
| 1

Actor Says He Impersonated Russian Mercenary in
Syria for Sky News Report

By RT
Global Research, October 03, 2016
RT 18 August 2016

Region: Europe
Theme: Intelligence, Media Disinformation,

US NATO War Agenda

A  Russian  actor  claims  the  recent  Sky  News  documentary  about  undercover  Russian
mercenaries in Syria was staged. RT spoke a man who claims to have impersonated one of
the fighters the British outlet spoke to.

In a recently-aired Sky News investigation the channel claimed it uncovered facts about
Russian mercenaries in Syria operating undercover.

One of the key pieces of evidence provided was an interview conducted by Sky News’
Moscow correspondent, John Sparks, who spoke to two males who allegedly comprised part
of a secret Russian force, called “Wagner” operating in Syria.

One of them, named Dmitry said that some 500 to 600 people of the unit died while serving
in the country. The faces of the men were hidden and voices changed “to protect their
identities.”

Following the report, Russian television channel, NTV, aired its own investigation, claiming
to have found Dmitry, who apparently turned out to be a Russian actor living in Moscow.

RT also contacted a man, whose real name is Aleksandr Agapov, and he said that he played
the role of a “Wagner” fighter at the request of the Sky News.

“They said we have this information. You simply need to prepare yourself based on that
information and make out  you were in  the military  in  Syria  in  a  service  of  a  private
company,” Agapov told RT.

In the interview, Agapov said he had been told by the clip would be part of a movie.
However after getting suspicious Agapov decided to record a conversation with Sparks that
supposedly took place in a Moscow hotel. The recording was initially passed to NTV.

RT went on to check this claim as well. Our channel forwarded the recording to an acoustic
analysis laboratory in Moscow for detailed information. Audio analyst Ivan Ursov said that
the outcome clearly pointed to one of the voices belonging to Aleksandr Agapov.

“The results of the analysis demonstrate a 75.5 percent match between the recordings.
That’s good enough to conclude they are indeed the same person,” Ursov said.

While analyzing the second voice the specialist found that with “85 percent certainty” it was
that of Sky News correspondent John Sparks.

https://www.globalresearch.ca/author/russia-today
https://www.rt.com/news/356422-russia-skynews-syria-actor/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://news.sky.com/video/exclusive-russias-secret-mercenaries-10529339


| 2

To clarify Agapov’s allegations we reached out to the Sky News representatives. Sky News
maintained its journalistic integrity.

“Sky News stands fully behind the story which is the product of a detailed investigation over
many months,” the media outlet said in an email.

Another request on social media addressed to Sky News as well as personally to John Sparks
did not yield any results.

@ValentinJucan @ramsaysky
Its unethical what ramsay did, reporting false stories just because they sell.
They all must face trial.

— Petric Vlad (@vladpetric) 11 August 2016

It’s not the first time that the media outlet has found itself in hot water over such a case.

Recently, the outlet triggered outrage in Romania after suggesting in one of its reports that
there was a thriving illegal arms trade in the country. In that case a Sky News reporter
Stuart Ramsay spoke to two masked men, who was selling a number of weapons, including
semi-assault rifles.

According to Romanian officials, the outlet paid the men some £5,000 ($6,600) in what they
called a “faked report”. Ramsay denied the allegations.

Romania’s Prime Minister Dacian Ciolos reacted to the case saying that it is “unacceptable
to denigrate a country without proof.” Romania’s Secretary of State at National Audiovisual
Council, Valentin Jucan, even vowed to bring Ramsay to court, posting a message on his
Twitter feed.

 

The original source of this article is RT
Copyright © RT, RT, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: RT

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the

https://twitter.com/ValentinJucan
https://twitter.com/ramsaysky
https://twitter.com/vladpetric/status/763677948079636480
https://www.rt.com/news/356422-russia-skynews-syria-actor/
https://www.globalresearch.ca/author/russia-today
https://www.rt.com/news/356422-russia-skynews-syria-actor/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/russia-today
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 3

copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

