Center for Research on Globalizaticn

American Zionism against the Egyptian Pro-
Democracy Movement

By Prof. James Petras Region: Middle East & North Africa
Global Research, February 20, 2011 Theme: Media Disinformation, Religion

20 February 2011

One of the least analyzed aspects of the Egyptian pro-democracy movement and US policy
toward it, is the role of the influential Zionist power configuration (ZPC) including the leading
umbrella organization - the Conference of Presidents of Major American Jewish
Organizations (CPMAJO) - Congressional Middle East committee members, officials
occupying strategic positions in the Obama Administration’s Middle East bureaus, as well as
prominent editors, publicists and journalists who play a major role in the prestigious
newspapers and popular weekly magazines. This essay is based on a survey of every issue
of the Daily Alert (propaganda bulletin of the CPMAJO), the NY Times and the Washington
Post between January 25 - February 17, 2011.

From the very beginning of the Egyptian pro-democracy movement, the ZPC, called into
question the legitimacy of the anti-dictatorial demands by focusing on the “Islamic threat”.
In particular the Washington Post, the Wall Street Journal and the Daily Alert harped on the
“threat” of a “Islamic takeover” by the Muslim Brotherhood even as the overwhelming
number of non-Zionist experts and reporters in Egypt demonstrated that the vast majority of
protestors were not members of any Islamic political movement, but largely advocates of a
secular democratic republic (see the Financial Times 1/26/11-2/17/11).

Once their initial propaganda ploy failed, the ZPC developed several new propaganda lines:
the most prominent of which was a sustained defense of the Mubarak dictatorship as a
bulwark of Israel’s ‘security’ and guardian of the so-called “Peace Accord” of 1979. In other
words the ZPC pressured the US administration, via Congressional hearings, the press and
AIPAC to support Mubarak as a key guarantor and collaborator of Israel’s supremacy in the
Middle East; although it meant that the Obama regime would have to openly oppose the
million-member Egyptian freedom movement. Israeli journalists, officials and their US
Zionist counterparts willingly admitted that although the Mubarak regime was a bloody,
corrupt tyranny, he should be supported because a democratic government in Cairo might
end Egypt’s decades-old collaboration with the brutal Israeli colonization of Palestine.

Once it became clear that uncritical support for Mubarak was no longer a viable position and
the Obama Administration was appealing to the democratic movement to “dialogue” and
negotiate with the dictator, the ZPC demanded caution in backing a “dialogue” and
assurance that the dialogue did not lead to any abrupt changes in the Mubarak-Israeli
treaty. The ZPC and its scribes in the Washington Post presented Mubarak’s hand picked
“Vice President” Omar Suleiman, a notorious torturer and long-term collaborator of Israel’s
Mossad, as the legitimate interlocutor for the dialogue - even as he was unanimously
rejected by the entire pro-democracy movement.


https://www.globalresearch.ca/author/james-petras
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/politics-and-religion

As the demonstrators grew in number and engulfed the major public squares throughout the
country and extended beyond the first week, Israel and the ZPC promoted a possible
alternative solution, which would keep Mubarak in power, during a nine month ‘transition’
period. Caught off guard by the rapid growth of Egypt’s pro-democracy movement, Israel’s
willing accomplices in the US administration and media conceded that an end to the
dictatorship would be a good thing... if it was managed appropriately; namely, if it excluded
or minimized the role of the Muslim Brotherhood and maximized the role of the pro-Israel
military high command and intelligence services as overseers of the “transition”. The ZPC
contemptuously rejected Egypt’'s independent pro-democracy movement and its leaders
and sought to undermine the Egyptian people’s movement by inflating the role of the “best
organized” Islamic Brotherhood and warned of a future Islamist “seizure of power”.

The leading Zionist official in the Obama Administration and AIPAC point man, Deputy
Secretary of State James Steinberg traveled to Israel to assure the Netanyahu/Lieberman
regime that the US was in contact with the Egyptian military high command and sectors of
the civilian opposition (EIBaradei) and that Washington’s support of the democracy
movement was conditioned by their assurance that the Israeli-Egyptian Treaty would remain
unchanged.

When Mubarak was finally forces to resign, handing power to a military junta, the ZPC
congratulated the coup-makers, supported its demobilization of the movement and more
important, celebrated the Egyptian generals’ endorsement of the “Peace Agreement of
1979”. Now the Israeli propaganda machine began to harshly criticize Mubarak and
portrayed the military coup as a positive step toward an “orderly and peaceful transition”.
By ‘orderly’ the Zionist think tankers meant a ‘regime change’ that did nothing to change
the blockade of Gaza, the regular shipment of fuel to Israel, or the hotline of collaboration
between Tel Aviv and Cairo. Israeli and American Zionists rejected early elections and
promoted a prolonged process in which the Egyptian military, the US Administration and the
ZPC could handpick members of the ‘transitional constitutional and electoral commissions’
committed to continuing Mubarak’s policy of unconditional submission to Israel. By
“peaceful” the pro-Israel diplomats in the Obama Administration meant clearing the streets
of the masses of pro-democracy activists and demonstrators so that decisions could be
controlled by the small circle of Mubarak military and civilian holdovers behind closed doors.
By “transition”, the circles of Zionists propagandists, US Israeli policy makers and Egyptian
generals meant that nothing would change but the face of Mubarak.

While Israel and the bulk of Zionist scribes and propagandists in the US opposed or
questioned the pro-democracy movements against pro-Israeli rulers in the Middle East, they
embraced and publicized the social movements opposing the Iranian regime. In every print
and electronic outlet, the pro-Israel journalists emphasized the repressive, brutal nature of
the Iranian regime, called for regime change and raised the specter of a military
confrontation if Iranian warships traversed the Suez Canal, Iran’s right by international
maritime law. Israeli security, the threat of ‘radical Islam’ and Iran were cited to place
narrow limits on all discussions and debates over US policy regarding the enormous and
growing mass pro-democracy movements throughout the Arab world.

The same prominent US Zionist scribes who, at first, defended US support for the dictatorial
Mubarak regime and then supported the military takeover in Cairo, have now become born-
again backers of anti-regime democrats in Iran. This is not inconsistent: the issue for US
Zionists is how might pro-democracy movements affect Israel’s colonial policies in Palestine
and Israel’s expanding power in the Middle East? In other words, the ZPC in Congress and



the White House are not concerned about promoting democracy through American foreign
policy, but only about harnessing US diplomacy and military leverage to serve Israel.

What is striking about Obama’s twist and turns in policy toward the mass popular struggles
in Egypt is how closely it repeats and implements the policy positions of the US Zionist
power configuration clearly presented in the ‘52 organizations’ propaganda organ, the Daily
Alert.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Prof. James Petras, Global Research, 2011

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Prof. James Petras

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://www.globalresearch.ca/author/james-petras
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/james-petras
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

