

Amid the Murdoch Scandal, The Acrid Smell of "Business as Usual"

Britain's elite monopoly control of the media rests not on Murdoch, but on the Mail, the Guardian and the BBC...

By John Pilger Global Research, July 21, 2011 21 July 2011 Region: <u>Europe</u> Theme: <u>History</u>, <u>Media Disinformation</u>

In *Scoop*, Evelyn Waugh's brilliant satire on the press, there is the moment when Lord Copper, owner of the *Daily Beast*, meets his new special war correspondent, William Boot, in truth an authority on wild flowers and birdsong. A confused Boot is brought to his lordship's presence by Mr. Salter, *The Beast's* foreign editor.

"Is Mr. Boot all set for his trip?"

"Up to a point, Lord Copper."

Copper briefed Boot as follows: "A few sharp victories, some conspicuous acts of personal bravery on the Patriot side and a colourful entry into the capital. That is The Beast policy for the war... We shall expect the first victory about the middle of July."

Rupert Murdoch is a 21st century Lord Copper. The amusing gentility is missing; the absurdity of his power is the same. *The Daily Beast* wanted victories; it got them. The *Sun* wanted dead Argies; Gotcha! Of the bloodbath in Iraq, Murdoch said, "There is going to be collateral damage. And if you really want to be brutal about it, better we get it done now ..." The *Times*, the *Sunday Times*, Fox got it done.

Long before it was possible to hack phones, Murdoch was waging a war on journalism, truth, humanity, and succeeded because he knew how to exploit a system that welcomed his rapacious devotion to the "free market". Murdoch may be more extreme in his methods, but he is no different in kind from many of those now lining up to condemn him who are his beneficiaries, mimics, collaborators, apologists.

As former prime minister Gordon Brown turns on his former master, accusing him of running a "criminal-media nexus", watch the palpable discomfort in the new, cosy parliamentarymedia consensus. "We must not be backward-looking," said one Labour MP. Those parliamentarians caught last year with both hands in the Westminster till, who did nothing to stop the killing of hundreds of thousands of people in Iraq and stood and cheered the war criminal responsible, are now "united" behind the "calm" figure of opposition leader Ed Miliband. There is an acrid smell of business as usual.

Certainly, there is no "revolution", as reported in the *Guardian*, which compared the "fall" of Murdoch with that of the tyrant Nicolae Ceausescu in Romania in 1989. The overexcitement is understandable; Nick Davies' scoop is a great one. The truth is, Britain's system of elite monopoly control of the media rests not on Murdoch's News International alone, but on the *Mail* and the *Guardian* and the BBC, perhaps the most influential of all. All share a corporate monoculture that sets the agenda of the "news", defines acceptable politics as maintaining the fiction of distinctive parties, normalises unpopular wars and guards the limits of "free speech". This will only be strengthened by the allusion that a "bad apple" has been "rooted out".

When the *Financial Times* complained last September that the BSkyB takeover would give Murdoch a media dominance in Britain, the media commentator, Roy Greenslade, came to his rescue. "Surely," he wrote, "Britain's leading business newspaper should be applauding an entrepreneur who has achieved so much from uncompromising beginnings?" Murdoch's political control was a myth spread by "naïve commentators". Noting his own "idealism" about journalism, he made no mention of his history on the Sun and later as Robert Maxwell's *Daily Mirror* editor responsible for the shameful smear that the miners' leader Arthur Scargill was corrupt. (To his credit, he apologised in 2002). Greenslade is now a professor of journalism at City University, London. In his *Guardian* blog of 17 July, he caught the breeze and proposed that Murdoch explain "the climate you created".

How many of the political and media chorus now calling for Murdoch's head remained silent over the years as his papers repeatedly attacked the most vulnerable in society? Impoverished single mothers have been a favourite target of tax-avoiding News International.

Who in the so-called media village demanded the sacking of *Sun* editor Kelvin MacKenzie following his attacks on the dead and dying of the Hillsborough football stadium tragedy? This was an episode as debased as the hacking of Milly Dowler's phone, yet MacKenzie has been frequently feted on the BBC and in the liberal press as the "witty" tabloid genius who "understands the ordinary punter". Such vicarious middle-class flirtation with Wapping-life is matched by admiration for the successful Murdoch "marketing model".

In Andrew Neil's 470-page book, *Full Disclosure*, the former editor of Murdoch's *Sunday Times* devotes fewer than 30 words to the scurrilous and destructive smear campaign he and his Wapping colleagues waged against the broadcasters who made the 1988 Thames television current affairs programme, *Death on the Rock*. This landmark, fully vindicated investigation lifted a veil on the British secret state and revealed its ruthlessness under Margaret Thatcher, a Murdoch confidante. Thereafter, Thames Television was doomed. Yet, Andrew Neil has his own BBC programme and his views are sought after across the liberal media.

On 13 July, the *Guardian* editorialised about "the knowtowing of the political class to the Murdochs". This is all too true. Kowtowing is an ancient ritual, often performed by those whose pacts with power are not immediately obvious but no less sulphuric. Tony Blair, soaked in the blood of an entire human society, was once regarded almost mystically at the liberal *Guardian* and *Observer* as the prime minister who, wrote Hugo Young, "wants to create a world none of us have known [where] the mind might range in search of a better Britain ..." He was in perfect harmony with the chorus over at Murdoch's Wapping. "Mr. Blair," said the Sun, "has vision, he has purpose and he speaks our language on morality and family life." Plus ca change.

johnpilger.com

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: John Pilger

About the author:

John Pilger is an award-winning journalist and filmmaker whose articles and documentaries have been published worldwide. For more information on John Pilger, visit his website at www.johnpilger.com

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

<u>www.globalresearch.ca</u> contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca