closed-or-abandoned-owners-are-recuperated-workers-cooperatives
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/carolina-de-assis
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

