
| 1

A ‘Regime’ Is a Government at Odds with the US
Empire

By Gregory Shupak
Global Research, August 21, 2018
FAIR 20 August 2018

Region: Latin America & Caribbean, USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation

Note to readers: please click the share buttons above  

In the aftermath of the assassination attempt against Venezuelan President Nicolas Maduro,
an article in the Miami Herald  (8/5/18) reported that “a clandestine group formed by
Venezuelan  military  members  opposed  to  the  regime  of  Nicolás  Maduro  claimed
responsibility.” A New York Times op-ed (8/10/18) mused, “No one knows whether the
Maduro regime will last decades or days.” AFP(8/12/18) reported that “Trump has harshly
criticized Maduro’s leftist regime.”

The  word  “regime”  implies  that  the  government  to  which  the  label  is  applied  is
undemocratic, even tyrannical, so it’s peculiar that the term is used in Venezuela’s case,
since the country’s leftist government has repeatedly won free and fair elections (London
Review of Books, 6/29/17). One could argue that, strictly speaking, “regime” can simply
mean a system, and in some specific, infrequent contexts,  that may be how it’s used. But
broadly the word “regime” suggests a government that is unrepresentative, repressive,
 corrupt, aggressive—without the need to offer any evidence of these traits.

Interestingly, the US itself meets many of the criteria for being a “regime”: It can be seen as
an oligarchy rather than a democracy, imprisons people at a higher rate than any other
country, has grotesque levels of inequality and bombs another country every 12 minutes.
Yet there’s no widespread tendency for the corporate media to describe the US state as a
“regime.”

The function of “regime” is to construct the ideological scaffolding for the United States and
its  partners  to  attack  whatever  country  has  a  government  described  in  this  manner.
According to the mainstream media, the democratically elected government of Nicaragua is
a “regime” (Washington Post, 7/11/18). Cuba also has a “regime” (Washington Post,
7/25/18). Iraq and Libya used to have “regimes”—before the United States implemented
“regime change.” North Korea most definitely has one (New York Times,  7/26/18),  as do
China (Washington Post, 8/3/18) and Russia (Wall Street Journal, 7/15/18).

When,  for  the  media,  does  a  government  become  a  “regime”?  The  answer,  broadly
speaking: A country’s political leaders are likely to be called a “regime” when they do not
follow US dictates, and are less likely to be categorized as such if they cooperate with the
empire.

‘Regimes’ in Latin America

A  search  run  with  the  media  aggregator  Factiva  finds  that  in  the  nearly  20  years  since

https://www.globalresearch.ca/author/gregory-shupak
https://fair.org/home/a-regime-is-a-government-at-odds-with-the-us-empire/
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.miamiherald.com/news/nation-world/world/americas/venezuela/article216123920.html
https://www.nytimes.com/2018/08/10/opinion/drone-attack-maduro-venezuela.html
https://www.yahoo.com/news/venezuelas-maduro-says-accept-fbi-help-over-alleged-062935768.html
https://www.lrb.co.uk/v39/n13/greg-grandin/down-from-the-mountain
https://www.bbc.com/news/blogs-echochambers-27074746
https://www.washingtonpost.com/news/fact-checker/wp/2015/07/07/yes-u-s-locks-people-up-at-a-higher-rate-than-any-other-country/?utm_term=.3da679bd8df9
https://www.washingtonpost.com/news/fact-checker/wp/2015/07/07/yes-u-s-locks-people-up-at-a-higher-rate-than-any-other-country/?utm_term=.3da679bd8df9
https://www.truthdig.com/articles/trumps-military-drops-a-bomb-every-12-minutes-and-no-one-is-talking-about-it/
https://www.washingtonpost.com/opinions/nicaragua-is-following-venezuelas-path-to-despair/2018/07/11/b2e9ba38-846b-11e8-9e80-403a221946a7_story.html?utm_term=.e0e835d05992
https://www.washingtonpost.com/opinions/cuba-makes-changes--but-ignores-one-of-the-most-important/2018/07/25/0b42ef2e-8e99-11e8-8322-b5482bf5e0f5_story.html?utm_term=.e0dad2057f1e
https://www.nytimes.com/2018/07/26/arts/design/kyungah-ham-north-korea.html
https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2018/08/03/unease-rattles-chinas-invincible-facade/?utm_term=.f5da515b00bc
https://www.wsj.com/articles/putins-aggression-is-the-issue-in-helsinki-1531680433


| 2

Venezuela first elected a Chavista government, the New York Times, Wall Street Journal
and Washington Post have used the phrase “Venezuelan regime” 74 times, “regime in
Venezuela” 30 times, “Chávez regime” 68 times, “Maduro regime” 168 times and “regime in
Caracas” five times. All  of  these governments have been democratically elected, but have
sinned by trying to carve out a path independent of US control.

Consider, by contrast, coverage of Honduras. The country is hardly lacking in characteristics
associated with a “regime.” On June 28, 2009, a US-backed military coup overthrew the
democratically  elected  government  of  Manuel  Zelaya,  replacing  it  with  a  US-friendly
administration. Since then, Honduras has become the most dangerous place for journalists
in the Americas; labor leadersand environmental activists have also been regularly targeted
for assassination.

According to a Factiva search, the phrase “Honduran regime” has never appeared in the
Times, Journal and Post in the years following the coup, and collectively they used the
phrase “regime in Honduras” once: It appeared in a Washington Post article (3/31/16)
about  the  assassinations  of  Honduran  indigenous  leader  Berta  Cáceres  and  other
environmentalists in the region, in a quote by a professor critical of US support for Latin
American dictatorships.

While Honduras’s three post-coup presidents have governed a country where “impunity for
human rights abuses remains the norm,” according to Human Rights Watch, these leaders
have almost never been described as running a “regime.” A Post editorial (9/5/09) included
the only appearance of  “Micheletti  regime” in any of  the three papers.  “Lobo regime”
returns zero search results. The New York Times (2/16/16) has used “Hernández regime”
once, but Factiva indicates that the Post and Journal never have. Searches for “regime in
Tegucigalpa” or “Tegucigalpa regime” produced zero results.

Middle Eastern ‘Regimes’

Since the war in Syria ignited on March 15, 2011, “Syrian regime” has been used 5,355
times, “Assad regime” 7,853 times, “regime in Syria” 836 times, and “regime in Damascus”
282 times in the New York Times, Wall Street Journal and Washington Post.

https://www.aljazeera.com/news/2018/05/honduran-journalists-face-increasing-threats-intimidation-180503112711060.html
https://www.thenation.com/article/more-than-30-trade-unionists-have-been-killed-in-honduras-since-2009/
https://www.globalwitness.org/en-gb/campaigns/environmental-activists/honduras-deadliest-country-world-environmental-activism/
https://www.washingtonpost.com/national/health-science/for-latin-american-environmentalists-death-is-a-constant-companion/2016/03/25/85920f96-ec69-11e5-bc08-3e03a5b41910_story.html?utm_term=.c4d1b04b98dd
https://www.hrw.org/americas/honduras
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/09/04/AR2009090403633.html
https://global-factiva-com.subzero.lib.uoguelph.ca/redir/default.aspx?P=sa&an=NYTF000020160216ec2g0004z&cat=a&ep=ASE


| 3

Washington’s economic and military partner Saudi Arabia is described as having a “regime”
far  less  often  than  is  Syria,  despite  its  rather  “regime”-like  qualities:  Its  unelected
government represses dissidents, including advocates for women and its Shia minority, and
carries out executions at an extraordinary clip, including of people accused of adultery,
apostasy and witchcraft. Saudi Arabia crushed an uprising in neighboring Bahrain in 2011,
and with its US and UK partners, is carrying out an almost apocalyptic war in Yemen.

In the same period examined in the Syrian case, the phrase “Saudi regime” was used 145
times by the same papers, while “regime in Saudi Arabia” registers four hits and “regime in
Riyadh” can be found once, in the Post (11/29/17).

Saudi leaders can rest assured that their names are unlikely to be associated with running a
“regime”: Factiva indicates that the three publications never used the phrase “Abdullah
regime” in the relevant period, while “Salman regime” pops up only once, in a Post editorial
(5/3/15).

The Iranian Revolution culminated on February 11, 1979, and the US ruling class has seen
Iran’s government as an arch-enemy ever since. Factiva searches of the intervening years
turn  up 3,201 references to “Iranian regime,” in the Times, Journal and Post, as well as
326 to “regime in Iran,” 502 to “regime in Tehran,” 258 to “Khomeini  regime,” 31 to
“Ahmadinejad regime” and five to “Rouhani regime.”

The  case  of  stalwart  US  ally  Israel  offers  an  illuminating  counterpoint.  Even  though  Israel
violently rules over 2.5 Palestinians in the West Bank and keeps 2 million under siege in
Gaza,  and  even  though  Palestinians  living  as  citizens  of  Israel  face  institutional
discrimination, the Israeli government is almost never described as a “regime” in a way that
carries the negative connotations discussed above.

A New York Times article (8/2/91) on the Gulf War used the phrase “the obdurate Israeli
regime” to describe Israeli conduct in regional negotiations. In 1992, a Washington Post
op-ed (3/11/92) called for America to accept Jewish people from the just-collapsed Soviet
Union in part because “elements in the Israeli regime are quite ready to place the [Jewish
people who moved to Israel from the USSR] in harm’s way,” a reference to the idea that
Palestinians are a threat to them. A Wall Street Journal article (7/12/99) employed the
term “Israeli regime” in 1999 to describe Ehud Barak’s administration as taking over from
“the previous Israeli regime” of Benjamin Netanyahu, and a piece in the Washington Post
(10/1/96) used the phrase in the same way.

Otherwise,  “Israeli  regime” appears in the New York Times,  Wall Street Journal or
Washington Post when the phrase is attributed to critics of Israel (e.g., Iranian President
Mahmoud Ahmadinejad saying, “Those who think they can revive the stinking corpse of the
usurping and fake Israeli regime by throwing a birthday party are seriously mistaken”—New
York Times, 5/12/08), or is part of a compound referring to a country other than Israel, as
when Egypt is described as having a “pro-Israeli regime,” or Syria is called an “anti-Israeli
regime.”

“Sharon  regime”  yields  four  results.  There  are  no  results  for  “Olmert  regime.”  Since
Netanyahu returned to power in 2009, Factiva shows, the only use of “Netanyahu regime” in
any of these papers was a Washington Postarticle (3/1/15);  there are three instances of
the phrase in these papers from his first go-round (1996–99). The New York Times referred
to Israel as the “regime in Jerusalem” once in 1981 (3/2/81) and again in 1994 (1/6/94).

https://www.theguardian.com/world/2018/apr/26/saudi-arabia-criticised-over-executions-for-drug-offences
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2015/08/the-death-penalty-in-saudi-arabia-facts-and-figures/
https://www.theatlantic.com/international/archive/2013/08/saudi-arabias-war-on-witchcraft/278701/
https://www.middleeasteye.net/columns/sanitising-saudi-arabia-how-western-media-whitewash-saudi-violence-home-and-abroad
https://www.washingtonpost.com/news/posteverything/wp/2017/11/29/irans-behavior-isnt-threatening-americans-dont-use-that-pretense-to-scrap-the-nuclear-deal/?utm_term=.e9b89c7b7034
https://www.washingtonpost.com/opinions/shake-up-in-the-house-of-saud/2015/05/03/c74ce634-ef5f-11e4-a55f-38924fca94f9_story.html?utm_term=.6525a8d91ccd
https://www.adalah.org/en/content/view/7771
https://www.adalah.org/en/content/view/7771
https://global-factiva-com.subzero.lib.uoguelph.ca/redir/default.aspx?P=sa&an=NYTF000020050415dn8200gjv&cat=a&ep=ASE
https://global-factiva-com.subzero.lib.uoguelph.ca/redir/default.aspx?P=sa&an=wp00000020011108do3b009pb&cat=a&ep=ASE
https://global-factiva-com.subzero.lib.uoguelph.ca/redir/default.aspx?P=sa&an=j000000020010828dv7c00jwf&cat=a&ep=ASE
https://global-factiva-com.subzero.lib.uoguelph.ca/redir/default.aspx?P=sa&an=wp00000020011016dsa1012kq&cat=a&ep=ASE
https://www.nytimes.com/2008/05/12/opinion/12kristol.html
https://global-factiva-com.subzero.lib.uoguelph.ca/redir/default.aspx?P=sa&an=WPCOM00020150227eb2r004xu&cat=a&ep=ASE
https://global-factiva-com.subzero.lib.uoguelph.ca/redir/default.aspx?P=sa&an=NYTF000020050517dd3200rxf&cat=a&ep=ASE
https://global-factiva-com.subzero.lib.uoguelph.ca/redir/default.aspx?P=sa&an=NYTF000020050406dq1600172&cat=a&ep=ASE


| 4

“Regime in Tel Aviv” only appears when it’s part of a quote from someone criticizing Israel.

Calling a government a “regime” suggests a lack of legitimacy, with the implication that its
ousting  (by  whatever  means)  would  serve  humanitarian  and  democratic  ends;  it’s  no
accident that the phrase is “regime change,” not “government change” or “administration
change.” The obverse is also true: The authority of a “government” is more apt to be seen
as legitimate,  with resistance to it or defense against it frequently depicted as criminal or
terroristic. Thus corporate media help instruct the population that the enemies of the US
ruling class need to be eliminated, while its friends deserve protection.

*

Gregory Shupak teaches media studies at the University of Guelph-Humber in Toronto. His
book, The Wrong Story: Palestine, Israel and the Media, is published by OR Books.

Featured image is from the author.

The original source of this article is FAIR
Copyright © Gregory Shupak, FAIR, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Gregory Shupak

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.orbooks.com/catalog/wrong-story-greg-shupak/
https://fair.org/home/a-regime-is-a-government-at-odds-with-the-us-empire/
https://www.globalresearch.ca/author/gregory-shupak
https://fair.org/home/a-regime-is-a-government-at-odds-with-the-us-empire/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/gregory-shupak
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

