4 GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

“A Thought Police” for the Internet Age. Big
Brother’'s “Progressive Media”

The dangerous cult of the Guardian

By Jonathan Cook Theme: History, Media Disinformation

Global Research, September 28, 2011
28 September 2011

There could be no better proof of the revolution - care of the internet - occurring in the
accessibility of information and informed commentary than the reaction of our mainstream,
corporate media.

For the first time, Western publics - or at least those who can afford a computer - have a
way to bypass the gatekeepers of our democracies. Data our leaders once kept tightly under
wraps can now be easily searched for, as can the analyses of those not paid to turn a blind
eye to the constant and compelling evidence of Western hypocrisy. Wikileaks, in particular,
has rapidly eroded the traditional hierarchical systems of information dissemination.

The media - at least the supposedly leftwing component of it - should be cheering on this
revolution, if not directly enabling it. And yet, mostly they are trying to co-opt, tame or
subvert it. Indeed, progressive broadcasters and writers increasingly use their platforms in
the mainstream to discredit and ridicule the harbingers of the new age.

A good case study is The Guardian, considered the most leftwing newspaper in Britain and
rapidly acquiring cult status in the United States, where many readers tend to assume they
are getting access through its pages to unvarnished truth and the full range of critical
thinking on the left.

Certainly, The Guardian includes some fine reporting and occasionally insightful
commentary. Possibly because it is farther from the heart of empire, it is able to provide a
partial antidote to the craven coverage of the corporate-owned media in the US.

Nonetheless, it would be unwise to believe that the Guardian is therefore a free market in
progressive or dissident ideas on the left. In fact, quite the contrary: the paper strictly
polices what can be said and who can say it in its pages, for cynical reasons we shall come
to.

Until recently, it was quite possible for readers to be blissfully unaware that there were
interesting or provocative writers and thinkers who were never mentioned in the Guardian.
And, before papers had online versions, the Guardian could always blame space constraints
as grounds for not including a wider range of voices. That, of course, changed with the rise
of the internet.

Early on, the Guardian saw the potential, as well as the threat, posed by this revolution. It


https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation

responded by creating a seemingly free-for-all blog called Comment is Free to harness much
of the raw energy unleashed by the internet. It recruited an army of mostly unpaid writers,
activists and propagandists on both sides of the Atlantic to help brand itself as the epitome
of democratic and pluralistic media.

From the start, however, Comment is Free was never quite as free - except in terms of the
financial cost to the Guardian - as it appeared. Significant writers on the left, particularly
those who were considered “beyond the pale” in the old media landscape, were denied
access to this new “democratic” platform. Others, myself included, quickly found there were
severe and seemingly inexplicable limits on what could be said on CiF (unrelated to issues of
taste or libel).

None of this should matter. After all, there are many more places than CiF to publish and
gain an audience. All over the web dissident writers are offering alternative analyses of
current events, and drawing attention to the significance of information often ignored or
sidelined by the corporate media.

Rather than relish this competition, or resign itself to the emergence of real media
pluralism, however, the Guardian reverted to type. It again became the left’s thought police.

This time, however, it could not ensure that the “challenging left” would simply go unheard.
The internet rules out the option of silencing by exclusion. So instead, it appears, it is using
its pages to smear those writers who, through their own provocative ideas and analyses,
suggest the Guardian’s tameness.

The Guardian’s discrediting of the “left” - the left being a concept never defined by the
paper’'s writers - is far from taking place in a fair battle of ideas. Not least the Guardian is
backed by the huge resources of its corporate owners. When it attacks dissident writers,
they can rarely, if ever, find a platform of equal prominence to defend themselves. And the
Guardian has proved itself more than reluctant to allow a proper right of reply in its pages to
those it maligns.

But also, and most noticeably, it almost never engages with these dissident writers’ ideas. In
popular terminology, it prefers to play the man, not the ball. Instead it creates labels, from
the merely disparaging to the clearly defamatory, that push these writers and thinkers into
the territory of the unconscionable.

A typical example of the Guardian’s new strategy was on show this week in an article in the
print edition’s comment pages - also available online and a far more prestigious platform
than CiF - in which the paper commissioned a socialist writer, Andy Newman, to argue that
the Israeli Jewish musician Gilad Atzmon was part of an anti-semitic trend discernible on the
left.

Jonathan Freedland, the paper’s star columnist and resident obsessive on anti-semitism,
tweeted to his followers that the article was “important” because it was “urging the left to
confront antisemitism in its ranks”.

I have no idea whether Atzmon has expressed anti-semitic views - and | am none the wiser
after reading Newman’s piece.



As is now typical in this new kind of Guardian character assassination, the article makes no
effort to prove that Atzmon is anti-semitic or to show that there is any topical or pressing
reason to bring up his presumed character flaw. (In passing, the article made a similar
accusation of anti-semitism against Alison Weir of If Americans Knew, and against the
Counterpunch website for publishing an article by her on Israel’s role in organ-trafficking.)

Atzmon has just published a book on Jewish identity, the Wandering Who?, that has
garnered praise from respected figures such as Richard Falk, an emeritus law professor at
Princeton, and John Mearsheimer, a distinguished politics professor at Chicago University.

But Newman did not critique the book, nor did he quote from it. In fact, he showed no
indication that he had read the book or knew anything about its contents.

Instead Newman began his piece, after praising Atzmon’s musicianship, with an assumptive
reference to his “antisemitic writings”. There followed a few old quotes from Atzmon, long
enough to be intriguing but too short and out of context to prove his anti-semitism - except
presumably to the Guardian’s thought police and its most deferential readers.

The question left in any reasonable person’s mind is why dedicate limited commentary
space in the paper to Atzmon? There was no suggestion of a newsworthy angle. And there
was no case made to prove that Atzmon is actually anti-semitic. It was simply assumed as a
fact.

Atzmon, even by his own reckoning, is a maverick figure who has a tendency to infuriate
just about everyone with his provocative, and often ambiguous, pronouncements. But why
single him out and then suggest that he represents a discernible and depraved trend among
the left?

Nonetheless, the Guardian was happy to offer its imprimatur to Newman’s defamation of
Atzmon, who was described as a conspiracy theorist “dripping with contempt for Jews”,
despite an absence of substantiating evidence. Truly worthy of Pravda in its heyday.

The Atzmon article appeared on the same day the Guardian carried out a similar hatchet
job, this time on Julian Assange, founder of Wikileaks. The paper published a book review of
Assange’s “unauthorised autobiography” by the Guardian’s investigations editor, David
Leigh.

That Leigh could be considered a reasonable choice for a review of the book - which he
shamelessly pilloried - demonstrates quite how little the Guardian is prepared to abide by
elementary principles of ethical journalism.

Leigh has his own book on the Guardian’s involvement with Wikileaks and Assange currently
battling it out for sales in the bookshops. He is hardly a disinterested party.

But also, and more importantly, Leigh is clearly not dispassionate about Assange, any more
than the Guardian is. The paper has been waging an all-but-declared war against Wikileaks
since the two organizations fell out over their collaboration on publishing Wikileak’s trove of
250,000 classified US embassy cables. The feud, if the paper’s talkbacks are to be believed,
has finally begun to test the patience of even some of the paper’s most loyal readers.



The low point in Leigh’s role in this saga was divulging in his own book a complex password
Assange had created to protect a digital file containing the original and unedited embassy
cables. Each was being carefully redacted before publication by several newspapers,
including the Guardian.

This act of - in the most generous interpretation of Leigh’s behaviour - gross stupidity
provided the key for every security agency in the world to open the file. Leigh has accused
Wikileaks of negligence in allowing a digital copy of the file to be available. Whether true,
his own role in the affair is far more inexcusable.

Even given his apparent ignorance of the digital world, Leigh is a veteran investigative
reporter who must have known that revealing the password was foolhardy in the extreme.
Not least, it clearly demonstrated how Assange formulates his passwords, and would
provide important clues for hackers trying to open other protected Wikileaks documents.

His and the Guardian’s recklessness in disclosing the password was compounded by their
negligent decision to contact neither Assange nor Wikileaks before publication of Leigh’s
book to check whether the password was still in use.

After this shabby episode, one of many from the Guardian in relation to Assange, it might
have been assumed that Leigh was considered an inappropriate person to comment in the
Guardian on matters related to Wikileaks. Not so.

Instead the paper has been promulgating Leigh’s sel-interested version of the story and
regularly impugning Assange’s character. In a recent editorial, the paper lambasted the
Wikileaks founder as an “information absolutist” who was “flawed, volatile and erratic”,
arguing that he had chosen to endanger informants named in the US cables by releasing the
unredacted cache.

However, the paper made no mention either of Leigh’s role in revealing the password or of
Wikileaks' point that, following Leigh’s incompetence, every security agency and hacker in
the world had access to the file’'s contents. Better, Wikileaks believed, to create a level
playing field and allow everyone access to the cables, thereby letting informants know
whether they had been named and were in danger.

Leigh’s abuse of his position is just one element in a dirty campaign by the Guardian to
discredit Assange and, by extension, the Wikileaks project.

Some of this clearly reflects a clash of personalities and egos, but it also looks suspiciously
like the feud derives from a more profound ideological struggle between the Guardian and
Wikilieaks about how information should be controlled a generation hence. The implicit
philosophy of Wikileaks is to promote an ever-greater opening up and equalisation of access
to information, while the Guardian, following its commercial imperatives, wants to ensure
the gatekeepers maintain their control.

At least Assange has the prominent Wikileaks website to make sure his own positions and
reasons are hard to overlook. Other targets of the Guardian are less fortunate.

George Monbiot, widely considered to be the Guardian’s most progressive columnist, has
used his slot to attack a disparate group on the “left” who also happen to be harsh critics of

| 4



the Guardian.

In @ column in June he accused Ed Herman, a leading US professor of finance and a
collaborator on media criticism with Noam Chomsky, and writer David Peterson of being
“genocide deniers” over their research into events in Rwanda and Bosnia. The evidence was
supposedly to be found in their joint book The Politics of Genocide, published last year, and
in an online volume, The Srebrenica Massacre, edited by Herman.

Implying that genocide denial was now a serious problem on the left, Monbiot also laid into
journalist John Pilger for endorsing the book and a small website called Media Lens that
dedicates itself to exposing the failings of the corporate media, including the work of the
Guardian and Monbiot. Media Lens’ crime was to have argued that Herman and Peterson
should be allowed to make their case about Rwanda and Bosnia, rather than be silenced as
Monbiot appeared to prefer.

Monbiot also ensnared Chomsky in his criticism, castigating him for writing a foreword to
one of the books.

Chomsky, it should be remembered, is co-author (with Herman) of Manufacturing Consent, a
seminal book arguing that it is the role of the corporate media, including liberal media like
the Guardian, to distort their readers’ understanding of world events to advance the
interests of Western elites. In Chomsky’s view, even journalists like Monbiot are selected by
the media for their ability to manufacture public consent for the maintenance of a system of
Western political and economic dominance.

Possibly as a result of these ideas, Chomsky is a bete noire of the Guardian and its Sunday
sister publication, the Observer.

He was famously vilified in 2005 by an up and coming Guardian feature writer, Emma
Brockes - again on the issue of Srebrenica. Brockes’ report so wilfully mischaracterised
Chomsky’s views (with quotes she could not substantiate after she apparently taped over
her recording of the interview) that the Guardian was forced into a very reluctant “partial
apology” under pressure from its readers’ editor. Over Chomsky’s opposition, the article was
also erased from its archives.

Such scurrilous journalism should have ended a young journalist’s career at the Guardian.
But ridiculing Chomsky is standard fare at the paper, and Brockes’ career as celebrity
interviewer flourished, both at the Guardian and the New York Times.

Nick Cohen, another star columnist, this time at the Observer, found time to mention
Chomsky recently, dismissing him and other prominent critical thinkers such as Tariqg Ali, the
late Harold Pinter, Arundhati Roy and Diana Johnstone as “west-hating”. He blamed liberals
and the left for their “Chomskyan self-delusion”, and suggested many were “apologists for
atrocities”.

Monbiot’s article followed in the same vein. He appeared to have a minimal grasp of the
details of Herman and Peterson’s books. Much of his argument that Herman is a “genocide
belittler” depends on doubts raised by a variety of experts in the Srebrenica book over the
figure of 8,000 reported executions of Bosnian Muslims by Serb forces at Srebrenica. The
authors suggest the number is not supported by evidence and might in fact be as low as



800.

Whether or not the case made by Herman and his collaborators is convincing was beside the
point in Monbiot's article. He was not interested in exploring their arguments but in creating
an intellectual no-go zone from which critical thinkers and researchers were barred - a
sacred genocide.

And to achieve this end, it was necessary to smear the two writers as genocide deniers and
suggest that anyone else on the left who ventured on to the same territory would be
similarly stigmatised.

Monbiot’s treatment of Herman and Peterson’s work was so slipshod and cavalier it is hard
to believe that he was the one analysing their books.

To take just one example, Monbiot somehow appears to be unable to appreciate the careful
distinction Herman’s book makes between an “execution” and a “death”, a vital
differentiation in evaluating the Srebrenica massacre.

In the book, experts question whether all or most of the 8,000 Bosnian Muslims disinterred
from graves at Srebrenica were victims of a genocidal plan by the Serbs, or casualties of
bitter fighting between the two sides, or even some of them victims of a false-flag operation.
As the book points out, a post-mortem can do many things but it cannot discern the
identities or intentions of those who did the killing in Srebrenica.

The authors do not doubt that a massacre, or massacres, took place at Srebrenica.
However, they believe we should not accept on trust that this was a genocide (a term
defined very specifically in international law), or refuse to consider that the numbers may
have been inflated to fit a political agenda.

This is not an idle or contrarian argument. As they make clear in their books, piecing
together what really happened in Rwanda and Bosnia is vital if we are not to be duped by
Western leaders into yet more humanitarian interventions whose goals are far from those
claimed.

The fact that Monbiot discredited Herman and Peterson at a time when the Guardian’s
reporting was largely cheering on the latest humanitarian intervention, in Libya, was all the
more richly ironic.

So why do the Guardian and its writers publish these propaganda articles parading as moral
concern about the supposedly degenerate values of the “left”? And why, if the left is in such
a debased state, can the Guardian’s stable of talented writers not take on their opponents’
ideas without resorting to strawman arguments, misdirection and smears.

The writers, thinkers and activists targeted by the Guardian, though all of the left, represent
starkly different trends and approaches - and some of them would doubtless vehemently
oppose the opinions of others on the list.

But they all share a talent for testing the bounds of permissible thought in creative ways
that challenge and undermine established truths and what | have termed elsewhere the
“climate of assumptions” the Guardian has helped to create and sustain.



It hardly matters whether all or some of these critical thinkers are right. The danger they
pose to the Guardian is in arguing convincingly that the way the world is presented to us is
not the way it really is. Their very defiance, faced with the weight of a manufactured
consensus, threatens to empower us, the reader, to look outside the restrictive confines of
media orthodoxy.

The Guardian, like other mainstream media, is heavily invested - both financially and
ideologically - in supporting the current global order. It was once able to exclude and now,
in the internet age, must vilify those elements of the left whose ideas risk questioning a
system of corporate power and control of which the Guardian is a key institution.

The paper’s role, like that of its rightwing cousins, is to limit the imaginative horizons of
readers. While there is just enough leftwing debate to make readers believe their paper is
pluralistic, the kind of radical perspectives needed to question the very foundations on
which the system of Western dominance rests is either unavailable or is ridiculed.

Reading the Guardian, it is possible to believe that one of the biggest problems facing our
societies - comparable to our compromised political elites, corrupt police authorities, and
depraved financial system - is an array of mainly isolated dissidents and intellectuals on the
left.

Is Atzmon and his presumed anti-semitism more significant than AIPAC? Is Herman more of
a danger than the military-industrial corporations killing millions of people around the globe?
And is Assange more of a menace to the planet’s future than US President Barack Obama?

Reading the Guardian, you might well think so.

Jonathan Cook won the Martha Gellhorn Special Prize for Journalism. His latest books are
“Israel and the Clash of Civilisations: Iraq, Iran and the Plan to Remake the Middle East”
(Pluto Press) and “Disappearing Palestine: Israel’s Experiments in Human Despair” (Zed
Books). His website is www.jkcook.net.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Jonathan Cook, Global Research, 2011

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Jonathan Cook

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are


http://www.jkcook.net/
https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/jonathan-cook

acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 8


mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

